De kerk in 2022

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

De kerk in 2022

Bericht door Herman »

Een nieuw topic voor een nieuw onderwerp.

Ik wil graag nadenken over de vraag hoe je kerk en gemeenteleven anders zou kunnen inrichten als de beperkende maatrelen nog een aantal jaar worden gecontinueerd.

Je kunt discussiëren over de vraag of alles met de zomer is opgelost. Dat mag uiteraard. Discussies mogen wat mij betreft alle kanten op vliegen.

Maar zoals ik in mijn tweede regel gaat, wil ik graag ideeën met elkaar bespreken over wat we zouden moeten gaan doen als alles echt anders blijft. Wat betekent dat voor de theologie/leer die de christelijke gemeente? Van welke bijbelse uitgangspunten zouden we moeten blijven uitgaan? Staat de Levende Woordverkondiging altijd boven aan? Of is er een redelijke alternatief. Zouden de ouderlingen meer taken op zich moeten nemen, of is het aan het geheel van de gemeente om daarin actief betrokken te zijn, of rek je dan de ambtsleer te ver op?

Misschien wil je het hebben over al die nutteloze kerkgebouwen enz enz. Zou het een optie zijn om de christelijke gemeente te herverdelen of allerlei leegrakende kerkgebouwen van protestanse signatuur? Breng al je creativiteit in die je in je hebt. Ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Hier ter plaatse is de HHG over diverse locaties verdeeld. Zo'n 30 mensen excl kinderen per locatie (in de andere gebouwen)
Schijnt weldadig te zijn.

Ik hoop voor onze gemeente dat in elk geval her Avondmaal weer zal worden gevierd. Dat is maart 2020 voor het laatst geweest.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk in 2022

Bericht door Lilian1975 »

Ja verdelen over meerdere locaties. En ook de doordeweekse activiteiten desnoods splitsen. Maar niet stilleggen. Zorgen dat er vanuit de kr nauw contact is met hun wijk. Maar vooral niet online thuis individueel luisteren. En inderdaad zoals Helma zegt dat de sacramenten bediend kunnen worden. Ook hier zou het in maart 2020 avondmaal zijn. Is toen vanaf die tijd niet meer doorgegaan. Bezoekwerk door laten gaan. Op verantwoordelijke wijze.
Zingen hoeft dan ook geen probleem te zijn. Het zou mooi zijn als kr daar nu al over nadachten en voorbereidingen zouden treffen. Desnoods breid je de kr uit. Als de belasting te groot zou worden op deze wijze.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: De kerk in 2022

Bericht door Silo »

- Door de grote omvang van onze +1000 leden gemeente zou deze van mij gesplitst mogen worden qua plaats van samenkomst. Ik verwacht dat de onderlinge betrokkenheid dan ook groter wordt.
- Leesdiensten zouden van mij afgeschaft mogen worden. Bij het preekgedeelte wordt een eerder op beeld opgenomen preek vertoond.
- Door de coronacrisis hebben we thuis ook ontdekt dat preken van 1:30 uur echt heel lang zijn. Ik pleit niet voor kortere diensten maar wel voor meer vrijheid daarin. Dat een predikant, student of ouderling zich niet bezwaard voelt wanneer de dienst eerder klaar is en dan geen kritiek krijgt.
- Omdat we wel blijvend met het coronavirus zitten en het ook nog eens muteert lijkt me het bijeenkomen in kleinere groepen iets wat bij de toekomst gaat horen. Het zou fijn zijn als kerkenraden wijkbijbelstudiekringen opzetten zodat de onderlinge lokale ontmoeting blijft. En als de maatregelen weer strenger worden kan je met dat groepje bijeenkomen op de zondag.
- Zoals Lilian opmerkt geen activiteiten stilleggen want dat is slecht voor de jeugd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

De kerk in 2022

Bericht door Maanenschijn »

Het lijkt mij goed voor de toekomst van de kerk om meer invulling te geven aan de gemeenschap van de leden onderling. Een beweging van ‘zondags consumeren’ naar doorlopend actief meedoen. En met meedoen bedoel ik dan niet alleen het organiseren van de rommelmarkt, maar ook meedoen met bijbelonderzoek, kringen, zingen, maaltijden, enz.

Ik zou het nog wel verder willen doortrekken: veel van die bijeenkomsten zouden we thuis moeten houden, zodat kerk een deel van ons gezin wordt. Kinderen raken zo ook vertrouwd met de geestelijke zaken. En kan er ook meer een omzien naar elkaar (niet alleen op geestelijk gebied) plaatsvinden. Dit alles past prima in een ‘coronasamenleving’ maar zou ook goed zijn voor een ‘postcoronasamenleving’.

Een vervolgstap is dat we de kringen en huisgemeenten niet exclusief houden voor het ‘eigen clubje’, maar ook mensen van andere kerkverbanden/kerkgenootschappen deel nemen zodat er op het grondvlak kruisbestuiving ontstaat. Op het grondvlak herkent men zich vaak beter in elkaar dan op synodaal niveau. Zo kan kerkelijke eenheid en begrip voor verscheidenheid plaatsvinden.

Zomaar wat eerste gedachten.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Marco »

De blik eens verruimen. Buiten de bible belt liggen bijvoorbeeld de grote steden. Daar zijn christenen in de minderheid (in Den Haag de derde godsdienst, na hindoeïsme en islam). Het wordt tijd voor onderlinge aandacht en samenwerking met bijvoorbeeld (maar niet alleen) migrantengemeenten.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kerk in 2022

Bericht door CvdW »

Hierbij heb ik ook een vraag:
Wat houdt het gemeente-zijn in? Bij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gaat het dan om allerlei activiteiten (-12 club, -14 club, knutselclub en welke namen er nog meer gebruikt worden) of om Woordverkondiging. Bij een vrouwenvereniging denk ik aan het bezoeken van ouderen e.d.. Bij mannen vereniging denk ik aan Bijbelstudie. Of is Woordverkondiging genoeg?
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: De kerk in 2022

Bericht door Silo »

In het Nieuwe Testamant is te lezen dat de gemeenteleden doordeweeks samenkwamen voor maaltijden, studie en gebeden. Woordverkondiging alleen lijkt dus niet genoeg al hoort het wel centraal te staan.
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: De kerk in 2022

Bericht door Marco »

CvdW schreef:Hierbij heb ik ook een vraag:
Wat houdt het gemeente-zijn in? Bij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gaat het dan om allerlei activiteiten (-12 club, -14 club, knutselclub en welke namen er nog meer gebruikt worden) of om Woordverkondiging. Bij een vrouwenvereniging denk ik aan het bezoeken van ouderen e.d.. Bij mannen vereniging denk ik aan Bijbelstudie. Of is Woordverkondiging genoeg?
Maakt het uit of het alleen om de Woordverkondiging gaat, of om meer? Want wat voor christen wil je zijn: het minimumpakket (alleen op zondag), of wil je met vreugde om je redding samen met andere kinderen van de Vader samenkomen?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kerk in 2022

Bericht door helma »

Wat het 'gevaar' is van allerlei kerkelijke activiteiten is dat je zo naar binnen gericht kan zijn. Alleen 'consumeren' met elkaar en voor jezelf. Terwijl er nauwelijks meer ruimte overblijft als kerk, maar ook persoonlijk, om uit te delen en in de frontlinie te gaan staan.
Dat grijpt mij best wel eens aan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Voor mij betreft is een vraag daarvoor ook relevant: in hoeverre blijven we de maatregelen volgen naar mate deze langer duren? Ik pleit voor meer ongehoorzaamheid in deze. Maar dan zul je als kerk wel goed moeten communiceren als de mediaaandacht komt, en vechtpartijen met journalisten voorkomen. Misschien zijn er mensen in de gemeente die geschikt zijn om buiten het kerkgebouw de orde te bewaren.

In de huidige situatie zijn er overigens ook mogelijkheden. Als je net als de OGG in Geldermalsen 4 diensten belegd (waarvan 1 in doordeweeks), dan kan iedereen een keer in de week naar de dienst. Dat scheelt kosten in vergelijking met meerdere lokaties, en risico's vergeleken met iedereen in 1 kerk.

Sowieso zullen gemeenten mijns inziens ook kleiner moeten worden. Als je een streekgemeente hebt, waar er veel leden uit andere plaatsen komen, kun je a la HHK Kruiningen/Goes splitsen.

Wat de ambten betreft: meerdere gemeentes betekend wel vraag naar meer predikanten. Nu is het fenomeen lerend ouderling de laatste decennia in onbruik geraakt. Wat mij betreft zouden we ouderlingen die singuliere gaven hebben, na examinering, begeleiding en bijscholing weer toe kunnen staan in hun gemeente te preken.

Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden tussen bepaalde gemeenten bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 29 apr 2021, 09:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kerk in 2022

Bericht door CvdW »

Wanneer bij al die activiteiten de mens centraal staat dan heb ik er niets mee.
Persoonlijk mis ik de maandelijkse samenzanguur in Heelsum. Zelf vind ik dit een goede voorbereiding voor de zondag.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

In onze gemeente kan iedereen 1 keer per zondag naar de kerk verdeeld over drie diensten. Dat gaat naar mijn idee op een verantwoorde manier. Nu scheelt het dat wij ook een grote zaal bij de kerk kunnen aantrekken. Het is een gehandicapte manier van samenkomen maar beter iets dan niets. Ik heb op dat gebied ook niet echt behoefte aan een alternatief, Heilig Avondmaal en de Heilige Doop kunnen ook bediend worden. Met het catechiseerwerk en het verenigingswerk volgen we de lijn van de scholen, sluiten de scholen, dan stopt dit ook. Misschien is het verstandig om daar een goed online alternatief voor te bedenken. Verder is onze gemeente niet zo groot en hebben we een eigen predikant, dus die heeft veel tijd om ouderen te bezoeken. Nu zou het sowieso geen slecht idee zijn om op dat gebied een bezoekersdienst op te zetten oid. Verdere activiteiten vinden niet echt plaats en ipv de verkoopdag is er een bestelservice geopend. Ik zie dus niet echt zaken die hoognodig moeten veranderen. Behalve op het gebied van evangelisatie, maar ja, dat was voor corona al niet anders.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef:In onze gemeente kan iedereen 1 keer per zondag naar de kerk verdeeld over drie diensten. Dat gaat naar mijn idee op een verantwoorde manier. Nu scheelt het dat wij ook een grote zaal bij de kerk kunnen aantrekken. Het is een gehandicapte manier van samenkomen maar beter iets dan niets. Ik heb op dat gebied ook niet echt behoefte aan een alternatief, Heilig Avondmaal en de Heilige Doop kunnen ook bediend worden.
Dat zie ik inderdaad ook zo. Ook in de huidige situatie zijn er voldoende mogelijkheden, die echter nog niet altijd benut worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:
Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Die landelijke correctie vind sowieso nauwelijks plaats. Een gezamenlijke predikantenopleiding lijkt mij lastig te realiseren, of je moet de TUA overnemen ofzo. Maar in OGG en GGiN kring wordt niet veel waarde gehecht aan een theologische studie, terwijl dat in onze HHK wel weer belangrijk wordt geacht.
Plaats reactie