GGotK schreef:
Daarnaast was er nog de component toonsterkte. Als ik deze component bezie, zou ik toch zeggen dat ook deze, zoals je zo mooi hebt uitgedrukt, platgeslagen is tot 1 eenheid, alhoewel dit volgens mij ook van toepassing is bij veel ritmisch gezongen psalmen in gemeenten. Blijkbaar is dat van minder invloed op de kwaliteit en geeft minder aanleiding tot discussie?
Da's wel een leuke opmerking.
Stel dat ik morgen Psalm 51 moet begeleiden, dan klinkt dat in een andere toonsterkte dan wanneer ik Psalm 150 moet begeleiden. Het tempo verandert niet, de toonsterkte wel.
Ik zie voor morgenochtend Psalm 86: 6 op het briefje heb staan. Dan klinkt de tweede helft van het vers anders dan de eerste. Het tempo verandert niet (de toonsoort verandert ook niet, al zijn er organisten die halverwege dit vers ook naar een hogere toonsoort gaan, maar in mijn psalmboekje staat die modulatie niet, dus dat doen we ook niet), maar de toonsterkte verandert wel. De nuance in sterkte is echt wel aanwezig. Binnen bepaalde marges, want de organist zit er niet om de psalmtekst met geluidseffecten te illustreren: de organist zit er om de gemeentezang in goede banen te leiden - dus de sterkte van de begeleiding zal altijd zo moeten zijn dat de zingende gemeente voldoende steun heeft aan het orgel. Fluisterzacht spelen bij een gebed is niet de bedoeling, want dan steun je de gemeente niet meer. Maar binnen de kaders van begeleidingsklanken kun je nog heel wat nuances aanbrengen.