Liturgie in de gemeente

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Dit draadje had ik nog gemist.

Mijn voorkeur:


inleidend orgelspel
welkomstwoord
stilte
openingslied
stil gebed
votum
groet
openingspsalm
wetslezing (maar er valt ook iets voor te zeggen om dit te laten samenvallen met de offerdienst, zoals ook in de Heidelbergse catechismus de wet in het onderdeel over de dankbaarheid staat)
genadeverkondiging
antwoordzang
gebed
schriftlezing
zang ter voorbereiding op de preek
preek
tussenzang
preek
tussenzang
preek
antwoordpsalm/gezang
geloofsbelijdenis
offerdienst
dankgebed
slotzang
zegen
uitleidend orgelspel
Grotendeels eens.
Maar waarom drie preken? Één is toch genoeg?
Een langere preek met tussendoor een lied zingen vind ik ook prima. De dienst mag wat mij betreft best een uurtje langer duren en dan afsluiten met een maaltijd of koffiedrinken en dan de tweede dienst schrappen.
Herman schreef:Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Dat is het ook niet. In het wellkomswoord worden de afkondigingen gedaan, overlijden bekend gemaakt van een gemeentelid of andere zakelijke mededelingen. Daarna wordt bij ons een voorzang gezonden en daarna stil gebed en votum en groet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Dus ook als de koster vooraf zegt: wil de eigenaar van de witte Renault met kenteken XYZ zijn lichten uitdoen? ;)

Nee, de dienst begint pas bij de handdruk onderaan de kansel en eindigt weer onderaan de kansel met de handdruk.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Bedoel je dat je nog nooit hebt meegemaakt dat je in een kerkdienst werd welkom geheten? Dat is wel bijzonder, omdat dat toch vrij breed gedaan wordt, in mijn beleving.
Nou, zo breed is dat gelukkig niet. Althans niet in de vorm die je weleens meemaakt "Goedemorgen, gemeente", waarop de gemeente dan blijmoedig antwoordt "goedemorgen!" Dat vind ik drie keer niks: in plaats van de ontmoeting met God, begint de kerkdienst op die manier als of het een burenvisite is.
De kerkdienst is weliswaar een ontmoeting met God, maar wel in de vorm van de ontmoeting met gemeenteleden, en niet andersom. Het is ook theologisch van belang om een goed zicht te hebben op de middellijke weg waarin God werkt. Ik vind dan ook dat er voor beide volgordes iets te zeggen is, maar als één van beide ontbreekt, dan ontbreekt er ook wel echt iets.

@Geytenbeekje: in mijn gemeente jammer genoeg niet, in andere gemeenten waar ik regelmatig kom als ik elders logeer, wel. Verder ben ik een tegenstander van drie punten in een preek, of het moet iets toevoegen. Meestal is het drie keer niks.

@eilander: de genadeverkondiging is rechtstreeks afgeleid van de calvijnse liturgie. De strekking ervan is al uitgelegd, maar ik vind het oprecht bijzonder dat dit begrip vreemd is. De evangelieprediking is een wezenlijk onderdeel van de preek, in alle gereformeerde tradities.

@J.C. Philpot: Genadeverkondiging als onderdeel van de eredienst gaat rechtstreeks terug op de orde van dienst van Calvijn. Ik vind het een beetje vreemd om dat dan 'meer liturgisch' te noemen. Maar dat zal aan mij liggen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Ja, dat is zoals ik het graag zie. Op menselijke wijze zorgen dat mensen zich welkom weten. Ook degenen die voor het eerst in een kerk komen. Daarna zingen. En vervolgens begint de dienst met het belijden van de onze afhankelijkheid aan de Heere met de woorden van Psalm 124 vers 8 en de groet uit 1 Korinthe 1 vers 3.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:
Herman schreef:Het is de vraag of je dat moet willen. Het begint als iemand zijn mond opendoet. Het begint niet pas als er een formule wordt uitgesproken.
Dus ook als de koster vooraf zegt: wil de eigenaar van de witte Renault met kenteken XYZ zijn lichten uitdoen? ;)

Nee, de dienst begint pas bij de handdruk onderaan de kansel en eindigt weer onderaan de kansel met de handdruk.
Dat tweede regel is een oplossing voor het eerste. En een goede koster weet wel welke auto bij welk schaap hoort :-)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

merel schreef:Dat is het ook niet. In het wellkomswoord worden de afkondigingen gedaan, overlijden bekend gemaakt van een gemeentelid of andere zakelijke mededelingen. Daarna wordt bij ons een voorzang gezonden en daarna stil gebed en votum en groet.
Bepaalde elementen horen bij de gemeentelijke zorg voor elkaar en hoeven dus geen verstoring van de dienst te betekenen omdat zij daar als vanzelfsprekend zijn opgenomen. Zakelijke mededelingen kunnen in 2021 ook wel op andere manieren gecommuniceerd worden met een direct en groot bereik.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door merel »

Uiteraard kan dat ook.

Het valt mij op dat elke vernieuwing of andere gang van zaken tijdens een eredienst zoveel wrevel oproept in de zin van 'het loopt toch goed zo en dit hebben we nog nooit gedaan, waarom nu ineens wel' tot aan de glijdende schaal aan toe.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

merel schreef:Uiteraard kan dat ook.

Het valt mij op dat elke vernieuwing of andere gang van zaken tijdens een eredienst zoveel wrevel oproept in de zin van 'het loopt toch goed zo en dit hebben we nog nooit gedaan, waarom nu ineens wel' tot aan de glijdende schaal aan toe.
Dat laatste ervaar ik in deze discussie niet maar in de praktijk herken ik dat wel op andere elementen van het kerkelijke leven.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Uiteraard kan dat ook.

Het valt mij op dat elke vernieuwing of andere gang van zaken tijdens een eredienst zoveel wrevel oproept in de zin van 'het loopt toch goed zo en dit hebben we nog nooit gedaan, waarom nu ineens wel' tot aan de glijdende schaal aan toe.
Dat laatste ervaar ik in deze discussie niet maar in de praktijk herken ik dat wel op andere elementen van het kerkelijke leven.
Ik denk ook dat het te maken heeft met hoeveel input je hebt in je naaste omgeving van andere kerkgenootschappen. Tot mijn 20e kwam ik eigenlijk voornamelijk in mijn eigen gemeente ( midden CGK) met af en toe een gereformeerde bond dienst. Tijdens mijn studietijd kerkte ik voornamelijk (links) CGK, PKN en GKV en NGK en af en toe RKK. Daarna ook de rechterflank weer af en toe opgezocht ( BhP CGK en gereformeerde bond met alleen psalmen). Het is voor mij bekend, maar het zegt mijn man en kinderen helemaal niets en zij voelen zich daar ook niet thuis. De rechterflank met vaste tradities en vaste regels staan in dat kader ver bij ons vandaan.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Henk J »

Dan zet ik ook maar een volgorde van dienst neer zoals ik hem graag zou zien.
Inleidend orgelspel
Voorzang, hiermee zingen we het psalmboek door.
Stil gebed(de dienst vangt aan met de handdruk van de ouderling aan de dominee)
Votum en groet
Psalm
Wet des Heeren, eventueel een psalm hierna
Gebed, met voorbede
Schriftlezing
Korte aanvang van de preek, bekendmaking tekst en punten etc.
Psalm
Preek
Eventueel een tussenzang, anders een psalm na de preek
Preek
Eventueel een psalm dus
Overige bekendmakingen
Dankgebed
Slotpsalm
Zegen(de dienst is dus voorbij als de ouderling de dominee weer de hand heeft gegeven)
Uitleidend orgelspel
Collecteren doen we bij de uitgang, geen collectes onder het zingen van de psalm oid.
In de dienst zingen we uit het psalmboek met de twaalf gezangen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Erskinees »

Ik heb de korte aanvang van de preek voordat de preek echt begint nooit zo begrepen. Daarna wordt gezongen en vaak gecollecteerd. De inleiding is dan alweer enigszins weggezakt. Ik meen dat dit vooral in HHK's voorkomt. Wat is de gedachte hierachter?
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef:Ik heb de korte aanvang van de preek voordat de preek echt begint nooit zo begrepen. Ik meen dat dit vooral in HHK's voorkomt. Wat is de gedachte hierachter?
Heeft de dominee mooi de gelegenheid om een verband te leggen met de te zingen psalm. Daarnaast vind ik het wel prettig, het geeft wat meer gelegenheid om je op de preek voor te bereiden. Verder is het natuurlijk gewoon bijzaak. Herken het niet dat het dan alweer is weggezakt trouwens.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Marco »

Collecte zou onderdeel moeten zijn van de dienst. Dus niet onder het zingen van een psalm, maar ook niet bij de uitgang.

Ander ding: zie de wet ook eens als richtlijn voor de dankbaarheid. Dan komt hij eerder aan het eind van de dienst. De vraag is of de liturgie altijd hetzelfde moet zijn. Soms ligt in de dienst de nadruk ergens op, en past daarbij een bepaalde liturgie, maar soms zal een andere liturgie beter passen.
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Henk J »

Marco schreef:Collecte zou onderdeel moeten zijn van de dienst. Dus niet onder het zingen van een psalm, maar ook niet bij de uitgang.

Ander ding: zie de wet ook eens als richtlijn voor de dankbaarheid. Dan komt hij eerder aan het eind van de dienst. De vraag is of de liturgie altijd hetzelfde moet zijn. Soms ligt in de dienst de nadruk ergens op, en past daarbij een bepaalde liturgie, maar soms zal een andere liturgie beter passen.
Waarom zou een collecte onderdeel moeten zijn van de dienst? Het lijkt mij het belangrijkst dat het gebeurt en dat er wordt meegedeeld waarvoor er gecollecteerd wordt. Je tweede gedachte vind ik wel interessant. Zijn er gemeenten die zoiets doen? Dus in het kader van de preek de wetlezing verplaatsen naar het einde van de dienst? Overigens heeft de wet en drievoudige functie. En de wet als richtsnoer der dankbaarheid komt uitgebreid aan de orde in de behandeling van de Heidelbergse Catechismus tijdens de avonddiensten.
Plaats reactie