Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:Zijn er ook nog gemeentes die met onderstem zingen?
Ik vind tegenstem persoonlijk ook wat mooier dan bovenstem.
Bovenstem kan ook wat fals worden.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Henk J »

Doe mij maar vierstemmige Goudimel zettingen maar dat is voor de gemeente te hoog gegrepen. Dus dan maar gewoon de melodie.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Ik heb wel begrepen dat men daar in Uddel wel uit zong (via het vierstemmenboek). Dat zou ik wel mooi vinden in een gemeente. Dat vereist wel mensen met loyaliteit aan de gemeente, want het is een hele inspanning. Maar het lijkt mij zeker mooi.

https://www.rd.nl/artikel/332671-stemme ... genemuiden
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik heb wel begrepen dat men daar in Uddel wel uit zong (via het vierstemmenboek). Dat zou ik wel mooi vinden in een gemeente. Dat vereist wel mensen met loyaliteit aan de gemeente, want het is een hele inspanning. Maar het lijkt mij zeker mooi.

https://www.rd.nl/artikel/332671-stemme ... genemuiden
Je lijkt het vierstemmenboek synoniem te gebruiken met Goudimel, maar synoniem is het beslist niet. Zelfs de omschrijving in het artikel waarnaar je linkt ("Het vierstemmenboek is een vereenvoudigde versie van de psalm­zettingen van Goudimel") is eigenlijk nog te flatteus voor het vierstemmenboek.
De Geneefse psalmmelodieën zijn ritmisch genoteerd en zijn gecomponeerd in de kerktoonsoorten. Als je het ritme plat slaat tot allemaal even lange noten, én de kerktoonsoorten met allerlei verhogingen verbouwt tot majeur en mineur, blijft er van de Goudimelzettingen niet veel meer over. Vergelijk Psalm 68 uit de klankvoorbeelden onder dat artikel eens met dit https://youtu.be/omlOvHpdmFI , dan is wel duidelijk dat het vierstemmenboek geen schim is van Goudimel.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door DDD »

Ik ben het daar wel mee eens. Maar binnen de gegroeide kerktraditie van trage isoritmische gemeentezang is het vierstemmenboek mijns inziens geen gekke manier om de gemeentezang op een hoger plan te brengen.
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GGG038 »

Toch mooi wat, enkel het plaatsen van een te verschijnen boek over de bovenstem, weer losmaakt over dit fenomeen. :)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik ben het daar wel mee eens. Maar binnen de gegroeide kerktraditie van trage isoritmische gemeentezang is het vierstemmenboek mijns inziens geen gekke manier om de gemeentezang op een hoger plan te brengen.
Mee eens, ik vraag mij af of men vroeger wel de zettingen van Goudimel zong. Weet iemand dat?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:
DDD schreef:Ik ben het daar wel mee eens. Maar binnen de gegroeide kerktraditie van trage isoritmische gemeentezang is het vierstemmenboek mijns inziens geen gekke manier om de gemeentezang op een hoger plan te brengen.
Mee eens, ik vraag mij af of men vroeger wel de zettingen van Goudimel zong. Weet iemand dat?
Het zijn vocale zettingen, gemaakt om thuis te zingen, niet voor de kerkdienst. Dat organisten die zettingen bij ritmische gemeentezang als begeleidingszetting gaan gebruiken is dus niet authentiek, al klinkt het niet lelijk. Maar bij niet-ritmische gemeentezang slaat het echt helemaal nergens op om Goudimel te gebruiken, stilistisch zijn Goudimel en niet-ritmisch zo ongeveer tegenpolen. Bij niet-ritmisch pas de 18e-eeuwse manier van harmoniseren veel beter: dan kun je gewoon majeur en mineur aanhouden, waardoor de foute verhogingen opeens niet fout meer zijn, maar binnen de stijl vallen.
~~Soli Deo Gloria~~
GGG038
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door GGG038 »

Is dit het vierstemmenboek waar jullie over spraken?

https://www.marktplaats.nl/v/boeken/god ... emmen-1884
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bovenstem zingen (Uit Afscheid en intrede [2])

Bericht door Hendrikus »

GGG038 schreef:Is dit het vierstemmenboek waar jullie over spraken?

https://www.marktplaats.nl/v/boeken/god ... emmen-1884
yep, koopje!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie