Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

Zita schreef:
Rh1990 schreef: Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Hoeveel PKN-preken heb je beluisterd? Bovendien: als die preken allemaal zo slecht zijn, waarom blijf je ze dan luisteren?

Overigens herken ik best wel wat van wat je zegt. Maar je toon is nogal onprettig aanvallend.
Veel PKN'ers die ik ken hebben best wel zorgen over hun kerkgenootschap en de prediking daarin. Binnen de Gereformeerde Bond zijn best wel verschuivingen merkbaar. De toe-eigening van het heil komt in preken karig aan de orde. Verbondsautomatisme ligt op de loer. Separatie ontbreekt nogal eens. Ik weet het allemaal wel. Maar toch: je hebt het over de kerk van deze mensen. Die mensen voelen zich mèt al die zorgen en al die vragen toch verbonden met hun kerk. Dan is het echt erg onprettig als iemand van buitenaf even komt roeptoeteren hoe fout het allemaal is.
Vergelijk het maar met iemand die even komt vertellen wat er allemaal mis is met je moeder. Natuurlijk: je ziet zelf ook haar fouten wel. Maar een ander moet dat niet komen vertellen, en zeker niet op zo'n toon.
Ik hou het naar mijn mening denk nog vrij netjes. Ik probeer wat feiten die constateer op tafel te leggen en mag blijkbaar niet in deze tijd. We moeten maar verdragen en lief zijn voor elkaar. Als er in bepaalde fora/fora-onderdelen de GG/GGiN/OGGiN 'op hun kop krijgt' met veel fellere bewoordingen wordt er amper wat van gezegd, dat moet allemaal maar kunnen.
Al met al vind ik mijn toon dus wel meevallen.
En als je al die zaken constateert die jij ook noemt vraag ik me wel af hoe je daar nog kunt blijven op een gegeven moment als dit al jaren zo doorgaat.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Adagio »

Isala schreef:
Adagio schreef: In de Bijbel kun je wel lezen over het pleiten op de besnijdenis.
Kan je aangeven waar het staat, en in welk verband?
De besnijdenis moest, net als later de doop, gebeuren op Gods bevel. Hij spreekt daarin, Hij getuigt, Hij verplicht Zichzelf en verzegelt met Zijn Goddelijke autoriteit de ‘goederen’ van het genadeverbond. De vraag is nu, wanneer dit wordt overschat, en waar in de Bijbel is te vinden wanneer het pleiten hierop aan de kaak wordt gesteld. Als we de deur nu even openzetten, behoeft deze ook niet ingetrapt te worden.

Joh. 8: “Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden? Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.”

Luk 3: “Hij zeide dan tot de scharen die uitkwamen om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.”

Jer. 4 “Zo gij u bekeren zult, Israël, spreekt de HEERE, bekeer u tot Mij; en zo gij uw verfoeiselen van Mijn aangezicht zult wegdoen, zo zwerf niet om; besnijdt u den HEERE en doet weg de voorhuiden uws harten”.

Jer. 9: “Zo zegt de HEERE: Een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid, een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom, maar die zich beroemt, beroeme zich hierin, dat hij verstaat en Mij kent, dat Ik de HEERE ben, doende weldadigheid, recht en gerechtigheid op de aarde; want in die dingen heb Ik lust, spreekt de HEERE. Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik bezoeking zal doen over allen besnedene, met degenen die de voorhuid hebben”.

Rom. 2 “Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.”

Gal. 5 “En ik betuig wederom een iegelijk mens die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.” “Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.”

Gal. 6 “Maar het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.”

Filip. 3 “Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij die God in den geest dienen, en in Christus Jezus roemen en niet in het vlees betrouwen; Hoewel ik heb dat ik ook in het vlees betrouwen mocht. Indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer: Besneden ten achtsten dage” “Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.”

1 Kor. 7 “De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.”

Kol 3: “En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft; Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije, maar Christus is alles en in allen.”
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Nathanaël »

Rh1990 schreef:
Zita schreef:
Rh1990 schreef: Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Hoeveel PKN-preken heb je beluisterd? Bovendien: als die preken allemaal zo slecht zijn, waarom blijf je ze dan luisteren?

Overigens herken ik best wel wat van wat je zegt. Maar je toon is nogal onprettig aanvallend.
Veel PKN'ers die ik ken hebben best wel zorgen over hun kerkgenootschap en de prediking daarin. Binnen de Gereformeerde Bond zijn best wel verschuivingen merkbaar. De toe-eigening van het heil komt in preken karig aan de orde. Verbondsautomatisme ligt op de loer. Separatie ontbreekt nogal eens. Ik weet het allemaal wel. Maar toch: je hebt het over de kerk van deze mensen. Die mensen voelen zich mèt al die zorgen en al die vragen toch verbonden met hun kerk. Dan is het echt erg onprettig als iemand van buitenaf even komt roeptoeteren hoe fout het allemaal is.
Vergelijk het maar met iemand die even komt vertellen wat er allemaal mis is met je moeder. Natuurlijk: je ziet zelf ook haar fouten wel. Maar een ander moet dat niet komen vertellen, en zeker niet op zo'n toon.
Ik hou het naar mijn mening denk nog vrij netjes. Ik probeer wat feiten die constateer op tafel te leggen en mag blijkbaar niet in deze tijd. We moeten maar verdragen en lief zijn voor elkaar. Als er in bepaalde fora/fora-onderdelen de GG/GGiN/OGGiN 'op hun kop krijgt' met veel fellere bewoordingen wordt er amper wat van gezegd, dat moet allemaal maar kunnen.
Al met al vind ik mijn toon dus wel meevallen.
En als je al die zaken constateert die jij ook noemt vraag ik me wel af hoe je daar nog kunt blijven op een gegeven moment als dit al jaren zo doorgaat.
Je mag best feiten op tafel leggen, maar jij presenteert het alsof de dingen die jij waargenomen hebt voor de hele PKN gelden. Dat hier PKN´ers zijn die herkennen wat je zegt, betekent nog niet dat het overal zo gaat. Bovendien heb jij, als je inderdaad de predikanten die al genoemd werden geluisterd hebt, met behoorlijke vooroordelen geluisterd, anders zou je deze dingen niet noemen.

Ik ben mijn hele leven al lid van dezelfde PKN-gemeente en heb daar nog nooit een preek gehoord van een predikant die als uitgangspunt had dat alle mensen naar de hemel zouden gaan. En dan is het nog niet eens de meest degelijke gemeente.

Ja, er zijn genoeg zorgen over de PKN in z´n geheel en over de veranderingen binnen de Gereformeerde Bond. Nee, dat betekent niet dat er geen reformatorische prediking meer is in de PKN.
Overigens zou het ook een discussie waard zijn om te bepalen wat we verstaan onder ´reformatorisch´. Ik vermoed zomaar dat jij de preken van Luther en Calvijn ook niet als ´reformatorisch´ zou bestempelen, maar dat je veel meer van een sociologisch begrip uitgaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Rh1990 schreef: Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Hoeveel PKN-preken heb je beluisterd? Bovendien: als die preken allemaal zo slecht zijn, waarom blijf je ze dan luisteren?

Overigens herken ik best wel wat van wat je zegt. Maar je toon is nogal onprettig aanvallend.
Veel PKN'ers die ik ken hebben best wel zorgen over hun kerkgenootschap en de prediking daarin. Binnen de Gereformeerde Bond zijn best wel verschuivingen merkbaar. De toe-eigening van het heil komt in preken karig aan de orde. Verbondsautomatisme ligt op de loer. Separatie ontbreekt nogal eens. Ik weet het allemaal wel. Maar toch: je hebt het over de kerk van deze mensen. Die mensen voelen zich mèt al die zorgen en al die vragen toch verbonden met hun kerk. Dan is het echt erg onprettig als iemand van buitenaf even komt roeptoeteren hoe fout het allemaal is.
Vergelijk het maar met iemand die even komt vertellen wat er allemaal mis is met je moeder. Natuurlijk: je ziet zelf ook haar fouten wel. Maar een ander moet dat niet komen vertellen, en zeker niet op zo'n toon.
Wordt de kerk, het gebouw niet boven de prediking gezet ?
Kijk als bepaalde onderdelen paar keer niet langs komen dan snap ik dat je niet weggaat, want bij ons heb ik ook wel eens niet-separerende prediking gehoord.
Maar als dat 50/50 is dan is het toch wel terecht dat je de kerkenraad hierop aan spreekt, toch ?
En als dat niet werkt tja dan snap ik dat dat lastig is maar dan is weggaan een optie in mijn denkbeeld.
Want Christus wordt dan niet met zulke preken op het allermeest verhoogd en de zondaar allermeest verlaagd.
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

De vraag is ook wie, of wat de norm is. Als het gaat over 'separerende prediking' krijg ik steeds meer het idee dat men het op één bepaalde manier wil horen. Maar wij zijn niet de norm.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Susanna »

Adagio schreef:
Isala schreef:
Adagio schreef: In de Bijbel kun je wel lezen over het pleiten op de besnijdenis.
Kan je aangeven waar het staat, en in welk verband?
De besnijdenis moest, net als later de doop, gebeuren op Gods bevel. Hij spreekt daarin, Hij getuigt, Hij verplicht Zichzelf en verzegelt met Zijn Goddelijke autoriteit de ‘goederen’ van het genadeverbond. De vraag is nu, wanneer dit wordt overschat, en waar in de Bijbel is te vinden wanneer het pleiten hierop aan de kaak wordt gesteld. Als we de deur nu even openzetten, behoeft deze ook niet ingetrapt te worden.

Joh. 8: “Zij antwoordden Hem: Wij zijn Abrahams zaad, en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden? Jezus antwoordde hun: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een iegelijk die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.”

Luk 3: “Hij zeide dan tot de scharen die uitkwamen om van hem gedoopt te worden: Gij adderengebroedsels, wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn? Brengt dan vruchten voort der bekering waardig; en begint niet te zeggen bij uzelven: Wij hebben Abraham tot een vader. Want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken.”

Jer. 4 “Zo gij u bekeren zult, Israël, spreekt de HEERE, bekeer u tot Mij; en zo gij uw verfoeiselen van Mijn aangezicht zult wegdoen, zo zwerf niet om; besnijdt u den HEERE en doet weg de voorhuiden uws harten”.

Jer. 9: “Zo zegt de HEERE: Een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid, een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom, maar die zich beroemt, beroeme zich hierin, dat hij verstaat en Mij kent, dat Ik de HEERE ben, doende weldadigheid, recht en gerechtigheid op de aarde; want in die dingen heb Ik lust, spreekt de HEERE. Zie, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik bezoeking zal doen over allen besnedene, met degenen die de voorhuid hebben”.

Rom. 2 “Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is, noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgene is; en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.”

Gal. 5 “En ik betuig wederom een iegelijk mens die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.” “Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.”

Gal. 6 “Maar het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.”

Filip. 3 “Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding. Want wij zijn de besnijding, wij die God in den geest dienen, en in Christus Jezus roemen en niet in het vlees betrouwen; Hoewel ik heb dat ik ook in het vlees betrouwen mocht. Indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer: Besneden ten achtsten dage” “Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.”

1 Kor. 7 “De besnijdenis is niets, en de voorhuid is niets, maar de onderhouding der geboden Gods.”

Kol 3: “En aangedaan hebt den nieuwen mens, die vernieuwd wordt tot kennis, naar het evenbeeld Desgenen Die hem geschapen heeft; Waarin niet is Griek en Jood, besnijdenis en voorhuid, barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije, maar Christus is alles en in allen.”
Dit gaat niet over pleiten maar veelal over roemen in de besnijdenis.

Het verschil tussen pleiten of (be)roemen is heel groot. Joden pleiten niet op hun besnijdenis. Het is een teken (Genesis 17:9-12) dat een man is opgenomen in het verbond dat God sloot met aartsvader Abraham. Door je zoon ritueel te laten besnijden, sluit je je aan bij hun gelederen om je kind met God te verbinden in een onbreekbaar verbond.

Er is wel een pleiten op het verbond. Dat is fundamental anders dan het roemen op de besnijdenis. Pleiten op het verbond gebeurde door degenen die God werkelijk als hun God erkenden, zoals bijvoorbeeld de dichter van Psalm 74 met zijn: "Aanschouw het verbond."
Zij die niet in Christus zijn, hebben geen achting voor het verbond, en God niet voor hen. Hieruit zien wij de ellende van hen die nog ongelovig zijn, die vreemdelingen van het verbond van Gods belofte blijven en geen achting hebben voor het verbond. Wat een grote ellende als God geen acht op u slaat, niet op u als persoon en ook niet op uw gebeden. Zoals geschreven staat: ‘Maar Kaïn en zijn offer zag [God] niet aan’ (Gen. 4:5). God slaat geen acht op u als persoon, of op uw daden, want die zijn voor Hem een gruwel. Als u nooit Gods verbond hebt aangegrepen of gezien hebt hoezeer God Zijn verbond hoogacht, zijn Uw gebeden voor Hem niet meer dan het janken van een hond. (Citaat Ralph Erskine uit Pleiten op het verbond)
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

Pleiten op het verbond zal je niet doen als je daar niet in gelooft. Dus ook niet op de beloften die bij het teken van dat verbond horen.
Je kunt het pleiten op het verbond en het pleiten op het teken daarvan uit elkaar halen, maar dan doe je iets heel vreemds. Alsof God achter het een zit en achter het ander niet.

Dat is iets anders dan er op roemen. Wij hebben niets om ons op te beroemen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Susanna »

Marco schreef:Pleiten op het verbond zal je niet doen als je daar niet in gelooft. Dus ook niet op de beloften die bij het teken van dat verbond horen.
Je kunt het pleiten op het verbond en het pleiten op het teken daarvan uit elkaar halen, maar dan doe je iets heel vreemds. Alsof God achter het een zit en achter het ander niet.

Dat is iets anders dan er op roemen. Wij hebben niets om ons op te beroemen.
Ik probeerde alleen te laten zien dat er onder het Oude Verbond niet zoiets iets als "pleiten op je besnijdenis". Dit als reactie op @Adagio en @Isala over bewijsteksten voor het pleiten op de besnijdenis. Bewijsteksten voor het pleiten op de besnijdenis zijn niet in de Bijbel te vinden.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door deschpin »

Nathanaël schreef:

Ja, er zijn genoeg zorgen over de PKN in z´n geheel en over de veranderingen binnen de Gereformeerde Bond. N

Probleem met labels plakken; ik zie ook (wijk) gemeenten liturgische aanpassingen doorvoeren en verschuiving in prediking(grofweg verschuift inhoud van rechtvaardiging naar heiliging).
Omdat daar een plakkertje GB op zit/zat wil dat nog niet zeggen dat dit beleid/visie is die uitgedragen wordt door GB.

Daar zit voor veel buitenstaanders een stukje gebrek aan informatie waardoor PKN en GB op één hoop worden gegooid.

Waar de topicstart mee begon is eenvoudig te beantwoorden.
In de PKN is er christelijke (dus reformatorische) prediking, er is wel een hele grote bandbreedte qua jargon en accentuering in de preek. Deze gemeenten met een bijbelse visie en beleid zijn dus reformatorisch, de sociologische maatstaf voor reformatorisch zul je er in verschillende mate tegenkomen.
Er zijn ook gemeenten die weinig tot niets meer op Gods werk en woord baseren, die kun je inderdaad niet reformatorisch noemen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

Nathanaël schreef:
Rh1990 schreef:
Zita schreef:
Rh1990 schreef: Ze zijn zo bevindelijk als wat en ook zeker separerend.
En ja dan kom je bij de vraag hoe verkrijg je dat geloof dat je in Christus bent. Hoe (laat ik het netjes zeggen) het gros van de PKN dat preekt kan ik mij niet in vinden.
Hoeveel PKN-preken heb je beluisterd? Bovendien: als die preken allemaal zo slecht zijn, waarom blijf je ze dan luisteren?

Overigens herken ik best wel wat van wat je zegt. Maar je toon is nogal onprettig aanvallend.
Veel PKN'ers die ik ken hebben best wel zorgen over hun kerkgenootschap en de prediking daarin. Binnen de Gereformeerde Bond zijn best wel verschuivingen merkbaar. De toe-eigening van het heil komt in preken karig aan de orde. Verbondsautomatisme ligt op de loer. Separatie ontbreekt nogal eens. Ik weet het allemaal wel. Maar toch: je hebt het over de kerk van deze mensen. Die mensen voelen zich mèt al die zorgen en al die vragen toch verbonden met hun kerk. Dan is het echt erg onprettig als iemand van buitenaf even komt roeptoeteren hoe fout het allemaal is.
Vergelijk het maar met iemand die even komt vertellen wat er allemaal mis is met je moeder. Natuurlijk: je ziet zelf ook haar fouten wel. Maar een ander moet dat niet komen vertellen, en zeker niet op zo'n toon.
Ik hou het naar mijn mening denk nog vrij netjes. Ik probeer wat feiten die constateer op tafel te leggen en mag blijkbaar niet in deze tijd. We moeten maar verdragen en lief zijn voor elkaar. Als er in bepaalde fora/fora-onderdelen de GG/GGiN/OGGiN 'op hun kop krijgt' met veel fellere bewoordingen wordt er amper wat van gezegd, dat moet allemaal maar kunnen.
Al met al vind ik mijn toon dus wel meevallen.
En als je al die zaken constateert die jij ook noemt vraag ik me wel af hoe je daar nog kunt blijven op een gegeven moment als dit al jaren zo doorgaat.
Je mag best feiten op tafel leggen, maar jij presenteert het alsof de dingen die jij waargenomen hebt voor de hele PKN gelden. Dat hier PKN´ers zijn die herkennen wat je zegt, betekent nog niet dat het overal zo gaat. Bovendien heb jij, als je inderdaad de predikanten die al genoemd werden geluisterd hebt, met behoorlijke vooroordelen geluisterd, anders zou je deze dingen niet noemen.

Ik ben mijn hele leven al lid van dezelfde PKN-gemeente en heb daar nog nooit een preek gehoord van een predikant die als uitgangspunt had dat alle mensen naar de hemel zouden gaan. En dan is het nog niet eens de meest degelijke gemeente.

Ja, er zijn genoeg zorgen over de PKN in z´n geheel en over de veranderingen binnen de Gereformeerde Bond. Nee, dat betekent niet dat er geen reformatorische prediking meer is in de PKN.
Overigens zou het ook een discussie waard zijn om te bepalen wat we verstaan onder ´reformatorisch´. Ik vermoed zomaar dat jij de preken van Luther en Calvijn ook niet als ´reformatorisch´ zou bestempelen, maar dat je veel meer van een sociologisch begrip uitgaat.
Een zeer groot gedeelte dan. Maar het gaat ook niet alleen om de predeking. Ik heb veel PKN'ers in mijn werksfeer en zij geloven dat ze een kind van God zijn, maar in de levenswandel kan er nog zoveel mee door en zeker zullen er ook zat zijn die niet zo zijn, maar die ik tegenkom voel ik geen (geestelijke) verbinding.
En toch heeft het met de predeking te maken, dat zonde geen zonde meer is en niet benoemd wordt, zeker zullen ze dat niet allemaal zo preken. Misschien toch nog 1 naam dan. Ik heb met vermaak naar ds. Oosten geluisterd, die is zeker reformatorisch te noemen. Maar die benoemd de zonde nog en wat er gekend moet worden op weg en reis naar de eeuwigheid. Dus dan weet je nu misschien ook wat ik dan onder reformatorisch versta qua predeking.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

deschpin schreef:
Nathanaël schreef:

Ja, er zijn genoeg zorgen over de PKN in z´n geheel en over de veranderingen binnen de Gereformeerde Bond. N

Probleem met labels plakken; ik zie ook (wijk) gemeenten liturgische aanpassingen doorvoeren en verschuiving in prediking(grofweg verschuift inhoud van rechtvaardiging naar heiliging).
Omdat daar een plakkertje GB op zit/zat wil dat nog niet zeggen dat dit beleid/visie is die uitgedragen wordt door GB.

Daar zit voor veel buitenstaanders een stukje gebrek aan informatie waardoor PKN en GB op één hoop worden gegooid.

Waar de topicstart mee begon is eenvoudig te beantwoorden.
In de PKN is er christelijke (dus reformatorische) prediking, er is wel een hele grote bandbreedte qua jargon en accentuering in de preek. Deze gemeenten met een bijbelse visie en beleid zijn dus reformatorisch, de sociologische maatstaf voor reformatorisch zul je er in verschillende mate tegenkomen.
Er zijn ook gemeenten die weinig tot niets meer op Gods werk en woord baseren, die kun je inderdaad niet reformatorisch noemen.
Met een uitspraak als 'gemeenten met een Bijbelse visie en beleid' dat zegt de gereformeerde kerk ook en de pinktergemeente misschien ook nog wel. Dus zulke termen zeggen niks over een gemeente.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

Rh1990 schreef:Ik heb veel PKN'ers in mijn werksfeer en zij geloven dat ze een kind van God zijn, maar in de levenswandel kan er nog zoveel mee door en zeker zullen er ook zat zijn die niet zo zijn, maar die ik tegenkom voel ik geen (geestelijke) verbinding.
Ik heb in mijn directe omgeving veel mensen die bij een rechts-reformatorische kerk horen, uiterlijk naar de regels van de kerk leven, maar waar er ondertussen zoveel mee door kan en waar ik totaal geen geestelijke binding mee voel.
Ik zat op een bruiloft aan een tafeltje bij een GerGem ouderling. Ik was net tot geloof gekomen, en ik verlangde vreselijk naar een geestelijk gesprek. Wat was ik dus blij dat ik bij hem aan de tafel kwam te zitten! Steeds probeerde ik het gesprek naar de diepte te krijgen en steeds zei hij: ja maar... en dan kwamen er allerlei redenen waarom het het toch zomaar niet ging, en wat er allemaal getoetst moest worden. Zelden heb ik mij zo verward en teleurgesteld gevoeld.
Aan de andere kant kwam ik in contact met een psychisch zwaar beschadigde vrouw, Evangelische gemeente. Onlangs werd zij uit haar bizarre thuissituatie overgeplaatst naar een opvanghuis. In haar nieuwe omstandigheden heeft zij al heel regelmatig getuigt van de Heere Jezus en het Evangelie gedeeld met haar vloekende huisgenoten. En raad eens wat? Niemand vloekt er meer in dat huis.
Ze leeft vanuit haar Bron van genade: Jezus Christus. In haar spijkerbroek en handen met veel ringen leest zij het Woord van God zoekt zij de Heere in gebed. Is zij bereid zichzelf te verloochenen om wille van Christus. Met haar is er altijd geestelijke verbinding.

Geestelijke verbinding en herkenning heeft niets met een denominatie te maken, maar alles met Christus en Zijn kruisverdienste. En hoe dat leven met Hem gestalte krijgt.
Geestelijke herkenning is anders dan kerkelijke herkenning.
We voelen ons zo gauw thuis bij mensen die kerkelijk dichtbij ons liggen. (en ik begrijp dat helemaal, dat heb ik ook)
Rh1990 schreef:Met een uitspraak als 'gemeenten met een Bijbelse visie en beleid' dat zegt de gereformeerde kerk ook en de pinktergemeente misschien ook nog wel. Dus zulke termen zeggen niks over een gemeente.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het gaat er om hoe groot de plaats is die God heeft in het persoonlijk leven van de gemeenteleden, en of zij door en uit Christus leeft.
Hora est!
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Forummer »

Rh1990 schreef:[. Ik heb veel PKN'ers in mijn werksfeer en zij geloven dat ze een kind van God zijn, maar in de levenswandel kan er nog zoveel mee door en zeker zullen er ook zat zijn die niet zo zijn, maar die ik tegenkom voel ik geen (geestelijke) verbinding.
Jij bekijkt het vanuit jouw reformatorische normen. Misschien is het goed om te beseffen dat onze reformatorische normen niet dé norm zijn voor een christelijke levenswandel.

Er zijn binnen andere denominaties ook kinderen van God, die niet leven volgens onze reformatorische normen. Dat maakt nog niet dat ze geen kinderen van God zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Susanna »

Forummer schreef:
Rh1990 schreef:[. Ik heb veel PKN'ers in mijn werksfeer en zij geloven dat ze een kind van God zijn, maar in de levenswandel kan er nog zoveel mee door en zeker zullen er ook zat zijn die niet zo zijn, maar die ik tegenkom voel ik geen (geestelijke) verbinding.
Jij bekijkt het vanuit jouw reformatorische normen. Misschien is het goed om te beseffen dat onze reformatorische normen niet dé norm zijn voor een christelijke levenswandel.

Er zijn binnen andere denominaties ook kinderen van God, die niet leven volgens onze reformatorische normen. Dat maakt nog niet dat ze geen kinderen van God zijn.
Zonder wortel, geen vrucht. No root, no fruit. In welke kerk dan ook.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door HersteldHervormd »

Rh1990 schreef: Een zeer groot gedeelte dan. Maar het gaat ook niet alleen om de predeking. Ik heb veel PKN'ers in mijn werksfeer en zij geloven dat ze een kind van God zijn, maar in de levenswandel kan er nog zoveel mee door en zeker zullen er ook zat zijn die niet zo zijn, maar die ik tegenkom voel ik geen (geestelijke) verbinding.
En toch heeft het met de predeking te maken, dat zonde geen zonde meer is en niet benoemd wordt, zeker zullen ze dat niet allemaal zo preken. Misschien toch nog 1 naam dan. Ik heb met vermaak naar ds. Oosten geluisterd, die is zeker reformatorisch te noemen. Maar die benoemd de zonde nog en wat er gekend moet worden op weg en reis naar de eeuwigheid. Dus dan weet je nu misschien ook wat ik dan onder reformatorisch versta qua predeking.
Gelukkig dat je wel zelf eerlijk toegeeft dat jij geen verbinding voelt. Misschien voelen hun het wel?

Lukas 22: 22-27

22: En de Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk besloten is; doch wee dien mens, door welken Hij verraden wordt!
23: En zij begonnen onder elkander te vragen, wie van hen het toch mocht zijn, die dat doen zou.
24: En er werd ook twisting onder hen, wie van hen scheen de meeste te zijn.
25: En Hij zeide tot hen: De koningen der volken heersen over hen; en die macht over hen hebben, worden weldadige heren genaamd.
26: Doch gij niet alzo; maar de meeste onder u, die zij gelijk de minste, en die voorganger is, als een die dient.
27: Want wie is meerder, die aanzit, of die dient? Is het niet die aanzit? Maar Ik ben in het midden van u, als een die dient.

Een mooi praktisch voorbeeld van alle kerken op een hoop. Allemaal menen zij de meeste te zijn, het beste te weten. Sterker nog, de ander is een rotte appel! Er was twisting... Net als in 2021. We kunnen het letterlijk lezen, maar alsnog zien we het niet.

Zouden we niet allemaal nederig moeten zijn?
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 11 jan 2021, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie