Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Van Ewijk »

Daarover blijken de meningen te verschillen, net als over de GVK.
Individueel kunnen lokale PKN kerken ook hemelsbreed verschillen van Orthodox en bevindelijk tot uiterst vrijzinnig.
En toch word die hier op het forum bij het inschrijven ook genoemd als één van de kerkverbanden die de 3FVE onderschrijven.
Alhoewel ik mezelf maar slechts één enkel geval kan herinneren dat die in een kerkdienst van mijn lokale PKN werden genoemd en daar hoorde dan ook nog eens een uitvoerige uitleg bij wat die ook al weer waren...
Vraag dus: Hoe kijkt men in de reformatorische hoek tegen de PKN aan?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Geld de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef:Daarover blijken de meningen te verschillen, net als over de GVK.
Individueel kunnen lokale PKN kerken ook hemelsbreed verschillen van Orthodox en bevindelijk tot uiterst vrijzinnig.
En toch word die hier op het forum bij het inschrijven ook genoemd als één van de kerkverbanden die de 3FVE onderschrijven.
Alhoewel ik mezelf maar slechts één enkel geval kan herinneren dat die in een kerkdienst van mijn lokale PKN werden genoemd en daar hoorde dan ook nog eens een uitvoerige uitleg bij wat die ook al weer waren...
Vraag dus: Hoe kijkt men in de reformatorische hoek tegen de PKN aan?
Ik zie het meer als christelijk. De Gereformeerde Bondsgemeenten zou je nog enigszins 'reformatorisch' kunnen noemen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geld de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Daarover blijken de meningen te verschillen, net als over de GVK.
Individueel kunnen lokale PKN kerken ook hemelsbreed verschillen van Orthodox en bevindelijk tot uiterst vrijzinnig.
En toch word die hier op het forum bij het inschrijven ook genoemd als één van de kerkverbanden die de 3FVE onderschrijven.
Alhoewel ik mezelf maar slechts één enkel geval kan herinneren dat die in een kerkdienst van mijn lokale PKN werden genoemd en daar hoorde dan ook nog eens een uitvoerige uitleg bij wat die ook al weer waren...
Vraag dus: Hoe kijkt men in de reformatorische hoek tegen de PKN aan?
De PKN is een fusiekerk. De Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlandse Hervormde Kerk. De Lutherse Kerk sloot zich ook bij de fusie aan. In de voormalige Gereformeerde Kerken werd in de beginjaren nog wel een bevindelijke prediking gehoord. Maar die waren een minderheid. De Nederlandse Hervormde Kerk is de oorspronkelijke kerk der Reformatie in Nederland. In deze kerk heeft God bijzonder veel em rijk gewerkt. Er waren veel predikers die nog altijd gelezen worden, denk aan b.v. ds. van der Groe, en veel andere oudvaders. Het is wel zo dat de kerk toen nog geen Hervormde Kerk heette, maar het was wel dezelfde kerk.
De PKN is een fusie van beide kerken waar wel reformatorisch zijn geweest. Met name in de Nederlandse Hervormde Kerk. In de tweede helft van de 20e eeuw begonnen de Gereformeerde Kerken snel af te wijken, en ik heb daar zelf nooit een bevindelijke prediking gehoord. In de voormalige Hervormde Kerk wel. Maar deze kerk als geheel was in mijn tijd zeker niet in zijn geheel reformatorisch. Ik heb er wel zeer achtenswaardige predikanten gehoord. Maar ook hier vormden die een minderheid in het geheel van de voormalige NHK.

We zouden de term reformatorisch willen omschrijven zoals dat jarenlang het geval was.
Dan noemde men wat uiterlijke kenmerken: Denk aan de naam 'zwartekousenkerken'.

Maar zelfs omschreven we het meest zo: De oude waarheid, waar de Drie Formulieren van Enigheid geen dode letter waren.
Er werden geen gezangen gezongen. Men zong niet-ritmisch. Men wees de Nieuwe Bijbelvertalingen af. Men ging meest in donkere kleding naar de kerk, en vrouwen droegen een hoofddeksel. Men stemde SGP. Dat is heel in het kort, zoals we het vroeger omschreven. Helaas is er nu een doorlopen van verschillende richtingen die elkaar niet meer verstaan.

De vraag of de PKN reformatorisch is, dat zal tegenwoordig vaak afhangen van wie het zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Van Ewijk schreef:Daarover blijken de meningen te verschillen, net als over de GVK.
Individueel kunnen lokale PKN kerken ook hemelsbreed verschillen van Orthodox en bevindelijk tot uiterst vrijzinnig.
En toch word die hier op het forum bij het inschrijven ook genoemd als één van de kerkverbanden die de 3FVE onderschrijven.
Alhoewel ik mezelf maar slechts één enkel geval kan herinneren dat die in een kerkdienst van mijn lokale PKN werden genoemd en daar hoorde dan ook nog eens een uitvoerige uitleg bij wat die ook al weer waren...
Vraag dus: Hoe kijkt men in de reformatorische hoek tegen de PKN aan?
Wat wil je met deze topic ?
Volgens mij is hier uitvoerig over beschreven.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Erskinees »

Volgens mij heb jij ook genoeg nutteloze of al besproken topics geopend Geytenbeekje, lijkt me prima om dit onderwerp - de positie van de PKN - weer eens te bespreken.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Christen »

Degene die afdoet aan Jezus zoals hij is beschreven in Zijn eigen Woord.. die zie ik niet als volgens Calvijn en Luther en dus niet volgens de reformatoren. Dan denk ik ook aan de Sola's.
Dus voor mij zijn heel veel volgens de lijn van de reformatoren. Ik heb altijd een zwak voor deze kerk gehad want iedereen is welkom. Er is ruimte waar soms ook diep overna is gedacht en het doel de middelen heiligt. Die lijn past bij mij. Ik ben HHK maar hou ook heel veel van de PKN.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Geytenbeekje »

Laten we maar dankbaar wezen dat er nog een kuddeke is die de 3FVE vasthoudt, en predikanten zijn die er nog naar preken.
Ook al vind ik persoonlijk veel Geref Bonds predikanten wat aan de oppervlakkige kant.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Geld de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Susanna »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:Daarover blijken de meningen te verschillen, net als over de GVK.
Individueel kunnen lokale PKN kerken ook hemelsbreed verschillen van Orthodox en bevindelijk tot uiterst vrijzinnig.
En toch word die hier op het forum bij het inschrijven ook genoemd als één van de kerkverbanden die de 3FVE onderschrijven.
Alhoewel ik mezelf maar slechts één enkel geval kan herinneren dat die in een kerkdienst van mijn lokale PKN werden genoemd en daar hoorde dan ook nog eens een uitvoerige uitleg bij wat die ook al weer waren...
Vraag dus: Hoe kijkt men in de reformatorische hoek tegen de PKN aan?
De PKN is een fusiekerk. De Gereformeerde Kerken in Nederland en de Nederlandse Hervormde Kerk. De Lutherse Kerk sloot zich ook bij de fusie aan.

Een van de belangrijkste belijdenisgeschriften is ook voor een groot deel door een Lutheraan opgesteld (de Heidelberger Catechismus). Ursinus verenigde de invloed van Melanchthon, Calvijn, Bullinger en Vermigli. Hierdoor is de Heidelbergse Catechismus zowel beïnvloed door de gereformeerde als de lutherse theologie. De lutherse invloed blijkt vooral uit de nadruk op het element van troost in de verzekering van het geloof (aldus prof. Bierma).

Reformatorisch? Van oorsprong was het helemaal niet de bedoeling om een aparte stroming of een apart kerkgenootschap te vormen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

Wat is reformatorisch? Vraag ik mij af...
In de Bijbel werden de mensen in Antiochië Christenen genoemd...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Wat is reformatorisch? Vraag ik mij af...
In de Bijbel werden de mensen in Antiochië Christenen genoemd...
Er wordt bedoeld dicht bij de leer der Reformatie staand. Of de leer naar de reformatie, en verder uitgewerkt in de Nadere Reformatie (tot, zo merk ik wel eens, spijt van velen)!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Marco »

Waren de reformatoren reformatorisch?
1. Ze hebben nieuwe psalmberijmingen ingevoerd
2. Ze hebben nieuwe bijbelvertalingen ingevoerd
3. Ze zongen ritmisch
4. Ze hebben liturgische veranderingen doorgevoerd
5...

En andersom: als het over de 3FvE gaat: hoe bekend zijn die eigenlijk? HC en NGB misschien wel, maar wat was ook alweer de troost die er uit de DL naar voren komt?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Wat is reformatorisch? Vraag ik mij af...
In de Bijbel werden de mensen in Antiochië Christenen genoemd...
Er wordt bedoeld dicht bij de leer der Reformatie staand. Of de leer naar de reformatie, en verder uitgewerkt in de Nadere Reformatie (tot, zo merk ik wel eens, spijt van velen)!
Je creëert je eigen definitie, da's wel lekker makkelijk.
Als de Nadere Reformatie werkelijk zo essentieel was geweest, had men ongetwijfeld de term NaderReformatorisch gebezigd, lazen we vanmiddag het NaderReformatorisch Dagblad en zaten we nu op NaderRefoforum.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Wat is reformatorisch? Vraag ik mij af...
In de Bijbel werden de mensen in Antiochië Christenen genoemd...
Er wordt bedoeld dicht bij de leer der Reformatie staand. Of de leer naar de reformatie, en verder uitgewerkt in de Nadere Reformatie (tot, zo merk ik wel eens, spijt van velen)!
Ik hou mij toch maar liever aan de benaming die in de Bijbel staat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef: Ik hou mij toch maar liever aan de benaming die in de Bijbel staat.
In de Bijbel staat geen definitie van het begrip Reformatorisch.
Wat er in dit topic gebeurt, gaat weer eens over hokjes, vakjes en etiketjes.
Wat zijn sommige mensen daar toch druk mee, om overal een etiketje op te kunnen plakken... :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
samanthi schreef: Ik hou mij toch maar liever aan de benaming die in de Bijbel staat.
In de Bijbel staat geen definitie van het begrip Reformatorisch.
Wat er in dit topic gebeurt, gaat weer eens over hokjes, vakjes en etiketjes.
Wat zijn sommige mensen daar toch druk mee, om overal een etiketje op te kunnen plakken... :hum
Precies, daarom hou ik mij op christen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie