Abraham Kuyper en de doop

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door refo »

Je kwebbelt er weer lustig omheen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Je kwebbelt er weer lustig omheen.
Dank voor uw liefelijke ondersteuning en begrip! :love
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door eilander »

In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Die heb ik niet...
Ik spreek uit de praktijk en niet altijd 'uit een boekje citeren', maar ik houdt me aanbevolen voor correcties mocht ik mis zijn.
Overigens, een gedwongen niet bevindelijke preek luisteren zou me ook tegen de borst stuiten, maar wat moest ik?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 jan 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door John Galt »

@Dia
Dat heel veel mensen zorgeloos leven, hoeft geen bewijs te zijn van een veronderstelde wedergeboorte. Ik ben opgegroeid in een heel zware kerk, maar leefde als jongere heel zorgeloos. En ik was niet de enige. En jouw "argument" dat wij zelf maar moeten onderzoeken, doet me denken aan al die mensen die op Facebook allerlei complotttheorieën verspreiden en als je dan vraagt om bewijs, krijg je ook als antwoord: Ga zelf maar onderzoeken. Maar zo werkt het niet. Degene die iets beweert, zal het ook moeten staven.
Jij constateert een oppervlakkige prediking, prima. Maar je hangt daar het etiket van "veronderstelde wedergeboorte" aan, wat je niet concreet maakt. Ik weet niet of je wel eens een preek van Abraham Kuyper hebt gelezen, maar oppervlakkig waren die bepaald niet.

@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door eilander »

John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)
Wilhelmus à Brakel: De Redelijke Godsdienst, hoofdstuk over de doop (dat boek staat online)
Th. van der Groe: de preek over de doop in het boek over de Heidelbergse Catechismus (staat niet online, denk ik).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)
Wilhelmus à Brakel: De Redelijke Godsdienst, hoofdstuk over de doop (dat boek staat online)
Th. van der Groe: de preek over de doop in het boek over de Heidelbergse Catechismus (staat niet online, denk ik).
Is het dan de bedoeling dat ik deze preken kritisch moet beluisteren? Als ik kritisch luister heb ik er weinig aan, want je moest eigenlijk altijd onbevooroordeeld luisteren. Als dat niet kan werpt het ook geen vrucht af. Ik wil alles lezen, maar niet gedwongen wat geen nut heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Zo zie je maar dat je ook oudvaders 'onderscheidenlijk' moet lezen. :hum
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Marck »

Ik doe iets verkeerd. Als ik mijn tekst bewerk ben ik hem kwijt. Even uitzoeken hoe dat komt.
Laatst gewijzigd door Marck op 29 jan 2021, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door -DIA- »

Ronaldus schreef:DIA schreef hierboven dat de gereformeerde kerken niet meer bestaan. Niet helemaal juist. Haar lijn loopt door in o.a. NGK en GKV maar ook daaraan verwante kerken. Er is ook weer een kerkverband dat heet Gereformeerde Kerken Nederland.
Redelijk bekend met bv de NGK herken ik daar wel wat DIA beschreef wat betreft o.a. doopvisie, oproep tot bekering, de ernst in het geloofsleven, enz.
Maar ook binnen CGK komt dit voor zover ik meegekregen heb.
Dat wist ik wel, maar ik dacht dat dit wel duidelijk was. Ik geloof dat hier echt elk detail moet vermelden wil je serieus genomen worden. Je ziet het ook wel in bv. de CGK en de PKN enz. Het mogen dan verschillende accenten zijn maar in feite is het allemaal hetzelfde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
John Galt schreef:@eilander
Kun je bepaalde titels aanraden? Er staat vast wel een en ander online.
Guido de Brès: Oorsprong en weerlegging van de wederdopers (ik weet niet of het online staat, ik heb het zelf ook niet. Maar gedeelten ervan staan in 'Goud in handen', een boek dat door Spruyt samengesteld is, voor wie dat boek heeft)
Wilhelmus à Brakel: De Redelijke Godsdienst, hoofdstuk over de doop (dat boek staat online)
Th. van der Groe: de preek over de doop in het boek over de Heidelbergse Catechismus (staat niet online, denk ik).
Is het dan de bedoeling dat ik deze preken kritisch moet beluisteren? Als ik kritisch luister heb ik er weinig aan, want je moest eigenlijk altijd onbevooroordeeld luisteren. Als dat niet kan werpt het ook geen vrucht af. Ik wil alles lezen, maar niet gedwongen wat geen nut heeft.
Nee, je moet eens ontvankelijk luisteren, maar wel met je hoofd erbij, in plaats van dat je voor een ander invult wat hij wel zou bedoelen.

Los daarvan kan ik mij niet voorstellen dat ik niet zou mogen zeggen dat Henk Binnendijk meer in de lijn van de remonstranten dan van de contra-remonstranten staat. Want dat lijkt mij een tamelijk evident feit, al is het een bijbelgetrouwe bijbelleraar.
Laatst gewijzigd door DDD op 29 jan 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:In plaats van een niet-bevindelijke preek te gaan uitpluizen, is het beter om je te verdiepen in Van der Groe en à Brakel op dit onderwerp. Dat levert misschien nog wel meer verrassingen op ook.
En wil je helemáál van je stoel vallen, pak dan Guido de Bres' boek met weerleggingen van de dwalingen van de wederdopers er even bij. Ik denk dat je je ogen uitwrijft.
Zo zie je maar dat je ook oudvaders 'onderscheidenlijk' moet lezen. :hum
De ultieme ontsnapping voor als je iets leest wat je niet (meer) aanstaat. Dan hoeft niemand zich te bekeren.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door DDD »

Maar je kunt toch moeilijk zeggen dat zowel oudvaders in de lijn van de GKV als van de OGGiN op alle punten gelijk hebben? Ik denk inderdaad dat er niets mis mee is als je verschillen van inzicht helder waarneemt. Dat bewaart voor veel verabsolutering van het eigen kleine gelijk en leer tegelijkertijd dat die verschillen van nu helemaal niet zo ernstig zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maar je kunt toch moeilijk zeggen dat zowel oudvaders in de lijn van de GKV als van de OGGiN op alle punten gelijk hebben? Ik denk inderdaad dat er niets mis mee is als je verschillen van inzicht helder waarneemt. Dat bewaart voor veel verabsolutering van het eigen kleine gelijk en leer tegelijkertijd dat die verschillen van nu helemaal niet zo ernstig zijn.
Aan wie denk je?
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:Ik heb ernaar gezocht (naar wat Th. van de Groe over de doop zegt).

Ik heb drie citaten uit één preek van deze man over de doop uit de catechismus.

Nummer 1. En wij (de ware gelovigen die hun kind mogen laten dopen) moeten met hartelijke ootmoedigheid en dankbaarheid die gewisse beloften Gods voor onze kleine kinderen aannemen, en gelovig toepassen op hun kinderen en op hun staat; waarna zij hen dan, uit kracht van Gods genadige weg en beloften, nu ook gelovig voor des Heeren waarachtige bondgenoten en aangenomen kinderen, ja voor heiligen in Christus Jezus, moeten houden en erkennen, steunende enkel en alleen op de beloften van Gods Verbond, dat de Heere ons dat toegezegd en beloofd heeft. En ziet! op dat fondament moeten wij alle kinderen van gelovige ouders als bondgenoten Gods dopen, en houden en erkennen hen er zoo lang voor, totdat zij, opwassende, aan ons het tegendeel met hun gedrag mochten komen te betonen.

Nummer 2. Nochtans bezitten zij dat goed nog niet dadelijk, maar de Sacramenten verzegelen hun datzelve in den Name des Heeren, als een toekomend goed.

Nummer 3. Wat nu aanbelangt de kleine kinderen der gelovigen, die gedoopt worden doch die van God niet ten eeuwigen leven uitverkoren, maar verworpen zijn, en die daarom altijd in hunne zonden blijven leven, en Gods Verbond ten einde toe versmaden en verachten, niet willende in den Heere Jezus geloven, noch zich van hunne zonden bekeren; aan de zodanigen is het Sacrament des Doops wel uiterlijk bediend; maar, omdat zij buiten Gods Verbond waren, heeft de doop zijn betekenende en verzegelende kracht aan hen niet uitgeoefend, en is dus voor hen geen Sacrament of Verbondsteken en zegel geweest.
Link naar preek Theodurus van de Groe: http://www.theologienet.nl/documenten/G ... preken.pdf
Plaats reactie