Emoties tijdens een kerkdienst

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Juist.

En soms is een Bijbeltekst zo duidelijk, dat je je afvraagt waarom men daar dan nog vragen bij heeft.

Dit is nou precies waarom ik vervreemding ervaar op dit forum, @Zeeuw.
20) naar God werkt
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de ]voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

21) de droefheid der
Dat is, welke in wereldse mensen is, om het verlies van wereldse zaken, of die uit vrees van Gods straf alleen wordt veroorzaakt, waarop verharding in de zonde, wanhoop en eindelijk de verdoemenis zelve volgt, gelijk in Kain, Achitofel, Achab, Judas en dergelijken te zien is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Ik citeer de kanttekening ook.

Maar jij leest blijkbaar over het eerste zinnetje heen: Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft (...).
Zonder de beleving van het eerste gedeelte van deze kanttekening, kunnen we nooit vertrouwen op de verdienste van Jezus.
Laatst gewijzigd door Jantje op 08 dec 2020, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Herman schreef:De tekst lijkt me vrij duidelijk: ja dus.

Ergo, huisman maakt dus een terechte opmerking dat een blijdschap in Jezus die losgemaakt wordt van het begrip droefheid nep is.

Je vraagt je af, waarom wij dit steeds naar voren brengen? Nu, gewoon omdat het een bijbels element is. Niet meer en niet minder.
Een droefheid die losgemaakt wordt van de Heere Jezus evenzo... Lees de kanttekeningen bij de tekst...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik citeer de kanttekening ook.

Maar jij leest blijkbaar over het eerste zinnetje heen: Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is, en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijn Vader door zijn zonde vertoornd heeft (...).
Dan kun je, volgens jou zalf worden door je droefheid naar God?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Ja. De ware droefheid naar God maakt zalig. En de kanttekening schrijft dat heel duidelijk. Als jij dat bestrijdt, en die indruk bekruipt me nu heel erg sterk, durf ik zelfs te zeggen dat dit tegen Gods Woord is.

Misschien moet je eens het boekje van professor Wisse hierover lezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ja. De ware droefheid naar God maakt zalig. En de kanttekening schrijft dat heel duidelijk. Als jij dat bestrijdt, en die indruk bekruipt me nu heel erg sterk, durf ik zelfs te zeggen dat dit tegen Gods Woord is.

Misschien moet je eens het boekje van professor Wisse hierover lezen.
Alleen het Bloed van onze Heere Jezus Christus maakt zalig!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Forummer »

Wacht even, Samanthi zegt hier heel duidelijk dat het allebei nodig is. Dus niet de droefheid wel, en het vertrouwen niet. En ook niet het vertrouwen wel, maar de droefheid niet.

Samanthi probeert juist dit evenwicht te benadrukken. Ik denk terecht. Eenzijdig nadruk op de droefheid maakt onzekerheid. Dat lijkt wel de theologie van deze tijd te worden, dat onzekerheid een kenmerk is van het ware geloof. Dat is niet juist. Zie bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels. Die leren toch echt anders. En volgens mij onderschrijven we allemaal de DL.

Ik krijg het idee dat er een beetje gereageerd word op de persoon Samanthi, en niet op wat ze schrijft.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door pierre27 »

En we zijn er weer......
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:En we zijn er weer......
Ja fijn weer bij het evenwicht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
pierre27 schreef:En we zijn er weer......
Ja fijn weer bij het evenwicht.
Helaas denk ik daar anders over. Enfin dat is niet nieuw.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Terri »

En weer schieten we in het elkaar niet begrijpen of ben ik nu te pessimistisch? :)
Natuurlijk word je niet zalig op grond van de droefheid, maar de oorzaak van je droefheid is een verlangen naar God en omdat Hij die tot Hem komt nooit afwijst word je zalig.
Maar niets van al deze dingen zijn los verkrijgbaar.
Wat ik wel merk is dat er posters zijn die de tijd voor het verkrijgen van de zaligheid ( het geloof in de Heere Jezus) absoluut koppelen aan droefheid, verdriet, enz. terwijl er toch echt geschiedenissen in de Bijbel staan daar dit zo niet duidelijk staat.
Nieuwsgierigheid b.v., bijzonder toch? En door de verbondenheid met Jezus, gebeurt er wat. In Zijn licht zien we uiteindelijk pas echt wie we zijn. En dan komt er onherroepelijk diepe ootmoed, verslagenheid wb je zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Herman »

Ik moet sterk denken aan de tekst: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gesteld?

Ik vraag er dus nogmaals aandacht voor. Als iemand iets stelt wat overeenkomstig Gods Woord is en het raakt de kennis van onze zonden, onze verloren staat, of de boetvaardigheid binnen de bekering, dan hoeft dat niet vanzelf een onevenwichtigheid te betekenen! We bespreken in dit topic emoties. Dus een opmerking moet je in dat licht bespreken, en niet in het licht van de kritische homileet die een preekvoorstel van een student onderzoekt op evenwichtigheid.

Kunnen we ons daar aan committeren, of niet?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door Jantje »

Alleen als Gods Woord de boventoon kan voeren. En dat is opnieuw niet het geval.

Als 2 Korinthe 7 vers 10 volgens @Samanthi niet klopt, is er wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Ik vind het vreselijk erg dat deze Bijbeltekst zo afgeserveerd wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door huisman »

Herman schreef:Ik moet sterk denken aan de tekst: Wie heeft u tot een overste en rechter over ons gesteld?

Ik vraag er dus nogmaals aandacht voor. Als iemand iets stelt wat overeenkomstig Gods Woord is en het raakt de kennis van onze zonden, onze verloren staat, of de boetvaardigheid binnen de bekering, dan hoeft dat niet vanzelf een onevenwichtigheid te betekenen! We bespreken in dit topic emoties. Dus een opmerking moet je in dat licht bespreken, en niet in het licht van de kritische homileet die een preekvoorstel van een student onderzoekt op evenwichtigheid.

Kunnen we ons daar aan committeren, of niet?

Ik wel. Maar deze discussie gelezen hebbende heeft het weinig zin om ook maar iets te bespreken op dit forum.
Het wordt direct met oneliners platgeslagen. Jammer want in het verleden best vaak wat opgestoken van een discussie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Emoties tijdens een kerkdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Alleen als Gods Woord de boventoon kan voeren. En dat is opnieuw niet het geval.

Als 2 Korinthe 7 vers 10 volgens @Samanthi niet klopt, is er wat mij betreft geen discussie meer mogelijk. Ik vind het vreselijk erg dat deze Bijbeltekst zo afgeserveerd wordt.
Als jij zegt dat droefheid zalig maakt, dan is er idd geen discussie mogelijk, je haalt de tekst duidelijk uit zijn context, bovendien lees je hem niet goed, er staat werkt, dat betekent dat het een middel is, maar niet Het middel, het oude testament gaat over de , zaligmaker die zou komen, het nieuwe testament over Hem die gekomen is, de Enige Naam door welke wij zalig kunnen worden.

Dat je zonden gaat bewenen, haten en vlieden is niet hetgeen ons zalig maakt, maar alleen het Bloed van de Heere Jezus Christus reinigt ons van alle zonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie