Liturgie in de gemeente

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef: Ten tijde van Calvijn zong men gewoon alle psalmen, op volgorde en compleet. En ritmisch en in een flink tempo ;)
Wat is er bekend van een zangtempo uit de tijd van Calvijn?
En wat is meent u een flink zangtempo?
Zo snel als het ritme van je hartslag, maar dat zal Hendrikus wel beter kunnen vertellen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Denk aan het tempo in de gemiddelde GKV.

Ds. H. Hasper heeft daar hele bladzijden over vol geschreven: Calvijns beginsel over de zang in de eredienst.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Prima dus MM 60 met de oorspronkelijke notenwaarden: hele en halve noten...
Dat is verre van snel!!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Mannetje »

Bij ons de gemeente zingen we na de wet Psalm 119 op volgorde. Als we rond zijn zingen we een paar andere toepasselijke psalmen bij de wet (51, 130 enz.). Daarna starten we weer met Psalm 119.
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Bij ons de gemeente zingen we na de wet Psalm 119 op volgorde. Als we rond zijn zingen we een paar andere toepasselijke psalmen bij de wet (51, 130 enz.). Daarna starten we weer met Psalm 119.
Hier net zo... Tot en met ds. Kleppe zongen we 'Och of wij Uw gegboôn volbrachten', vanaf 2001 zingen we psalm 119. Hoeveel rondes we hebben gehad sinds 2001 kan een goede rekenaar wel uitrekenen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef: Ten tijde van Calvijn zong men gewoon alle psalmen, op volgorde en compleet. En ritmisch en in een flink tempo ;)
Wat is er bekend van een zangtempo uit de tijd van Calvijn?
En wat is meent u een flink zangtempo?
Zo snel als het ritme van je hartslag, maar dat zal Hendrikus wel beter kunnen vertellen.
:D

Ik zie dat er ergens elders op het forum al eens eerder over zangtempo van gedachte is gewisseld.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door parsifal »

Gisteren viel me iets op over de gewoonte om in de ochtenddienst de tien geboden te lezen en in de avonddienst de Apostolische geloofsbelijdenis. We hadden in de avond een gastpredikant die duidelijk werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek. Echter het was wel een eerder gehouden ochtendpreek (dat zei hij ook) en voor ons was de psalm volgend op de geloofsbelijdenis liturgisch een beetje vreemd (een boetepsalm).

Dit is niet erg, maar het viel me op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Dat vind ik echt slordig. Je kunt toch wel één psalm even wisselen in zo'n liturgie? Er zijn minstens een stuk of tien geschikte psalmen voor na de geloofsbelijdenis.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Herman »

Zulke dingen gebeuren bij de vleet. Het is wat slordig ja.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door DDD »

Ik heb het volgens mij nog nooit meegemaakt. Als ik preekregelaar was, zou ik terugschrijven dat de kerkenraad voorstelt de psalm te vervangen door psalm 48 vers 6 of door het slot van gezang 5. (uitgaande van de berijming 1773).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Gisteren viel me iets op over de gewoonte om in de ochtenddienst de tien geboden te lezen en in de avonddienst de Apostolische geloofsbelijdenis. We hadden in de avond een gastpredikant die duidelijk werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek. Echter het was wel een eerder gehouden ochtendpreek (dat zei hij ook) en voor ons was de psalm volgend op de geloofsbelijdenis liturgisch een beetje vreemd (een boetepsalm).

Dit is niet erg, maar het viel me op.
Ik denk dat hij dan juist niet werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Gisteren viel me iets op over de gewoonte om in de ochtenddienst de tien geboden te lezen en in de avonddienst de Apostolische geloofsbelijdenis. We hadden in de avond een gastpredikant die duidelijk werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek. Echter het was wel een eerder gehouden ochtendpreek (dat zei hij ook) en voor ons was de psalm volgend op de geloofsbelijdenis liturgisch een beetje vreemd (een boetepsalm).

Dit is niet erg, maar het viel me op.
Ik denk dat hij dan juist niet werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek.
Dat had hij duidelijk wel, maar voor de eerdere morgendienst met dezelfde preek. De andere psalmen waren erg op hun plaats.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:Gisteren viel me iets op over de gewoonte om in de ochtenddienst de tien geboden te lezen en in de avonddienst de Apostolische geloofsbelijdenis. We hadden in de avond een gastpredikant die duidelijk werk had gemaakt van psalmen kiezen bij de preek. Echter het was wel een eerder gehouden ochtendpreek (dat zei hij ook) en voor ons was de psalm volgend op de geloofsbelijdenis liturgisch een beetje vreemd (een boetepsalm).

Dit is niet erg, maar het viel me op.
Kun je na het kerken in Zweden (en volgen van diensten via internet in London) een beetje wennen aan een oerhollandse Hervormde dienst?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Liturgie in de gemeente

Bericht door Valcke »

Ik begrijp niet waarom een boetepsalm niet zou passen. Naast de geloofsbelijdenis is neem ik aan ook een Bijbelgedeelte gelezen. Daar kan de boetepsalm goed op aansluiten, toch? Idem bij de gekozen tekst. En überhaupt: waarom zouden belijdenis van het geloof en boete niet bij elkaar passen?
Laatst gewijzigd door Valcke op 24 okt 2022, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie