Emoties tijdens een kerkdienst

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Mara »

huisman schreef:Maar deze discussie gelezen hebbende heeft het weinig zin om ook maar iets te bespreken op dit forum.
Het wordt direct met oneliners platgeslagen.
Het vliegt zoals ik al eerder opmerkte, alle kanten op. Het blijft over een bekering gaan. Dat was niet de vraag!
Nogmaals een poging om het on topic te krijgen:
Mara schreef: Herkennen jullie daar iets van? Komt het minder voor dan vroeger?

Ik bedoel dus geen emoties vanwege een gebeurtenis, zoals rouw, doop of huwelijk, of als je kind belijdenis doet.
Maar als het Woord in je hart valt en alles en iedereen om je heen valt weg.
Dus geen bekeringsverhalen, de Heere spreekt tot het hart van iemand, dat kan zijn in de preek, maar ook tijdens het bijbellezen.
Ik zal het zo vragen, het wordt te groot om te bevatten, het is een Wonder voor je. Je liep met een vraag en dan lees of hoor je het antwoord.

Is het zo duidelijk(er)?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Herman schreef:Ik moet sterk denken aan de tekst: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gesteld?

Ik vraag er dus nogmaals aandacht voor. Als iemand iets stelt wat overeenkomstig Gods Woord is en het raakt de kennis van onze zonden, onze verloren staat, of de boetvaardigheid binnen de bekering, dan hoeft dat niet vanzelf een onevenwichtigheid te betekenen! We bespreken in dit topic emoties. Dus een opmerking moet je in dat licht bespreken, en niet in het licht van de kritische homileet die een preekvoorstel van een student onderzoekt op evenwichtigheid.

Kunnen we ons daar aan committeren, of niet?

Ik wel. Maar deze discussie gelezen hebbende heeft het weinig zin om ook maar iets te bespreken op dit forum.
Het wordt direct met oneliners platgeslagen. Jammer want in het verleden best vaak wat opgestoken van een discussie.
Het is echt andersom beste Huisman, ik leg uit aan Forummer wat de Heilige Geest zoal doet in het leven van Gods kinderen, jij reageert met je stokpaardjes (ik wil dat andere woord niet gebruiken) en nu ook weer, je reageert op een gedeelte van mijn post en weer alleen met je stokpaardjes... Dat is echt frustrerend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Alleen als Gods Woord de boventoon kan voeren. En dat is opnieuw niet het geval.

Als 2 Korinthe 7 vers 10 volgens @Samanthi niet klopt, is er wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Ik vind het vreselijk erg dat deze Bijbeltekst zo afgeserveerd wordt.
Als jij zegt dat droefheid zalig maakt, dan is er idd geen discussie mogelijk, je haalt de tekst duidelijk uit zijn context, bovendien lees je hem niet goed, er staat werkt, dat betekent dat het een middel is, maar niet Het middel, het oude testament gaat over de , zaligmaker die zou komen, het nieuwe testament over Hem die gekomen is, de Enige Naam door welke wij zalig kunnen worden.

Dat je zonden gaat bewenen, haten en vlieden is niet hetgeen ons zalig maakt, maar alleen het Bloed van de Heere Jezus Christus reinigt ons van alle zonden.
Zonder droefheid naar God is er geen bekering mogelijk. Als jij het daar niet mee eens bent, kan ik niet langer op dit forum aanwezig zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Alleen als Gods Woord de boventoon kan voeren. En dat is opnieuw niet het geval.

Als 2 Korinthe 7 vers 10 volgens @Samanthi niet klopt, is er wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Ik vind het vreselijk erg dat deze Bijbeltekst zo afgeserveerd wordt.
Als jij zegt dat droefheid zalig maakt, dan is er idd geen discussie mogelijk, je haalt de tekst duidelijk uit zijn context, bovendien lees je hem niet goed, er staat werkt, dat betekent dat het een middel is, maar niet Het middel, het oude testament gaat over de , zaligmaker die zou komen, het nieuwe testament over Hem die gekomen is, de Enige Naam door welke wij zalig kunnen worden.

Dat je zonden gaat bewenen, haten en vlieden is niet hetgeen ons zalig maakt, maar alleen het Bloed van de Heere Jezus Christus reinigt ons van alle zonden.
Zonder droefheid naar God is er geen bekering mogelijk. Als jij het daar niet mee eens bent, kan ik niet langer op dit forum aanwezig zijn.

Hoezo kan jij niet op het forum aanwezig zijn als een ander (mogelijk) afwijkend is?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

Niet huilen Jantje :cry
Beter lezen misschien :hum
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Herman schreef:Ik moet sterk denken aan de tekst: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gesteld?

Ik vraag er dus nogmaals aandacht voor. Als iemand iets stelt wat overeenkomstig Gods Woord is en het raakt de kennis van onze zonden, onze verloren staat, of de boetvaardigheid binnen de bekering, dan hoeft dat niet vanzelf een onevenwichtigheid te betekenen! We bespreken in dit topic emoties. Dus een opmerking moet je in dat licht bespreken, en niet in het licht van de kritische homileet die een preekvoorstel van een student onderzoekt op evenwichtigheid.

Kunnen we ons daar aan committeren, of niet?

Ik wel. Maar deze discussie gelezen hebbende heeft het weinig zin om ook maar iets te bespreken op dit forum.
Het wordt direct met oneliners platgeslagen. Jammer want in het verleden best vaak wat opgestoken van een discussie.
Het is echt andersom beste Huisman, ik leg uit aan Forummer wat de Heilige Geest zoal doet in het leven van Gods kinderen, jij reageert met je stokpaardjes (ik wil dat andere woord niet gebruiken) en nu ook weer, je reageert op een gedeelte van mijn post en weer alleen met je stokpaardjes... Dat is echt frustrerend.
Ik denk dat jij je vergist. Ik heb vandaag namelijk niet meegedaan met de discussie alleen meegelezen en daar werd ik wat moedeloos van.
Jij suggereert namelijk telkens weer dat er forummers zijn die ontkennen dat alleen het bloed van Christus de zondaar kan reinigen en zalig maken. Elke gesprekspartner van jou op het RF weet dit en daarom is dit telkens herhalen onnodig.
In de discussies op dit forum gaat het vaak over hoe een zondaar dat beleefd en wat Gods weg is in het zaligen van zondaren. Wat gebeurd er met een geestelijk dood mens als Gods Geest in hem of haar gaat werken?
En dat gaat naar mijn diepste overtuiging in de weg van diepe verootmoediging en berouw. Psalm 130 is waar voor al Gods kinderen . Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE, Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan.

P.S. @samanthi haal nu niet direct de rest van Psalm 130 aan want ik heb ook een Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
pierre27 schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Ik houd het liever bij de ootmoedige geloofsbelijdenis van de hoofdman over honderd, waarvan Jezus zelfs zei dat Hij zo'n groot geloof zelfs in Israël niet had gevonden.
Ootmoed sluit tranen en/of blijdschap niet uit.
Klopt absoluut Samanthi!
Maar verheuging en blijdschap zonder diepe verootmoediging en berouw is namaak. Lees wat de moorman las en leef in waarom dit noodzakelijk was en is. Gods Geest moet ons overtuigen en overbuigen.
Huisman schreef: Ik denk dat jij je vergist. Ik heb vandaag namelijk niet meegedaan met de discussie alleen meegelezen en daar werd ik wat moedeloos van.
Hier reageer je toch?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Alleen als Gods Woord de boventoon kan voeren. En dat is opnieuw niet het geval.

Als 2 Korinthe 7 vers 10 volgens @Samanthi niet klopt, is er wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Ik vind het vreselijk erg dat deze Bijbeltekst zo afgeserveerd wordt.
Als jij zegt dat droefheid zalig maakt, dan is er idd geen discussie mogelijk, je haalt de tekst duidelijk uit zijn context, bovendien lees je hem niet goed, er staat werkt, dat betekent dat het een middel is, maar niet Het middel, het oude testament gaat over de , zaligmaker die zou komen, het nieuwe testament over Hem die gekomen is, de Enige Naam door welke wij zalig kunnen worden.

Dat je zonden gaat bewenen, haten en vlieden is niet hetgeen ons zalig maakt, maar alleen het Bloed van de Heere Jezus Christus reinigt ons van alle zonden.
Zonder droefheid naar God is er geen bekering mogelijk. Als jij het daar niet mee eens bent, kan ik niet langer op dit forum aanwezig zijn.
Zeg ik dat dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Die indruk laat je wel blijken inderdaad, door de eenzijdige bijdragen en losse flodders die je in de discussie gooit. Het lijkt alsof je het voorbereidend werk des Heiligen Geestes ontkent. En dat vind ik vreselijk gevaarlijk en ook on-Bijbels.

Ik zou graag van jou eens een antwoord krijgen op de onderstaande vraag:
Ben jij het met me eens dat zonder droefheid naar God er geen bekering mogelijk is? En waarom ben je het daarin wel of niet met me eens?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

@Huisman. Heb je bij alle refoforummers geïnformeerd? Zo ja dan ben je mij vergeten ;)

Beste @Huisman als je stelt dat de bekering altijd zo gaat in de weg die je hier zegt dan is het misschien mooi om het stukje van @bertiel te lezen van John Love bij geloofsopbouwend voor het nodige evenwicht.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

Jantje schreef:Die indruk laat je wel blijken inderdaad, door de eenzijdige bijdragen en losse flodders die je in de discussie gooit. Het lijkt alsof je het voorbereidend werk des Heiligen Geestes ontkent. En dat vind ik vreselijk gevaarlijk en ook on-Bijbels.

Ik zou graag van jou eens een antwoord krijgen op de onderstaande vraag:
Ben jij het met me eens dat zonder droefheid naar God er geen bekering mogelijk is? En waarom ben je het daarin wel of niet met me eens?
Ik lees dat er niet uit Jantje maar zoals ik al zei beter lezen :tilt . Nu lijkt het wel of je door het scherm bij me binnenkomt. :oO
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Bertiel »

droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

Forummer schreef:Wacht even, Samanthi zegt hier heel duidelijk dat het allebei nodig is. Dus niet de droefheid wel, en het vertrouwen niet. En ook niet het vertrouwen wel, maar de droefheid niet.

Samanthi probeert juist dit evenwicht te benadrukken. Ik denk terecht. Eenzijdig nadruk op de droefheid maakt onzekerheid. Dat lijkt wel de theologie van deze tijd te worden, dat onzekerheid een kenmerk is van het ware geloof. Dat is niet juist. Zie bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels. Die leren toch echt anders. En volgens mij onderschrijven we allemaal de DL.

Ik krijg het idee dat er een beetje gereageerd word op de persoon Samanthi, en niet op wat ze schrijft.
Inderdaad het belangrijke evenwicht! Bedankt.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

Terri schreef:En weer schieten we in het elkaar niet begrijpen of ben ik nu te pessimistisch? :)
Natuurlijk word je niet zalig op grond van de droefheid, maar de oorzaak van je droefheid is een verlangen naar God en omdat Hij die tot Hem komt nooit afwijst word je zalig.
Maar niets van al deze dingen zijn los verkrijgbaar.
Wat ik wel merk is dat er posters zijn die de tijd voor het verkrijgen van de zaligheid ( het geloof in de Heere Jezus) absoluut koppelen aan droefheid, verdriet, enz. terwijl er toch echt geschiedenissen in de Bijbel staan daar dit zo niet duidelijk staat.
Nieuwsgierigheid b.v., bijzonder toch? En door de verbondenheid met Jezus, gebeurt er wat. In Zijn licht zien we uiteindelijk pas echt wie we zijn. En dan komt er onherroepelijk diepe ootmoed, verslagenheid wb je zijn.
Net als bij mijn vorige post naar voren gehaald voor broodnodige evenwicht in discussie.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Die indruk laat je wel blijken inderdaad, door de eenzijdige bijdragen en losse flodders die je in de discussie gooit. Het lijkt alsof je het voorbereidend werk des Heiligen Geestes ontkent. En dat vind ik vreselijk gevaarlijk en ook on-Bijbels.

Ik zou graag van jou eens een antwoord krijgen op de onderstaande vraag:
Ben jij het met me eens dat zonder droefheid naar God er geen bekering mogelijk is? En waarom ben je het daarin wel of niet met me eens?
Zou je eerst willen aangeven waar ik die suggestie wekt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie