Het verwerken van de preken

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het verwerken van de preken

Bericht door Mara »

Gistermorgen maakte de predikant er een opmerking over, de hoeveel preken die we in deze dagen te verwerken krijgen.
Ik merkte het gisteravond aan mezelf, ik kon me niet concentreren om een boek te lezen, een crypto oplossen lukte me ook niet.
Dus ik heb maar wat zitten haken, waar ik verder niet bij na hoef te denken.

De predikanten leken gisteren massaal aan kanselruil te doen.
Ook daar lijkt toch een zekere moeheid in te sluipen, mede vanwege de huidige situatie.

Ik denk dat het zwaar drukt op iedereen, ongeacht of je nu gewoon doorgaat of niet.
Want het is niet gewoon.
En er zijn wel kunstmatige oppeppers, zoals de komst van een vaccin, maar dat zijn meer "pijnstillers".
In elke preek komt het woord corona of lockdown wel een keer voor, het is niet te vermijden.

Merken jullie bij jezelf ook een bepaalde moeheid, matheid, onzekerheid, hoe je het ook noemen wilt?
En merk je het ook aan je predikant?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door helma »

Ik heb daar zelf niet zo'n last van. Heb het ook niet gemerkt aan de predikanten. Tweede kerstdag hadden we kinderkerstfeest. Onze puberdochter mocht kiezen of we dat zouden 'kijken' of een preek. Ze koos voor een preek.
Gister mochten we eigenlijk een dienst bijwonen, maar vanwege verkoudheidsklachten zijn we thuisgebleven. Dat vond ik wel jammer.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Gistermorgen maakte de predikant er een opmerking over, de hoeveel preken die we in deze dagen te verwerken krijgen.
Ik merkte het gisteravond aan mezelf, ik kon me niet concentreren om een boek te lezen, een crypto oplossen lukte me ook niet.
Dus ik heb maar wat zitten haken, waar ik verder niet bij na hoef te denken.

De predikanten leken gisteren massaal aan kanselruil te doen.
Ook daar lijkt toch een zekere moeheid in te sluipen, mede vanwege de huidige situatie.

Ik denk dat het zwaar drukt op iedereen, ongeacht of je nu gewoon doorgaat of niet.
Want het is niet gewoon.
En er zijn wel kunstmatige oppeppers, zoals de komst van een vaccin, maar dat zijn meer "pijnstillers".
In elke preek komt het woord corona of lockdown wel een keer voor, het is niet te vermijden.

Merken jullie bij jezelf ook een bepaalde moeheid, matheid, onzekerheid, hoe je het ook noemen wilt?
En merk je het ook aan je predikant?
Ik heb op 1e kerst 2 preken gehoord en gisteren weer. Ik zoek niet op 2e kerst ook nog een preek op en tussendoor nog een extra middagdienst of iets dergelijks. 4 preken in 3 dagen vind ik niet teveel om te verwerken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zag van te voren op tegen het aantal diensten in 3 dagen achter elkaar. Maar ik moet zeggen dat dat van me afgevallen is. Ik mocht de vreugde en nabijheid van Christus in mijn hart ervaren dit Kerstfeest. Wat onuitsprekelijk groot dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 28 dec 2020, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door HersteldHervormd »

Wij hadden 5 preken in 3 dagen.

Ik heb daar zelf niet zo een last van. Ik vond de zondag van gisteren ook een verademing. Zo'n rust na al die dagen is echt wel heel waardevol vind ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door samanthi »

We hebben vier preken en het kinderkerstfeest en de kerstnachtdienst, we hebben goede dagen gehad.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Herman »

Wanneer het een vreugde is, dan gaat het luisteren prima.

Toen tijdens preek 5 enkele stereotype zaken zonder context werden geponeerd, haakte ik af. Toen heb ik preek 6 afgeluisterd, waar ik zaterdagavond half elf aan begon.

Normaliter lees ik ook veel, het heeft even geduurd voor ik daar de concentratie voor vond. Maar geen stichtelijke lectuur, dat lukt niet erg, maar de roman Jack van Marilynne Robinson.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ik zag van te voren op tegen het aantal diensten in 3 dagen achter elkaar. Maar ik moet zeggen dat dat van me afgevallen is. Ik mocht de vreugde en nabijheid van Christus in mijn hart ervaren dit Kerstfeest. Wat onuitsprekelijk groot dat Hij gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.
Mooi Philpot, dan bestaat tijd niet tijdens het preken denk ik. Ik merkte dit op 1e kerstdag ook sterk. Het was een heerlijke dag!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door huisman »

4 preken en een kinderkerstfeest. Maar 1 dienst online hoeven meemaken en dat is een groot voorrecht.

De preken van gisteren heb ik al in betreffende topic gezet. Zeer de moeite waard.
Die van eerste kerstdag waren ook bijzonder: ds. P den Butter thema en punten doe ik even uit mijn hoofd.
Morgendienst:
Komt laten wij aanbidden die Koning.
1. De engelen (Hebr.1:6)
2.De wijzen (Matth. 2:11m)
3.Wij?!
Middagdienst: Mattheüs 1:18-25
Jozefs vragen worden:
1. Beantwoord.
Gods antwoorden worden:
2. Geloofd.
3.Gehoorzaamd
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Maanenschijn »

Hier was donderdagavond ket kerstfeest van de zondagsschool. Erg fraai in elkaar gezet uit stukjes die voornamelijk thuis waren opgenomen. Samen met het gezin gekeken, onder het genot van een kopje chocolademelk met slagroom.

Daarna 5 diensten in drie dagen. Persoonlijk heb ik het meeste gehad aan dienst 1 en dienst 5. En met vreugde twee keer achter het orgel mogen zitten, om een kleine bijdrage aan de lofzang leveren.

Tweede kerstdag met dankbaarheid in de kerk gezeten met alle kinderen en hun aanhang (met uitzondering van schoonzoon die op het kleinkind paste). In stilte gedankt dat de Heere ons dat nog onverdiend geeft, 11 stoelen bezet. Tweede kerstdag heeft na de dienst de dominee stil gestaan bij 4 kinderen die de zondagsschool gaan verruilen voor de catechisatie, waaronder onze jongste.

Door een behoorlijk ontstoken slijmvlies in mijn schouder zat ik mijzelf erg in de weg, dat komt de concentratie niet ten goede.

Overigens, speciaal ter vermelding van @Jantje: sinds deze kerst hebben we beelduitzendingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Silo »

Wij hebben mooie diensten gehad. Op tweede kerstdag is er hier tegenwoordig geen eredienst meer.

Ik merk altijd dat de zondag na kerst onze predikant eigenlijk "op" is. Door middel van lange inleidingen en dogmatische uiteenzettingen wordt dan de tijd gevuld. Dat is voor de kinderen erg lastig te volgen. Het was dit jaar sowieso lastiger concentreren met al die diensten. 1,5 uur achter een klein scherm, tv hebben we niet, is net 10-15 minuten te lang. De kinderen komen dan wat betreft kerkdiensten in een negatieve mindset terecht. En dan moeten we oud- en nieuwjaar nog. Ik hoop dat de Heere ons gezin wat concentratie en rust wil schenken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:We hebben vier preken en het kinderkerstfeest en de kerstnachtdienst, we hebben goede dagen gehad.
Wij ookAfbeelding
O ja: nog 2 kerstnachtdiensten donderdagavond AfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik heb op 1e kerst 2 preken gehoord en gisteren weer. Ik zoek niet op 2e kerst ook nog een preek op en tussendoor nog een extra middagdienst of iets dergelijks. 4 preken in 3 dagen vind ik niet teveel om te verwerken.
Het is niet teveel, zo bedoelde ik het niet. Ik luister met vreugde. Maar ik luister ook intens.
En na de dienst ga ik de preek verwerken, in mijn binnenste.
Ik kan ook niet meteen een boek of tijdschrift pakken. Het liefst zou ik dan een eindje gaan lopen.
Ik kan ook merken of een dominee "makkelijk" preekt.
Of dat het, om welke reden dan ook, wat moeizamer gaat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Ik heb op 1e kerst 2 preken gehoord en gisteren weer. Ik zoek niet op 2e kerst ook nog een preek op en tussendoor nog een extra middagdienst of iets dergelijks. 4 preken in 3 dagen vind ik niet teveel om te verwerken.
Het is niet teveel, zo bedoelde ik het niet. Ik luister met vreugde. Maar ik luister ook intens.
En na de dienst ga ik de preek verwerken, in mijn binnenste.
Ik kan ook niet meteen een boek of tijdschrift pakken. Het liefst zou ik dan een eindje gaan lopen.
Ik kan ook merken of een dominee "makkelijk" preekt.
Of dat het, om welke reden dan ook, wat moeizamer gaat.
Ja, dat begrijp ik. Het heeft dan tijd nodig om te verwerken. Wij lopen op zondag vrij regelmatig een rondje.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het verwerken van de preken

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:Ik kan ook niet meteen een boek of tijdschrift pakken. Het liefst zou ik dan een eindje gaan lopen.
Ik kan ook merken of een dominee "makkelijk" preekt.
Of dat het, om welke reden dan ook, wat moeizamer gaat.
Ja, dat begrijp ik. Het heeft dan tijd nodig om te verwerken. Wij lopen op zondag vrij regelmatig een rondje.
Ik vind het ook herkenbaar. Na de zondagochtend-dienst drink ik koffie met mijn gezin, waarna ik normaliter alleen een rondje (meestal 45 minuten) loop. Dat helpt mij de preek te verwerken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie