Slapen in de kerk

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapen in de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Het is goed om onszelf te onderzoeken als we vaak slapen in de dienst.

Praktisch:
  • Ga ik zaterdagavond niet te laat naar bed?
  • Drink ik op zaterdagavond niet te veel alcohol? (Dat moeten we overigens op andere dagen ook niet doen.)
  • Optioneel: drink ik van te voren een kop koffie? (niet grappig bedoelt, maar kan voor sommigen helpen)
Belangrijker nog (dan komt het praktische gedeelte ook goed):
  • Is de dag des Heeren mij dierbaar, om die te heiligen?
  • Is de eredienst voor mij een hartezaak?
  • Bereid ik de eredienst voor door middel van persoonlijk gebed?
  • Heb ik werkelijk een honger naar het predikte woord?
  • Doe ik werkelijk mijn best om wakker te blijven?
Als je op deze vragen met ja kunt antwoorden, dan is er niets aan de hand. Er zijn inderdaad legitieme medische, lichamelijke, psychische of andere oorzaken. Het is dan misschien mogelijk om daar hulp voor te zoeken, al kan het ook zo zijn dat er niet zomaar een oplossing is.

Moeten we enkele van bovenstaande vragen met nee beantwoorden, dan is er geen reden om hier relativerend over te doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Slapen in de kerk

Bericht door merel »

Zita schreef:Het verbaast mij oprecht dat al vier pagina's lang het slapen in de kerk wordt goedgepraat. De dominee preekt te lang, preekt te saai, bidt te lang, het is te warm, kortom: een aaneenrijging van excuses. Die excuses vind ik stuk voor stuk niet geldig.
Ik denk dat niemand de excuses geldig vindt, maar dat het bijna iedereen wel eens overkomen is. Het kost mij ook wel eens moeite om wakker te blijven, vooral in de middagdienst. Dat ligt niet aan de kerk of predikant. Ik val erg makkelijk in slaap als ik stilzit :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Slapen in de kerk

Bericht door refo »

merel schreef:
Zita schreef:Het verbaast mij oprecht dat al vier pagina's lang het slapen in de kerk wordt goedgepraat. De dominee preekt te lang, preekt te saai, bidt te lang, het is te warm, kortom: een aaneenrijging van excuses. Die excuses vind ik stuk voor stuk niet geldig.
Ik denk dat niemand de excuses geldig vindt, maar dat het bijna iedereen wel eens overkomen is. Het kost mij ook wel eens moeite om wakker te blijven, vooral in de middagdienst. Dat ligt niet aan de kerk of predikant. Ik val erg makkelijk in slaap als ik stilzit :)
Daar is de gewoonte van het staan onder het gebed van de mannen door ontstaan. Omdat ze veel in de buitenlucht werkten, vielen ze gemakkelijk in slaap, zittend en met de ogen dicht. Staand reageert het lichaam niet zo snel op de prikkel van gesloten ogen. Indien de vermoeidheid dan ook een rol gaat spelen, is het in slaap vallen letterlijk op te nemen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:Kijkt iemand misschien wel eens op zijn/haar horloge?
Hoe lang duur een gemiddeld gebed?
En welke dominee levert de langste gebeden?
Of welke is kortste de krachtigste?
Het lijken me onzinnige vragen om mee bezig te zijn.
Prediker 5v1
WEES niet te snel met uw mond en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel en u bent op de aarde; daarom, (4) laat uw woorden weinig zijn.

KT:
4 Te weten die gij in het bidden gebruikt. Den regel van recht en wel te bidden met weinige woorden heeft ons de Heere Christus voorgeschreven, Matth. 6:7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Herman »

refo schreef:Daar is de gewoonte van het staan onder het gebed van de mannen door ontstaan.
In het boek van Hildersham (een vroege puritein) las ik een complete verhandeling over hoe je houding moet zijn in de kerk. Onder andere de gebedshouding zoals we die aantreffen in Gods Woord werd besproken. Hij gaf aan dat Gods Woord er twee kent: staand of geknield.

Ik kan me zo voorstellen dat de motivatie om staand te bidden ook vanuit de bijbel gemotiveerd kan worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:Kijkt iemand misschien wel eens op zijn/haar horloge?
Hoe lang duur een gemiddeld gebed?
En welke dominee levert de langste gebeden?
Of welke is kortste de krachtigste?
Het lijken me onzinnige vragen om mee bezig te zijn.
Prediker 5v1
WEES niet te snel met uw mond en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in den hemel en u bent op de aarde; daarom, (4) laat uw woorden weinig zijn.

KT:
4 Te weten die gij in het bidden gebruikt. Den regel van recht en wel te bidden met weinige woorden heeft ons de Heere Christus voorgeschreven, Matth. 6:7 En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
Hartelijk dank voor uw hartelijke onderwijzing. Het is zaak om elkaar op te scherpen. Nogmaals veel dank! En als u meer gebreken opmerkt: Niet zwijgen, maar spreek me aan, en laten we scherp blijven!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Herman »

Het begrip lang is in tijd vooral een relatief begrip.

Er zijn vast ook heiligen te bedenken die een uur achter elkaar kunnen bidden. Dan is 20 minuten een gepaste lengte als je het openbare gebed doet.

Als iedereen straks 5 minuten bid, dan is dat weer lang ten opzichte van voorgangers die het binnen drie minuten kunnen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Het begrip lang is in tijd vooral een relatief begrip.

Er zijn vast ook heiligen te bedenken die een uur achter elkaar kunnen bidden. Dan is 20 minuten een gepaste lengte als je het openbare gebed doet.

Als iedereen straks 5 minuten bid, dan is dat weer lang ten opzichte van voorgangers die het binnen drie minuten kunnen.
Ik denk dat we geen vaste lengte vast mogen stellen. Een gebed behoort vanzelf geen preek te zijn, maar als de Geest in de raderen komt, ook in het gebed dan kan dat wel eens twee kanten op: Een woordeloze zucht of en aanhoudend gebed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Ongeacht de lengte van het gebed lijkt het me niet gepast om in de kerk in slaap te vallen. Blijf dan thuis, als je zo moe bent. Slapen in de kerk is toch een vorm van desinteresse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Slapen in de kerk

Bericht door refo »

Herman schreef:
refo schreef:Daar is de gewoonte van het staan onder het gebed van de mannen door ontstaan.
In het boek van Hildersham (een vroege puritein) las ik een complete verhandeling over hoe je houding moet zijn in de kerk. Onder andere de gebedshouding zoals we die aantreffen in Gods Woord werd besproken. Hij gaf aan dat Gods Woord er twee kent: staand of geknield.

Ik kan me zo voorstellen dat de motivatie om staand te bidden ook vanuit de bijbel gemotiveerd kan worden.
Ik ken geen voorbeelden in de Bijbel waar gemotiveerd wordt om staand mee te bidden. We motiveren onze gewoonten graag als ziijnde 'bijbels', maar het gaat lang niet altijd op. (En wie is Hildersheim nu weer?)
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Klavart »

refo schreef:
Herman schreef:
refo schreef:Daar is de gewoonte van het staan onder het gebed van de mannen door ontstaan.
In het boek van Hildersham (een vroege puritein) las ik een complete verhandeling over hoe je houding moet zijn in de kerk. Onder andere de gebedshouding zoals we die aantreffen in Gods Woord werd besproken. Hij gaf aan dat Gods Woord er twee kent: staand of geknield.

Ik kan me zo voorstellen dat de motivatie om staand te bidden ook vanuit de bijbel gemotiveerd kan worden.
Ik ken geen voorbeelden in de Bijbel waar gemotiveerd wordt om staand mee te bidden. We motiveren onze gewoonten graag als ziijnde 'bijbels', maar het gaat lang niet altijd op. (En wie is Hildersheim nu weer?)
Hildersheim? Geen idee. Maar waarom heb je het over Hildersheim?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Herman »

refo schreef:(En wie is Hildersheim nu weer?)
Hildersham is een vroege puritein, zoals ik al aangaf.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Slapen in de kerk

Bericht door FlyingEagle »

In het begin van ons huwelijk waren we lid in een gemeente met een predikant die te pas en te onpas mensen aansprak als je iets zei tegen degene die naast je zat. Zelfs jongelui werden bijna bij met de naam aangesproken en moesten soms na de dienst maar eens naar de consistorie komen. Diezelfde predikant zei dan wel dat hij van slapers niks ging zeggen want je wist niet of die persoon geoorloofd misschien tot laat moest werken ofzo.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Slapen in de kerk

Bericht door DDD »

Wat een raar figuur.

Dominees kunnen zich beter tot hun eigen rol beperken. Daar hebben ze vaak al moeite genoeg mee, laat staan dat zij ook nog eens commentaar zouden moeten leveren op de luisteraars.

Wat niet wegneemt dat de heilige Schrift natuurlijk dominee en luisteraars soms een verootmoedigende boodschap brengt. Maar dat is iets anders dan dat een dominee zijn orde zou moeten handhaven.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Slapen in de kerk

Bericht door Orchidee »

Ambtenaar schreef:Ongeacht de lengte van het gebed lijkt het me niet gepast om in de kerk in slaap te vallen. Blijf dan thuis, als je zo moe bent. Slapen in de kerk is toch een vorm van desinteresse.
Wat een ongenuanceerde uitspraak!
Ik kan meestal goed wakker blijven tijdens een kerkdienst (gelukkig) maar soms val ik echt bijna in slaap en moet ik alle moeite doen om niet te knikkebollen (letterlijk), dit overkomt mij al bijna 15 jaar door bepaalde medicijnen die ik moet gebruiken.
Niemand (buiten mijn eigen man en kinderen) weet dit dus kan het overkomen als desinteresse bijvoorbeeld.
En thuis blijven als ik moe ben heeft geen nut want het "overvalt" me meestal onverwachts.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie