Vesper

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Vesper

Bericht door Mara »

Tot mijn verbazing zag ik dat in verschillende (CGK) kerken een Vesper wordt gehouden.
Ik wist wel dat dit in sommige PKN gemeentes al was.
Maar dit is toch van oorsprong een R.K. gebruik?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Tot mijn verbazing zag ik dat in verschillende (CGK) kerken een Vesper wordt gehouden.
Ik wist wel dat dit in sommige PKN gemeentes al was.
Maar dit is toch van oorsprong een R.K. gebruik?
Vesper is een avondgebed. Mogen wij 's avonds niet bidden dan?
Veel van wat wij in de kerk doen, heeft z'n oorsprong vóór de reformatie. In plaats van RK gebruik kun je beter zeggen dat het een oudkerkelijk gebruik is.
Doorgaans is de vesper in Nederland een dienst die enigszins vergelijkbaar is met de Engelse evensong: een kortere preek, meer ruimte voor muziek. Dat kan een heel inhoudsvolle liturgie zijn. Niks mis mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

In onze gemeente gebeurt dat al jaren in de Stille Week. ELke avond een korte dienst met een meditatie, zang en gebed. Heel gereformeerd.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef:Tot mijn verbazing zag ik dat in verschillende (CGK) kerken een Vesper wordt gehouden.
Ik wist wel dat dit in sommige PKN gemeentes al was.
Maar dit is toch van oorsprong een R.K. gebruik?
Vesper is een avondgebed. Mogen wij 's avonds niet bidden dan?
Veel van wat wij in de kerk doen, heeft z'n oorsprong vóór de reformatie. In plaats van RK gebruik kun je beter zeggen dat het een oudkerkelijk gebruik is.
Doorgaans is de vesper in Nederland een dienst die enigszins vergelijkbaar is met de Engelse evensong: een kortere preek, meer ruimte voor muziek. Dat kan een heel inhoudsvolle liturgie zijn. Niks mis mee.
Volgens Wiki:
"De vespers (of het avondgebed) behoren tot de getijden in de rooms-katholieke en oosters-orthodoxe kerk en worden gebeden om 17-18 uur. Het woord komt uit het Latijn, van vespera dat avond betekent.[1] In enkele protestantse kerken wordt de term 'vespers' gebruikt als aanduiding voor een avonddienst. Ook sommige religieuze bijeenkomsten voor contemplatie en meditatie in de avond worden aangeduid met 'vespers'."

Ik kan het alleen maar terugvinden in de PKN en linkse CGK gemeentes, of de samenwerkingsgemeentes, die dit notabene gezamenlijk met een pastoor vieren.
We halen dus Rome in de kerk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Dodo »

Of we halen Oosters-orthodox in de kerk.
Maar waarom zou je niet een goede gewoonte van een andere kerk overnemen, en er je eigen invulling aan geven? Je haalt pas echt de RKK in de kerk als je Maria gaat vereren of zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Of we halen Oosters-orthodox in de kerk.
Maar waarom zou je niet een goede gewoonte van een andere kerk overnemen, en er je eigen invulling aan geven? Je haalt pas echt de RKK in de kerk als je Maria gaat vereren of zo.
Als ik dit lees bijv.:

"In de advent en de veertigdagentijd zijn er op woensdagavond korte oecumenische vespers. De PKN wijkgemeente Zeist-West werkt hierbij samen met de RK parochie St Maarten en de Doopsgezinde Gemeente Zeist.", dan ben je toch al een heel eind samen op weg.

Als de Pastoor op de kansel staat, zal hij zijn eigen taal spreken en niet de gereformeerde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Dodo »

Die gaan inderdaad een flinke stap verder. Maar dat soort dingen is al jaren gaande. Ik snap de ophef opeens niet zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Die gaan inderdaad een flinke stap verder. Maar dat soort dingen is al jaren gaande. Ik snap de ophef opeens niet zo.
Ophef opeens?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Dodo schreef:Die gaan inderdaad een flinke stap verder. Maar dat soort dingen is al jaren gaande. Ik snap de ophef opeens niet zo.
Ophef opeens?
Jij blaast het op tot "Rome in huis halen", terwijl het gewoon een oudkerkelijke liturgische vorm is.
Ik bezoek al jaren evensongs en vespers en heb er regelmatig een actieve rol in, maar daar is echt niks rooms aan.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vesper

Bericht door Tiberius »

Ik zou niet te moeilijk over de vorm doen, maar naar de inhoud kijken. Ik heb zelf ook wel eens zo’n vesper meegemaakt. Mijn ding is het niet zo, maar kan me wel voorstellen dat mensen het waardevol vinden. Zeker mooi in de stille week. Wellicht brengt het ons bij de vraag, hoe wij de avonden van de stille week doorbrengen.
En het argument dat je Rome in de kerk brengt, snijdt geen hout. Er zijn wel meer dingen die we van de Roomse kerk overgenomen hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Jij blaast het op tot "Rome in huis halen", terwijl het gewoon een oudkerkelijke liturgische vorm is.
Gewoon.
Maar ik zei dit:
Mara schreef:De PKN wijkgemeente Zeist-West werkt hierbij samen met de RK parochie St Maarten en de Doopsgezinde Gemeente Zeist.",
Op diverse websites stond toch echt dat ze een gezamenlijke dienst belegden. Pastoor en dominee samen op de kansel.

Ik kan geen enkele CGK (midden of BhP), HHK, GG, en uitgetredenen uiteraard al helemaal niet, vinden, die dit doen.
De PKN gemeentes in mijn omgeving, doen het ook niet.
Dat zegt dan toch wel iets he?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Wat ze in Zeist doen, is natuurlijk niet een reden om het elders af te keuren. Ik ken ook PKN-kerken die normale zondagsdiensten samen met de RKK doen. Voor ons ook geen reden om geen normale zondagsdiensten meer te houden.

Hier in de (best wel behoudende) Bondsgemeente doen ze precies hetzelfde als wij, maar noemen ze het "stille-week-bijeenkomsten". In de lokale HH-gemeente doen ze het ook, maar noemen ze het "avondgebed". Dus lijkt het probleem alleen de naam te zijn?

Overigens vind ik onze CGK een middengemeente. Ik heb geen idee waar midden ophoudt en links of rechts begint. Vind ik ook niet zo spannend.
Who is John Galt? :quoi
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vesper

Bericht door HersteldHervormd »

Lang leve de oecumene :nonnon
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

@Mara:
Ik meldde hier op het forum al eerder een GG waar vespers waren. Dus je onderzoek was niet zo compleet.

Verder ga ik graag naar vespers. Vóór de coronatijd bijna wekelijks.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

DDD schreef:@Mara:
Ik meldde hier op het forum al eerder een GG waar vespers waren. Dus je onderzoek was niet zo compleet.
Daar is niets van terug te vinden. Ik had op de zoekfunctie geklikt.
John Galt schreef:Dus lijkt het probleem alleen de naam te zijn?
Wellicht.
Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Ik denk dat het in hetzelfde gevoelige gebied ligt als: vastenavond. ;)
Terwijl dat in principe zou kunnen passen bij de avond voor witte donderdag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie