Petrus door Paulus verraden?

Plaats reactie
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Petrus door Paulus verraden?

Bericht door HersteldHervormd »

Ergens bij een geschiedkundige las ik dat er aanleidingen zouden zijn om aan te nemen dat Paulus en Petrus samen in Rome waren, vlak voor de dood van Petrus. Ten tijde van Nero.

Ik las ook dat het best mogelijk zou zijn dat Paulus Petrus verraden zou hebben, er zouden min of meer wel bewijzen voor zijn. Ik had dit nog nooit gehoord en ''schrok'' er een beetje van. In principe geloof ik niet dat het echt waar was. De christenen in die tijd, en vooral in Rome, lagen toch wel zachtjes gezegd onder de loep van Nero, die overigens zeer absurd gedrag vertoonde.

Zijn er andere forummers die ook ooit van dit mogelijke verraad gehoord hebben? Is het ergens mee te weerleggen?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door Herman »

Nooit van gehoord.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door -DIA- »

Nepnieuws? Of geruchten? Of een onwankelbare waarheid?
Laten we eerst maar eens de zeven van Socrates toepassen, zou ik denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:Ergens bij een geschiedkundige las ik dat er aanleidingen zouden zijn om aan te nemen dat Paulus en Petrus samen in Rome waren, vlak voor de dood van Petrus. Ten tijde van Nero.

Ik las ook dat het best mogelijk zou zijn dat Paulus Petrus verraden zou hebben, er zouden min of meer wel bewijzen voor zijn. Ik had dit nog nooit gehoord en ''schrok'' er een beetje van. In principe geloof ik niet dat het echt waar was. De christenen in die tijd, en vooral in Rome, lagen toch wel zachtjes gezegd onder de loep van Nero, die overigens zeer absurd gedrag vertoonde.

Zijn er andere forummers die ook ooit van dit mogelijke verraad gehoord hebben? Is het ergens mee te weerleggen?
Ik heb ook ooit gelezen dat het "best wel mogelijk" zou zijn dat sommige wonderen in de bijbel wijzen op het bezoek van vliegende schotels op aarde.

Ik heb ook gelezen dat men meent uit bijbelse teksten op te kunnen maken dat het "best wel mogelijk kan zijn" de aarde plat is.

Tevens heb ik ook gelezen dat het dat men de Heere Jezus allerlei dingen toeschrijft die volgens hen "best wel mogelijk zijn" maar die ik te Godslasterlijk vind om hier neer te zetten.

Doe uzelf een lol .
Hecht niet teveel waarde aan buitenbijbelse onzin en steek de volgende keer als u zo "schrikt" u hoofd even onder een koude waterstraal uit de kraan.
Dat scheelt, geloof me.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door Hollander »

Het is denk eerst belangrijk om aan bronbepaling te doen: "Ergens las ik... " en "een geschiedkundige". Wie? Waar? Wanneer?

Bron?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door John Galt »

Op heiligen.net lees ik het volgende:
Dionysius (bijgenaamd 'de Areopagiet'; † 1e eeuw; feest 9 oktober) schrijft een brief aan Paulus' leerling Timotheus over Paulus' dood. Daarin vertelt hij hoe de menigte, bestaande uit heidenen en joden, niet moe werd hen beiden, Petrus en Paulus, in het gezicht te spuwen en te slaan waar ze hen maar raken konden.

Op het moment dat ze van elkaar gescheiden werden, zei Paulus tegen Petrus: "De vrede zij met jou; jij bent de rots waarop de kerk gebouwd is; jij bent herder van Jezus' schapen." En Petrus zei tegen Paulus: "Ga in vrede, jij bent de verkondiger van de waarheid en van de blijde boodschap; jij bent de doorgever van het heil aan alle rechtvaardigen."

Deze passage roept allerlei teksten uit het evangelie op. Ten eerste worden we herinnerd aan de gebeurtenis dat Petrus tegen Jezus zegt: "Jij bent de Christus (Messias), de Zoon van de levende God." Jezus had toen op zijn beurt gereageerd: "En jij, Simon, jij bent Petrus, rots, en op deze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen." Jezus en Petrus hebben elkaar toen over en weer 'bevestigd' in wat ze ten diepste waren: een soort van liefdesverklaring.

Nu doen Petrus en Paulus hetzelfde t.a.v. elkaar. Dat is des te pikanter, omdat er een stroming is in de traditie die volhoudt dat het tussen beide kopstukken niet echt geboterd heeft. (Onder sommige historici leeft zelfs de veronderstelling dat hun leerlingen over en weer hun meesters hebben verraden en aangegeven bij de Romeinse overheid!). Daarvan is ook iets terecht gekomen in de Handelingen van de Apostelen (hoofdstuk 15). Deze legende suggereert dus uitdrukkelijk dat Petrus en Paulus elkaar hebben bewonderd en bevestigd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door Van Ewijk »

Beide mannen waren apostelen persoonlijk door de Heere Jezus aangesteld.
Zij het als verschil dat Petrus de Heere Jezus in levende lijve heeft gezien en Paulus een Hemels visoen kreeg.
Beiden zijn bekrachtigd in dezelfde geest.
En daarom zijn beide aanstellingen gelijk in waarachtigheid.

Het past niet in het profiel van Paulus, die in zijn brieven vaak getuigd van vastberadenheid en toewijding, met de dood voor ogen en mishandelingen ondergaande,
Dat hij een mede-apostel of wie dan ook zou verraden om het vege lijf te redden.

De zogeheten "ruzie" tussen Peter en Paulus die in de bijbel genoemd werd ging in eerste instantie om de hantering van de Joodse reinigheidswetten en spijswetten. Hoewel deze niet meer van toepassing waren in het nieuwe verbond werden deze door Petrus in het bijzijn van Joodse gasten
toch gehandhaafd om deze niet voor het hoofd te stoten.
Dit vond Paulus schijnheilig en riep Petrus tot de orde.

Van verdere onenigheid tussen beide is in de bijbel geen sprake.
Petrus in zijn brieven verwijst juist naar de schriften van Paulus waarin hij duidelijk naar hem verwijst als broeder en zijn werk hoogacht.
en veroordeeld verdraaiing en misbruik er van.

Bijbels gezien was Petrus juist degene van de twee met slappe knieën aangezien hij de Heere Jezus drie keer verloochend heeft en mee huichelde met de Joden.
Maar toch is ook hij vaak gevangen gezet en mishandeld en vond hij kracht in de Heere Jezus.

Geruchten over vertroebeling, haat en nijd tussen beiden kan mijn inziens alleen maar uit atheïstische hoek komen die historische gaten proberen op te vullen met speculatie gebaseerd op seculiere mensenkennis.

Oftewel: Zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door HersteldHervormd »

Van Ewijk schreef:
HersteldHervormd schreef:Ergens bij een geschiedkundige las ik dat er aanleidingen zouden zijn om aan te nemen dat Paulus en Petrus samen in Rome waren, vlak voor de dood van Petrus. Ten tijde van Nero.

Ik las ook dat het best mogelijk zou zijn dat Paulus Petrus verraden zou hebben, er zouden min of meer wel bewijzen voor zijn. Ik had dit nog nooit gehoord en ''schrok'' er een beetje van. In principe geloof ik niet dat het echt waar was. De christenen in die tijd, en vooral in Rome, lagen toch wel zachtjes gezegd onder de loep van Nero, die overigens zeer absurd gedrag vertoonde.

Zijn er andere forummers die ook ooit van dit mogelijke verraad gehoord hebben? Is het ergens mee te weerleggen?
Ik heb ook ooit gelezen dat het "best wel mogelijk" zou zijn dat sommige wonderen in de bijbel wijzen op het bezoek van vliegende schotels op aarde.

Ik heb ook gelezen dat men meent uit bijbelse teksten op te kunnen maken dat het "best wel mogelijk kan zijn" de aarde plat is.

Tevens heb ik ook gelezen dat het dat men de Heere Jezus allerlei dingen toeschrijft die volgens hen "best wel mogelijk zijn" maar die ik te Godslasterlijk vind om hier neer te zetten.

Doe uzelf een lol .
Hecht niet teveel waarde aan buitenbijbelse onzin en steek de volgende keer als u zo "schrikt" u hoofd even onder een koude waterstraal uit de kraan.
Dat scheelt, geloof me.
Zo erg is het ook allemaal wel niet hoor :haha

Het is namelijk wel bekend dat Paulus en Petrus wel een hele andere inborst hadden, en dat ze ook niet altijd met elkaar eens waren.
Ik geloof ook niet dat Paulus Petrus verraden heeft, maar ik was slechts benieuwd of andere er ook van gehoord hadden. Maargoed, als de vliegende schotels en de platte aarde er dan gelijk bijgehaald worden houd het inderdaad een beetje op.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Petrus door Paulus verraden?

Bericht door Van Ewijk »

HersteldHervormd schreef:
Van Ewijk schreef:
HersteldHervormd schreef:Ergens bij een geschiedkundige las ik dat er aanleidingen zouden zijn om aan te nemen dat Paulus en Petrus samen in Rome waren, vlak voor de dood van Petrus. Ten tijde van Nero.

Ik las ook dat het best mogelijk zou zijn dat Paulus Petrus verraden zou hebben, er zouden min of meer wel bewijzen voor zijn. Ik had dit nog nooit gehoord en ''schrok'' er een beetje van. In principe geloof ik niet dat het echt waar was. De christenen in die tijd, en vooral in Rome, lagen toch wel zachtjes gezegd onder de loep van Nero, die overigens zeer absurd gedrag vertoonde.

Zijn er andere forummers die ook ooit van dit mogelijke verraad gehoord hebben? Is het ergens mee te weerleggen?
Ik heb ook ooit gelezen dat het "best wel mogelijk" zou zijn dat sommige wonderen in de bijbel wijzen op het bezoek van vliegende schotels op aarde.

Ik heb ook gelezen dat men meent uit bijbelse teksten op te kunnen maken dat het "best wel mogelijk kan zijn" de aarde plat is.

Tevens heb ik ook gelezen dat het dat men de Heere Jezus allerlei dingen toeschrijft die volgens hen "best wel mogelijk zijn" maar die ik te Godslasterlijk vind om hier neer te zetten.

Doe uzelf een lol .
Hecht niet teveel waarde aan buitenbijbelse onzin en steek de volgende keer als u zo "schrikt" u hoofd even onder een koude waterstraal uit de kraan.
Dat scheelt, geloof me.
Zo erg is het ook allemaal wel niet hoor :haha

Het is namelijk wel bekend dat Paulus en Petrus wel een hele andere inborst hadden, en dat ze ook niet altijd met elkaar eens waren.
Ik geloof ook niet dat Paulus Petrus verraden heeft, maar ik was slechts benieuwd of andere er ook van gehoord hadden. Maargoed, als de vliegende schotels en de platte aarde er dan gelijk bijgehaald worden houd het inderdaad een beetje op.
Ik heb helaas van meer dingen gehoord.
Er is van verschillende bronnen al meer verteld over de Heere Jezus, ook lasterlijke dingen.
Variërend van Zijn relatie tot Maria van Magdalena tot Homoseksualiteit en dergelijke.
Er zijn zelfs films over gemaakt.
Hiermee vergeleken is hetgeen u bent tegen gekomen nog al tam.

Ik was in de veronderstelling dat christenen dit wel wisten maar deze onderwerpen negeren om het niet te voeden.
Het baart mij dan zorgen als oprechte leden van de reformatorische gezindten soortgelijke onderwerpen hier dan serieus aan de orde willen brengen.

Er staat niet voor niets geschreven dat er te veel boeken op de aarde zijn, niet omdat God tegen het verwerven van kennis en ontwikkeling is maar om dwaalleren en onzinnige leerstellingen tegen te gaan.

Vergeet niet wat de Heere zegt: Er is maar een klein beetje desem voor nodig om het hele deeg zuur te maken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie