Slapen in de kerk

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Slapen in de kerk

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
CvdW schreef:
Chrisje72 schreef:Dat herken ik van vroeger, Forummer, als kind ging ik er vroeger lekker voor zitten bij het "grote gebed" en 9 van de 10 keer viel ik tegen mijn moeder aan in slaap. In mijn huidige gemeente is het grote gebed (het wordt hier ook niet zo genoemd) geen preek tegen de Heere maar echt een gebed om de opening van het woord en soms de voorbeden, hoewel die ook vaak in het gebed na de preek aan de orde komen. Het duurt dan ook geen 20 minuten tot een half uur wat ik vroeger wel meemaakte. Bovendien hebben we hier stoelen met ruimte voor je Bijbrl ertussen dus tegen elkaar aan hangen gaat erg lastig.
In welke gemeenten komt dat voor dat een gebed 20 tot 30 minuten duurt?
Ook al zou het de helft zijn, dan is het nog érg lang. Als een predikant het gebed gebruikt om aan de Heere te vertellen hoe Hij moet werken, is het geen gebed meer.
Suggestieve opmerking. Ik pleit zeker niet voor lange gebeden in de kerkdienst, maar zouden we als gemeente niet genoeg aan de Heere te vragen hebben? Als je het zo bekijkt, is 20 minuten erg kort. Dus een lang gebed hoeft helemaal niet te betekenen dat het een preek is.
En nee, ik ben niet gek en weet heus wel wat er gebeurt.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Bertiel »

als het een echt gebed is, dan is 20 minuten geen probleem, maar de meeste gebeden van 20 minuten die ik gehoord heb waren verkapte preken.
Geef dan mij maar een gebed van 5 minuten vanuit het hart
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door -DIA- »

Kijkt iemand misschien wel eens op zijn/haar horloge?
Hoe lang duur een gemiddeld gebed?
En welke dominee levert de langste gebeden?
Of welke is kortste de krachtigste?
Het lijken me onzinnige vragen om mee bezig te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Herman »

Murdoch Campbell schreef:Donald was gewoon te vertellen hoe hij als jongeman te Callernish aanwezig was bij een gebedssamenkomst. Er woonde toen in het district een opmerkelijke christin, bekend als 'Anna nighean an t'saoir.' Annie had een onbeschroomde manier om jongemannen te vertellen wat zij van hun openbare gebeden dacht en Donald was bezorgd dat hij, indien hij gevraagd werd om te bidden, nadien door haar onder handen genomen zou worden! Nadat hij zijn gebed beëindigd had, zag hij haar achter hem zitten. Later nam zij hem bij de hand en zei: 'U begon en eindigde, zoals ik hoopte dat u doen zou. Sommigen vermoeien ons met teveel woorden en dan houden wij op met hen te bidden. Dan wordt het gebed vruchteloos.' Deze raad hielp Donald om een apostel van kortheid te worden in al zijn openbare gebeden.
Een anekdote over twee oprechte christenen uit Nalezingen van de Highland Oogst - godsdienstige opleving in Schotland in 19de eeuw
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Forummer »

J.C. Philpot schreef:Ik merk dat we ons heel erg bewust zijn van de concentratieboog van de gemeenteleden, en daar rekening mee willen houden.

Maar zijn we ons ook bewust van de noodzaak van het gebed, en van de grote geestelijke nood die ons tot gebed dringt?

Volgens de Catechismus is het gebed het "voornaamste stuk der dankbaarheid, welke God van ons vordert, en dat God Zijn genade en den Heiligen Geest alleen aan diegenen geven wil, die Hem met hartelijke zuchten zonder ophouden daarom bidden en daarvoor danken".

Het geirriteerd zijn als het gebed van een predikant 5 minuten te lang duurt, vind ik niet getuigen van besef met betrekking tot het bovenstaande.

Overigens besef ik ook dat de predikant hier ook van doordrongen moet zijn. Dat voorkomt dat gebeden langdradige preken in gebedsvorm worden, en zou er voor zorgen dat er in de gebeden meer om redding van verloren zielen gesmeekt zou worden en om de uitbreiding van Gods koninkrijk. Veel woorden, maken nog geen gebed.
Helemaal mee eens Philpot.
Denk ook wel dat predikanten (tegenwoordig?) denken dat het van hen verwacht wordt, en toegeven aan dit verwachtingspatroon. Dan kan het al snel een verkapte preek worden, om de "verwachte tijd" vol te praten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Hendrikus »

Forummer schreef: Denk ook wel dat predikanten (tegenwoordig?) denken dat het van hen verwacht wordt, en toegeven aan dit verwachtingspatroon. Dan kan het al snel een verkapte preek worden, om de "verwachte tijd" vol te praten.
Benieuwd of er nu wéér iemand reageert met "suggestieve opmerking" :hum
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Slapen in de kerk

Bericht door eilander »

Forummer schreef:Helemaal mee eens Philpot.
Denk ook wel dat predikanten (tegenwoordig?) denken dat het van hen verwacht wordt, en toegeven aan dit verwachtingspatroon. Dan kan het al snel een verkapte preek worden, om de "verwachte tijd" vol te praten.
Suggestieve opmerking. Zie mijn eerdere posting.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Zita »

Het verbaast mij oprecht dat al vier pagina's lang het slapen in de kerk wordt goedgepraat. De dominee preekt te lang, preekt te saai, bidt te lang, het is te warm, kortom: een aaneenrijging van excuses. Die excuses vind ik stuk voor stuk niet geldig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Tiberius »

'Preekt te saai': alsof preken tot een zekere mate van saaiheid okay is, maar daarboven niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Jantje »

Eens.

Slapen in de kerk is zonde, want we gaan dan voorbij aan ons eeuwig zielenheil (dat kan overigens ook als we lichamelijk niet in slaap vallen, maar geestelijk slapende blijven).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Forummer »

Zita schreef:Het verbaast mij oprecht dat al vier pagina's lang het slapen in de kerk wordt goedgepraat. De dominee preekt te lang, preekt te saai, bidt te lang, het is te warm, kortom: een aaneenrijging van excuses. Die excuses vind ik stuk voor stuk niet geldig.
Klopt helemaal. Het is inderdaad niet goed te praten. Maar daarom mogen de dingen die het gemakkelijker maken om in slaap te vallen, toch wel benoemd worden.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Ukkie »

Slapen onder de prediking is zeker niet goed te praten.
Kan hier ook het woord van Jezus:De geest is wel gewillig maar het vlees is zwak van toepassing zijn?
Ik denk van wel. Het is soms écht onvermogen.
Dat is geen excuus maar als wij hier last van hebben mogen we dat ook bij Hem brengen die onze zwakheid kent.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door -DIA- »

Maar als er geen Geest en leven in een preek is, dan zou je toch met ongeduld in de kerk zitten. Duurt het nog lang? Is het eindelijk afgelopen? We kunnen luisteren naar een schone rede, maar dat doet inwendig niets. Ik kan me best wel voorstellen en weet dat ook bij ondervinding, dat er een grote schrik kan zijn als er 'amen' wordt gezegd. Of als je merk dat de dominee zijn preek aan het afronden is. Dan is het inwendig: Nee, niet stoppen, preek maar door.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Dodo »

Soms gebeurt het gewoon, ook al wil je niet. Eutychus viel ook in slaap toen Paulus lang preekte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Soms gebeurt het gewoon, ook al wil je niet. Eutychus viel ook in slaap toen Paulus lang preekte.
Dat kan zeker. Dat is de lichamelijke zwakheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie