Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Hendrikus schreef:
Hendrikus schreef:Maar haal je daaruit het ritme weg, dan haal je er wel de ziel uit.
Terri schreef: Leuke anekdote.
Ooit was ik op een avond van jij-daar. Spontaan zongen we met z'n allen de ritmische zetting (meestal werd er op hele noten gezongen) van psalm 89 (nu is die bijna vanzelfsprekend vind ik) maar Bert Noteboom (volgens mij was hij die avond spreker) was aangenaam verrast, ik zie nog dat gezicht van hem. Het klonk ook zo mooi......alsof er een extra dimensie aan het zingen werd toegevoegd.
De ziel kwam terug!
Helemaal eens. Durf van mezelf best te stellen dat ik muzikaal gevoel heb en goed kan zingen. Muzikaal gezien vind ik hele noten echt een aanfluiting
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik herken dat zeker. Probeer maar eens Psalm 23 zonder enige oefening (en zonder het ooit eerder gehoord te hebben) ritmisch te zingen. Dat gaat beslist niet vanzelf, al ben je nog zo muzikaal.
Juist psalm 23 wordt ritmisch zo vele malen mooier om te zingen.

Aan d’oevers van zeer stille waat’ren leiden.

Zing juist deze regel eens zowel ritmisch als op hele noten.
Ik zei toch helemaal niets over mooi of lelijk? Ik reageerde alleen op de stelling dat ritmisch zingen simpel is wanneer je dit niet gewend bent (in reactie op merel / Eilander). Zo simpel is dat niet voor deze psalm. Dat moet je echt oefenen.

Lees gewoon even goed graag voordat je je reactie het forum opslingert...
Laatst gewijzigd door Valcke op 15 mei 2021, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GerefGemeente-lid »

Amstelodamense schreef:Durf van mezelf best te stellen dat ik muzikaal gevoel heb en goed kan zingen. Muzikaal gezien vind ik hele noten echt een aanfluiting
Ik heb geen enkel bezwaar tegen ritmische samenzang. Maar beweren dat niet-ritmische samenzang een aanfluiting is, is een beetje overdreven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Amstelodamense schreef: Juist psalm 23 wordt ritmisch zo vele malen mooier om te zingen.

Aan d’oevers van zeer stille waat’ren leiden.

Zing juist deze regel eens zowel ritmisch als op hele noten.
Aanvulling: en laat alle ingeslopen verhogingen meteen ook weg, dan wordt het nóg mooier.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 15 mei 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Valcke »

Hendrikus, misschien wil je de quote van mij dan even weglaten. Ik heb het namelijk niet over mooi of lelijk gehad.
Zo irritant om een heel ander spoor te pakken via de quote van een ander wat over iets heel anders ging...
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik herken dat zeker. Probeer maar eens Psalm 23 zonder enige oefening (en zonder het ooit eerder gehoord te hebben) ritmisch te zingen. Dat gaat beslist niet vanzelf, al ben je nog zo muzikaal.
Juist psalm 23 wordt ritmisch zo vele malen mooier om te zingen.

Aan d’oevers van zeer stille waat’ren leiden.

Zing juist deze regel eens zowel ritmisch als op hele noten.
Ik zei toch helemaal niets over mooi of lelijk? Ik reageerde alleen op de stelling dat ritmisch zingen simpel is wanneer je dit niet gewend bent (in reactie op merel / Eilander). Zo simpel is dat niet voor deze psalm. Dat moet je echt oefenen.

Lees gewoon even goed graag voordat je je reactie het forum opslingert...
Ik bedoel: span je een beetje in, dan wordt het zoveel mooier.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

En doe nou niet net of het hogere wiskunde is. Met een beetje goede wil moet het lukken
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:
Valcke schreef:Ik herken dat zeker. Probeer maar eens Psalm 23 zonder enige oefening (en zonder het ooit eerder gehoord te hebben) ritmisch te zingen. Dat gaat beslist niet vanzelf, al ben je nog zo muzikaal.
Juist psalm 23 wordt ritmisch zo vele malen mooier om te zingen.

Aan d’oevers van zeer stille waat’ren leiden.

Zing juist deze regel eens zowel ritmisch als op hele noten.
Ik zei toch helemaal niets over mooi of lelijk? Ik reageerde alleen op de stelling dat ritmisch zingen simpel is wanneer je dit niet gewend bent (in reactie op merel / Eilander). Zo simpel is dat niet voor deze psalm. Dat moet je echt oefenen.

Lees gewoon even goed graag voordat je je reactie het forum opslingert...
Ik bedoel: span je een beetje in, dan wordt het zoveel mooier.
Je kunt ook gewoon een beetje respect hebben voor een andere zangtraditie. Dat heb ik andersom ook.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Valcke »

Amstelodamense schreef:En doe nou niet net of het hogere wiskunde is. Met een beetje goede wil moet het lukken
Belachelijke reactie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door eilander »

Amstelodamense schreef:En doe nou niet net of het hogere wiskunde is. Met een beetje goede wil moet het lukken
Je leest denk ik niet helemaal goed. Natuurlijk lukt het wel, het ging over of dat zonder oefenen kon, ook als je muzikaal bent en als je van goede wil bent.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:En doe nou niet net of het hogere wiskunde is. Met een beetje goede wil moet het lukken
Belachelijke reactie.
:D

Vind ik zelf wel meevallen. Vaak wordt “moeilijk” als drogreden gebruikt in deze context
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Mistig »

Amstelodamense schreef:Durf van mezelf best te stellen dat ik muzikaal gevoel heb en goed kan zingen. Muzikaal gezien vind ik hele noten echt een aanfluiting
Ik heb ook een behoorlijk ontwikkeld muzikaal gevoel. Ik zing ook graag. Ik maak ook graag muziek. Ik houd ook (meer) van ritmisch zingen.
Maar deze reactie is onzinnig. Het is een cultuur hier in Nederland waar niets mis mee is. En zeker geen aanfluiting te noemen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Amstelodamense »

Muzikaal gezien is zingen op hele noten een aansluiting, althans dat is mijn mening.

Muziek is een afwisseling van zowel tempo als toonhoogte. Aangezien afwisseling ik tempo ontbreekt, vind ik dat je het feitelijk geen muziek kunt noemen
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GGotK »

Waarom wordt ontwikkeld muziekgevoel gekoppeld aan een voorkeur voor ritmisch zingen? Of nog erger, waarom wordt een voorkeur voor ritmisch zingen gerelateerd aan een ontwikkeld muziekgevoel?
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GGotK »

Amstelodamense schreef:Muzikaal gezien is zingen op hele noten een aansluiting, althans dat is mijn mening.

Muziek is een afwisseling van zowel tempo als toonhoogte. Aangezien afwisseling ik tempo ontbreekt, vind ik dat je het feitelijk geen muziek kunt noemen
Het is inderdaad een goede aansluiting op de preken en traditie binnen de gereformeerde gezindte.
Plaats reactie