HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Rh1990 schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Dus je sluit mensen met een mindere capaciteit uit? Dominees als vd Poel, Muilwijk, Mieras, Monster van Straalen, Verhoeks, Venema, Karens sr hadden dus niet snel dominee mogen worden? Of zie ik het verkeerd?
Dat zie je verkeerd, want er staat dat hij een koorkeur ergens voor heeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Rh1990 schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Dus je sluit mensen met een mindere capaciteit uit? Dominees als vd Poel, Muilwijk, Mieras, Monster van Straalen, Verhoeks, Venema, Karens sr hadden dus niet snel dominee mogen worden? Of zie ik het verkeerd?
Nee maar als ik moet kiezen tussen een dominee die universitair geschoold is en die Schriftuurlijk-bevindelijk preekt en een dominee die jij opnoemt dan kies ik voor de eerste.
Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Valcke »

Geytenbeekje schreef:Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Ja, bijna zonder uitzondering.
Theodorus à Brakel en John Bunyan niet, verder nagenoeg allen wel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:
Rh1990 schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Dus je sluit mensen met een mindere capaciteit uit? Dominees als vd Poel, Muilwijk, Mieras, Monster van Straalen, Verhoeks, Venema, Karens sr hadden dus niet snel dominee mogen worden? Of zie ik het verkeerd?
Dat zie je verkeerd, want er staat dat hij een koorkeur ergens voor heeft.
Freudiaans? ;)
-
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Ja, bijna zonder uitzondering.
Theodorus à Brakel en John Bunyan niet, verder nagenoeg allen wel.
Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Verwar Wilhemus A. Brakel (de zoon - en universitair geschoold) niet met Theodorus A. Brakel (de vader - een tot dominee bevorderde schoolmeester)
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Verwar Wilhemus A. Brakel (de zoon - en universitair geschoold) niet met Theodorus A. Brakel (de vader - een tot dominee bevorderde schoolmeester)
O wist niet dat je er 2 van had :haha
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:Freudiaans? ;)
Nee, eerder een verschrijving als gevolg van de activiteiten van Klaas Vaak.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Guy »

Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Ja, bijna zonder uitzondering.
Theodorus à Brakel en John Bunyan niet, verder nagenoeg allen wel.
Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Er zijn 2 Brakels. Vader Theodorus, deze was geen predikant. Zoon Wilhelmus, de schrijver van de Redelijke Godsdienst en vele andere werken. Deze was wel predikant en uiteraard universitair geschoold. In de Nederlandse kerk van de reformatie was dat een vereiste. Tenzij gelijkwaardig geschoold op een andere wijze en dan gold het art.8
Pas na de afscheiding zijn er in de kringen buiten de landskerk (NHK) niet-universitaire predikanten gekomen.
Bunyan was Baptist. Universitaire scholing was onder baptisten niet altijd een voordeel. Men stond daar argwanend tegenover letterkennis door het scheiden (in plaats van onderscheiden) van letter/Woord en geest/Geest.
Uitzondering werd in die kringen gemaakt voor dr.(!) Owen.
Kortom, Bunyan is geen goed voorbeeld en Brakel was wel universitair geschoold.

Het laten voorgaan van niet universitair geschoolde voorgangers is uit de nood geboren na de afscheiding, met name in de kringen van de Kruisgemeenten. Eerst als soort lerend ouderling. Door de nood van ontbreken van bediening van de sacramenten zijn veel van dit soort voorgangers (soms zelfs door elkaar) als predikant bevestigd. Later is men gaan wennen aan deze situatie en werd het een soort 'normaal'.
Overigens heeft ds. G.H. Kersten destijds gepoogd een eerste aanzet te geven voor een terugkeer naar de oude vaderlandse gewoonte om predikanten op te leiden met een ideaal dat het ooit nog eens een universitaire studie zou worden.
Laatst gewijzigd door Guy op 03 mar 2021, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Het is in ieder geval niet zo dat iemands analytisch vermogen mede bepaald wordt door het wel of niet kennen van de grondtalen van de bijbel.
Ik deel je mening niet. Kennis van de grondtalen is in mijn ogen wel degelijk van invloed op de mate waarin iemand in staat is tot analyse van tekst en daarmee tot het leggen van verbanden.
Dus begrip hebben van oorzaak en gevolg en alles wat daarmee samenhangt. Dat vind ik nog belangrijker dan het beheersen van de brontalen van de heilige Schrift.
Je begrip van oorzaak en gevolg is per definitie minder als je de grondtalen niet beheerst, in mijn ogen althans.
Uiteraard. Maar niet alleen theologen hebben analytisch vermogen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Valcke »

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Ja, bijna zonder uitzondering.
Theodorus à Brakel en John Bunyan niet, verder nagenoeg allen wel.
Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Er zijn 2 Brakels. Vader Theodorus, deze was geen predikant. Zoon Wilhelmus, de schrijver van de Redelijke Godsdienst en vele andere werken. Deze was wel predikant en uiteraard universitair geschoold.
Theodorus à Brakel was wel predikant, evenals zijn zoon Wilhelmus. Wilhelmus was wél universitair geschoold, zijn vader niet. In de oude Nederlandse Hervormde Kerk was universitaire scholing een vereiste, maar in enkele gevallen is op basis van singuliere gaven een uitzondering gemaakt.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Nathanaël »

Guy schreef:
Geytenbeekje schreef:
Valcke schreef:
Geytenbeekje schreef:Al hoor ik ook graag oudvaders, nu weet ik niet of zij universitair geschoold zijn.
Ja, bijna zonder uitzondering.
Theodorus à Brakel en John Bunyan niet, verder nagenoeg allen wel.
Terwijl Brakel heel veel boeken heeft geschreven, opmerkelijk.
Er zijn 2 Brakels. Vader Theodorus, deze was geen predikant. Zoon Wilhelmus, de schrijver van de Redelijke Godsdienst en vele andere werken. Deze was wel predikant en uiteraard universitair geschoold. In de Nederlandse kerk van de reformatie was dat een vereiste. Tenzij gelijkwaardig geschoold op een andere wijze en dan gold het art.8
Pas na de afscheiding zijn er in de kringen buiten de landskerk (NHK) niet-universitaire predikanten gekomen.
Bunyan was Baptist. Universitaire scholing was onder baptisten niet altijd een voordeel. Men stond daar argwanend tegenover letterkennis door het scheiden (in plaats van onderscheiden) van letter/Woord en geest/Geest.
Uitzondering werd in die kringen gemaakt voor dr.(!) Owen.
Kortom, Bunyan is geen goed voorbeeld en Brakel was wel universitair geschoold.

Het laten voorgaan van niet universitair geschoolde voorgangers is uit de nood geboren na de afscheiding, met name in de kringen van de Kruisgemeenten. Eerst als soort lerend ouderling. Door de nood van ontbreken van bediening van de sacramenten zijn veel van dit soort voorgangers (soms zelfs door elkaar) als predikant bevestigd. Later is men gaan wennen aan deze situatie en werd het een soort 'normaal'.
Overigens heeft ds. G.H. Kersten destijds gepoogd een eerste aanzet te geven voor een terugkeer naar de oude vaderlandse gewoonte om predikanten op te leiden met een ideaal dat het ooit nog eens een universitaire studie zou worden.
Theodorus à Brakel was wel predikant. Hij had geen universitaire opleiding, maar werd via artikel 8 toegelaten tot het ambt. Overigens was dat uiteraard na een examen, waaruit bleek dat hij de vereiste kennis en vaardigheden had om predikant te kunnen zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Valcke »

Nog een correctie op de posting van Guy. Dr John Owen was geen baptist. En Bunyan noemde ik als voorbeeld van een ‘oudvader’ zonder academische opleiding; ik weet niet wat daar niet juist aan zou zijn; inderdaad was hij baptist, maar ik meen dat we hem toch wel een (Engelse) oudvader mogen noemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Volgens mij was het in de periode 1580-1630 volop gebruikelijk dat schoolmeesters via de classis predikant werden en vervolgens in een miniem plaatsje gestald werden. Volop is natuurlijk een rekkelijk begrip, maar volgens mij is á Brakel geen incident.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Guy »

Valcke schreef:Nog een correctie op de posting van Guy. Dr John Owen was geen baptist. En Bunyan noemde ik als voorbeeld van een ‘oudvader’ zonder academische opleiding. Als ik hem geen oudvader mag noemen, hoor ik graag waarom niet.
Dr. Owen was zeker geen baptist maar werd door Bunyan wel ergens met name genoemd en geroemd.
Bunyan is zeker een oudvader te noemen, maar als het gaat hem op te voeren als onderbouwing in een discussie die gaat over de Nederlandse situatie waar de 3FVE en de DKO gelden, lijkt hij me niet een goed voorbeeld. De kerkelijke structuur waarin Bunyan verkeerde is niet te vergelijken met onze DKO die uitgaat van presbyteriaanse stelsel.
Dus wel een oudvader, maar we volgen hem niet op alle punten en zeker niet op het punt waar in in deze discussie om gaat.
We voeren hem immers ook niet op als oudvader in een doopdiscussie?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Plaats reactie