Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door DDD »

Dat is wel een interessante bijdrage. Die kurken zijn natuurlijk door God zelf gegeven, in deze beeldspraak. Maar goed, het is een uitspraak waar wel veel in de mens gelegd wordt, terwijl je het ook heel anders kunt formuleren.

De bijbel zegt alleen dat omwille van de uitverkorenen de dagen verkort worden. Dat lijkt min of meer het tegenovergestelde.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Rh1990 »

Hollander schreef:
Rh1990 schreef:(...) Ik vond het stuitend hoe ver dat afstaat van de de reformatorische predeking, je gaat allemaal naar de hemel,
Nooit gehoord. In géén enkele GB-gemeente of -preek die ik ooit heb meegemaakt. Zelfs geen insinuatie richting dit standpunt.
(...) pleiten op je Doop want daar heeft de Heere je al opgeraapt en bij je naam genoemd,
En terecht. Pleiten op de Doop is, in de goede zin van het woord, een heel Bijbels uitgangspunt.
(...) allemaal broeders en zusters,
Ondanks dat ik niet zo van deze term ben, wat is er mis mee?
(...) zonde en schuld werden niet genoemd (...)
Mijn ervaring is inderdaad dat in sommige preken deze zaken onderbelicht zijn gebleven. Maar dat dit gemeengoed is, zou ik zeker niet durven stellen. Heb vaak genoeg het hele andere geluiden gehoord.
Punt 1 sla de krant maar open.
Punt 2 verschillen wij van mening.
Punt 3 dan oordeel je over hun harten dat zij bekeerd zijn. Mij wordt wel eens verweten dat ik oordeel, doe jij dat en de dominees dat nu niet? Ze oordelen dat het allemaal kinderen van God zijn, welke grond heb je daar voor?
Punt 4 kan ik me dan wel in vinden

Maar wat ik allermeest mis is dat er een wonder moet gebeuren tussen wieg en graf de wedergeboorte, je schuld thuis krijgen, dat Christus voor vijanden naar deze wereld is gekomen niet voor nette belijdende leden die Jezus hebben aangenomen en zijn gaan geloven.
Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door samanthi »

@Rh1990
Als je belijdend lid bent van een gemeente mag de predikant er van uit gaan dat je de Heere kent, anders is je belijdenis een leugen.

Dit heb ik al eerder geschreven.
Bovendien spreekt Paulus bijvoorbeeld de Korintiërs ook aan met:

2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere:

Nou daar was ook nog een hoop niet op orde en Paulus is zo scherp dat ze er verdrietig van zijn, dat lees je in de tweede brief.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

Kort dan: Geen twijfel, helder, daar is iedereen bij gebaat. Rh1900 zegt precies wat ik ook constateer. Het is gewoon zo. Alleen we merken we merken er niet op. We zijn de rechte prediking ontwend. Daar ligt het.

Het vervult me ook met angst en beven. Waar gaat het heen? ik heb het meer opgemerkt.
Ik merk ook dat de verwarring door is gedrongen op dit forum.
Zou dit niet een veel ergere verwarring zijn dan we vanavond hoorden uit de Verenigde Staten van Amerika? Hier gaat het om Gods Rijk, en Amerika is een rijk van de gevallen nietige mens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Forummer »

Rh1990 schreef: Punt 1 sla de krant maar open.
Punt 2 verschillen wij van mening.
Punt 3 dan oordeel je over hun harten dat zij bekeerd zijn. Mij wordt wel eens verweten dat ik oordeel, doe jij dat en de dominees dat nu niet? Ze oordelen dat het allemaal kinderen van God zijn, welke grond heb je daar voor?
Punt 4 kan ik me dan wel in vinden

Maar wat ik allermeest mis is dat er een wonder moet gebeuren tussen wieg en graf de wedergeboorte, je schuld thuis krijgen, dat Christus voor vijanden naar deze wereld is gekomen niet voor nette belijdende leden die Jezus hebben aangenomen en zijn gaan geloven.
Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Er is zeker verbond automatisme. Ik lees de krant ook. Maar lang niet overal/bij iedereen binnen de PKN.
Degenen die ik spreek die Jezus hebben aangenomen, vinden het een groot wonder dat ze Jezus hebben mógen aannemen. Dat Hij hen aangeboden werdt, ondanks hun schuld, ja juist om voor hun schuld te betalen.

Het is daarom een enorme verarming dat het aannemen van Jezus zo verdacht wordt gemaakt. Het aannemen van Jezus is namelijk voluit Bijbels. Het verdacht maken van Gods werk is voluit des duivels.

En door belijdenis van de leer toe te staan als belijdenis van het geloof, krijg je inderdaad toestanden dat de gemeente grotendeels uit historisch gelovigen bestaat. Ik denk niet dat het is zoals God bedoeld heeft.

Overigens oordelen de predikanten die de gemeente aanspreken als broeders en zusters in het geloof daarmee niet, maar zij laten het oordeel aan God over. En zo hoort het denk ik ook.

Als ik bijvoorbeeld de PJ Visser beluister, hoor ik daar een diepere bevinding dan meestal binnen mijn eigen kerkverband. Hij verwoord het alleen helder en nuchter, in normaal Nederlands.

Als ik voor mezelf persoonlijk spreek, mag ik voor mijn geloof daar veel aan hebben. Een grote zegen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

Als PKN-er deel ik toch wel de zorgen die @RH1990 deelt. Ik ga er tenminste vanuit dat het zorgen zijn, en dat het niet gaat om het schoppen naar anderen.

Mijn zorgen baseer ik op wat ik waarneem in de prediking die ik beluister, en als ik de krant lees of de Waarheidsvriend. Met name op het gebied van separatie. Prima als je principieel de gemeente ziet als de gemeente van Christus, maar dít moet gehoord worden: 'dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden.'

Als dat niet volstrekt duidelijk is, verwatert de boodschap van vrije genade. Hoe op zichzelf Bijbels, mooi en ruim dat ook gebracht wordt.

Maar ik wil ook gezegd hebben dat ik in onze gemeente veel prediking beluister die ook op het punt van separatie volstrekt Bijbels en (dus) scherp is. En daarin deel ik de waarneming van RH1990 niet.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door deschpin »

Rh1990 schreef:n.
Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Dat mis ik ook in de bijbel; ik lees daar dat Jezus mensen redt en niet de dosis separatie en bevinding.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

deschpin schreef:
Rh1990 schreef:n.
Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Dat mis ik ook in de bijbel; ik lees daar dat Jezus mensen redt en niet de dosis separatie en bevinding.
Houd toch op. 'Indien iemand de Heere Jezus Christus niet liefheeft, die zij een vervloeking.' 'Tenzij gij wederomgeboren wordt...' Enzovoorts enzovoorts. En de psalmen staan vol met bevinding, om maar een voorbeeld te noemen.
Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

deschpin schreef:
Rh1990 schreef: Kort samengevat: Ik mis de separatie en bevinding
Dat mis ik ook in de bijbel; ik lees daar dat Jezus mensen redt en niet de dosis separatie en bevinding.
We geven het nooit op. Doorgaan. Tot het bittere einde toe.
Dat is de praktijk die we voor ogen zien, als we open ogen mogen hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

DDD schreef:De bijbel zegt alleen dat omwille van de uitverkorenen de dagen verkort worden. Dat lijkt min of meer het tegenovergestelde.
Dat gaat over de grote verdrukking (Mattheus 24: 21 en 22). Wij leven daar nog niet in, want DE antichrist (als persoon) is nog niet geopenbaard.
De Heere kan in Zijn genade voor onze waarneming de genadetijd laten voortduren, maar in Zijn genade kan hij ook de dagen verkorten, om in de grote verdrukking Zijn kinderen tegemoet te komen, en aan alle gruwelen een einde te maken.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door refo »

Isala schreef:
DDD schreef:De bijbel zegt alleen dat omwille van de uitverkorenen de dagen verkort worden. Dat lijkt min of meer het tegenovergestelde.
Dat gaat over de grote verdrukking (Mattheus 24: 21 en 22). Wij leven daar nog niet in, want DE antichrist (als persoon) is nog niet geopenbaard.
De Heere kan in Zijn genade voor onze waarneming de genadetijd laten voortduren, maar in Zijn genade kan hij ook de dagen verkorten, om in de grote verdrukking Zijn kinderen tegemoet te komen, en aan alle gruwelen een einde te maken.
Die grote verdrukking was duidelijk de belegering van Jeruzalem en verwoesting van de tempel.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Isala »

refo schreef:Die grote verdrukking was duidelijk de belegering van Jeruzalem en verwoesting van de tempel.
Dus volgens jou leven wij nu in het 1000 jarig vrederijk?
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door -DIA- »

Negeren is ook een Kunst... Toch vindt ik die vorm van Kunst niet mooi. Al meer gemerkt. En niet alleen hier. Was dat maar zo.... Of gewoon voor kennisgeving aannemen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
Ik begrijp die nadruk op dat separeren niet zo goed. Waarom is het zo van belang om dit te benadrukken?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Geldt de PKN ook als ''Reformatorisch''?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Anders krijg je echt een verwaterd evangelie, waar mensen mee bedrogen worden.
Ik begrijp die nadruk op dat separeren niet zo goed. Waarom is het zo van belang om dit te benadrukken?
Omdat de Bijbel dat doet.
Plaats reactie