Kerken in noord-Nederland

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Delftenaar »

Tsja. In Groningen hebben ze een bepaald dialect. In Twente of Limburg hebben ze weer een ander dialect. En in Kerkrade spreken ze Moezelfrankisch (een Duits dialect dat verder van het Nederlands af staat). En in het Westland klinkt het dialect weer wat rauw.

Het zal allemaal wel. Of je het nu wel of niet tijdens de gemeentezang kunt horen, of alleen in de plaatselijke supermarkt, maakt niet uit.
Dat is de couleur locale en uiteindelijk hoor je in elke streek wel een plaatselijk accent. Nou en?
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door newton »

merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
Dat niet alleen. Het accent dat je als kind in Bedum oppikt is gruwelijk en slecht af te leren. Dat speelt minder in Haren en Zuidlaren. Daar wordt meer ABN gesproken en minder ' plat-Gronings'
Waarom zou je een accent af willen leren?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door -DIA- »

newton schreef:
merel schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
Dat niet alleen. Het accent dat je als kind in Bedum oppikt is gruwelijk en slecht af te leren. Dat speelt minder in Haren en Zuidlaren. Daar wordt meer ABN gesproken en minder ' plat-Gronings'
Waarom zou je een accent af willen leren?
Ik speek ook wel met een accent, een accent is ook erg moeilijk áán te leren. Het dialect in Rijssen is een van de meest afwijkende dialecten van ons land. Al zou ik mijn best doen, dat accent is echt niet aan te leren... Afleren zal waarschijnlijk makkelijker zijn... Ik blijf gewoon trouw aan mijn moeders taal. En dat is geen Rijssens. Ik vesta het anders heel goed, doorgaans... er zitten woorden bij dat je zegt: Huh... :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door refo »

parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
Je zoon kan in Groningen ook naar het Parcival college later.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

Of het Gomarus ;) De keuze is reuze.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

refo schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
Je zoon kan in Groningen ook naar het Parcival college later.
Lijkt me wel wat. Gemeente Hoogeveen heeft trouwens bijna 25% PVV+FVD. Misschien toch maar richting Staphorst gaan kijken :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

parsifal schreef:Volgend jaar hopen mijn familie en ik naar het zuidwesten te verhuizen, voor een nieuwe baan in Groningen :). We zien onze zoon liever in Nederland naar school gaan (en de baan in Groningen is zo goed dat ik er al voor hij naar school gaat heen wil).

We zijn al een beetje aan het kijken naar wat mooie woonplaatsen zouden zijn, waar er Christelijke scholen zijn, en kerken waar het evangelie klinkt. Weten jullie iets over waar in Groningen, Drenthe of het oosten van Friesland je de volgende zaken allemaal kunt vinden:
Kerk: CGK, Gereformeerde bond of behoudende vrijgemaakten? (Zeg maar waar je nog wel eens iets van Calvijn hoort en waar je geen uitzondering in de kerk bent als je wel eens Spurgeon, Bunyan, Stott, Piper of Keller leest)
School: Liefst school met de Bijbel achtig (voor wie het wat zegt, ik heb zelf met veel plezier op de Wilhelmina school in Hardinxveld-Giessendam gezeten), waarbij de leerlingen vooral in de buurt van de school zelf wonen.
plaats: niet perse een stad, maar ook niet zo klein dat je niet veel meer dan een kleine supermarkt hebt. Verder liefst goede OV verbinding met Groningen.
Hebben jullie inmiddels al een woonplaats/huis gevonden?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef:Volgend jaar hopen mijn familie en ik naar het zuidwesten te verhuizen, voor een nieuwe baan in Groningen :). We zien onze zoon liever in Nederland naar school gaan (en de baan in Groningen is zo goed dat ik er al voor hij naar school gaat heen wil).

We zijn al een beetje aan het kijken naar wat mooie woonplaatsen zouden zijn, waar er Christelijke scholen zijn, en kerken waar het evangelie klinkt. Weten jullie iets over waar in Groningen, Drenthe of het oosten van Friesland je de volgende zaken allemaal kunt vinden:
Kerk: CGK, Gereformeerde bond of behoudende vrijgemaakten? (Zeg maar waar je nog wel eens iets van Calvijn hoort en waar je geen uitzondering in de kerk bent als je wel eens Spurgeon, Bunyan, Stott, Piper of Keller leest)
School: Liefst school met de Bijbel achtig (voor wie het wat zegt, ik heb zelf met veel plezier op de Wilhelmina school in Hardinxveld-Giessendam gezeten), waarbij de leerlingen vooral in de buurt van de school zelf wonen.
plaats: niet perse een stad, maar ook niet zo klein dat je niet veel meer dan een kleine supermarkt hebt. Verder liefst goede OV verbinding met Groningen.
Hebben jullie inmiddels al een woonplaats/huis gevonden?
Nog niet, door verwachte blijde familieomstandigheden en een vriendelijke houding van de universiteiten in Groningen en Stockholm hopen we nog tot volgende zomer in Zweden te wonen en is er iets minder haast. We kijken nog wel voornamelijk naar Haren, Zuidhorn en Noord-west Groningen stad (Gravenburg, Reitdiep, De Held) en een beetje naar Hoogeveen, maar voornamelijk om een idee te krijgen wat er te koop is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:
parsifal schreef:Volgend jaar hopen mijn familie en ik naar het zuidwesten te verhuizen, voor een nieuwe baan in Groningen :). We zien onze zoon liever in Nederland naar school gaan (en de baan in Groningen is zo goed dat ik er al voor hij naar school gaat heen wil).

We zijn al een beetje aan het kijken naar wat mooie woonplaatsen zouden zijn, waar er Christelijke scholen zijn, en kerken waar het evangelie klinkt. Weten jullie iets over waar in Groningen, Drenthe of het oosten van Friesland je de volgende zaken allemaal kunt vinden:
Kerk: CGK, Gereformeerde bond of behoudende vrijgemaakten? (Zeg maar waar je nog wel eens iets van Calvijn hoort en waar je geen uitzondering in de kerk bent als je wel eens Spurgeon, Bunyan, Stott, Piper of Keller leest)
School: Liefst school met de Bijbel achtig (voor wie het wat zegt, ik heb zelf met veel plezier op de Wilhelmina school in Hardinxveld-Giessendam gezeten), waarbij de leerlingen vooral in de buurt van de school zelf wonen.
plaats: niet perse een stad, maar ook niet zo klein dat je niet veel meer dan een kleine supermarkt hebt. Verder liefst goede OV verbinding met Groningen.
Hebben jullie inmiddels al een woonplaats/huis gevonden?
Nog niet, door verwachte blijde familieomstandigheden en een vriendelijke houding van de universiteiten in Groningen en Stockholm hopen we nog tot volgende zomer in Zweden te wonen en is er iets minder haast. We kijken nog wel voornamelijk naar Haren, Zuidhorn en Noord-west Groningen stad (Gravenburg, Reitdiep, De Held) en een beetje naar Hoogeveen, maar voornamelijk om een idee te krijgen wat er te koop is.
Wat fijn dat je nu op je gemak kan zoeken. Deze vakantie zijn wij een week in Haren/ Groningen. Weer heerlijk!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Bezorgd »

Ik denk dat jij je in de GG Groningen ook wel thuis zou voelen. Al is er dan wel een afhankelijkheid van de gastpredikanten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Een paar weken terug waren we in Nederland om wat rond te kijken. Haren en Zuidhorn hebben nu de voorkeur en Zuidlaren (eigenlijk Westlaren), Winsum en Buitenpost volgen iets daar achter.
Hoogeveen heeft nog steeds een beetje aantrekkingskracht vooral vanwege keus aan scholen en kerken (maar meer dan 1 goede optie is niet echt nodig), maar het is wel ver weg, en de verkiezingsuitkomst van laatste verkiezingen maakt me wat ongerust.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

parsifal schreef:Een paar weken terug waren we in Nederland om wat rond te kijken. Haren en Zuidhorn hebben nu de voorkeur en Zuidlaren (eigenlijk Westlaren), Winsum en Buitenpost volgen iets daar achter.
Hoogeveen heeft nog steeds een beetje aantrekkingskracht vooral vanwege keus aan scholen en kerken (maar meer dan 1 goede optie is niet echt nodig), maar het is wel ver weg, en de verkiezingsuitkomst van laatste verkiezingen maakt me wat ongerust.
Beiden erg leuke plaatsen. Haren ken ik inmiddels wat beter en daar zou ik zelf ook kunnen/willen wonen. Succes met zoeken!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Marck »

https://www.rd.nl/artikel/959589-opnieu ... woudstreek

Ds. K. H. Bogerd (hervormde gemeente Wouterswoude), ds. G. J. Capellen, (christelijke gereformeerde Andreasgemeente Damwoude), ds. A. A. Egas (christelijke gereformeerde Sionskerk Damwoude), ds. H. de Greef (herstelde hervormde gemeente Wouterswoude) en ds. J. A. Mol (hervormde gemeente Driesum) leiden om de beurt een avond in het kerkgebouw van een andere gemeente. Ds. Egas heeft het initiatief genomen vanwege zijn „verlangen naar het zoeken van eenheid.”
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

Weet iemand meer over kerken in Assen (bijvoorbeeld CGK daar)? Meer over de scholen daar gelezen en dat is niet negatief en er zijn wel betaalbare huizen in wat op het eerste gezicht mooie wijken lijken. De Indische gemeenschap in Assen spreekt ook wel aan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie