Bid- en boetedag 2021

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef: Ik ben bang dat het mijn moderne levensgevoel is dat een predicatie altijd ook appel, hoop en nodiging enz. moet bevatten. Soms moet er eerst geploegd worden.
Is het niet zo dat het ploegen op moet gaan met het zaaien? Dat beide in de preek naar voren moeten komen? De oordeelspreken van de profeten hadden toch ook bekering ten doel?
Dat is een hele interessante discussie en wat mij betreft een apart draadje waard.

Maar ik denk dat @Erasmiaan gelijk heeft. De grond moet eerst klaargemaakt worden, voordat er gezaaid kan worden.
Dat is het punt ook niet Jan. Dat zeg ik ook. Het ging erom of dat dan in 1 preek ook beide naar voren moet komen, of dat dit ook anders kan. Bv eerst preken die sterk op ploegen zijn gericht en daarna preken op zaaien gericht etc.
Hebben we het hier nu over wet en evangelie? Daar weet ik nog wel een mooi boekje over....
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Valcke »

Simon0612 schreef:Hebben we het hier nu over wet en evangelie? Daar weet ik nog wel een mooi boekje over....
Zoals bv. Ralph Erskine, 'Het sterven aan de wet en het leven naar het Evangelie'.
Preek over Galaten 2:19.
Van harte aanbevolen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef:
Simon0612 schreef:Hebben we het hier nu over wet en evangelie? Daar weet ik nog wel een mooi boekje over....
Zoals bv. Ralph Erskine, 'Het sterven aan de wet en het leven naar het Evangelie'.
Preek over Galaten 2:19.
Van harte aanbevolen.
Dankje. Ja was even ter verduidelijking. Er werden van die verkapte termen gebruikt en vroeg me af waar het nu om ging. Ik herinner me een eerder topic over hetzelfde onderwerp.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Valcke schreef:
Simon0612 schreef:Hebben we het hier nu over wet en evangelie? Daar weet ik nog wel een mooi boekje over....
Zoals bv. Ralph Erskine, 'Het sterven aan de wet en het leven naar het Evangelie'.
Preek over Galaten 2:19.
Van harte aanbevolen.
Dankje. Ja was even ter verduidelijking. Er werden van die verkapte termen gebruikt en vroeg me af waar het nu om ging. Ik herinner me een eerder topic over hetzelfde onderwerp.
Je wist precies waar het om ging. Als je het ingewikkeld vind als eenzelfde onderwerp 2x wordt gesproken mag je dit ook gerust aangeven. Over verkapt gesproken.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door DDD »

Met ploegen is niets mis, maar de gelijkenis spreekt er niet over. Daarnaast zijn er predikanten die bij voorkeur lijken te ploegen waar anderen gezaaid hebben, en daar is ook geen zegen op te verwachten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Met ploegen is niets mis, maar de gelijkenis spreekt er niet over. Daarnaast zijn er predikanten die bij voorkeur lijken te ploegen waar anderen gezaaid hebben, en daar is ook geen zegen op te verwachten.
Welnee, dat laatste gebeurt nergens. En ook na een vruchtbare tijd moet het land opnieuw omgeploegd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Valcke schreef:
Simon0612 schreef:Hebben we het hier nu over wet en evangelie? Daar weet ik nog wel een mooi boekje over....
Zoals bv. Ralph Erskine, 'Het sterven aan de wet en het leven naar het Evangelie'.
Preek over Galaten 2:19.
Van harte aanbevolen.
Dankje. Ja was even ter verduidelijking. Er werden van die verkapte termen gebruikt en vroeg me af waar het nu om ging. Ik herinner me een eerder topic over hetzelfde onderwerp.
Je wist precies waar het om ging. Als je het ingewikkeld vind als eenzelfde onderwerp 2x wordt gesproken mag je dit ook gerust aangeven. Over verkapt gesproken.
Als ik het wist zou ik het niet gevraagd hebben. Ik vroeg het me serieus af. Rare aanvallende reactie.

P.s: en ingewikkeld vind ik dat ook niet. Maar om niet alles dubbel te bespreken is het misschien zinnig het vorige topic door te lezen en dan verder te gaan waar we gebleven waren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: Als ik het wist zou ik het niet gevraagd hebben. Ik vroeg het me serieus af. Rare aanvallende reactie.
P.s: en ingewikkeld vind ik dat ook niet. Maar om niet alles dubbel te bespreken is het misschien zinnig het vorige topic door te lezen en dan verder te gaan waar we gebleven waren.
Ok, dan had ik je te hoog ingeschat blijkbaar. Ik zal er voortaan rekening mee houden. Soms ontstaan zelfde zaken in andere topics. Om dan iedere keer terug te keren zou inderdaad goed zijn. Laten we daar een algemene regel van maken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Bid- en boetedag 2021

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef: Als ik het wist zou ik het niet gevraagd hebben. Ik vroeg het me serieus af. Rare aanvallende reactie.
P.s: en ingewikkeld vind ik dat ook niet. Maar om niet alles dubbel te bespreken is het misschien zinnig het vorige topic door te lezen en dan verder te gaan waar we gebleven waren.
Ok, dan had ik je te hoog ingeschat blijkbaar. Ik zal er voortaan rekening mee houden. Soms ontstaan zelfde zaken in andere topics. Om dan iedere keer terug te keren zou inderdaad goed zijn. Laten we daar een algemene regel van maken.
Hoe je mij inschat kan ik niet veel aan doen. Volgens mij heeft iedereen wel eens zo iets van: waar gaat het hier over??? Wat betreft terugkeren naar oude topic: Ik ben voor.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie