Slapen in de kerk

Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Zeeuw »

Nu de kinderen wat ouder worden heb ik er minder last van. Maar als je de halve nacht op bent met een huilend kind, is het wel eens een uitdaging. Meeschrijven helpt ook zeker mee.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapen in de kerk

Bericht door samanthi »

Vroeger was er in de kerk, waar ik toen kerkte, een organist, die in militaire dienst zat, hij had een zware veldtocht achter de rug en had toen weekendverlof, tijdens de de dienst viel hij in slaap, na het amen kwam er niets... de koster moest hem wakker maken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Slapen in de kerk

Bericht door parsifal »

Mijn vader had ooit het verhaal over iemand die de nacht had moeten werken, en in de kerk werd wakkergestoten door vrienden. En die jongeman werd wakker met een luidruchtig armen uitstrekken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapen in de kerk

Bericht door samanthi »

parsifal schreef:Mijn vader had ooit het verhaal over iemand die de nacht had moeten werken, en in de kerk werd wakkergestoten door vrienden. En die jongeman werd wakker met een luidruchtig armen uitstrekken.
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Slapen in de kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Een bekende anekdote is die van een predikant, die vanaf de preekstoel een ouderling vroeg om iemand wakker te maken. De ouderling antwoordde: dat moet u zelf maar doen, want u heeft hem ook in slaap gepreekt.

Deze anekdote hoorde ik uit de mond van een behoudende bevindelijk-gereformeerde predikant, maar ik weet niet of het verzonnen is. Ik heb er wel ambivalente gevoelens bij overigens.

Ik vind het altijd wel aangrijpend als ik slapende mensen in de kerk zie. Aan de ene kant is het menselijk, en kan het medische en andere oorzaken hebben. We doen er goed aan om voorzichtig te zijn met conclusies. Aan de andere kant, gaat het wel om mensen met een ziel voor de eeuwigheid, die als ze niet gered zijn zoals Jonathan Edwards uitdrukte aan een draadje boven de hel hangen, en die hun tijd onder de bediening der verzoening verslapen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Slapen in de kerk

Bericht door helma »

Ik heb altijd slaap. Door medicatie. Heel lastig. Ik neem mijn medicijnen om die reden altijd 's avonds in, maar toch blijf ik er overdag wat slaperig van. Als ik dan om bepaalde redenen niet zo goed slaap kan ik in de kerk daar behoorlijk last van hebben.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Bertiel »

Ik heb er gelukkig nooit last van, wel dat m'n concentratie de ene keer beter is dan de andere keer.

Je weet gewoon wie er slaapt en wie niet, ik vraag me af of dat altijd door drukte e.d. is.
Ik zie mensen met een heel druk leven qua gezin of qua werk die altijd wakker zijn, en mensen die gepensioneerd zijn, of uit de kleine kinderen die standaard iedere dienst zitten te slapen.
De situatie door Helma geschetst uitgesloten, maar ik ben bang dat het vaak ook een makkelijk overgeven aan is. En ja, dat is erg aangrijpend!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik heb altijd slaap. Door medicatie. Heel lastig. Ik neem mijn medicijnen om die reden altijd 's avonds in, maar toch blijf ik er overdag wat slaperig van. Als ik dan om bepaalde redenen niet zo goed slaap kan ik in de kerk daar behoorlijk last van hebben.
Ik heb het ook regelmatig, zeker nu ik dubbele hooikoortsmedicatie slik.
Kleed je niet te warm, eerder te dun. Want warmte is in dat geval funest.
Als je koude handen (en voeten) hebt, zal het moeilijker zijn om in te dutten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Slapen in de kerk

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef:Een bekende anekdote is die van een predikant, die vanaf de preekstoel een ouderling vroeg om iemand wakker te maken. De ouderling antwoordde: dat moet u zelf maar doen, want u heeft hem ook in slaap gepreekt.

Deze anekdote hoorde ik uit de mond van een behoudende bevindelijk-gereformeerde predikant, maar ik weet niet of het verzonnen is. Ik heb er wel ambivalente gevoelens bij overigens.

Ik vind het altijd wel aangrijpend als ik slapende mensen in de kerk zie. Aan de ene kant is het menselijk, en kan het medische en andere oorzaken hebben. We doen er goed aan om voorzichtig te zijn met conclusies. Aan de andere kant, gaat het wel om mensen met een ziel voor de eeuwigheid, die als ze niet gered zijn zoals Jonathan Edwards uitdrukte aan een draadje boven de hel hangen, en die hun tijd onder de bediening der verzoening verslapen.
Het is inderdaad aangrijpend als er mensen slapen in de kerk. Ook goed om voorzichtig te zijn met conclusies.
Ik weet niet hoe het bij u is, maar regelmatig kwabbelt de predicatie hier door. Ik mis het vuur, het dwing ze om in te gaan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Jantje »

Ik heb wel eens gelezen van een organist die zat te dommelen. Toen de dominee de tussenzang had opgegeven, en het stil bleef, schrok hij wakker.

Hij zette niet de Psalm in die de dominee had opgegeven, maar met het volle werk Psalm 3: 3.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Slapen in de kerk

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ik heb wel eens gelezen van een organist die zat te dommelen. Toen de dominee de tussenzang had opgegeven, en het stil bleef, schrok hij wakker.

Hij zette niet de Psalm in die de dominee had opgegeven, maar met het volle werk Psalm 3: 3.
Daar heb ik nog een variant op:
In Gramsbergen kon de predikant, Johannes Vinke, die ook in Enter had gestaan, vanaf de kansel zien dat de organist ingedut was achter het orgel. Hij gaf plotseling een tussenzang op: “Ontwaakt gij die slaapt!” De organist schrok tijdig wakker en speelde het gezang. Toen de kerkenraad naar de consistorie afmarcheerde, speelde hij: “Laat mij slapend op u wachten”.
Bron: https://www.hartvanrijssen.nl/nieuws/al ... ie-slaapt-
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Ora et labora »

Er was ooit is een ouderling die mocht een gebed doen.
Hij bad zo lang dat de dominee in slaap was gevallen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Slapen in de kerk

Bericht door DDD »

Ik heb echt nog nooit iemand in de kerk zien slapen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Slapen in de kerk

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik heb echt nog nooit iemand in de kerk zien slapen.
Dat is heel bijzonder. Dat betekent dan dat óf jij niet goed hebt gekeken, óf alle dominees dusdanig goed preekten/ouderlingen dusdanig goed een preek lazen, dat de mensen niet in slaap vielen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Slapen in de kerk

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik heb echt nog nooit iemand in de kerk zien slapen.
Nee maar wel een die de binnenkant van hun ogenleden zaten te bekijken . :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie