Vesper

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:Het is wel verontrustend, voor wie het ziet en opmerkt, dat we steeds verder van de eenvoud van het Calvinisme afraken. En juist meest verontrustend is dat we ons mee laten voeren in steeds meer liturgische veranderingen. Deze veranderingen zie je daar meestal, waar het Woord minder zeggingskracht heeft. Ik hoop niet dat iemand hier weer met me is discussie gaat want het is gewoon zo. Noem maar eens een bevindelijke (Oud) Ger. Gem. (in Ned.). Die zijn er niet, of als ze er zijn aan de zogenaamde linkerkzijde van dit geheel, en juist die, wie we bij de eenvoudige bevindelijk leer wenst te blijven worden juist veracht, zie maar op strijd die vaak op forum woedt. Het is een strijd tussen de orthodox-bevindelijke en neo-reformatorische kringen. Merk maar eens op. We zouden het ook kunnen noemen een strijd tussen rekkelijken en preciezen. Zo ging het met de HSV, zo ging het met de gezangen, zo ging het (vroeger al!) met de vrouw in het ambt, of kleurcodes in kerken gebruiken. Het gebruik van afbeeldingen in de kerken als het Ichtus-teken, het Alfa en Omega-teken, of het zogenaamde Christusmonogram. Op zich allemaal net per se ongeoorloofde tekens, lijkt me. Maar als we de praktijk zien waar we het zien gebeuren geeft dat eens te denken.
Als kind kwam ik wel eens in de Gereformeerde Gemeente van Veen, bij ds A. Vergusnt, u wel bekend. Boven de preekstoel hingen daar de Griekse Alfa en Omega-letters.
En ik zie op dit forum nooit dat er iemand veracht wordt omdat hij behoudend is. Wel zie ik regelmatig tegengas gegeven worden als die personen anderen de geestelijke maat nemen. En terecht, want dat past niemand.
Het is momenteel rustig, maar ik heb zelf verschillende bannen gehad, waar ik het sluipende remonstratisme aan het licht bracht. Vrijwel alle ellende komt hier voort uit het niet begrijpen en het zich niet houden aan de 3 f. Enigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: We gaan geen antwoord krijgen, dat is wel duidelijk.
Want het is "vragen naar de bekende weg", blijkbaar :jongle
Houd eens op met dat zuigen.

In de diverse kerken worden er deze week diensten belegd. Maar dan worden het gebedsdiensten, bezinningsdiensten, stille week - avondgebed genoemd.
-DIA- schreef:waar ik het sluipende remonstratisme aan het licht bracht. Vrijwel alle ellende komt hier voort uit het niet begrijpen en het zich niet houden aan de 3 f. Enigheid.
Juist omdat het sluipend komt, is het zo gevaarlijk!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vesper

Bericht door merel »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: We gaan geen antwoord krijgen, dat is wel duidelijk.
Want het is "vragen naar de bekende weg", blijkbaar :jongle
Houd eens op met dat zuigen.

In de diverse kerken worden er deze week diensten belegd. Maar dan worden het gebedsdiensten, bezinningsdiensten, stille week - avondgebed genoemd.
-DIA- schreef:waar ik het sluipende remonstratisme aan het licht bracht. Vrijwel alle ellende komt hier voort uit het niet begrijpen en het zich niet houden aan de 3 f. Enigheid.
Juist omdat het sluipend komt, is het zo gevaarlijk!
Nee mara, jij dropt een stelling met negatieve insteek en als gevraagd wordt naar onderbouwing komt er niets.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Het herinnert mij aan een oom van me, die kritiek uitte op een GerGem-dominee. Hij bracht een gevaarlijke leer. Mijn ouders waren verbaasd en gaven hem een bandje mee met de opdracht: "Geef nu eens aan wat er verkeerd is aan deze preek." Het bandje kwam terug, met de mededeling: "Je hoort neits verkeerds, maar dat is nu juist het gevaarlijke. Hóórde je het maar!"
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

merel schreef: Nee mara, jij dropt een stelling met negatieve insteek en als gevraagd wordt naar onderbouwing komt er niets.
Lees even terug dan!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vesper

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Nee mara, jij dropt een stelling met negatieve insteek en als gevraagd wordt naar onderbouwing komt er niets.
Lees even terug dan!

Mara schreef:
DDD schreef:@Mara:
Ik meldde hier op het forum al eerder een GG waar vespers waren. Dus je onderzoek was niet zo compleet.
Daar is niets van terug te vinden. Ik had op de zoekfunctie geklikt.
John Galt schreef:Dus lijkt het probleem alleen de naam te zijn?
Wellicht.
Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Ik denk dat het in hetzelfde gevoelige gebied ligt als: vastenavond. ;)
Terwijl dat in principe zou kunnen passen bij de avond voor witte donderdag.
Gedaan, maar ik zie nergens voorbeelden van de verkeerde invloeden
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Mara heeft haar mening ook niet onderbouwd. Ik heb ook al teruggelezen. Ze zegt dat we dat maar moeten googlen. Nou, dat heb ik gedaan, maar ik ben het nog steeds niet tegengekomen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

John Galt schreef:Het herinnert mij aan een oom van me, die kritiek uitte op een GerGem-dominee. Hij bracht een gevaarlijke leer. Mijn ouders waren verbaasd en gaven hem een bandje mee met de opdracht: "Geef nu eens aan wat er verkeerd is aan deze preek." Het bandje kwam terug, met de mededeling: "Je hoort niets verkeerds, maar dat is nu juist het gevaarlijke. Hóórde je het maar!"
Dit is toch wel het refoforumcitaat van de maand, wat mij betreft. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

'
DDD schreef:Mara heeft haar mening ook niet onderbouwd. Ik heb ook al teruggelezen. Ze zegt dat we dat maar moeten googlen. Nou, dat heb ik gedaan, maar ik ben het nog steeds niet tegengekomen.
Je hebt gewoon niet gezocht dus.
Het is simpel te vinden met enkele muisklikken.

"Oecumenisch vieren doen we in Zeist-brede vieringen gezamenlijk met de Emmaüsparochie, de Doopsgezinde Kerk, de Gemeente van Apostolische Christenen, het Leger des Heils, de Evangelische Broedergemeente, de Noorderlichtgemeente, de Thomasgemeente en de Oosterkerk. Naast deze vieringen, in de gebedsweek voor de eenheid, op Kerkendag ( zondag na Pinksteren) en de vredesweek is er een oecumenisch morgengebed op Hemelvaartsdag en op Nieuwjaarsdag. "

"Zij koos Psalm 131, die we in dit bericht aan u doorgeven in de hertaling van Huub Oosterhuis"
Hoeksteenamersfoort

"Woensdag: thema 'naastenliefde' met ds. Mirjam Kollenstaart en The Psalm Project
kijk terug
Donderdag: thema 'avondmaal' met ds. Pim Brouwer en Dwight Dissels (met liedjes uit The Passion)
kijk terug
Vrijdag: thema 'Erbarme Dich' met ds. Elsbeth Gruteke, counter-tenor Sytse Buwalda en muzikanten (met muziek uit de Matthäus-Passion)
kijk terug
Zaterdag: thema 'stilte' met ds. Marleen Blootens en de Oden van Salomo (met liederen uit Taizé)
petrus.protestantsekerk.nl

"Vespers zijn in de traditie van vooral de RK- en Anglicaanse Kerk Daily Evening Prayer korte diensten aan het einde van de (werk)dag, waarin de gelovigen willen danken voor wat God die dag gegeven heeft.
protkerkdongen
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

Dat een vesper een gebruik is in de RK maakt dat toch niet meteen verdacht? Of je het nu bezinningsuur, avondgebed, stil moment of wat dan ook noemt, uiteindelijk draait het om de inhoud. Ik zie niet meteen een Rooms element in het gebruik van het woord vesper. Wel kan op deze manier heel makkelijk een remonstrantse of Roomse leer de kerk insluipen. Maar dat kan volgens mij net zo goed in een avondgebed gebeuren als in een vesper.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Henk J schreef:Dat een vesper een gebruik is in de RK maakt dat toch niet meteen verdacht?
Nee. Maar zie dikgemaakte!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Vesper

Bericht door Nathanaël »

Mara schreef:
Henk J schreef:Dat een vesper een gebruik is in de RK maakt dat toch niet meteen verdacht?
Nee. Maar zie dikgemaakte!
Je noemt enkel een paar voorbeelden waar er inderdaad samengewerkt wordt met de RKK of er gebruik wordt gemaakt van kloostertradities. Dat is toch geen reden om direct het hele fenomeen als verkeerd te bestempelen?
Je noemde ergens anders dat het wel goed is als gemeenten een avondgebed organiseren in de stille week. Dat is in wezen niets anders dan een vesper.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

Mara schreef:
Henk J schreef:Dat een vesper een gebruik is in de RK maakt dat toch niet meteen verdacht?
Nee. Maar zie dikgemaakte!
Mee eens, dergelijke gezangen kunnen we beter weren. Alleen staat dat mijns inziens los van het gebruik van het woord vesper. Maar op deze manier kan inderdaad een bedenkelijke theologie de kerk insluipen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Het herinnert mij aan een oom van me, die kritiek uitte op een GerGem-dominee. Hij bracht een gevaarlijke leer. Mijn ouders waren verbaasd en gaven hem een bandje mee met de opdracht: "Geef nu eens aan wat er verkeerd is aan deze preek." Het bandje kwam terug, met de mededeling: "Je hoort neits verkeerds, maar dat is nu juist het gevaarlijke. Hóórde je het maar!"
Dat is het wel. Ik weet van mezelf dat ik vroeger dit onderscheid ook niet kende. Maar als je afsteekt naar de diepte blijkt er veel oppervlakkig te zijn. De innerlijke zielsgangen worden dan niet verklaard. En na zo'n preek denk je: Ja dat wist ik alleemaal wel, maar dan wordt er niet wat opgelost of verklaard. En jawel zonder dat er iets verkeerd wordt gezegd. Het is dan ook niet wat gezegd wordt, maar wat er niet gezegd wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Nathanaël schreef:
Mara schreef:
Henk J schreef:Dat een vesper een gebruik is in de RK maakt dat toch niet meteen verdacht?
Nee. Maar zie dikgemaakte!
Je noemt enkel een paar voorbeelden waar er inderdaad samengewerkt wordt met de RKK of er gebruik wordt gemaakt van kloostertradities. Dat is toch geen reden om direct het hele fenomeen als verkeerd te bestempelen?
Je noemde ergens anders dat het wel goed is als gemeenten een avondgebed organiseren in de stille week. Dat is in wezen niets anders dan een vesper.
De kerken die dit doen, zingen alleen de Psalmen en in een enkel geval uit Weerklank of Toonhoogte.
Maar zeker geen Huub Oosterhuis-vertalingen, Taizé gezangen en dat alles onder begeleiding van allerlei muziekinstrumenten.
En er komt ook geen pastoor van de plaatselijke parochie op de kansel.
We noemen onze kerkdiensten toch ook geen mis en het gedenken van de gestorven gemeenteleden: allerzielen?
Vesper is een woord voor een viering in de R.K. traditie en niet uit de gereformeerde!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie