HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Dat begrijp ik, ik doel op artikel 8 Dordtse Kerk Orde.
http://www.kerkrecht.nl/node/1749
Ik heb altijd begrepen dat artikel 8 inhield:
Er was alleen verschil in de weg om tot het ambt te komen. De gewone weg was: eerst studie en dan examen. Het bijzondere van art. 8 was: geen opleiding voor het examen, maar juist na het examen opleiding en oefening.
bron: http://www.kerkrecht.nl/node/1749
Los wat je er van vind, het is niet zo dat bijvoorbeeld de OGGIN zich houdt aan artikel 8. Weliswaar wordt er een opleiding bij een predikant thuis gevolgd, dit leert geen grondtalen bijvoorbeeld.
Ik heb daar overigens niet perse een probleem mee maar ik denk niet dat je je dan op artikel 8 kunt beroepen, dan moeten we ook eerlijk zijn en zeggen dat ze buiten de Dordse synode gaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Dat begrijp ik, ik doel op artikel 8 Dordtse Kerk Orde.
http://www.kerkrecht.nl/node/1749
Ik heb altijd begrepen dat artikel 8 inhield:
Er was alleen verschil in de weg om tot het ambt te komen. De gewone weg was: eerst studie en dan examen. Het bijzondere van art. 8 was: geen opleiding voor het examen, maar juist na het examen opleiding en oefening.
bron: http://www.kerkrecht.nl/node/1749
Los wat je er van vind, het is niet zo dat bijvoorbeeld de OGGIN zich houdt aan artikel 8. Weliswaar wordt er een opleiding bij een predikant thuis gevolgd, dit leert geen grondtalen bijvoorbeeld.
Ik heb daar overigens niet perse een probleem mee maar ik denk niet dat je je dan op artikel 8 kunt beroepen, dan moeten we ook eerlijk zijn en zeggen dat ze buiten de Dordse synode gaan.
Ik bedoel zoals ds. de Gier het ook zegt, en zo werkt het onze gemeenten toch nog?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik bedoel zoals ds. de Gier het ook zegt, en zo werkt het onze gemeenten toch nog?
Volgens mij zijn er al decennialang geen artikel 8 predikanten meer benoemd.
In de CGK heb je nog wel wat lerende ouderlingen en daar wordt er ook nog wel eens eentje benoemd. Maar echte artikel 8 predikanten die 'vanachter de koeien vandaan' zijn gaan preken, dat is toch redelijk verleden tijd?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik bedoel zoals ds. de Gier het ook zegt, en zo werkt het onze gemeenten toch nog?
Volgens mij zijn er al decennialang geen artikel 8 predikanten meer benoemd.
In de CGK heb je nog wel wat lerende ouderlingen en daar wordt er ook nog wel eens eentje benoemd. Maar echte artikel 8 predikanten die 'vanachter de koeien vandaan' zijn gaan preken, dat is toch redelijk verleden tijd?
Dat is ook waar. Maar daarom is nog niets veranderd aan hoe we het bedoelen? Ik ben overigens zelf wel gevormd onder zo'n dominee, ds. A. Bregman. Maar hoe vaak worden juist ook door wel academisch gevormde predikanten als ds. vD. deze mannen niet geciteerd. Ik denk aan ds. Lamain, Wulfert Floor. Deze worden vaak aangehaald als lichten in Gods Kerk.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 mar 2021, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Dat is ook waar. Maar daarom is nog niets veranderd aan hoe we het bedoelen?
inderdaad. De manier zoals we het bedoelen staat nog op papier, maar als het in de praktijk niet leidt tot dergelijke predikanten, dan wil ik dat toch wel voorzichtig een papieren letter noemen. Dat is overigens niet erg, want dat valt denk ik samen met de toegenomen algehele opleidingsniveau.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Met singuliere gaven kan je ook goed dienen in een diaconaal huis of bij andere stichtingen.
God geeft ware geroepen mannen ook de wijsheid en de kunde en de gaven
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door -DIA- »

Ik had nog wat toegevoegd : Dat is ook waar. Maar daarom is nog niets veranderd aan hoe we het bedoelen? Ik ben overigens zelf wel gevormd onder zo'n dominee, ds. A. Bregman. Maar hoe vaak worden juist ook door wel academisch gevormde predikanten als ds. vD. deze mannen niet geciteerd. Ik denk aan ds. Lamain, Wulfert Floor en Pleun Kleijn. Deze worden vaak aangehaald als lichten in Gods Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Ik had nog wat toegevoegd : Dat is ook waar. Maar daarom is nog niets veranderd aan hoe we het bedoelen? Ik ben overigens zelf wel gevormd onder zo'n dominee, ds. A. Bregman. Maar hoe vaak worden juist ook door wel academisch gevormde predikanten als ds. vD. deze mannen niet geciteerd. Ik denk aan ds. Lamain, Wulfert Floor en Pleun Kleijn. Deze worden vaak aangehaald als lichten in Gods Kerk.
Pleun Kleijn heeft geen preken geschreven bij mijn weten
Dus ook geen predikant of oefenaar
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Guy »

Pleun Kleijn was voorganger van een vrij gemeente in Rotterdam. Ds. G.H Kersten die een groot voorstander was van een degelijke theologische opleiding, had veel achting voor de eenvoudige Pleun Kleijn.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Simon0612 »

Geytenbeekje schreef:Met singuliere gaven kan je ook goed dienen in een diaconaal huis of bij andere stichtingen.
God geeft ware geroepen mannen ook de wijsheid en de kunde en de gaven
Zijn singuliere gaven dan geen van God gegeven gaven?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

Simon0612 schreef:
Geytenbeekje schreef:Met singuliere gaven kan je ook goed dienen in een diaconaal huis of bij andere stichtingen.
God geeft ware geroepen mannen ook de wijsheid en de kunde en de gaven
Zijn singuliere gaven dan geen van God gegeven gaven?
Ja maar als dat zorgt dat je niet de grondtalen beheerst of niet goed pastoraal bent....
Als God ervoor zorgt dat je dat beheerst noem ik dat niet meer singulier maar heb je het niveau gewoon.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Tiberius »

Singuliere gaven is eigenlijk een misleidende term: het betekent gaven die op een andere manier ontwikkeld zijn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Hendrikus schreef:De universitaire opleiding theologie is al mager. Hoeveel tijd wordt er in die 4 jaar besteed aan liturgie en kerkmuziek, om maar eens wat te noemen? Bedroevend weinig. "Mag het ook een onsje minder zijn?" Nee, liever een kilo méér!
Volgens mij kom je best ver met het grondig doornemen van een standaardwerk op dit gebied.
Vraag was niet hoe ver je kunt komen met zelfstudie, ook niet welke predikanten een muzikale hobby hebben, maar hoeveel aandacht er voor deze onderwerpen is in de opleiding.
En dat is bitter weinig.
~~Soli Deo Gloria~~
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Nathanaël »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:
Hendrikus schreef:De universitaire opleiding theologie is al mager. Hoeveel tijd wordt er in die 4 jaar besteed aan liturgie en kerkmuziek, om maar eens wat te noemen? Bedroevend weinig. "Mag het ook een onsje minder zijn?" Nee, liever een kilo méér!
Volgens mij kom je best ver met het grondig doornemen van een standaardwerk op dit gebied.
Vraag was niet hoe ver je kunt komen met zelfstudie, ook niet welke predikanten een muzikale hobby hebben, maar hoeveel aandacht er voor deze onderwerpen is in de opleiding.
En dat is bitter weinig.
Dat vind ik zelf wel enigszins meevallen. Op de PThU is praktische theologie vooral liturgiek en op de TUA is er ook best aardig aandacht voor. Al zal iemand als Hendrikus het niet snel genoeg vinden, wat ik me best voor kan stellen. Maar er is heel veel belangrijks dat in slechts 6 jaar geleerd moet worden :-)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Hendrikus »

Christen schreef: Wat mij vroeger verbaasde van de Eskerk in Rijssen GGINbv (niet mijn oude kerk) dat daar wel degelijk muziek gemaakt werd wat niveau was. En dat dat ook mocht van de Ds. Dat kan alleen maar zijn, dat hij ook veel van muziek hield :) De oudjes hielden dan blijkbaar weer veel van hun dominee.. want er werd niet om 'gezeurd', begreep ik.
Dat illustreert dan wel hoe grondig mis het in veel kerken is op dit gebied. Nota bene: kwaliteitsmuziek wordt gedoogd omdat het nu eenmaal de liefhebberij van de dominee is. Eigenlijk wil men het niet horen, maar ja, je moet zo'n man toch ook wat gunnen...
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie