Bid- en boetedag 2021

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Het is hoopvol dat we het daarover in ieder geval eens zijn.
Ik hoop vooral dat het niet alleen 'mooi vinden is', maar ook bevinding mag worden/blijven voor ons allemaal Jan.
Uiteraard.
Maar meestal is die herkenning er niet. Dan wordt zo'n preek als eenzijdig gezien. En dan wordt je aan de kant gezet of aangevallen, omdat je zo'n zware bent. En dat ervaar ik ook hier op het forum.
Vandaar mijn eerdere opmerking.
Nou, ik denk dat het bij jou andere redenen heeft broeder.
Inderdaad. Ik zie broeder @Jantje niet als 'zwaar', maar ik val wel eens over hem heen (als je het zo wilt noemen).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: Uiteraard.
Maar meestal is die herkenning er niet. Dan wordt zo'n preek als eenzijdig gezien. En dan wordt je aan de kant gezet of aangevallen, omdat je zo'n zware bent. En dat ervaar ik ook hier op het forum.
Ga nu niet weer kibbelen, maar laten we buigen onder de ernstige woorden. Want juist dit het, waarom ik me niet meer thuis voel op het forum.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:Toch is het wel een veeg teken als fragmenten uit de biddagpredikaties van ds. Van der Groe zoveel bezwaar oproepen. Het voorgeslacht van hen die zich tot de gereformeerde gezindte willen rekenen, heeft zich daar altijd bij thuis gevoeld. Hem (en juist zijn biddagpreken) gerekend tot de oudvaders. Overigens erken ik wel dat hij die zin over andere predikanten beter niet had kunnen uitspreken/opschrijven.

DIA: je hebt een goed werk gedaan met het uittypen van die preek. Mogelijk kun je ook nog de rest uitwerken, de boodschap is het waard om te verspreiden.
Ik heb het eerste deel ook opgetekend, dat wil ik wel posten. Maar juist een heel actueel en ernstig gedeelte over de tekenen der tijden, waar hij stilstond bij de tekenen genoemd in Mattheus 24, heb ik niet volledig, slechte enkele aantekeningen. Het deel dat ik wel volledig heb wil ik wel plaatsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door -DIA- »

Preek ds Hoogerland, Biddag 2021

Na het gebed wordt Psalm 50, de eerste twee verzen gezongen.

Eerste deel van de preek:

Gemeente,
De tekstwoorden die we vanavond, met de hulp des Heeren willen behandelen, kunt u vinden in het u voorgelezen Schriftgedeelte, het Evangelie naar de beschrijving van Mattheus, daarvan het 24e hoofdstuk. Wij willen u bepalen bij de verzen 32 en 33, en die dan ook in het verband van het u voorgelezen hoofdstuk zetten.

Dus MATTHEUS 24 de verzen 32 en 33. Daar lezen wij het Woord des Heeren aldus:
En leert van den vijgenboom deze gelijkenis: Wanneer zijn tak nu teer wordt en de bladeren uitspruiten, zo weet gij dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet dat het nabij is, voor de deur.

Deze tekstwoorden bepalen ons bij
DE LES VAN DE VIJGENBOOM
We letten op een tweetal gedachten
1. Welke tekenen te zien zijn
De vijgenboom geeft tekenen, en die tekenen wijzen naar het einde, die in dit hoofdstuk door de Heere Zelf genoemd worden.
2. Wat die tekenen ons leren
De vijgenboom leert ons, als hij uitspruit, dat de zomer nabij is. En zo hebben de tekenen ons iets te zeggen. Zij leren ons iets.
Dus we bepalen u bij
DE LES VAN DE VIJGENBOOM
1.Welke tekenen te zien zijn
2.Wat die tekenen ons leren

Gemeente,
In gedachten gaan wij opnieuw naar Jeruzalem. Daar bij Jeruzalem heeft Jezus gesproken tot Jeruzalem. Hij heeft Jeruzalem ernstig gewaarschuwd. Dat kunt u lezen in het vorige hoofdstuk. In hoofdstuk 23 heeft Jezus gesproken van de ondergang van Jeruzalem. Ernstig heeft Jezus gesproken wat de inwoners van Jeruzalem gedaan hebben. Ze hebben de profeten gedood en gestenigd die tot haar gezonden zijn. Ze hebben alle roepstemmen verworpen, en dan zegt Jezus tegen Jeruzalem: Jeruzalem, Jeruzalem, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen bijeen willen vergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeen vergaderd, en gijlieden hebt niet gewild. Dan spreekt Jezus: Uw huis wordt u woest gelaten. Dat betekent, dat heel die stad en de tempel in die stad zullen worden afgebroken, en verwoest worden. Dus een ontzettend oordeel over Jeruzalem dat verkondigd wordt door de Mond der Waarheid Zelf. Het is niet een mens die dat gesproken heeft, maar het is Jezus, die God en Mens is, en Hij weet wat in de toekomst met Jeruzalem gebeuren zal.
Dan even later zit Jezus met Zijn discipelen op de Olijfberg. Dat is niet zo ver van Jeruzalem. En dan zien ze daar die schone stad liggen. Dan gaan de discipelen aan Jezus een vraag stellen. Hij spreekt tot Zijn discipelen: Ziet gij al die schone gebouwen? Daar zal niet een steen op de andere steen gelaten worden. Wat zal dat voor de discipelen geweest zijn om te horen, gemeente! Want het waren echte discipelen. Ze waren ook verkleefd aan de dienst des Heeren. De stad Jeruzalem had voor hen zoveel waarde. Dat was de stad waar de Heere gewoond had, en nog wilde wonen. Ze hadden ook zoveel op met de tempel in Jeruzalem. Dat was de plaats waar de Heere zo menigmaal Zijn gunst betoond had, en waar ook de offers gebracht werden. En nu gaat Jezus hen zeggen dat daar geen een steen van op de andere steen gelaten zou worden. Wat zullen de discipelen een ogenblik diep ontroerd geweest zijn als zij dat horen. Zullen al die prachtige gebouwen en die heiligdommen dan tot niet gemaakt worden? Het is de werkelijkheid. Jezus spreekt er zo over. Daar moeten de discipelen leren dat al het zichtbare vergaan zal en dat uiteindelijk dat wat God in het hart van een mens werkt alleen overblijven zal.
Dan gaan de discipelen een vraag aam Jezus stellen: Wat is het teken dat dit gebeuren zal? En wanneer zal de voleinding der wereld zijn? Dus eigenlijk vragen ze twee dingen: Wat is het teken van de verwoesting van Jeruzalem, want ze geloven het Woord van Jezus. Ze hebben niet tegen gesproken. Ze hebben er voor gebogen. Maar ze vragen: Welke tekenen er zijn zullen dat dat gebeuren zal? En waaraan zullen we weten dat het zeer nabij is? Dan vragen ze niet alleen over het einde van Jeruzalem en de verwoesting van de tempel, maar ook over de voleinding der wereld. Dus deze het gaat eigenlijk over deze twee dingen in het gesprek van Jezus met Zijn discipelen. En dan geeft Jezus antwoord . Dan begint Hij met te zeggen: Dat u niemand verleidde. Als we dit hoofstuk zo doorlezen, gemeente, vanaf het 4e tot het 14e vers, dat is u niet voorgelezen, het is een zeer lang hoofdstuk, u moet het thuis nog maar eens nalezen. Dan zien we in die verzen een vijftal tekenen die genoemd worden. En daar wijst Jezus nu heen, als Hij aan het einde van Zijn redevoering tot zijn discipelen: Nu ziet u de vijgenboom. Als die uit gaat botten, als zijn tak teer wordt, als de blaadjes tevoorschijn komen, dan is dat een teken dat het voorjaar en de zomer komt. Dat weten jullie wel, dat is een heel duidelijk teken in de natuur. Dat is het voor ons ook, een teken dat de zomer komt. In het Oosten, in Palestina, waren er vele bomen die hun bladeren niet verloren in de winter, maar de vijgenboom wel. Al de bladeren van de vijgenboom vielen af. Maar als vroeg in het voorjaar de bomen gingen uitlopen, en de blaadjes tevoorschijn kwamen, dat was een teken van de vijgenboom, de lente, de zomer is in aantocht.
Zo redeneren wij ook wel. Als we de eerste bloemen zien, de eerste sneeuwklokjes, vroeg in het voorjaar, of zelfs in de winter al, uit de aarde zien voortkomen, dan denken wij: het zijn lenteboden. Ze vertellen ons iets over de toekomst: De lente en de zomer komen. Zo wil Jezus nu met een heel eenvoudig voorbeeld, een heel eenvoudige gelijkenis, zijn discipelen onderwijs geven. De vijgenboon vertelt u dat de zomer nabij is. Zo zijn ook de tekenen van de tijden ook, die prediken dat al die dingen zullen geschieden.
Welke tekenen zijn dat dan? Wij willen vijf dingen noemen, en u moet dat thuis maar in het Woord des Heeren terugzoeken.
Het eerste waar Jezus over spreekt zijn de verleidingen. Er zullen veel valse christussen, vele valse profeten komen, die velen zullen verleiden. Daar moeten de discipelen duidelijk op letten. Want dat is een teken van het de verwoesting van Jeruzalem maar ook een teken van de voleinding der wereld.
Zullen we daar een ogenblik bij stilstaan, gemeente. Als we heel de tijd van het Nieuwe Testament bezien, dan weten wij dat de kerk nooit vrij is geweest van ketterijen en valse leerstellingen. Dat is al in de vroege kerk begonnen. Denk aan Arius die de Godheid van Christus loochende. We kunnen ook aan de Middeleeuwen denken, waar zoveel dwalingen de kerk zijn binnengedrongen. We kunnen denken aan de tijd van de Reformatie, toen de wederdopers opkwamen. Maar aan het einde van de tijden zullen die verleiders en die valse christussen steeds driester worden, en zich steeds meer openbaren. Het is een teken van de tijd. Als wij in onze tijd zien, gemeente, dan zien wij dat de Kerk des Heeren zo verdeeld en verstrooid is, maar dat er ook zo veel valse leer is, zoveel ketterijen. Allerwege, over de gehele wereld openbaren die ketterijen zich. Waar kunnen wij die verleidingen nu aan kennen? Want misschien denkt u wel: Wie zal nu de zuivere en rechte waarheid hebben? Dan wil ik één ding noemen, gemeente, waar wij duidelijk op moeten letten. De ware, zuivere leer beoogt altijd de eer des Heeren. Die heeft altijd de eer des Heeren op het oog, en alle ketterijen en verleidende leerstellingen, die hebben alleen maar de eer van de mens op het oog. Dat is een van de grote verschillen tussen de zuivere en ware leer, en de zeer vele verleidingen. Dan moet u uw oor maar eens te luisteren leggen. Weet u waar het dan om gaat in al die verleidende leerstellingen? Daar gaat het uiteindelijk om het vermogen van de mens. Daar wordt iets in de mens gelegd, de mens is zo slecht nog niet. De mens heeft zelf nog een vermogen om zelf iets te doen aan zijn zaligheid, om zelf zijn zaligheid uit te werken. Om te kiezen voor Jezus, en al dat soort dingen. En de ware, zuiver leer gaat uit van alleen het werk des Heeren. Het eenzijdige Godswerk, naar het eeuwige vrije welbehagen. God heeft in de eeuwigheid een volk en een kerk liefgehad, en die heeft Hij geschreven in Zijn levensboek. Al de namen van de uitverkorenen heeft God van eeuwigheid al opgeschreven, en nu zullen alleen diegenen die verkoren zijn er in de tijd uitgehaald worden. Dat gebeurt niet omdat zij zelf iets doen, ook niet omdat ze beter zijn dan andere mensen, maar die worden uit genade gezaligd. God haalt ze eruit, en daar gebruikt Hij de prediking van het Woord voor. Zullen wij opletten, gemeente, want er is zoveel valse leer. Onze jonge mensen worden met zoveel verleidingen in aanraking gebracht. De een zegt: We moeten de Bijbel zo lezen, een ander zegt: We moeten de Bijbel anders lezen. Weer een ander heeft weer een andere opvatting, En zo zijn er wel duizenden en duizenden opvattingen buiten de ware en zuivere leer. Zullen we blijven, gemeente, bij die zuivere leer die ons de vaderen overgeleverd hebben? Dan zou ik u allen zo willen aanraden: Lees dan toch onze oudvaders. Zij hebben vanuit het Woord het goud van de waarheid op mogen diepen. Er is zoveel opgeschreven wat tot onze lering kan zijn. Daar zien we de zuivere leer, waar God op het hoogst geëerd wordt en de zondaar op het diepst vernederd. Daar zien wij het duidelijke eenzijdige Godswerk uitschitteren. Daar komt God aan Zijn eer, en als we dat loslaten, dan vervallen we in wateren van remonstrantisme, waar een mens iets in de hand gestopt wordt. Wat is dat gevaarlijk, gemeente! Wat is dat uitermate gevaarlijk, want, zegt het Woord des Heeren niet duidelijk dat er velen zullen zijn. Niet enkelen, maar velen zullen er zijn, die straks zullen kloppen aan de hemelpoort, en de hemelpoort blijft gesloten. Dan zullen zij horen van de andere kant van de poort: Ik heb u nooit gekend. Wel veel gedaan voor Gods kerk, wel vele activiteiten gehad. Wel gemeend in te zullen gaan, gesteund op eigen krachten. Wel een handvol eigenwillige godsdienst gehad, maar daarmee eeuwig verloren moeten gaan. Zullen we dan blijven bij die eenvoudige leer die de vaderen ons overgeleverd hebben! Dan verwijs ik u naar die eenvoudige Heidelberger. Wat mogen wij blij zijn dat die ons nagelaten is. Daar worden ons de drie stukken zo helder voorgesteld. Dat zal bevindelijk geleerd moeten worden. Ten eerste, hoe groot mijn zonden en ellenden zijn. Dat is niet iets wat zomaar in de gedachten zweeft, maar dat word vanbinnen beleving. Daarvan zegt een van onze vaderen: Als we die leer beschouwen is het als een geschilderde leeuw die we zien. We kunnen daar uren naar kijken zonder er bang van te worden, maar de ware bevinding van onze ellenden, dat vergelijkt hij met een leeuw die we op ons af zien komen. Dat is werkelijkheid. Dan wordt waarlijk onze ellende diep en grondig ingeleefd, maar dat zal ook uitdrijven naar de genadetroon, alleen naar die Naam onder de hemel gegeven. Dat betekent dat in de prediking alle grond van de mens weggeslagen moet worden, en die enige Grond alleen moet overblijven. Die enige Grond in Jezus Christus en die volbrachte arbeid. En daar hoort tevens het leven uit dankbaarheid bij. Dat betekent de hartelijke begeerte om de zonde met wortel en tak uit te roeien. U moet maar een kijken, gemeente, hoeveel er zijn die zichzelf gelovig noemen, die zichzelf christen willen noemen, maat tevens ook de zonde aan de hand kunnen houden. Allerlei zonden die worden goedgepraat met Gods Woord in de hand. Maar dat zal niet gaan. Het ware genadeleven begeert de zonde met wortel en tak uit te roeien en heilig voor God te leven. Velen zullen u proberen te verleiden. Wat een ernstige waarschuwing, en ook wat een teken. Want toenemend gaan nu al die sekten en valse godsdiensten en het grote verval van de Kerk des Heeren. Dat is nu een van die tekenen waar we op letten moeten.
Dan is, wat straks gepredikt zal worden, de wederkomst van Christus dichtbij. Dan is het voor de deur, dan zal het spoedig geschieden. Het is een duidelijk teken dat de Heere gegeven heeft.
Het tweede teken wat wij noemen willen dat is oorlogen en natuurrampen.
Gemeente, ook daarop heeft Jezus gewezen. Daar zullen oorlogen en geruchten van oorlogen zijn. Pestilentiën en aardbevingen in verscheidene plaatsen. Ook dat is er altijd geweest op deze wereld. Er zijn altijd oorlogen geweest. Maar ze nemen wel toe in intensiteit. Als wij denken aan de Tweede Wereldoorlog, daar is nooit een oorlog die zo hevig en zo wereldwijd is geweest, en waarin zoveel mensen de dood hebben gevonden. Een wrede en gruwelijke oorlog. En misschien denkt u bij uzelf: zo’n oorlog zal nooit meer plaatsvinden. Zullen we voorzichtig zijn, gemeente, want als de Heere het mensdom loslaat dan wordt het één grote chaos op deze wereld. En geruchten van oorlogen: We hoeven de kranten maar op te slaan. Overal onlusten. Dan is daar een opstand, dan is daar een oorlog, dan daar een burgeroorlog, dan daar een terreuraanslag. En wat zijn er vele vluchtelingen die hun land ontvluchten. Geruchten van oorlogen, ze zijn aan de orde van de dag.

Dan heb ik nog wat losse, en niet altijd geheel woordelijke aantekeningen gemaakt.
Dat hieronder:

Let op, er zitten halve zinnen bij, en die moeten wel in hun verband worden gezien! Niet zomaar losse zinnen, maar voor het verband is het noodzaak de hele preek te horen.

Pestilentiën. Die zijn er ook altijd geweest
Maar waar was een een ziekte die zo wijd verbreid is als corona?
We zien hier de vijgenboom
Ook aardbevingen
Denk eens aan de laatste tientallen jaren en de afgelopen week vulkaanuitbarstingen.
Alle tekenen en dan lezen we van hongersnoden, mensen die sterven...
Tekenen die komst van Christus voorafgaan.
Een derde teken is de verdrukking en haat van de wereld en ook van de godsdienst.
Gij zult van allen gehaat worden. Een teken dat steeds duidelijker wordt
Vele landen waar christenen vervolgd worden.
Er zijn nog nooit zoveel landen geweest waar christenen worden vervolgd.
Het is een teken van de tijd.
We hoeven enkel maar te noemen Krimpen aan den IJssel.
Men probeert Gods woord echt te verbannen
Dat zal niet minder worden
Denk ook aan het onderwijs
Als we nog christelijk onderwijs willen en zelf alles moeten bekostigen.
Vele bedreigingen
Gaat zich toespitsten en waar zal het op uitlopen
Eerst achterstelling, dan uitsluiten en dan dodelijke vernietiging
Buigen of...
Van allen gehaat worden Jezus zelf Zelf zegt: zij hebben Mij gehaat zen zullen ook u haten

Maar die volharden zal tot het einde...
Zullen wij dan staande blijven...
Zal ik volhouden zult u, zal ik...
Dan hebben we wel genade nodig.
Zoek toch in waarheid te dienen in genade te vinden...
Anders bezwijken onder die druk.

Een vierde teken
De liefde van velen zal verkoelen
En ongerechtigheid vermenigvuldigen...
De heilige dag des Heeren wordt ontheiligd.
Worden we er aan gewend dat die dag zo schromelijk ontheiligd wordt...
Winkels die open zijn, en sportvelden
Al heeft die wel stilgelegen door corona maar...

En dan het zevende gebod
Huwelijken zo gemakkelijk ontbonden
en op andere wijze samenleven...
En de homo en transgender lobbie...
Lees Genesis eens goed na
Onderzoek eens wat de oorzaak was in Sodom.
Ik wil er iets bij zeggen, het is een zwaar kruis voor wie daarmee behept is.
Maar zomaar ongebreideld is een gruwel in de ogen des Heeren
Als de Heere eens deed wat hij met Sodom gedaan heeft
Ninevé bekeerde zich op de boeteprediking van Jona Maar bekeert Nederland zich?

En het vijfde gebod...
De gezagscrisis...
Ieder doet wat goed is in eigen ogen
Dan het eren van de naam des Heeren...
Het onteren neemt hand over hand toe.
De liefde van velen gaat verkouden.
Omdat Gods liefde niet meer beoefend word zo word de mens aan zichzelf overgegeven
Eigen gemak eigen en de liefde verkoeld.
En dan de verborgen zonden
We weten uit de praktijk voorbeelden te noemen. Mensen in het verboregen vuile films versturen.
Een vader die in de nacht het bed uit ging en de schunnigste dingen bekeek.
Let toch op uw kinderen!
Laat ze toch niet doorgaan en let op wat ze doen op de moderne media
De liefde zal verkouden, ook bij Gods kinderen!
Met droefheid en schaamte moeten we het zeggen. We leven langs elkaar heen.
We hebben elkaar niet meer nodig...

Nog een teken dat veel zegt:
Dit evangelie zal over de gehele wereld gepredikt dan zal het einde komen
Er zijn bijna geen witte plekken meer waar het evangelie niet is geweest.
Dan wacht nog de bekering van velen onder joodse volk
De Heere is wellicht bezig ook die belofte te vervullen
Er zijn ook vele landen waar het evangelie was, waar het is weggenomen
Als dat voltooit is zal het einde zijn.

Letten we dan op de vijgenboom
We zien het nu ook in de natuur
Zo zeggen al die tekenen dat het voor de deur is
Voor de deur.

Onze tweede gedachte:
Wat die tekenen ons leren

Tussenzang:
Psalm 96 vers 9
‘t Juicht alles voor t aangezicht des Heeren

Let op de gruwel der gruwel der verwoesting waarvan Daniël spreekt
vers 15-26
Dat heeft plaats gevonden toen Antiochus Epifanus de tempel verwoeste
Hij was een afschaduwing van de antichrist.
Dan het jaar 70 heel Jeruzalem verwoest

Hierna volgt het volledig uitgeschreven deel dat ik hierboven plaatste.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door SecorDabar »

Lincoln schreef:
SecorDabar schreef:De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog enigszins recht zien en waken.
Dit soort uitspraken vind ik altijd ernstig. Het is een vage verdachtmaking van de vele arbeiders in Gods wijngaard die gelukkig nog actief mogen zijn in Nederland. Het wordt nog erger door het gebruik van "enigszins": kennelijk kunnen zelfs die weinige leraren het nog maar een beetje. Is dit "mijns naasten eer en goed gerucht" voorstaan en bevorderen?
Het is een gedeelte van een biddagpreek van Ds. Theodorus van der Groe.
Natuurlijk is er meer geschreven, maar dit vond ik wel lezenswaardig, om met onszelf in te keren.

De biddagpreken van Ds. Th. van der Groe zijn ook voor deze tijdsomstandigheden nog steeds actueel.
Hier de link: http://www.theologienet.nl/documenten/g ... gpreek.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door SecorDabar »

SecorDabar schreef:
Lincoln schreef:
SecorDabar schreef:De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog enigszins recht zien en waken.
Dit soort uitspraken vind ik altijd ernstig. Het is een vage verdachtmaking van de vele arbeiders in Gods wijngaard die gelukkig nog actief mogen zijn in Nederland. Het wordt nog erger door het gebruik van "enigszins": kennelijk kunnen zelfs die weinige leraren het nog maar een beetje. Is dit "mijns naasten eer en goed gerucht" voorstaan en bevorderen?
Het is een gedeelte van een biddagpreek van Ds. Theodorus van der Groe.
Natuurlijk is er meer geschreven, maar dit vond ik wel lezenswaardig, om met onszelf in te keren, persoonlijk maar ook als gezindte.

De biddagpreken van Ds. Th. van der Groe zijn ook voor deze tijdsomstandigheden nog steeds actueel.
Hier de link: http://www.theologienet.nl/documenten/g ... gpreek.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

SecorDabar schreef:
Lincoln schreef:
SecorDabar schreef:De Heere weet, hoe weinig leraars er in Nederland gevonden worden, die nog enigszins recht zien en waken.
Dit soort uitspraken vind ik altijd ernstig. Het is een vage verdachtmaking van de vele arbeiders in Gods wijngaard die gelukkig nog actief mogen zijn in Nederland. Het wordt nog erger door het gebruik van "enigszins": kennelijk kunnen zelfs die weinige leraren het nog maar een beetje. Is dit "mijns naasten eer en goed gerucht" voorstaan en bevorderen?
Het is een gedeelte van een biddagpreek van Ds. Theodorus van der Groe.
Natuurlijk is er meer geschreven, maar dit vond ik wel lezenswaardig, om met onszelf in te keren.

De biddagpreken van Ds. Th. van der Groe zijn ook voor deze tijdsomstandigheden nog steeds actueel.
Hier de link: http://www.theologienet.nl/documenten/g ... gpreek.pdf
Dank voor de link. Ik ga ze zeker lezen!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door SecorDabar »

De Prediker zei al: (Prediker 12: 12 van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.

Een fragment van een preek prikkelt meer dan een hele lap tekst te lezen.
Vandaar heb ik om die reden ook een fragment uit de preek van Ds. Theodorus van Groe neergezet, wat mij persoonlijk ook prikkelde, of liever gezegd: inspireerde tot inkeer. De bediening van Gods Woord horen, en bewaren in ons hart.

De biddagpreken van Ds. Theodorus van der Groe zijn naast ontdekking, zeker ook ter bemoediging.
Vloek en zegen wordt evenwichtig in de biddagpreken van Ds. Th. van der Groe verklaard.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:Gisteren sprak ds. Hoogerland een woord naar de tijdsomstandigheden, zoals dat op de bid en dankdagen meer gebeurt. Hij sprak naar naar aanleiding van
MATTHEUS 24, met als uitgangspunt de verzen 32-33,
Daar lezen wij het Woord des Heeren aldus:
En leert van den vijgenboom deze gelijkenis: Wanneer zijn tak nu teer wordt en de bladeren uitspruiten, zo weet gij dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet dat het nabij is, voor de deur.
Het thema luidde:
DE LES VAN DE VIJGENBOOM
We letten op een tweetal gedachten
1. Welke tekenen te zien zijn
De vijgenboom geeft tekenen, en die tekenen wijzen naar het einde, die in dit hoofdstuk door de Heere Zelf genoemd worden.
2. Wat die tekenen ons leren

Het laatste gedeelte van de preek heb ik meegeschreven. Nadat hij uitvoerig stilstond bij de vijf tekenen des tijds die in de verzen 4 tot 14 worden genoemd, gaat tenslotte over wat die tekenen ons leren. De Heere Jezus Zelf heeft ons geboden acht te geven op deze tekenen. Ik citeer nu het laatste gedeelte van de preek, die wel onze aandacht verdienen.

Citaat:
Wanneer komt die antichrist? Gemeente, ook dat kunnen wij niet zeggen, maar het zou wel eens kunnen zijn dat satan bezig is om de komst van de antichrist voor te bereiden. Met name ook door de moderne communicatiemiddelen waar heel de wereld in één seconden mee kan worden bereikt. Zou satan dát middel gebruiken om alle volken te verleiden, en alle volkeren in zijn macht te krijgen? En zo de verschijning van de antichrist voor te bereiden? En dan, te midden van die verdrukking, dan komt Jezus weder.
Wat gebeurt er dan? Ook dat moeten we, als we dat zo doorlezen, in enkele fasen zien. Er staat eerst dat het plotseling zijn zal, als de bliksem die van het ene einde van de hemel tot het andere einde schijnt. Dus niet zo, dat we zeggen, Christus is in de woestijn, of Hij is in de binnenkamer. Nee, Hij zal verschijnen dat iedereen het zien en weten zal. Niet één mens op de aarde zal dan kunnen zeggen: Ik zie het niet of ik weet het niet. Dat zal helder en duidelijk zijn.
Dan staat er ook dat er eerst het teken van de Zoon des Mensen in de wolken verschijnen zal. Dus nog niet Christus Zelf, maar het teken van de Zoon des mensen. Wat dat teken zijn zal? Wij weten het niet. Zou dat misschien die bliksem zijn die over heel de wereld te zien is, waar iedereen van schrikken en beven zal? Want dan staat er ook dat heel de wereld, alle mensen wenen zullen. Dat betekent dat ze van schrik en ontzetting wenen zullen, jammeren zullen, want dan zullen ze het zien: alle dingen van deze wereld verdwijnen, en nu moeten we rekenschap gaan geven. Nu komt die grote dag van de afrekening. Het teken van de Zoon des mensen.
Het tweede wat we lezen is, dat de hemellichamen vergaan zullen. De zon zal geen schijnsel meer geven. De maan zal ook geen schijnsel meer geven, en de sterren zullen we zien vallen. Die zullen ook vergaan, en heel het firmament zal ineen storten. Wat zal dat ontzettend zijn. Dan zullen de mensen de knieën knikken van vrees en ontzetting van de dingen die gebeuren zullen. En dan zal de Zoon des mensen komen met grote kracht en heerlijkheid. Dan zal Hij komen, omstuwd met Zijn duizenden en duizenden heirlegers van engelen om gericht te houden op deze aarde. Er zal niemand zijn die zich aan dat gericht zal kunnen onttrekken. Dan staat er ook dat de engelen met de bazuin zullen blazen, en dat ze de uitverkorenen bijeen zullen vergaderen. Van alle winden, dat betekent van alle vier windstreken van deze aarde.
Van oosten, van noorden, van westen, van zuiden zullen de uitverkorenen die dan nog leven in een punt des tijds veranderd worden, maar ook die geleefd hebben die uit hun graven zullen opstaan, zullen bijeen vergaderd worden. Die zal Hij meenemen in Zijn eeuwige heerlijkheid, na dat ze voor de ogen van alle mensen en engelen en duivelen vrijgesproken worden. Wat zal dat voor de Kerk des Heeren zijn! Dan zal alles opgelost worden, kinderen des Heeren! Ook die dingen die in dit leven een raadsel zullen gebleven zijn, die nooit opgelost zijn hier, die zullen dan opgelost zijn. En dan zal voor aller oor en voor aller oog blijken dat uw zaak, Zijn zaak was, de zaak van Koning Jezus! Dan zult u verheerlijkt worden met Hem! Dan zult u Zijn kroon mogen dragen. Dan zult u Hem eeuwig mogen dienen in Zijn tempel.
Wat zal er dan gebeuren met de anderen, die niet zullen bijeen vergaderd worden om in de heerlijkheid in te gaan? Die zullen ook opstaan. Daar zegt Daniël van: Met een gruwelijk lichaam tot eeuwig afgrijzen.
Waar zullen wij toch bij zijn, gemeente? Op deze biddag , wanneer we stilstaan bij de tijdsomstandigheden en de tekenen van de tijden, zouden we allen daar eens diep over na moeten denken, als straks die grote dag komt! Wanneer komt die? Dit jaar, volgend jaar, over tien jaar, over vijftig jaar? Ik weet het niet. Maar dát hij komt is zeker! De tekenen van de vijgenboom, te tekenen van de tijden verkondigen het ons. En waar zullen wij dan bij horen? Bij die schare die niemand tellen kan, die in zal gaan, in de vreugde huns Heeren, om dan eeuwig, volmaakt hun God te mogen dienen. Of horen wij dan bij degenen die op zullen staan tot eeuwig afgrijzen? Waar tegen gezegd zal worden: ga weg van Mij! Daar zullen de engelen ook voor gebruikt worden. De engelen zullen hen wegdrijven. Ze zullen niet gewillig weggaan, maar ze zullen worden weggedreven. Waarheen worden ze gedreven? In die poel, waar ook de satan is, en waar hij eeuwig blijven moet. De poel die brandt van vuur en sulfer, waar eeuwig ons geweten ons zal aanklagen. Waar we eeuwig pijn en smart moeten dragen. Waar dikke duisternis is. Waar nooit meer een lichtstraal van Gods goedheid en weldadigheid zal doordringen. Waar we eeuwig, eeuwig, zullen moeten blijven, zonder ooit verlost te kunnen worden. Het zijn ernstige dingen, gemeente, maar we moeten dit ook prediken tot uw waarschuwing. En ik hoop dat het u uit zal mogen drijven, want nu is het zover nog niet. De tekenen van de vijgenboom zijn wel zichtbaar, dat wel, maar de Heere is nog lankmoedig over ons. Hij spaart ons nog, en Hij geeft ons nog Zijn Woord. Hij roept nog, ook tot u vanavond: Wendt u tot Mij toe! U zegt: kon ik dat toch maar. Hoe moet dat dan? Leg u voor Hem neer, en belijdt het voor Hem maar: Heere, ik kan het niet, en ik wil het niet! Ik ben zo dood, en zo onwillig, en zo onmachtig, en zo ellendig, en zo diep verdorven. Het kan van mijn kant nooit meer! Maar smeek dan maar: O God, van Uw kant kan het wel! Aan Uw zijde kan de grootste van de zondaren behouden worden. Zeg dat maar, als satan zegt: Je hebt veel te zwaar gezondigd, en je hebt dát bedreven in je leven. En dát gebod heb je zo ernstig overtreden! Zeg het dan maar tegen de Heere: Ik heb gehoord, Heere, in de kerk, dat de grootste der zondaren behouden kan worden, dan kan het ook voor mij nog! Ontferm U mijner!
Zult u het niet nalaten, gemeente! Worstel toch! Worstel toch aan de genadetroon! Ook al moet u zeggen: ik kan niet worstelen, dan moet u het toch maar doen. Weet je wat een van onze oude predikanten zei? Roep maar, en als je niet roepen kan, dan zucht je maar, en als je niet zuchten kan, dan kijk je maar naar boven! Laat het toch niet na! Loop de genadetroon toch aan vóór het voor eeuwig te laat is! En dit mag ik u ook zeggen: er is bij Hem veel ontferming. Bij Hem is genade te verkrijgen. Hij wil genade bewijzen aan goddeloze zondaars, aan albedervers, aan mensen die van zichzelf zo hard als een diamant zijn! Voor Hem is geen ding onmogelijk! U kunt nog behouden worden! Haast u, spoedt u, om uws levens wil!
Ik hoop dat de Heere met ons optrekken wil, ook in dit nieuwe seizoen. We hebben niets verdiend, ook in de prediking niet, ook in het tijdelijke leven niet. Maar ik hoop dat de Heere ons nog niet begeven en verlaten wil. Laten we daar samen om smeken! Doe dat in uw binnenkamer: Heere, blijf bij ons, blijf bij de gemeente, blijf met de ambten, geeft de prediking van Uw woord. En ik hoop dat u ook uw dienaar, u hebt niet de beste dienaar gekregen, daar ben ik heel diep van overtuigd, en ik zou u een veel betere gunnen, maar God zond me hier naartoe, en ik heb moeten gehoorzamen. Ik hoop dat u toch dat u uw dienaar aan de genadetroon neer wilt leggen, en wilt smeken: Heere, zou U die dienaar, met al zijn gebreken en al zijn tekorten voor mij willen gebruiken. Want wat ik in de kerk hoor moet ik eenmaal voor U verantwoorden.
Kinderen des Heeren! De tekenen van de vijgenboom prediken ook de verlossing. Hij komt, Hij komt, om u te verlossen! Dan zult u met lichaam en ziel in mogen gaan in de eeuwige vreugde, om eeuwig te huppelen van zielenvreugd!
Amen.

Psalm 90 vers 9.
Ik lees even fragmentarisch, zoals dit een fragment is uit de hele preek.
Ik hoop dat de Heere met ons optrekken wil, ook in dit nieuwe seizoen. We hebben niets verdiend, ook in de prediking niet, ook in het tijdelijke leven niet. Maar ik hoop dat de Heere ons nog niet begeven en verlaten wil. Laten we daar samen om smeken!
Bondig gezegd, dat mij tot nadenken zegt: Dominee en gemeente beiden in de schuld voor God.
Moge we er van doordrongen zijn (niet als een vrome wens) dat het waarheid in het binnenste mag worden,
Ps.51:8 Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Dodo »

Kunnen jullie dat ellenlange quoten niet overslaan? Dat dient nergens toe.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef:Toch is het wel een veeg teken als fragmenten uit de biddagpredikaties van ds. Van der Groe zoveel bezwaar oproepen. Het voorgeslacht van hen die zich tot de gereformeerde gezindte willen rekenen, heeft zich daar altijd bij thuis gevoeld. Hem (en juist zijn biddagpreken) gerekend tot de oudvaders. Overigens erken ik wel dat hij die zin over andere predikanten beter niet had kunnen uitspreken/opschrijven.
DIA: je hebt een goed werk gedaan met het uittypen van die preek. Mogelijk kun je ook nog de rest uitwerken, de boodschap is het waard om te verspreiden.
Ook in die tijd zal het als een veeg teken gezien zijn. Predikanten hebben ook hun eigen karakter en preektrant. Ik lees bij van der Groe bijvoorbeeld ook het onderstaande. Ik mis dan het stuk dat de Heere ook toen en ook nu, nog steeds wil nodigen. Maar dat zal wellicht in die 'namiddag-preek' naar voren komen. Maar die kan ik niet vinden.

Ik vind het jammer dat iedere keer als je iets schrijft het direct wordt gezien als 'een veeg teken, je wil niet meer horen enz' ipv dat er gewoon eens op ingegaan wordt. Ik bedoel dingen niet als kritiek, maar ben soms gewoon oprecht benieuwd naar meer duiding van mensen (hier) die meer weten dan ik.

Ach, mijn vrienden! Wij zijn reeds afgemat met u en onszelf, zoveel droevige en
kwade dingen, van de zonde en goddeloosheid van ons en van het gehele land, voor
ogen te stellen. Het zal tijd worden, dat wij u daarbij nu ook nog eens kort onze plicht
voorhouden, wat ons allen samen, zonder onderscheid van staten of personen, nu op
deze dag te doen staat; en wat er van een ieder van onze nu geëist wordt, indien wij
nog iets, door de Goddelijke genade, zouden begeren aan te vangen, en in 't werk te
stellen, tot onze tijdelijke, eeuwige behoudenis, en tot behoudenis van het land en de
kerk. Dat immers 't voornaamste en grote doeleinde is, van deze plechtige verbondsen
vernederingsdag. In de namiddag, hopen wij met des Heeren bijstand daarvan
omstandiger te handelen. En daarom zullen wij u hier tot een besluit maar enige
weinige zaken uit de tekst kort voorstellen.
Volgens mij ga ik zeer regelmatig ergens inhoudelijk op in. Maar er is toch geen gebod om op een bepaalde manier te reageren? Ik vond dit ook een ter zake doende opmerking.

Het was niet eens zozeer op jou gericht, en nu zeker niet, nu je er blijk van geeft om deze preken tot je te gaan nemen. Ik ben bang dat we tegenwoordig een oordeelspredicatie maar moeilijk kunnen verdragen. Ik spreek ook tot mezelf. Er moet altijd hoop en nodiging en enz. in een preek zijn. Maar als je soms de profeten leest dan lees je soms hoofdstukken achter elkaar alleen maar de strafaankondiging. Achab kon het zelfs niet meer verdragen en wilde andere profeten. Ik ben bang dat het mijn moderne levensgevoel is dat een predicatie altijd ook appel, hoop en nodiging enz. moet bevatten. Soms moet er eerst geploegd worden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:Volgens mij ga ik zeer regelmatig ergens inhoudelijk op in. Maar er is toch geen gebod om op een bepaalde manier te reageren? Ik vond dit ook een ter zake doende opmerking.

Het was niet eens zozeer op jou gericht, en nu zeker niet, nu je er blijk van geeft om deze preken tot je te gaan nemen. \
Het was van mij ook niet specifiek op jou gericht. Dus wat dat betreft zijn we het zeker eens :-)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef: Ik ben bang dat het mijn moderne levensgevoel is dat een predicatie altijd ook appel, hoop en nodiging enz. moet bevatten. Soms moet er eerst geploegd worden.
Is het niet zo dat het ploegen op moet gaan met het zaaien? Dat beide in de preek naar voren moeten komen? De oordeelspreken van de profeten hadden toch ook bekering ten doel?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef: Ik ben bang dat het mijn moderne levensgevoel is dat een predicatie altijd ook appel, hoop en nodiging enz. moet bevatten. Soms moet er eerst geploegd worden.
Is het niet zo dat het ploegen op moet gaan met het zaaien? Dat beide in de preek naar voren moeten komen? De oordeelspreken van de profeten hadden toch ook bekering ten doel?
Dat is een hele interessante discussie en wat mij betreft een apart draadje waard.

Maar ik denk dat @Erasmiaan gelijk heeft. De grond moet eerst klaargemaakt worden, voordat er gezaaid kan worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef: Ik ben bang dat het mijn moderne levensgevoel is dat een predicatie altijd ook appel, hoop en nodiging enz. moet bevatten. Soms moet er eerst geploegd worden.
Is het niet zo dat het ploegen op moet gaan met het zaaien? Dat beide in de preek naar voren moeten komen? De oordeelspreken van de profeten hadden toch ook bekering ten doel?
Dat is een hele interessante discussie en wat mij betreft een apart draadje waard.

Maar ik denk dat @Erasmiaan gelijk heeft. De grond moet eerst klaargemaakt worden, voordat er gezaaid kan worden.
Dat is het punt ook niet Jan. Dat zeg ik ook. Het ging erom of dat dan in 1 preek ook beide naar voren moet komen, of dat dit ook anders kan. Bv eerst preken die sterk op ploegen zijn gericht en daarna preken op zaaien gericht etc.
Plaats reactie