Abraham Kuyper en de doop

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door John Galt »

Dat was de eis, maar die belofte blijft toch ook staan?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Marck »

Misschien interessant de synode uitspraak over de veronderstelde wedergeboorte:

De synode van 1905 van de Gereformeerde Kerken in Nederland, samenkomende te Utrecht, verklaarde:

"dat volgens de Belijdenis onzer Kerken het zaad des verbonds krachtens de belofte Gods te houden is voor wedergeboren en in Christus geheiligd, totdat bij het opwassen uit hun wandel of leer het tegendeel blijkt; dat het echter minder juist is te zeggen, dat de doop aan de kinderen der geloovigen bediend wordt op grond van hunne onderstelde wedergeboorte, omdat de grond van den doop is het bevel en de belofte Gods; dat voorts het oordeel der liefde, waarmede de Kerk het zaad des verbonds voor wedergeboren houdt, geenszins zeggen wil, dat daarom elk kind waarlijk wedergeboren zou zijn, omdat Gods Woord ons leert, dat niet allen Israël zijn, die uit Israël zijn, en van Izak gezegd wordt: in hem zal u het zaad worden genoemd, zoodat in de prediking steeds op ernstig zelfonderzoek moet worden aangedrongen, aangezien alleen wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden."

(...) "Intusschen meent de Synode dat de stelling, dat elk uitverkoren kind daarom reeds vóór den Doop metterdaad wedergeboren zou zijn, noch op grond van de Schrift noch op grond van de Belijdenis te bewijzen is, dewijl God zijne belofte vervult naar zijne vrijmacht op zijnen tijd, hetzij vóór of onder of na den Doop, zoodat het eisch is zich hierover met omzichtigheid uit te laten en niet wijs te willen zijn boven hetgeen God ons heeft geopenbaard." (Acta, artikel 158).
Laatst gewijzigd door Marck op 30 jan 2021, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door DDD »

Daar lijkt mij niets mis mee, hoewel het de vraag is hoe zich de eis tot zelfonderzoek en het oordeel der liefde in de prediking tot elkaar moeten verhouden.

Grappig dat mensen zich daar begin vorige eeuw zo druk over hebben gemaakt, terwijl dit toch volkomen in lijn is met de Dordtse leerregels.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Marck »

Uit de Saambinder: 17-08-1944

Enkele oude Gerei, theologen van naam waren van gevoelen, dat de uitverkorenen, die onder de bediening des verbonds geboren worden (d.w.z. uit ouders, die tot de kerk behooren) het beginsel en het zaad der wedergeboorte bij wijze van vermogen bij hun geboorte reeds deelachtig waren en dat dit zaad der wedergeboorte in velen voor langen tijd onder de kluiten van de begeerlijkheden der jonkheid en des vleesches bedekt en bedolven blijft, totdat het door bekeering uitspruite en zich levendig vertoone.
Met name Voetlus was dit gevoelen toegedaan, hoewel hij toch anderzijds, de kenmerken-leer handhavend, ieder den grond ontneemt, zich voor wedergeboren te houden, die in zijn onbekeerlijk leven volhardt. Het is ook bekend dat Brakel de kinderen voor wedergeboren houden wil, totdat zij het tegendeel bewijzen.
Nu vindt de leer, dat de uitverkorenen, zij het alleen maar degenen, die binnen de begrenzing des verbonds g e boren worden, wedergeboren ter wereld komen, nóch grond in Gods Woord, nóch in de daarop gefundeerde Belijdenisschriften onzer kerk, en zij <is dan ook door tal van godgeleerden afgewezen. Calvijn oordeelde o.i. ten rechte, dat zij, die droomen, dat in de harten der uitverkorenen van de geboorte aan een zaad der wedergeboorte is gelegd, door de Schriftuur niet geholpen worden en door de ervarenheid zelf bestraft (Insiit. III, 24 § 10).

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f82ceb930e
Laatst gewijzigd door Marck op 30 jan 2021, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Marck »

DDD schreef:Daar lijkt mij niets mis mee, hoewel het de vraag is hoe zich de eis tot zelfonderzoek en het oordeel der liefde in de prediking tot elkaar moeten verhouden.

Grappig dat mensen zich daar begin vorige eeuw zo druk over hebben gemaakt, terwijl dit toch volkomen in lijn is met de Dordtse leerregels.
De Gereformeerde synode van 1942 sprak echter hetzelfde als in 1905 opnieuw uit, maar dan zonder de zinsnede "dat de doop aan de kinderen der geloovigen bediend wordt op grond van hunne onderstelde wedergeboorte, omdat de grond van den doop is het bevel en de belofte Gods". Bovendien bepaalde de synode deze keer "dat in onze kerken niets mag worden geleerd, dat met de betrokken leeruitspraken niet ten volle in overeenstemming is."

Niet zozeer de leer van de veronderstelde wedergeboorte, maar het feit dat deze als enig aanvaardbare uitleg werd opgelegd was de directe aanleiding tot de Vrijmaking van 1944. 

C.N. Impeta, Kaart van kerkelijk Nederland, Kampen (Kok),
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door John Galt »

@DIA
Ik ben benieuwd wat je van deze preek vindt: https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/ (middagdienst 31-1-21)
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Zita »

John Galt schreef:@DIA
Ik ben benieuwd wat je van deze preek vindt: https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/ (middagdienst 31-1-21)
Kun je dit even wat meer inkaderen? Waarom ben je er benieuwd naar? Wat is de hoofdlijn in de preek?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door John Galt »

De predikant legt uit welke voorrrechten er verbonden zijn aan het genadeverbond. Hij gaat daar behoorlijk ver in, maar onderbouwt dit met de Schrift. Omdat we het hier hadden over onder- en overschatting van de doop, was ik benieuwd of dit overschatting gevonden wordt.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door huisman »

John Galt schreef:De predikant legt uit welke voorrrechten er verbonden zijn aan het genadeverbond. Hij gaat daar behoorlijk ver in, maar onderbouwt dit met de Schrift. Omdat we het hier hadden over onder- en overschatting van de doop, was ik benieuwd of dit overschatting gevonden wordt.
Deze preek ging over de Bijbelse gronden voor de kinderdoop. Zeer onderwijzend. Voor het evenwicht is het belangrijk om ook de morgenpreek te luisteren over de Ware Wijnstok:
1. Één Wijnstok
2 Twee ranken
3 Drie vruchten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Susanna »

John Galt schreef:De predikant legt uit welke voorrrechten er verbonden zijn aan het genadeverbond. Hij gaat daar behoorlijk ver in, maar onderbouwt dit met de Schrift. Omdat we het hier hadden over onder- en overschatting van de doop, was ik benieuwd of dit overschatting gevonden wordt.
Hij gaat daar inderdaad heel erg ver in. Ik heb hem vanmiddag beluisterd. Indringend, verklarend. Maar op verscheidene punten ben ik het (hermeneutisch) niet met zijn uitleg eens.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door Susanna »

Susanna schreef:
John Galt schreef:De predikant legt uit welke voorrrechten er verbonden zijn aan het genadeverbond. Hij gaat daar behoorlijk ver in, maar onderbouwt dit met de Schrift. Omdat we het hier hadden over onder- en overschatting van de doop, was ik benieuwd of dit overschatting gevonden wordt.
Hij gaat daar inderdaad heel erg ver in. Ik heb hem vanmiddag beluisterd. Indringend, verklarend. Maar op verscheidene punten ben ik het (hermeneutisch) niet met zijn uitleg eens.
Toch bedankt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Abraham Kuyper en de doop

Bericht door John Galt »

:)
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie