Vesper

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke? :)
je blijft een Sallander, of je 't nou leuk vindt of niet ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke? :)
je blijft een Sallander, of je 't nou leuk vindt of niet ;)
Kweetet!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: Of het nu Rooms is of Remonstrants, beide gevallen is er op de inhoud vaak wel het een en ander aan te merken.
Een vesper is een Rooms gebruik, kun je moeilijk ontkennen, nog los van wat voor gezangen daar ten gehore worden gebracht.
Ik ontken het wel. Het is een oudkerkelijke liturgie, waar niks mis mee is.
En welke gezangen er gezongen worden? Weet jij dat dan?
In de klassieke liturgie voor de evensong -laten we dat maar even op één lijn stellen- zijn alleen de Lofzang van Maria en de Lofzang van Simeon een vast onderdeel. Wat is daar Rooms aan? Zing jij die niet?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Vanmiddag waren we even in Almelo. Zeker drie grote kerken staan nu leeg. De Gereformeerde Gemeente is er niet meer. Ik heb nog foto's gemaakt van de plek waar ds. Bregman zijn laatste preek heeft gehouden. Het is nu een woestijn, een zandvlakte met wat opgeschoten onkruid met een hoog hek eromheen. Dan kwamen we nog langs de Christelijke Gereformeerde Kerk, en ja wat zal ik daarvan zeggen. Er gaan nu geen mensen meer die een bevindelijke preek zoeken.
O, heb je kerkgangers gesproken en weet je wat ze dan wél zoeken?

Afgezien daarvan: je hebt het nu wel over de stad die hoog scoort als het gaat om zaken als de meest criminele, de meest onaantrekkelijke, de meest verpauperde stad van Nederland.
https://www.tubantia.nl/almelo/almelo-b ... ~abf386b4/
-DIA- schreef: Sorry, maar ik moest even reageren want het valt in Nederland niet mee! Mocht dat de bedoeling zijn, dan... ja, ik denk dat ik intussen wel off-topic ben geraakt, maar het grijpt me aan, dat vreemden over ons heersen. En niet op die manier zoals de populistische partijen daarover spreken, versta me goed...
Zoals ik al zei: in het wereldkampioenschap afdwalen maak je grote kans op een podiumplek :huhu

Zullen we maar terug gaan naar de vesper?
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Of het nu Rooms is of Remonstrants, beide gevallen is er op de inhoud vaak wel het een en ander aan te merken.
Een vesper is een Rooms gebruik, kun je moeilijk ontkennen, nog los van wat voor gezangen daar ten gehore worden gebracht.
Ik ontken het wel. Het is een oudkerkelijke liturgie, waar niks mis mee is.
En welke gezangen er gezongen worden? Weet jij dat dan?
In de klassieke liturgie voor de evensong -laten we dat maar even op één lijn stellen- zijn alleen de Lofzang van Maria en de Lofzang van Simeon een vast onderdeel. Wat is daar Rooms aan? Zing jij die niet?
De hele kerk was in West-Europa voor de Middeleeuwen Rooms. Het is een getijdengebed wat gewoon stamt uit de Roomse kerk, dat maakt het natuurlijk niet perse verkeerd in mijn ogen. De evensong kun je er dan ook niet mee op één lijn stellen, dat is een Anglicaans gebruik. Met beide gebruiken is in principe niks mis, het draait om de inhoud. Welke gezangen zingt men? Welke visie leert men? Dat zijn de centrale vragen. In een klooster zullen er Gregoriaanse gezangen klinken, Roomser krijg je het niet lijkt mij. In de Anglicaanse kerk klinken tijdens de evensong inderdaad prachtige bewerkingen van het Magnificat en het Nunc Dimitis naast de schriftlezingen.
Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vesper

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.
~~Soli Deo Gloria~~
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.
En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:
Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.
En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.
Vroeger, toen alles niet beter was, zeiden wijze mensen: Kijk niet hoe ver je mee kunt, maar kijk hoe ver je er vandaan kunt blijven. Of is deze wijsheid in dwaasheid veranderd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef:
Henk J schreef:
Hendrikus schreef:
Henk J schreef: Ik kan genieten van een Roomse vesper of een Anglicaanse evensong als uiting van kunst, waarmee God ook verheerlijkt wordt. Echter, men moet wel oppassen om dit soort gebruiken al te gauw te omarmen als kerk. Het kan een weg zijn waarmee een bedenkelijke theologie de kerk in sluipt.
Tja, met de theorie van het "hellend vlak" zijn al heel wat positieve zaken doodgemept.
En met de ontkenning van deze theorie zijn ook heel wat bedenkelijke zaken de kerk ingevoerd. Het blijft een lastige zaak om dat soort dingen goed af te wegen.
Vroeger, toen alles niet beter was, zeiden wijze mensen: Kijk niet hoe ver je mee kunt, maar kijk hoe ver je er vandaan kunt blijven. Of is deze wijsheid in dwaasheid veranderd?
Valt wel mee toch? Anderzijds, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Verandering kan nodig zijn en goed zijn. Maar veranderen om te veranderen daar is nog nooit iemand beter van geworden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vesper

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: Valt wel mee toch? Anderzijds, onderzoekt alle dingen en behoudt het goede. Verandering kan nodig zijn en goed zijn. Maar veranderen om te veranderen daar is nog nooit iemand beter van geworden.
En ja zo Dina, de dochter van Lea, die zij Jakob gebaard had, uit om de dochteren van dat land te bezien. Ze had daar beter weg kunnen blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vesper

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:
-DIA- schreef: Ik geloof dat we dat woord ook niet onderling gebruiken. Je leest het wel eens, of je hoort het wel eens. Ik ben me niet bewust dat we dat woord normaal gebruiken.
Uit 3 onverdachte hoeken:
https://www.digibron.nl/zoeken/zoekwoor ... het%20pand
Ik gebruik het niet in gewone spreektaal. Als ik vroeger zou vragen: Ga je mee naar de eredienst, ds. NN is vanavond in Enter, dan zouden ze vreemd opkijken. :love
Ik zou dat vroeger eerder zo zeggen: Goa je mee noar de karke? :)
In mijn dagelijkse spreken gebruik ik het ook nauwelijks. Net zomin als het woord "predikant". Maar daarom zijn het wel woorden die gangbaar zijn in geschreven bronnen.
Overigens heb ik gisteren ook niet gezegd: "Even naar de vesper luisteren"....
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vesper

Bericht door Dodo »

Ik verbaas me een beetje dat het woord eredienst vragen oproept. Het is mijns inziens een volstrekt normaal woord. De zondagse erediensten. Welkom in deze eredienst waarin zal voorgaan... In de eredienst van afgelopen zondag is de Heilige Doop bediend aan ... En ga zo maar door.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vesper

Bericht door Marco »

Een bijeenkomst met gebed, gezang, schriftlezing en verkondiging. Dat kan echt niet, hoor. Helemaal fout. Je kunt toch niet op een doordeweekse avond zoiets beleggen?

Sterker nog, je moet op zondag óók niet bij elkaar komen. Want dat doen de Roomsen óók.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vesper

Bericht door Marco »

Voorganger: ds. Boom (CGK Boskoop), samenwerking met GKv Waddinxveen.
https://youtu.be/0in10NmFeLE
Volgens mij is daar niets rooms aan, en wordt Christus verkondigd.

Let op: bevat elementen die niet 'reformatorisch' zijn
Plaats reactie