Emoties tijdens een kerkdienst

Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Klopt inderdaad ja. Geen geestelijk werk voor de rechtvaardigmaking toch?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Die indruk laat je wel blijken inderdaad, door de eenzijdige bijdragen en losse flodders die je in de discussie gooit. Het lijkt alsof je het voorbereidend werk des Heiligen Geestes ontkent. En dat vind ik vreselijk gevaarlijk en ook on-Bijbels.

Ik zou graag van jou eens een antwoord krijgen op de onderstaande vraag:
Ben jij het met me eens dat zonder droefheid naar God er geen bekering mogelijk is? En waarom ben je het daarin wel of niet met me eens?
Zou je eerst willen aangeven waar ik die suggestie wekt?
Je benoemt alleen dat het bloed van Jezus zalig maakt van de zonden, maar je schrijft nergens dat de droefheid over de zonde en naar God ook onmisbaar hoort te zijn voor de ware zaligmakende bekering.

Ik hoop dat je me echt een antwoord wil geven op de vragen die ik hierboven stelde.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 dec 2020, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Ukkie »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Juist.

En soms is een Bijbeltekst zo duidelijk, dat je je afvraagt waarom men daar dan nog vragen bij heeft.

Dit is nou precies waarom ik vervreemding ervaar op dit forum, @Zeeuw.
20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de ]voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

21) de droefheid der
Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees van Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kain, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
Ik heet geen Samanthi maar dit is vlgs mij het gevraagde antwoord op jouw vraag. ;)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Idd, de kantekening heeft het namelijk over God zijn vader, dus geheel in lijn met b.v. Romeinen 7
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Die kanttekeningen is en was mijn antwoord.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Die kanttekeningen is en was mijn antwoord.
Dus zonder de droefheid geen bekering. Toch?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Die indruk laat je wel blijken inderdaad, door de eenzijdige bijdragen en losse flodders die je in de discussie gooit. Het lijkt alsof je het voorbereidend werk des Heiligen Geestes ontkent. En dat vind ik vreselijk gevaarlijk en ook on-Bijbels.

Ik zou graag van jou eens een antwoord krijgen op de onderstaande vraag:
Ben jij het met me eens dat zonder droefheid naar God er geen bekering mogelijk is? En waarom ben je het daarin wel of niet met me eens?
Zou je eerst willen aangeven waar ik die suggestie wekt?
Je benoemt alleen dat het bloed van Jezus zalig maakt van de zonden, maar je schrijft nergens dat de droefheid naar de zonde ook omisbaar hoort te zijn voor de ware zaligmakende bekering.

Ik hoop dat je me echt een antwoord wil geven op de vragen die ik hierboven stelde.
Gelukkig dat ze dat niet zegt...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Die kanttekeningen is en was mijn antwoord.
Dus zonder de droefheid geen bekering. Toch?
Zonder bekering geen droefheid!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
Bertiel schreef:droefheid naar God is toch een vrucht (DL)?
Inderdaad. Je hebt gelijk. Ik las even verkeerd in de kanttekening van 2 Korinthe 7 vers 10.
Die kanttekeningen is en was mijn antwoord.
Dus zonder de droefheid geen bekering. Toch?
Wil je me laten buikspreken?
Droefheid is er, door te zien naar de Heere Jezus, door te zien hoeveel kwaad ik gedaan hebt dat de Heere Jezus zo moest lijden, dat staat ook in begin van het Avondmaalsformulier, dat ik zo tegen God gezondigd heb dat Hij dat op Zijn Zoon gelegd heeft.

Misschien is het zonder ware bekering géén ware droefheid naar God.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Het is de droefheid naar God die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Niet andersom!

Niet de zaligheid werkt dat. Door de droefheid naar God wordt die zaligheid gewerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Maar verheuging en blijdschap zonder diepe verootmoediging en berouw is namaak. Lees wat de moorman las en leef in waarom dit noodzakelijk was en is. Gods Geest moet ons overtuigen en overbuigen.
Huisman schreef: Ik denk dat jij je vergist. Ik heb vandaag namelijk niet meegedaan met de discussie alleen meegelezen en daar werd ik wat moedeloos van.
Hier reageer je toch?
Dat was gisteravond net na middernacht. Vandaag noem ik toen wij van onze nachtrust genoten hadden.

Mijn gesprek met jou kan beter stoppen. Jij noemt duidelijke Bijbelse noties “stokpaardjes” . Dan is verder spreken vrij zinloos.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Het is de droefheid naar God die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Niet andersom!

Niet de zaligheid werkt dat. Door de droefheid naar God wordt die zaligheid gewerkt.
Dan kloppen de kanttekeningen niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Het is de droefheid naar God die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Niet andersom!

Niet de zaligheid werkt dat. Door de droefheid naar God wordt die zaligheid gewerkt.
Dan kloppen de kanttekeningen niet.
Wel. Lees de eerste zin bij de kanttekening 20 maar. En lees voor de aardigheid ook eens de drie verwijsteksten. Die had ik nog niet genoemd.
2 Samuël 12: 13: Toen zeide David tot Nathan: Ik heb gezondigd tegen den HEERE. En Nathan zeide tot David: De HEERE heeft ook uw zonde weggenomen; gij zult niet sterven.
Matthéüs 26: 75: En terstond kraaide de haan; en Petrus werd indachtig het woord van Jezus, Die tot hem gezegd had: Eer de haan gekraaid zal hebben, zult gij Mij driemaal verloochenen. En naar buiten gaande, weende hij bitterlijk.
Lukas 18: 13: En de tollenaar van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God, zijt mij zondaar genadig.

Pas ná de schuldbelijdenis en de droefheid over de zonde zien we in bovenstaande teksten dat God de zonden vergeeft. Niet ervoor!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:Het is de droefheid naar God die een onberouwelijke bekering werkt tot zaligheid. Niet andersom!

Niet de zaligheid werkt dat. Door de droefheid naar God wordt die zaligheid gewerkt.
Hier ga je toch wel erg kort door de bocht. In deze tekst sluit de bekering de volle vrucht in. Idem het woord ‘zaligheid’ ziet hier op de vrucht. In deze context zien deze woorden dus niet op de eerste genade. De ‘droefheid naar God’ betekent trouwens: droefheid uit en overeenkomstig God conform het Griekse woord (‘naar’ geeft niet de richting aan, maar de overeenkomst). Deze droefheid gaat vergezeld met het ware zaligmakende geloof.

Verder ben ik heel blij dat ik hier niet meer meedoe. Dit is even een uitzondering. (Ik ben dus weer weg.)
Plaats reactie