Vesper

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Dat begrip ken ik dan weer niet. Alleen in Limburg, maar daar betekent het carnaval. En ik ken zelfs geen linkse CGK waar carnaval wordt gevierd.
Zélfs niet in Zwolle....:langue
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Zwolle is wel evangelicaal, maar niet perse een echt linkse CGK, toch? Dan zou ik eerder aan Purmerend denken.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

Geen idee, maar er is maar weinig dat in Zwolle niet kan.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Nou, ik ben er wel een aantal keer naar de kerk geweest, en dat zou mij erg verbazen. Ik zie natuurlijk wel duidelijke verschillen met de plaatselijke Gereformeerde Gemeente, maar om nou te zeggen dat het een erg linkse CGK is. Misschien heb je de meer modern-orthodoxe linkse gemeenten en de meer evangelicaal-orthodoxe linkse gemeenten. Zwolle hoort meer in de laatste categorie thuis, voor zover ik kan beoordelen.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vesper

Bericht door Marco »

Hier in Waddinxveen worden vespers georganiseerd in een samenwerking CGK - GKv. De overdenkingen, of preken, zijn voluit gereformeerd. Er is niets mis met extra aandacht voor het lijden van Christus in de aanloop naar Goede Vrijdag. Net zo min als er iets mis is met vasten. Dat het in de roomse traditie in het verleden ontspoord is doet daar niets aan af.

Zelf zou ik met een oecomenische dienst met de plaatselijke Roomse kerk wel een probleem hebben. Maar daar moet ik meteen bij zeggen dat de roomsen de laatste jaren 'gereformeerder' geworden zijn, voor zover ze niet in naam alleen rooms zijn. En dan heb ik het over de paus die bijvoorbeeld 'onzin' roept als het gaat om Maria als medeverlosseres. Je moet soms wel door de roomse taal heenprikken. Maar dat geldt ook voor veel van wat wij uitkramen. Ik zou daarom een bepaalde mate van samenwerking niet meteen afwijzen, al is een vesper dan wel meteen vrij vergaand: het is dan wel geen officiële eredienst, maar komt redelijk in de buurt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Het is wel verontrustend, voor wie het ziet en opmerkt, dat we steeds verder van de eenvoud van het Calvinisme afraken. En juist meest verontrustend is dat we ons mee laten voeren in steeds meer liturgische veranderingen. Deze veranderingen zie je daar meestal, waar het Woord minder zeggingskracht heeft. Ik hoop niet dat iemand hier weer met me is discussie gaat want het is gewoon zo. Noem maar eens een bevindelijke (Oud) Ger. Gem. (in Ned.). Die zijn er niet, of als ze er zijn aan de zogenaamde linkerkzijde van dit geheel, en juist die, wie we bij de eenvoudige bevindelijk leer wenst te blijven worden juist veracht, zie maar op strijd die vaak op forum woedt. Het is een strijd tussen de orthodox-bevindelijke en neo-reformatorische kringen. Merk maar eens op. We zouden het ook kunnen noemen een strijd tussen rekkelijken en preciezen. Zo ging het met de HSV, zo ging het met de gezangen, zo ging het (vroeger al!) met de vrouw in het ambt, of kleurcodes in kerken gebruiken. Het gebruik van afbeeldingen in de kerken als het Ichtus-teken, het Alfa en Omega-teken, of het zogenaamde Christusmonogram. Op zich allemaal net per se ongeoorloofde tekens, lijkt me. Maar als we de praktijk zien waar we het zien gebeuren geeft dat eens te denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
Stille Nacht
De herdertjes lagen bij nachte...
Veel kerst- en paasliederen o.a. worden ook in RK-kringen gebruikt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
Stille Nacht
De herdertjes lagen bij nachte...
Veel kerst- en paasliederen o.a. worden ook in RK-kringen gebruikt.
De vraag was niet aan u, en je antwoord is quatsch, excusez le mot.
Als een lied ook in RK kring wordt gebruikt, is het nog geen RK lied.
Maar goed, het antwoord moet van Mara komen.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk genoeg typische RK-gezangen. Van Huub Oosterhuis bijvoorbeeld, al zijn die veel breder bekend, of uit Gezangen voor de liturgie. Verder natuurlijk de typische oubollige kerstliederen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Er zijn natuurlijk genoeg typische RK-gezangen. Van Huub Oosterhuis bijvoorbeeld, al zijn die veel breder bekend, of uit Gezangen voor de liturgie. Verder natuurlijk de typische oubollige kerstliederen.
In algemene zin zijn er RK gezangen, ja (maar niet de liederen die DIA noemde), maar het gaat nu om een concrete en specifieke situatie: Mara heeft liturgieën gezien en daarin Taizé en RK gezangen gezien. Ik wil graag weten welke dat dan waren.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Ik denk dat de RK-versie van de beide door DIA genoemde kerstliederen wel degelijk typerend zijn voor de samenzangtraditie in de RKK. Net als bijvoorbeeld 'Nu zijt wellekome'.

Dan heb je nog de Vaticanum-II gezangen en de gezangen uit de oecumenische beweging.

Maar ik denk dat Mara gezangen heeft gezien uit Hemelhoog of de ELB, want daarin is wel een aantal 'RK-gezangen' opgenomen.

Ik ben dus met jou benieuwd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Een predikant die destijds lid was van de Gereformeerde Gemeenten, later geschorst en predikant in de Ned. Hervormde kerk.
Ds. H. Rijksen schreef in De Saambinder over Taizé.
Ik heb bewust niet verder gezocht, laat hetgeen ds. H. Rijksen toen schreef voldoende tot overtuiging zijn. Ik had ook een stukje van ds. Mallan of wellicht van L.M.P. Scholten kunnen noemen, maar laat het maar bij het eerste wat ik op Digibron vond:

TAIZÉ
In verschillende bladen leest men de laatste tijd herhaaldelijk de naam Taizé, en nu werd mij gevraagd, wat hier nu eigenlijk mee wordt bedoeld.
Wel, Taizé is een dorpje in het Midden-Oosten van Frankrijk, dat door het wegtrekken van , de bevolking naar de grote steden geheel verlaten was. In 1939 is het echter opnieuw bevolkt geworden, namelijk door een groep „protestantse monniken".
Onder leiding van Ds. Roger Schutz woont hier namelijk in een groot huis een aantal mensen bij elkaar. Zij hebben zich verplicht om in gemeenschap van goederen met elkaar te leven, om in het celibaat te leven - dus geen huwelijk aan te gaan - en om absolute gehoorzaamheid te betonen aan de prior, dat is de kloosteroverste. Deze drie beloften, die men heeft afgelegd, vertonen dus grote overeenkomst met de drie kloostergeloften van de roomse monniken- en nonnenorden, namelijk armoede, kuisheid en gehoorzaamheid. Dit „protestantse klooster" in Taizé bevat thans 45 van deze „monniken". Bijna allen zijn academisch gevormden, uit verschillende landen afkomstig, zoals uit Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Nederland en Denemarken. Zij spreken onder elkaar de Franse taal. Ze hebben besloten samen te leven zonder giften van buiten te ontvangen; door werken voorzien ze in hun levensonderhoud. Enkelen van hen maken aardewerk, anderen hebben samen een drukkerij. Om beurten trekken zij er op uit om „als een arme te leven onder de allerarmste mensen" in de dichtbevolkte wijken van Marseille, in de kolenmijnen van Montreau les Mines, waar zij werken als priesterarbeiders.
Het grote doel, wat de „monniken van Taizé" echter voor ogen staat, is de eenheid van alle christenen. In de aanhef van hun kloosterregels lezen wij immers: „Neem nimmer deel aan het schandaal van de verdeeldheid der christenen, die zo gemakkelijk de liefde tot de naaste belijden, maar intussen verdeeld blijven. IJver hartstochtelijk voor de eenheid van het lichaam van Christus".
Drie keer per dag komen de „monniken" samen in het kerkje van Taizé. Dan komt daar de dokter, de landbouwer en de metselaar. Zij onderbreken hun werk, verkleden zich in een wit koorhemd met een gordelkoord er om, en dan gaan ze in stille optocht naar de kerk. Zij hebben toestemming gekregen van de roomse bisschop om in het kerkje in plaats van een roomse liturgie, een „gereformeerde" dienst te houden, tenminste zo noemt men dat. Eerst zingt men bij het licht van kaarsen enkele psalmen, vervolgens worden alle kaarsen op één na gedoofd en leest één der broeders een schriftgedeelte. Daarna gaat ieder voor zich daarover stil mediteren.
Steeds meer „pelgrims" gaan dit Taizé bezoeken. En ook Rome heeft grote belangstelling voor de „protestantse" kloosterorde. Immers van 26-28 september j.l. zijn 2 aartsbisschoppen en 7 bisschoppen naar Taizé getogen om daar met 65 predikanten te spreken over de evangelisatie. Klaarblijkelijk ging men van het standpunt uit, dat rooms en protestant samen wel kunnen optrekken om aan „de wereld" de blijde boodschap te brengen.
Tijdens de conferentie werd tweemaal de mis bediend en eenmaal geschiedde dit met opzet langzaam, opdat de aanwezige protestanten het beter zouden kunnen volgen en begrijpen! Volgens een officieel verslag hebben de deelnemers na afloop „uiting gegeven aan hun vreugde en erkentelijkheid, elkaar gedurende drie dagen te hebben ontmoet om de zorg over de evangelisatie samen te delen. Zij beschouwden deze ontmoeting als een evenement en brachten dank aan de Heer der kerk. Die hen leidde naar de zichtbare eenheid". De prior van Taizé, Ds. Schutz, en zijn adjunct werden daarna in Rome ontvangen door de paus.
Zo gaat een verwaterd protestantisme in onze dagen al verder de weg op naar Rome en wordt al meer een „verbroedering" gezocht. Wat God in de Reformatie der kerk heeft willen werken, wordt niet meer verstaan. Te midden van al die valse oecumeniciteit wordt het ons toch gegeven het pand, ons in de Reformatie toebetrouwd, te blijven bewaren.

ds. H. Rijksen, De Saambinder, 2 maart 1961 (destijds) predikant van de Ger. Gem. te Gouda
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vesper

Bericht door DDD »

Het is best een opmerkelijk artikel voor een predikant die later in gematigd confessionele kerken voorging.

Maar goed, dat je kanttekeningen kunt plaatsen bij sommige dingen in Taizé, zegt natuurlijk niet dat alle liederen die daar vandaan komen, ook verkeerd zouden zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vesper

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar ik heb wel diverse liturgeën gelezen en die is doorspekt met Taizé en RK gezangen.
Taizé is niet rooms. En wat versta je onder RK gezangen? Noem eens wat voorbeelden?
Moet ik nu voorbeelden aan gaan dragen, terwijl je het direkt ziet als je Vesperdiensten googelt, omdat het er een oecumenische dienst wordt aangekondigd?
Vragen naar bekende weg heet zo iets.
Google zelf maar.
-DIA- schreef:Het is wel verontrustend, voor wie het ziet en opmerkt, dat we steeds verder van de eenvoud van het Calvinisme afraken. En juist meest verontrustend is dat we ons mee laten voeren in steeds meer liturgische veranderingen.
Ja vind ik ook DIA. En nog verontrustender is het als je dit hier aanbrengt en je wordt beticht van opblazen.
Het zal wel weer als bijzaak betiteld worden, uiteindelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie