De kerk in 2022

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9144
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De kerk in 2022

Bericht door parsifal »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Maar gelukkig verandert dat niets aan de feiten en het is goed om die niet te verdraaien maar eerlijk weer te geven. Fijn dat we het daar over eens zijn.
Wat je bedoeld met feiten verdraaien is mij een raadsel. Mijn opmerking over Pfizer is in zijn algemeenheid en gaat niet over betreffend verzorgingshuis, maar is een reactie op jouw AstraZeneca verhaal. Met welk vaccin in het tehuis is gevaccineerd heb ik geen weet van. Wat ik wel weet is dat er een grote uitbraak is en door besmettingen het merendeel van het personeel thuis zit.
Je schreef: "Blijkt dat de effectiviteit van het vaccin ook nog beperkter is dan men voorhoudt." Daarmee wek je de suggestie dat ons 100% effectiviteit wordt voorgehouden. Dat niet niet het geval. De meeste ouderen worden in gevaccineerd met AstraZeneca. Daarvan wordt gesteld dat de effectiviteit 60%. Van Pfizer 90%. Dat zijn de percentages die ons worden voorgehouden en met die percentages is het heel logisch dat er nog steeds besmettingen zullen zijn maar tegelijk blijkt dat mensen er minder ziek van worden. Het ging mij om je bewering dat de effectiviteit beperkter is dan men ons voorhoudt. Zie mijn eerste reactie op je eerste bericht.
Daar is dus niets aan gelogen. Waarmee in het verzorgingshuis wordt gevaccineerd weet ik niet zoals ik al eerder schreef. Wel weet ik dat minimaal de helft van een afdeling ziek is geworden. Dat is 50% of minder. Dat is dus minder dan de 60% van AstraZeneca en veel minder dan de 90% van Pfizer.
Immuniteit is er niet gelijk. En naar ik meen is de 90% voor enkele weken (twee?) na de tweede prik. Het zou kunnen dat het in verschillende leeftijdsgroepen anders ligt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kerk in 2022

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Daar is dus niets aan gelogen. Waarmee in het verzorgingshuis wordt gevaccineerd weet ik niet zoals ik al eerder schreef. Wel weet ik dat minimaal de helft van een afdeling ziek is geworden. Dat is 50% of minder. Dat is dus minder dan de 60% van AstraZeneca en veel minder dan de 90% van Pfizer.
Ja, zo ken ik er nog meer. Minimaal de helft van een afdeling. Maak er voor het gemak de hele afdeling van. Dat rekent makkelijker. Dan heb je het over 100% van die afdeling. Hoe is het op de andere afdelingen? Hoe is het in de andere verzorgingshuizen en hoe is het onder alle anderen die gevaccineerd zijn. De effectiviteit van een vaccin wordt niet bepaald op basis van één afdeling in één verzorgingshuis maar van de gehele gevaccineerde populatie.
Nu kun je enorm gefrustreerd gaan doen, maar ik sprak in mijn eerste bericht al over een afdeling.
En je hoeft dit niet te geloven, het is me helemaal niet te doen om jou te overtuigen.
Ongetwijfeld gaan we dit vaker tegenkomen, en dat bewijst ook het verhaal wat wel in de media is gekomen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kerk in 2022

Bericht door Simon0612 »

refo schreef:Als niet duidelijk is om welk verzorgingstehuis het gaat, dan is het een niet te verifiëren verhaal.
Ik ken ook een huis met veel zieken, maar die mensen zijn vermoedelijk niet gevaccineerd. Ook dat 'haalt de media niet'.

En in zijn algemeenheid vind ik het jammer dat vaccineren een theologische kwestie is in onze kringen en niet gewoon een medische.
Ik zou niet weten waarom je er aan zou moeten twijfelen. Hier gebeurde het zelfde en daar is trouwens ook met Pfizer gevaccineerd:
https://www.trouw.nl/binnenland/iederee ... ~b0c20dc0/

En eerder ook al:
https://www.gelderlander.nl/home/alle-b ... ~a6d68d4d/
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk in 2022

Bericht door Ditbenik »

Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Daar is dus niets aan gelogen. Waarmee in het verzorgingshuis wordt gevaccineerd weet ik niet zoals ik al eerder schreef. Wel weet ik dat minimaal de helft van een afdeling ziek is geworden. Dat is 50% of minder. Dat is dus minder dan de 60% van AstraZeneca en veel minder dan de 90% van Pfizer.
Ja, zo ken ik er nog meer. Minimaal de helft van een afdeling. Maak er voor het gemak de hele afdeling van. Dat rekent makkelijker. Dan heb je het over 100% van die afdeling. Hoe is het op de andere afdelingen? Hoe is het in de andere verzorgingshuizen en hoe is het onder alle anderen die gevaccineerd zijn. De effectiviteit van een vaccin wordt niet bepaald op basis van één afdeling in één verzorgingshuis maar van de gehele gevaccineerde populatie.
Nu kun je enorm gefrustreerd gaan doen, maar ik sprak in mijn eerste bericht al over een afdeling.
En je hoeft dit niet te geloven, het is me helemaal niet te doen om jou te overtuigen.
Ongetwijfeld gaan we dit vaker tegenkomen, en dat bewijst ook het verhaal wat wel in de media is gekomen.
De enige die gefrustreerd is ben jij. Het is jammer dat je op gevoel blijft varen en niet naar de feiten wilt kijken. Juist als christen hebben we eerlijk te zijn en daarom moet je die suggestie dat we worden bedrogen met betrekking tot de effectiviteit van vaccins zonder dat je daarvoor enige vorm van bewijs aanlevert achterwege laten. Dat is het punt waar het me om gaat. Maar ik hou er over op. Prettige dag verder.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De kerk in 2022

Bericht door Habitat »

De 'effectiviteit' van een vaccin ligt een stuk gecompliceerder dan een simpel percentage.

De werking van het vaccin kan bv minder worden over tijd. Er wordt al gesproken over een 3e prik voor de ouderen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: De kerk in 2022

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Ditbenik schreef:
Simon0612 schreef:
Daar is dus niets aan gelogen. Waarmee in het verzorgingshuis wordt gevaccineerd weet ik niet zoals ik al eerder schreef. Wel weet ik dat minimaal de helft van een afdeling ziek is geworden. Dat is 50% of minder. Dat is dus minder dan de 60% van AstraZeneca en veel minder dan de 90% van Pfizer.
Ja, zo ken ik er nog meer. Minimaal de helft van een afdeling. Maak er voor het gemak de hele afdeling van. Dat rekent makkelijker. Dan heb je het over 100% van die afdeling. Hoe is het op de andere afdelingen? Hoe is het in de andere verzorgingshuizen en hoe is het onder alle anderen die gevaccineerd zijn. De effectiviteit van een vaccin wordt niet bepaald op basis van één afdeling in één verzorgingshuis maar van de gehele gevaccineerde populatie.
Nu kun je enorm gefrustreerd gaan doen, maar ik sprak in mijn eerste bericht al over een afdeling.
En je hoeft dit niet te geloven, het is me helemaal niet te doen om jou te overtuigen.
Ongetwijfeld gaan we dit vaker tegenkomen, en dat bewijst ook het verhaal wat wel in de media is gekomen.
De enige die gefrustreerd is ben jij. Het is jammer dat je op gevoel blijft varen en niet naar de feiten wilt kijken. Juist als christen hebben we eerlijk te zijn en daarom moet je die suggestie dat we worden bedrogen met betrekking tot de effectiviteit van vaccins zonder dat je daarvoor enige vorm van bewijs aanlevert achterwege laten. Dat is het punt waar het me om gaat. Maar ik hou er over op. Prettige dag verder.
Jij insinueert iedere keer dingen die ik gezegd zou hebben. Ik heb niet gezegd dat we bedrogen worden. Ik schreef "Blijkt dat de effectiviteit van het vaccin ook nog beperkter is dan men voorhoudt." Daarmee zeg ik niet dat men ons bedriegt. Ik zeg daarmee dat de effectiviteit van het middel lager is dan de verwachtingen die worden geschept en eerder zijn geschept. Ik hoor dat bij ons in de regio en lees het ook nog in 2 nieuws artikelen over twee verschillende verzorgingshuizen. Daarmee voldoe ik wel degelijk ook aan jouw bewijsplicht. Maar blijkbaar is het uit voor jou uit den boze om enig kanttekening bij een vaccin te plaatsen, zelfs als dit feitelijk onderbouwd is en door een immunoloog zelfs als raadsel wordt omschreven. Fijne dag Ditbenik.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Bruna »

Henk J schreef:
Bruna schreef:
Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:
Het is een utopie, maar idealiter heffen we wat mij betreft alle Reformatorische kerkgenootschappen op, en gaan alle gemeenten zelfstandig verder (congregationalistisch). Op vrijwillige basis kan dan samengewerkt worden bij de opleiding van predikanten. Als voordelen hiervan zie ik: gemeenten die kanselruil willen doen en eenheid met andere Reformatorische gemeenten, worden niet belemmerd door synodale regels. Ook kan een gemeente dan beter inspelen op de lokale omstandigheden. Verder heb je dan niet meer dat je je moet afscheiden als je kerkverband steeds liberaler word. Als mis je dan natuurlijk wel de landelijke correctie van een bijbelgetrouw kerkverband, als een lokale gmeente steeds liberaler word.
Die landelijke correctie vind sowieso nauwelijks plaats. Een gezamenlijke predikantenopleiding lijkt mij lastig te realiseren, of je moet de TUA overnemen ofzo. Maar in OGG en GGiN kring wordt niet veel waarde gehecht aan een theologische studie, terwijl dat in onze HHK wel weer belangrijk wordt geacht.
Even belangstellend. Waaruit concludeer je dat er in GGIN niet veel waarde wordt gehecht aan theologische studie? En wat is het verschil met studie GG omdat je die niet noemt?
Omdat in de twee kerkverbanden die ik noem geen theologische studie wordt gevolgd maar de predikanten in opleiding les krijgen van ervaren predikanten. Bij de GG is er een eigen theologische school, toch anders. Misschien is 'niet veel waarde' wat hard geformuleerd, kan dat beter zijn 'minder waarde vergeleken met de HHK en de CGK'.
Omdat dit niet juist is wil ik dit toch niet onbeantwoord laten.

Studenten krijgen of kunnen les krijgen van 4 personen, waaronder 2 predikanten.
Daar hoort ook Hebreeuws en Grieks bij. Niet alle docenten zijn theologisch universitair geschoold, dat is juist.
Ik zie dus meer overeenkomsten met de GG in de theologische opleiding dan met de OGGiN. Waarbij ik de kwalificaties m.b.t. de OGGiN voor jou rekening laat.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De kerk in 2022

Bericht door Susanna »

refo schreef:
Susanna schreef:
Silo schreef:In het Nieuwe Testamant is te lezen dat de gemeenteleden doordeweeks samenkwamen voor maaltijden, studie en gebeden. Woordverkondiging alleen lijkt dus niet genoeg al hoort het wel centraal te staan.
Ik ben het met Silo eens.

Het kan ook zijn dat je juist door COVID er achter komt dat een gemeente niet goed functioneert.

Voorbeeld: een echtpaar gaat al een jaar niet naar de kerk. Ze kijken wel mee via internet. Niemand merkt het op. Hadden ze bij de 75+ behoort hadden zij bezoek ontvangen. Waren ze ziek geweest, dan ontvingen zij pastorale hulp. Omdat ze "alleen" vanwege covid niet komen vallen ze tussen wal en schip.

Remedie: ken je schapen.
Ken je broeder, ken je zuster.
Jethro gaf Mozes een organisatie-advies, dat de laatste ook opvolgde:
En Mozes verkoos kloeke mannen uit gans Israël en maakte hen tot hoofden over het volk: oversten der duizenden, oversten der honderden, oversten der vijftigen en oversten der tienen; Dat zij het volk te allen tijde richtten, de harde zaak tot Mozes brachten, maar zij alle kleine zaak richtten.
Dat zou heel goed zijn
Online
Henk J
Berichten: 2539
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kerk in 2022

Bericht door Henk J »

Bruna schreef:
Omdat dit niet juist is wil ik dit toch niet onbeantwoord laten.

Studenten krijgen of kunnen les krijgen van 4 personen, waaronder 2 predikanten.
Daar hoort ook Hebreeuws en Grieks bij. Niet alle docenten zijn theologisch universitair geschoold, dat is juist.
Ik zie dus meer overeenkomsten met de GG in de theologische opleiding dan met de OGGiN. Waarbij ik de kwalificaties m.b.t. de OGGiN voor jou rekening laat.
Aha, dan ben ik dus niet helemaal op de hoogte van de opleiding in de GGiN. Dan lijkt dat meer op de GG dan op de OGGiN inderdaad. Let op dat ik niet direct een inhoudelijk oordeel geef over de opleidingen, ik zie alleen een verschil qua invulling van de opleiding tussen HHK en CGK enerzijds en de GGiN en OGGiN anderzijds. En daarom zie ik een gezamenlijke opleiding, zoals Philpot voorstelde, niet van de grond komen.
Plaats reactie