Kerken in noord-Nederland

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
Delftenaar schreef:Net buiten de stad, aan de kant van Zernike, ligt Dorkwerd. Die gemeente is denk ik wat behoudender.
Naar wat ik me herinner gelezen te hebben word deze gemeente slechts door een handjevol mensen bezocht. Maar dat maakt wel dat een jong gezin een grote aanwinst voor de gemeente kan zijn, en ook weer andere jonge gezinnen kan aantrekken. Op die manier kun je in een dergelijke gemeente het verschil maken tussen uitsterven en blijven bestaan.

Hier is trouwens wat over deze gemeente te lezen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... e8e361d768
Ik had deze gemeente ook in gedachten.
Annemarie de vrouw van de dominee is jarenlang columnist geweest in de EO visie.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door DDD »

Voor zover ik weet, is hij kerkelijk werker. Maar de bijdragen in Visie waren vaak een hoogtepunt in het blad.
HHKtE
Berichten: 1444
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:Voor zover ik weet, is hij kerkelijk werker. Maar de bijdragen in Visie waren vaak een hoogtepunt in het blad.
Onlangs beroepbaar gesteld in de PKN
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Nathanaël »

In Dorkwerd hoef je het niet eens met een livestream te doen ;-)

https://www.rd.nl/artikel/918255-hagenp ... n-dorkwerd
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Nathanaël schreef:In Dorkwerd hoef je het niet eens met een livestream te doen ;-)

https://www.rd.nl/artikel/918255-hagenp ... n-dorkwerd
Bijzonder, zeg! Een voorbeeld qua creativiteit in deze periode.

Al is dat wel het voordeel van een kleine gemeente. Voor de GGiN te Barneveld om maar eens wat te noemen zal dit geen mogelijkheid zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door mulder »

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat gemeenten bedoeld zijn om zo groot te zijn... Ggin Barneveld is heel fijn maar je bent geen familie samen want het is te groot voor saamhorigheid en onderlinge band. Je komt samen in een grote preekhal en dat is het. Kerken zouden ideaal max 400 leden ong. moeten hebben al is dat alsnog veel meer dan de nieuw testamentische gemeenten
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Grappig wel om te merken dat het RD waarschijnlijk meeleest, en nav dit topic op de site/twitter van Hervormd Dorkwerd heeft gekeken, en zo op dit artikel kwam(?).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef:Grappig wel om te merken dat het RD waarschijnlijk meeleest, en nav dit topic op de site/twitter van Hervormd Dorkwerd heeft gekeken, en zo op dit artikel kwam(?).
Vroeger had je zo'n reclameslogan: de NMB denkt met u mee.
Nu zeggen we: het RD leest met u mee :yahoo
~~Soli Deo Gloria~~
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door s1051952 »

parsifal schreef:
merel schreef:@parsifal

Hoogeveen is een mooie regio, maar wel met een 'ons kent ons' mentaliteit. Ik ken de gemeente vd grote kerk. Het is lastig daar tussen te komen. Voor niet- Hoogeveeners is het al lastig. Laat staan voor mensen die niet hier opgegroeid zijn.
Hoogeveen heeft wel een grote Indische gemeenschap.

Haren is prachtig. De huizenprijzen zijn m.i. niet heel hoog. In het westen liggen de prijzen beduidend hoger. De GkV in Haren is een hartelijke gemeente met veel hoger opgeleiden en staan open voor nieuwe mensen. Haren heeft sowieso een hogeropgeleide populatie van werkenden. Veel docenten vd universiteit, werknemers UMCG en de rechtbank wonen daar. Ik denk persoonlijk dat het voor een outsider makkelijker is om in Groninger of Haren te wennen dan in Drenthe .
Dank. Dit helpt zeker.
Ik ken de regio Hoogeveen érg goed. Ik wil het bericht van Merel dan ook graag nuanceren.

Het klopt dat de regio Hoogeveen soms gesloten kan overkomen en ook wel een beetje kan zijn. Dat geldt overigens voor zeer grote delen van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel kan ik uit ervaring zeggen. Toch vind ik niet dat de reformatorische/gereformeerde kerkelijke gemeenten in de regio Hoogeveen per definitie erg gesloten zijn. Dat verschilt naar mijn oordeel nogal per gemeente.

De hervormde gemeente Rehoboth in Hollandscheveld is bijvoorbeeld niet alleen een streekgemeente maar ook een heel groot deel van deze gemeente (zeker 1/3e maar ik denk misschien wel de helft) komt niet uit de regio Hoogeveen. Ook kent deze gemeente een actief verenigingsleven. Dat geldt volgens mij in mindere mate ook voor cgk Nieuw Balinge. Wat mij opvalt is dat best veel reformatorische/gereformeerde christenen bewust naar regio Hoogeveen verhuizen vanwege de basisscholen (reformatorisch/vrijgemaakt/evangelisch) die je hier hebt en dat je hier kunt kiezen uit veel kerken (vrijzinnig, rechts confessioneel, GKV, GB, HHK en zelfs GG).

Volgens mij zijn de GKv en beide CGK's in Hoogeveen ook wel vrij open gemeenten. Maar deze gemeenten ken ik, ondanks ik daar wel kerkdiensten heb bezocht van vrienden en kennissen, toch minder goed.

Op de reformatorische Eben-Haezerschool in Hollandscheveld zitten leerlingen met veel verschillende achtergronden (GG, HHK, GB, CGK, maar ook evangelisch/vergadering van gelovigen en uit afgescheiden vrijgemaakte kerken in de buurt van Hardenberg). De directeur van die school komt overigens ook niet uit Drenthe, net als (ik schat) een kwart van de kinderen die daar naar school gaat. En de meeste kinderen, ik denk de helft, woont op fietsafstand (tot 5 km) van de school.

Het is wel zo dat in de regio niet veel academisch geschoolde mensen wonen. Wel meer hbo'ers. Ik weet niet of je academisch geschoold bent, maar het kan juist ook mooi zijn om in regio Hoogeveen te gaan wonen. Maar in het noorden wonen sowieso niet veel academisch geschoolde mensen, m.u.v. regio Groningen-Assen. Als christen is dat volgens mij ook goed en heilzaam.

Dat vind ik sowieso altijd mooi van kerkelijke gemeente zijn, dat hoger en lager opgeleiden elkaar treffen. Al kan de cultuur in een kerkelijke gemeente wel beïnvloed worden door hoe hoog opgeleid de gemeente is. Maar bovenstaande geldt niet alleen voor de regio Hoogeveen.

Ik hoop dat je ook iets kunt met mijn nuance en aanvulling.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

s1051952 schreef:
parsifal schreef:
merel schreef:@parsifal

Hoogeveen is een mooie regio, maar wel met een 'ons kent ons' mentaliteit. Ik ken de gemeente vd grote kerk. Het is lastig daar tussen te komen. Voor niet- Hoogeveeners is het al lastig. Laat staan voor mensen die niet hier opgegroeid zijn.
Hoogeveen heeft wel een grote Indische gemeenschap.

Haren is prachtig. De huizenprijzen zijn m.i. niet heel hoog. In het westen liggen de prijzen beduidend hoger. De GkV in Haren is een hartelijke gemeente met veel hoger opgeleiden en staan open voor nieuwe mensen. Haren heeft sowieso een hogeropgeleide populatie van werkenden. Veel docenten vd universiteit, werknemers UMCG en de rechtbank wonen daar. Ik denk persoonlijk dat het voor een outsider makkelijker is om in Groninger of Haren te wennen dan in Drenthe .
Dank. Dit helpt zeker.
Ik ken de regio Hoogeveen érg goed. Ik wil het bericht van Merel dan ook graag nuanceren.

Het klopt dat de regio Hoogeveen soms gesloten kan overkomen en ook wel een beetje kan zijn. Dat geldt overigens voor zeer grote delen van Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel kan ik uit ervaring zeggen. Toch vind ik niet dat de reformatorische/gereformeerde kerkelijke gemeenten in de regio Hoogeveen per definitie erg gesloten zijn. Dat verschilt naar mijn oordeel nogal per gemeente.

De hervormde gemeente Rehoboth in Hollandscheveld is bijvoorbeeld niet alleen een streekgemeente maar ook een heel groot deel van deze gemeente (zeker 1/3e maar ik denk misschien wel de helft) komt niet uit de regio Hoogeveen. Ook kent deze gemeente een actief verenigingsleven. Dat geldt volgens mij in mindere mate ook voor cgk Nieuw Balinge. Wat mij opvalt is dat best veel reformatorische/gereformeerde christenen bewust naar regio Hoogeveen verhuizen vanwege de basisscholen (reformatorisch/vrijgemaakt/evangelisch) die je hier hebt en dat je hier kunt kiezen uit veel kerken (vrijzinnig, rechts confessioneel, GKV, GB, HHK en zelfs GG).

Volgens mij zijn de GKv en beide CGK's in Hoogeveen ook wel vrij open gemeenten. Maar deze gemeenten ken ik, ondanks ik daar wel kerkdiensten heb bezocht van vrienden en kennissen, toch minder goed.

Op de reformatorische Eben-Haezerschool in Hollandscheveld zitten leerlingen met veel verschillende achtergronden (GG, HHK, GB, CGK, maar ook evangelisch/vergadering van gelovigen en uit afgescheiden vrijgemaakte kerken in de buurt van Hardenberg). De directeur van die school komt overigens ook niet uit Drenthe, net als (ik schat) een kwart van de kinderen die daar naar school gaat. En de meeste kinderen, ik denk de helft, woont op fietsafstand (tot 5 km) van de school.

Het is wel zo dat in de regio niet veel academisch geschoolde mensen wonen. Wel meer hbo'ers. Ik weet niet of je academisch geschoold bent, maar het kan juist ook mooi zijn om in regio Hoogeveen te gaan wonen. Maar in het noorden wonen sowieso niet veel academisch geschoolde mensen, m.u.v. regio Groningen-Assen. Als christen is dat volgens mij ook goed en heilzaam.

Dat vind ik sowieso altijd mooi van kerkelijke gemeente zijn, dat hoger en lager opgeleiden elkaar treffen. Al kan de cultuur in een kerkelijke gemeente wel beïnvloed worden door hoe hoog opgeleid de gemeente is. Maar bovenstaande geldt niet alleen voor de regio Hoogeveen.

Ik hoop dat je ook iets kunt met mijn nuance en aanvulling.
Dank.

Voor ons zou inderdaad Hoogeveen ook de voordelen hebben van de basisscholen (Eben-Haezer, Fontein en Koraal). Mijn vrouw en ik zijn beide vrij hoog opgeleid (beide hebben we de Dr titel). Voor ons scheelt wel een beetje dat mijn vrouw Indonesisch is, nooit in Nederland heeft gewoond, een soort van Prins-Claus Nederlands spreekt. In die zin zijn we wat meer vreemdeling in Hoogeveen dan we waarschijnlijk in Groningen of Haren zouden zijn, met veel hoogopgeleide buitenlanders. Hoogeveen is natuurlijk een stukje gunstiger om familie op de Veluwe, Utrecht en Alblasserwaard te bezoeken. Als maakt op die afstanden Haren en Hoogeveen ook niet zoveel verschil.

Hoogeveen staat zeker nog open, net als Haren, Noord-west Groningenstad, Zuid/Noordhorn en misschien Zuidlaren. Dorpen ten noorden van Groningen zijn leuk, maar lijken vrij gesloten voor buitenstaanders en het is lastiger voor familie om op bezoek te komen en voor ons om op bezoek te gaan (al is het altijd een verbetering tov Stockholm).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door DDD »

Een razend interessant draadje. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Een razend interessant draadje. :)
Vind ik ook :huhu
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door parsifal »

merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kerken in noord-Nederland

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:@ parsifal
De dorpen ten noorden van Groningen zijn inderdaad heel gesloten. Mijn zwager en schoonzus ( beiden arts) hebben in Middelstum gewoond en werden met argwaan bekeken.
Een vriend van me is predikant in een van de dorpen in Noord-Groningen en hij zei dat hij als predikant overal wel binnenkomt, maar dat het voor anderen waarschijnlijk wat lastiger is. In dat opzicht is Bedum waarschijnlijk nog wat geslotener dan Winsum. Die dorpen hebben wel weer het voordeel dat ze op fietsafstand van de universiteit liggen (net als Haren en Zuidhorn).


Het lijkt me trouwens wel wat om in de Arminiusstraat in Gravenburg te wonen als zoonlief naar de Zaaier zou gaan :).
Dat niet alleen. Het accent dat je als kind in Bedum oppikt is gruwelijk en slecht af te leren. Dat speelt minder in Haren en Zuidlaren. Daar wordt meer ABN gesproken en minder ' plat-Gronings'
Laatst gewijzigd door merel op 13 mar 2021, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie