De kerk in 2022

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De kerk in 2022

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Je kunt gewoon thuis deelnemen aan het Avondmaal.
Zo gewoon is dat niet.
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Je kunt gewoon thuis deelnemen aan het Avondmaal.
Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Pioenroosje schreef:Degenen die spreken over het opdelen van de gemeente in kleinere wijkkringen: hoe zien jullie de bediening van de sacramenten dan? Gebeurt dat wel centraal? Of kan dat ook in de kleinere eenheden, zolang er een kerkenraad bij betrokken is?
Ik denk inderdaad over kr.
Ik weet zelfs niet of je nog iets centraal zou moeten. Waarom gewoon niet kleine gemeentes?
Met predikanten die verschillende van die gemeentes bezoeken om te preken. Sacramenten te bedienen. En dd kr veel meer het pastoraat op zich nemen. Tenminste zo zie ik het voor me.
En ja ik denk wel dat predikanten universitair geschoold moeten zijn. Maar daarnaast dus met beide benen in de maatschappij staan. Om zo voeding te houden met de realiteit. Wat leeft er werkelijk onder de mensen dus ook gemeenteleden, jongeren. Dat i eigenlijk wat ik bedoelde @Ditbenik
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8896
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: Ik hecht er wel aan dat het heilig Avondmaal in het midden van de gemeente wordt bediend. Graag geen kunstgrepen.
Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef:
windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?
Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Herman »

helma schreef:Hier ter plaatse is de HHG over diverse locaties verdeeld. Zo'n 30 mensen excl kinderen per locatie (in de andere gebouwen)
Schijnt weldadig te zijn.
Dat is er één centrale dienst en de anderen kijken via een scherm mee? Het is dan een voordeel omdat je dan als gezin met 10 andere gezinnen samen bent?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Voor mij betreft is een vraag daarvoor ook relevant: in hoeverre blijven we de maatregelen volgen naar mate deze langer duren? Ik pleit voor meer ongehoorzaamheid in deze. Maar dan zul je als kerk wel goed moeten communiceren als de mediaaandacht komt, en vechtpartijen met journalisten voorkomen. Misschien zijn er mensen in de gemeente die geschikt zijn om buiten het kerkgebouw de orde te bewaren.
Mijn vraag is vooral ingestoken door de hypothese dat toekomstige mutaties een ernstiger gevaar voor de volksgezondheid opleveren en dat het niet is op te lossen met vaccinaties en/of medicatie. Misschien wel op termijn, maar die termijn rek ik dan even op naar nog een paar jaar. Dan vallen dus de eerste standaardopties (meer ongehoorzaamheid) wat af, is mijn gevoelen.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
In de PKN is daar een protocol voor ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:
Lilian1975 schreef:
windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:
En ja ik denk dat kerken in deze coronatijd actief barmhartigheid hadden kunnen tonen. We zijn veel te naar binnen gericht.
Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?
Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?
Ja. Dus niet alleen barmhartigheid aan het bekende kringetje. Maar ook aan hen die je niet kent. Dat bedoelde ik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De kerk in 2022

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Zeker. Het is principieel dat dit onder toezicht van de ouderlingen gebeurt. Dat was ook in het NT zo, ondanks dat de gemeente in huizen samenkwam.

Het sacrament is veel te heilig om mee te gaan doe het zelven.
In de PKN is daar een protocol voor ontwikkeld.
Dat maakt wat mij betreft geenszins de bezwaren van Philpot van minder waarde.
Ambtenaar
Berichten: 9140
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat maakt wat mij betreft geenszins de bezwaren van Philpot van minder waarde.
De vraag is of wat Philpot wel een geldig bezwaar is

Het is algemeen bekend dat in bevindelijke kring er sprake is van avondmaalsmijding, de vraag is dus of het avondmaal wel juist geïnterpreteerd wordt.

Hij maakt het bovendien direct belachelijk door te spreken over doe het zelf avondmaal.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 30 apr 2021, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Herman schreef:
helma schreef:Hier ter plaatse is de HHG over diverse locaties verdeeld. Zo'n 30 mensen excl kinderen per locatie (in de andere gebouwen)
Schijnt weldadig te zijn.
Dat is er één centrale dienst en de anderen kijken via een scherm mee? Het is dan een voordeel omdat je dan als gezin met 10 andere gezinnen samen bent?
Het frequenter kunnen 'opgaan'
(Vooral voor jongeren) toch een onderling ontmoetingsmoment. Meer gemeentezijn dan thuis met je eigen clubje.

Zeker voor hen die moeite hebben om met een veeltallig gezin de dienst via een klein laptopscherm te volgen is dit meer de vorm van een 'dienst' die op een groot scherm geprojecteerd wordt.

De kleine kinderen krijgen ook even apart aandacht, er wordt een lied/psalm met hen gezongen. Ze mogen op de grond spelen of kleuren. Peuters en babies zijn er ook gewoon bij.
En na afloop even een bakje koffie en wat doorspreken.
Vooral de jongeren/jonge gezinnen zijn er heel blij mee.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Lilian1975 schreef:
Geytenbeekje schreef:
Lilian1975 schreef:
windorgel schreef: Daar zouden we dan dus zelf mee moeten beginnen (zeg ik ook tegen mezelf). 'De kerken' kunnen geen barmhartigheid tonen, christenen wel.
Inderdaad. Maar waar in de kerken is echt iets georganiseerd? Praktisch? Dat is gewoon ook nodig om e.a. van de grond te krijgen. De buurvrouw die eenzaam was, heb ik bezocht. Maar die ken ik. Organiseer je maaltijden voor de straten om je gemeente. Komen ook de mensen die je niet kent. Snap je wat ik bedoel?
Dat is toch juist de bedoeling dat die mensen komen toch?
Ja. Dus niet alleen barmhartigheid aan het bekende kringetje. Maar ook aan hen die je niet kent. Dat bedoelde ik.
Ja, het trof mij een keer pijnlijk dat er bij de persconferentie gezegd werd: hebt u ergens hulp bij nodig neem contact op met het Rode Kruis.
Misschien werd het Leger des Heils genoemd maar dat weet ik niet meer.
Ik dacht: wat zou het mooi zijn (en noodzakelijk!!!) als wij zo bekend stonden.

In Gouda zag ik een aanplakbiljet met hulpaanbod op winkels, dat hadden we als kerken ook kunnen/moeten doen.
Zal even opzoeken of ik de foto nog heb.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Dit. Zou toch prachtig geweest zijn.Afbeelding
Plaats reactie