HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

HBO-predikanten moeten ook gewoon kunnen worden aangesteld als Dominee

Aleen als ze zich laten bijscholen wat de grondtalen betreft.
18
24%
Mee eens, ook zonder kennis van de grondtalen.
8
11%
Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
17
23%
Ik twijfel, is dat dan geen begin van degradatie van de eisen die er aan het ambt gesteld (behoren te) worden?
2
3%
Ja, Maar alleen middels een Curatorium
22
30%
Ja, Mag van mij ook zonder Curatorium.
5
7%
Ik twijfel om een andere reden
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 74

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Dat brengt me op de volgende vraag: moet elke predikant dan alles kunnen? Of is er ruimte voor een predikant die alleen preekt (omdat hij geen pastorale gaven heeft), en voor een andere predikant die juist veel aan apologetiek doet (omdat dat juist zijn gave is)?

Het zou weleens kunnen dat er predikanten overspannen worden omdat we van hen verwachten dat ze alles kunnen. En dat predikanten daarom niet aan (durven) geven dat ze voor een bepaald aspect geen gaven hebben. En er daarom ook brokken ontstaan.
Goede opmerkingen. Dat vergt wel een volledig andere visie op de functie van gemeentepredikant zoals we die nu kennen en dan zal de kerk op dat punt ook anders georganiseerd moeten worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Datzelfde geldt voor communicatie- en gespreksvaardigheden. Een predikant die goed kan preken maar nauwelijks zijn standpunt aan andersdenkenden kan uitleggen, is ook niet zo geschikt.
Dat brengt me op de volgende vraag: moet elke predikant dan alles kunnen? Of is er ruimte voor een predikant die alleen preekt (omdat hij geen pastorale gaven heeft), en voor een andere predikant die juist veel aan apologetiek doet (omdat dat juist zijn gave is)?

Het zou weleens kunnen dat er predikanten overspannen worden omdat we van hen verwachten dat ze alles kunnen. En dat predikanten daarom niet aan (durven) geven dat ze voor een bepaald aspect geen gaven hebben. En er daarom ook brokken ontstaan.
Mag je dan wel verwachten dat die predikanten geroepen zijn ?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Bertiel »

allebei de zaken worden toch genoemd in het formulier tot bevestiging van predikant?
Dus volgens de gereformeerde vaderen: ja; en pastor en leraar

Curatorium: ja, echter zie ik daar ook onstsporingen
Grondtalen: ja, artikel 8 is een hoge uitzondering
Universitair of HBO: maakt niet uit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Datzelfde geldt voor communicatie- en gespreksvaardigheden. Een predikant die goed kan preken maar nauwelijks zijn standpunt aan andersdenkenden kan uitleggen, is ook niet zo geschikt.
Dat brengt me op de volgende vraag: moet elke predikant dan alles kunnen? Of is er ruimte voor een predikant die alleen preekt (omdat hij geen pastorale gaven heeft), en voor een andere predikant die juist veel aan apologetiek doet (omdat dat juist zijn gave is)?

Het zou weleens kunnen dat er predikanten overspannen worden omdat we van hen verwachten dat ze alles kunnen. En dat predikanten daarom niet aan (durven) geven dat ze voor een bepaald aspect geen gaven hebben. En er daarom ook brokken ontstaan.
Een terechte vraag. Van een predikant wordt verwacht dat hij alles kan. Maar dat is natuurlijk bijna niet mogelijk. Het zou goed zijn om na te denken (het vereist een cultuuromslag) om naast een predikant personen te hebben die complementair zijn in competenties.

Wel zie je dat daar waar de pastorale gaven de wat mindere gave van de prediking ruim overstijgen, er veel gunning en begrip voor de predikant is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:Mag je dan wel verwachten dat die predikanten geroepen zijn ?
Wat mij betreft gaan we daar niet aan tornen. Ik pleit voor geroepen predikanten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Universitair of hbo: ik hecht meer belang aan de vaardigheden die iemand heeft, dan de manier waarop hij die verkregen heeft.
Ik sprak een zijinstromer van een HBO Student theologie niet instroomde in de ETF Leuven bachelor. Zijn waarneming was dat hij een grote kennisachterstand had op het gebied van exegese.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Datzelfde geldt voor communicatie- en gespreksvaardigheden. Een predikant die goed kan preken maar nauwelijks zijn standpunt aan andersdenkenden kan uitleggen, is ook niet zo geschikt.
Dat brengt me op de volgende vraag: moet elke predikant dan alles kunnen? Of is er ruimte voor een predikant die alleen preekt (omdat hij geen pastorale gaven heeft), en voor een andere predikant die juist veel aan apologetiek doet (omdat dat juist zijn gave is)?

Het zou weleens kunnen dat er predikanten overspannen worden omdat we van hen verwachten dat ze alles kunnen. En dat predikanten daarom niet aan (durven) geven dat ze voor een bepaald aspect geen gaven hebben. En er daarom ook brokken ontstaan.
Gedeeltelijk eens, maar ik wil wel vasthouden aan herder én leraar.
Iemand zonder pastorale vaardigheden is geen herder. Ik heb gemerkt dat er daar juist veel schade door ontstaat. Ik zal maar geen voorbeelden noemen, die kan iedereen denk ik zelf wel invullen. Zo iemand is niet geschikt als predikant.

Het kan wel zijn dat een predikant geen gave heeft om voorzitter van een kerkenraad te zijn, of in allerlei deputaatschappen of schoolbesturen te zitten. Dat is prima; dat kan hij m.i. wel gewoon aangeven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Universitair of hbo: ik hecht meer belang aan de vaardigheden die iemand heeft, dan de manier waarop hij die verkregen heeft.
Ik sprak een zijinstromer van een HBO Student theologie niet instroomde in de ETF Leuven bachelor. Zijn waarneming was dat hij een grote kennisachterstand had op het gebied van exegese.
Dat kan hoor; de ene (hbo of universitaire) opleiding is de andere niet. Juist daarom gaf ik aan.
Leuven is trouwens een heel goede theologische universiteit.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Posthoorn »

Spurgeon was autodidact. En hij was de 'prins der predikers'.
Het is maar net in hoeverre iemand in staat is zich kennis echt eigen te maken en het Woord te onderzoeken. Kennis van de grondtalen is fijn, maar niet een must. En diepgaande exegese hoor je niet per definitie bij gestudeerde predikanten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:Spurgeon was autodidact. En hij was de 'prins der predikers'.
Het is maar net in hoeverre iemand in staat is zich kennis echt eigen te maken en het Woord te onderzoeken. Kennis van de grondtalen is fijn, maar niet een must. En diepgaande exegese hoor je niet per definitie bij gestudeerde predikanten.
Spurgeon las in zijn jeugd al Puriteinse boeken, zou dat hem niet gevormd hebben? Hij had zeker bijzondere gaven, maar pleitte zelf later voor degelijke studie voor degene die predikant wilde worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Herman »

Als een preek niet meer is dan het herhalen van stichtelijke gedachten die enigszins verband houden met de tekst, dan is exegese inderdaad overbodig en hoef je ook geen studie van de grondtalen te doen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Tiberius »

Veel preken zijn inderdaad slechts goedbedoelde meditaties of op zijn best overdenkingen; daar hoef je geen studie voor te volgen.
Maar zoals ik eerder al zei: het gaat mij om de competenties, niet hoe ze die verworven hebben: op de universiteit of thuis op de bank. Daarin past Spurgeon als autodidact.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door parsifal »

Ik denk dat met de huidige vertaalhulp op internet en concordanties (in grieks en hebreeuws) je een goede preek kunt maken, waarbij je tot een grondiger exegese kunt komen dan veel predikanten tot 30 jaar geleden konden komen, ondanks dat ze een gedegen kennis van de grondtalen hebben. De nuances die je met een concordantie en google mist, mis je ook met de taalopleiding die je bij een theologiestudie krijgt.

In de auto luister ik nu vaak Tim Keller en op zondag vaak ook een dienst van All Souls Church in Londen. Daar merk je wel dat de predikanten veel kennis hebben, deels opgedaan tijdens studie, deels door blijven lezen (en een helder verstand om verbanden te zien, zo haalt een Prof vdBrink ook meer uit een tekst dan veel andere predikanten).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door pierre27 »

Posthoorn schreef:Spurgeon was autodidact. En hij was de 'prins der predikers'.
Het is maar net in hoeverre iemand in staat is zich kennis echt eigen te maken en het Woord te onderzoeken. Kennis van de grondtalen is fijn, maar niet een must. En diepgaande exegese hoor je niet per definitie bij gestudeerde predikanten.
Mooie reactie, de kennis de grondtalen is voor mij een meerwaarde, echter geen voorwaarde. De meeste stichting heb ik genoten bij eenvoudig opgeleide predikers. Enfin dat is persoonlijk. De volgorde herder en leraar vind ik een mooie.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: HBO Predikanten: Belemmeringen opheffen of niet?

Bericht door Christen »

Hendrikus schreef:
Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Nee, Ik geef de voorkeur aan iemand met een universitaire opleiding.
Ik ook. En het liefst nog wat meer scholing dan alleen dat ook.
De universitaire opleiding theologie is al mager. Hoeveel tijd wordt er in die 4 jaar besteed aan liturgie en kerkmuziek, om maar eens wat te noemen? Bedroevend weinig. "Mag het ook een onsje minder zijn?" Nee, liever een kilo méér!
Grinnik.. typisch Hendrikus. Er zijn er bij die veel weten. Interesse he.

Ds. Baan (GerGem uitleg Mattheüs Passion) Ds. Van den Toorn CGK uit Bunschoten weet veel van Bach en zingt zelf prachtig (zeker op koor gezeten). Zijn vrouw is ook muzikaal. Zijn iets linksere broeder ds. .. CGK Veenendaal nu (ik kan even niet op zijn naam komen), zit volgens mij nog op een goed koor/of is er met de verhuizing van af. En zo zijn er in de PKN ook verschillende dominees die veel van muziek weten of zelf spelen.
Wat mij vroeger verbaasde van de Eskerk in Rijssen GGINbv (niet mijn oude kerk) dat daar wel degelijk muziek gemaakt werd wat niveau was. En dat dat ook mocht van de Ds. Dat kan alleen maar zijn, dat hij ook veel van muziek hield :) De oudjes hielden dan blijkbaar weer veel van hun dominee.. want er werd niet om 'gezeurd', begreep ik.

Het is mooi als je die talenten kunt inzetten en mag gebruiken tot eer van de Heere.

Ik vind het jammer dat ik zelf de grondtalen niet beheers. De verbanden worden zo duidelijk hè.
Laatst gewijzigd door Christen op 02 mar 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie