Vesper

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
Stille Nacht
De herdertjes lagen bij nachte...
Veel kerst- en paasliederen o.a. worden ook in RK-kringen gebruikt.
De vraag was niet aan u, en je antwoord is quatsch, excusez le mot.
Als een lied ook in RK kring wordt gebruikt, is het nog geen RK lied.
Maar goed, het antwoord moet van Mara komen.
Geacht heer,
Mag ik even een heel klein ding opmerken?
Ik bedoel gepast een net taalgebruik.
Quatsch
1) Flauwekul 2) Geklets 3) Klets 4) Kletspraat 5) Nonsens 6) Onzin
excusez le mot:
neem me het woord (of de uitdrukking) niet kwalijk; excuus voor het woord Gewoonlijk gebruikt als tussenzin vlak voor of vlak na een uitdrukking waarvan men denkt dat de toehoorder ze ongepast of overdreven kan vinden; ook wel om gewoon de aandacht te vestigen op een cassante uitdrukking die men gebruikt.

Ik heb even verder gezocht. Jammer dat we elkaar zo moeten behandelen. En wat me opvalt, ik hoop dat dit gezegd mag worden: Dit is eenrichtingverkeer, ofwel van een zijde. Want spreken zo we niet met elkaar. Een beetje netjes blijven zou ik de voorkeur aan geven.
Verder wil ik er ook op wijzen: Hoe vaak wordt er niet voor mij een antwoord ingevuld dat de plank nog mis slaat ook. Zo zijn we toch niet opgevoed? Laat in uw doen en laten, ook in taal en geschrift blijken dat u een christen waardig bent.

Geraadpleegde bronnen:
https://www.encyclo.nl/lokaal/10835
https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... /Quatsch/1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik denk dat de RK-versie van de beide door DIA genoemde kerstliederen wel degelijk typerend zijn voor de samenzangtraditie in de RKK. Net als bijvoorbeeld 'Nu zijt wellekome'.
Maar wie zegt dat DIA de RK versie van die liederen bedoelt? Ik denk dat hij die versie niet eens kent.
DDD schreef: Maar ik denk dat Mara gezangen heeft gezien uit Hemelhoog of de ELB, want daarin is wel een aantal 'RK-gezangen' opgenomen.

Ik ben dus met jou benieuwd.
We gaan geen antwoord krijgen, dat is wel duidelijk.
Want het is "vragen naar de bekende weg", blijkbaar :jongle

Maar goed, noem jij dan eens voorbeelden van RK gezangen in de ELB?
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Mara schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
Moet ik nu voorbeelden aan gaan dragen, terwijl je het direkt ziet als je Vesperdiensten googelt, omdat het er een oecumenische dienst wordt aangekondigd?
Vragen naar bekende weg heet zo iets.
Google zelf maar.
-DIA- schreef:Het is wel verontrustend, voor wie het ziet en opmerkt, dat we steeds verder van de eenvoud van het Calvinisme afraken. En juist meest verontrustend is dat we ons mee laten voeren in steeds meer liturgische veranderingen.
Ja vind ik ook DIA. En nog verontrustender is het als je dit hier aanbrengt en je wordt beticht van opblazen.
Het zal wel weer als bijzaak betiteld worden, uiteindelijk.
De normale gang van zaken is, dat jij je opmerkingen zelf mag onderbouwen. Ik heb al heel wat vespers meegemaakt, maar nog nooit met RK-gezangen.

@Hendrikus:
Je zou je er over kunnen verbazen hoe goed DIA op de hoogte is. Vooralsnog vind ik dat hij heel passende liederen noemde.

En wat de ELB betreft: licht dat ons aanstoot in de morgen, bijvoorbeeld, om maar een bekende te noemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Dat bedoel ik. :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Dat bedoel ik. :)
O, bedoel je dat. Een link naar de inhoudsopgave van een boekje dat ik zelf op de plank heb staan. Wat word ik daar wijzer van?

Licht dat ons aanstoot komt uit de Amsterdamse studentenekklesia en is geschreven door iemand die is uitgetreden uit de RK kerk. Zijn liederen zijn ook in het het Liedboek opgenomen en zijn niet rooms. Wat ze wél zijn, daar kun je een hele boom over opzetten, maar rooms? Nee. Oosterhuis is niet zomaar uit de orde der Jezuïeten gezet en geschorst als priester, waarna hij uittrad. Binnen de katholieke kerk was geen ruimte meer voor de studentenekklesia.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Laat het dan niet Rooms Katholiek zijn, het is zeker niet reformatorisch te noemen.

Wat te denken van een kinderlied:
Ben je groot of ben je klein
Ben je groot of ben je klein of ergens tussenin;
God houdt van jou!
Ben je dik of ben je dun of ben je blank
of bruin;
God houdt van jou!
Hij kent je als je blij bent;
Hij kent je als je baalt
Hij kent je als je droevig bent;
Hij kent je als je straalt.
Het geeft niet of je knap bent;
Het geeft niet wat je doet;
God houdt van jou!
Hij is vol liefde.
God houdt van jou!


of deze:
strofe 1
Amen, Jezus is mijn vriend.
Amen, Jezus is mijn vriend.
Dat kan ik steeds weer zingen, ied're dag:
Hij is een vriend van mij.

strofe 2
Hij kent mij beter dan een ander.
Hij kent mij beter dan een ander.
Dat Hij mij liefheeft is een wonder.
Hij is een vriend van mij. Amen, amen, …

strofe 3
Hij houdt mij vast wanneer het moeilijk gaat.
Hij houdt mij vast wanneer het moeilijk gaat.
Ik weet: Hij luistert als ik met Hem praat.
Hij is een vriend van mij. Amen, amen, …

strofe 4
Zeg, weet jij dat Hij heel gauw komen zal?
Zeg, weet jij dat Hij heel gauw komen zal?
Doe net als ik, vertel het overal.
Hij is een vriend van mij. Amen, amen, …


Of deze:
Dit is m'n hand en dat m'n voet,
'k heb ze allebei nodig;
waar moet ik heen als één het niet doet,
niets is er overbodig.
'k Heb m'n voeten nodig om te lopen
en m'n handen om m'n schoenen vast te knopen.
Hand, voet, knie, oog, oor, neus, keel,
alles is nodig, niets teveel,
alles is nodig, niets teveel.

M'n hand kan niet zeggen tegen m'n voet:
ik heb jou niet nodig.
Stel j'eens voor, dan ging het niet goed,
niets is er overbodig.
Want al kan ik met m'n handen ballen,
zonder m'n voeten zou ik op m'n snufferd vallen.
Hand, voet, knie, oog, oor, neus, keel,
alles is nodig voor elkaar,
alles is nodig voor elkaar.

Ik ben de hand en jij de voet,
wij zijn allebei nodig.
Wat ik niet kan, kan jij juist goed,
niemand is overbodig.
Jij bent gemaakt om mee te spelen,
te lachen en te huilen en alles mee te delen.
Niemand is minder,
niemand is meer,
ieder is nodig bij de Heer,
ieder is nodig bij de Heer.



Of een Adventslied:
ADVENT IS DROMEN
Advent is dromen dat Jezus zal komen,
dromen van vrede voor mensen van heden.
Advent is dromen dat Jezus zal komen.
En weer in geuren en kleuren verhalen
wat wij al weten uit oude verhalen:
Herders en sterren, een stal en een kind,
omdat het kerstfeest weer begint.

Advent is dromen dat Jezus zal komen,
Dromen als 't moet dat Hij komt voorgoed!
Advent is dromen dat Jezus zal komen.
omdat het bijna kerstfeest is.
wat wij al weten uit oude verhalen:
herders en sterren, een stal en een kind,
omdat het kerstfeest weer begint.

Advent is dromen dat Jezus zal komen,
dromen van vrede voor mensen van heden.
Advent is dromen dat Jezus zal komen.
Niet als een kind en niet in een kribbe
maar als een vredevorst hier in ons midden,
dan is er nergens verdriet meer of pijn,
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

@Hendrikus:
Het eerste punt verwees naar mijn opmerking over DIA, dat hij beter op de hoogte zou kunnen zijn dan je zou denken.

Verder heb ik de ELB ook in de kast staan, of beter gezegd op het orgel, maar het ging hier over DIA.

Daarnaast: ik weet de levensgang van Huub Oosterhuis. Toch staat hij het meest model voor de katholieke gezangencultuur van 1965 tot 2015. Inmiddels is er discussie over zijn liederen en zijn die in sommige bisdommen geschrapt, maar dat doet aan het voorgaande niet af.

En inderdaad is er een grote overlap met de oecumenische zangtraditie uit dezelfde periode. Maar ook dat neemt het voorgaande niet weg.
De levensgang van een persoon zegt niets over de vraag welke liederen kenmerkend zijn voor de RK zangcultuur. Oosterhuis heeft daar een groot stempel op gedrukt.

@DIA:
Afgezien van de laatste, zijn dat zeker geen liederen die passen in de RK- cultuur.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Hendrikus:
Het eerste punt verwees naar mijn opmerking over DIA, dat hij beter op de hoogte zou kunnen zijn dan je zou denken.

Verder heb ik de ELB ook in de kast staan, of beter gezegd op het orgel, maar het ging hier over DIA.

Daarnaast: ik weet de levensgang van Huub Oosterhuis. Toch staat hij het meest model voor de katholieke gezangencultuur van 1965 tot 2015. Inmiddels is er discussie over zijn liederen en zijn die in sommige bisdommen geschrapt, maar dat doet aan het voorgaande niet af.

En inderdaad is er een grote overlap met de oecumenische zangtraditie uit dezelfde periode. Maar ook dat neemt het voorgaande niet weg.
De levensgang van een persoon zegt niets over de vraag welke liederen kenmerkend zijn voor de RK zangcultuur. Oosterhuis heeft daar een groot stempel op gedrukt.

@DIA:
Afgezien van de laatste, zijn dat zeker geen liederen die passen in de RK- cultuur.
Dat bedoel ik ook niet, ze zijn niet reformatorisch, maar zo puur remonstrants als maar kan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Misschien moet je dan nog even de Remonstrantse bundel bekijken. Het kan altijd remonstrantser.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Misschien moet je dan nog even de Remonstrantse bundel bekijken. Het kan altijd remonstrantser.
Ik bedoelde ook het remonstrantisme van Arminius.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Laat het dan niet Rooms Katholiek zijn, het is zeker niet reformatorisch te noemen.
Als er ooit een wereldkampioenschap afdwalen van het onderwerp wordt gehouden, ben je beslist kanshebber voor een podiumplaats.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Laat het dan niet Rooms Katholiek zijn, het is zeker niet reformatorisch te noemen.
Als er ooit een wereldkampioenschap afdwalen van het onderwerp wordt gehouden, ben je beslist kanshebber voor een podiumplaats.
Dank u :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9660
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vesper

Bericht door merel »

Toch ben ik ook erg benieuwd wat jij bedoelt @ mara met RK liederen en Taize.. Ik ben ook wel eens naar Vespers geweest, maar herken niet wat jij zegt. Terwijl ik ook wel eens een RK dienst bezoek.
Laatst gewijzigd door merel op 29 mar 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:Het is wel verontrustend, voor wie het ziet en opmerkt, dat we steeds verder van de eenvoud van het Calvinisme afraken. En juist meest verontrustend is dat we ons mee laten voeren in steeds meer liturgische veranderingen. Deze veranderingen zie je daar meestal, waar het Woord minder zeggingskracht heeft. Ik hoop niet dat iemand hier weer met me is discussie gaat want het is gewoon zo. Noem maar eens een bevindelijke (Oud) Ger. Gem. (in Ned.). Die zijn er niet, of als ze er zijn aan de zogenaamde linkerkzijde van dit geheel, en juist die, wie we bij de eenvoudige bevindelijk leer wenst te blijven worden juist veracht, zie maar op strijd die vaak op forum woedt. Het is een strijd tussen de orthodox-bevindelijke en neo-reformatorische kringen. Merk maar eens op. We zouden het ook kunnen noemen een strijd tussen rekkelijken en preciezen. Zo ging het met de HSV, zo ging het met de gezangen, zo ging het (vroeger al!) met de vrouw in het ambt, of kleurcodes in kerken gebruiken. Het gebruik van afbeeldingen in de kerken als het Ichtus-teken, het Alfa en Omega-teken, of het zogenaamde Christusmonogram. Op zich allemaal net per se ongeoorloofde tekens, lijkt me. Maar als we de praktijk zien waar we het zien gebeuren geeft dat eens te denken.
Als kind kwam ik wel eens in de Gereformeerde Gemeente van Veen, bij ds A. Vergusnt, u wel bekend. Boven de preekstoel hingen daar de Griekse Alfa en Omega-letters.
En ik zie op dit forum nooit dat er iemand veracht wordt omdat hij behoudend is. Wel zie ik regelmatig tegengas gegeven worden als die personen anderen de geestelijke maat nemen. En terecht, want dat past niemand.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie