Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Isala schreef:
Wim Anker schreef:Dit begrijp ik niet. De gelijkenis zegt toch dat een christen (kind van het Koninkrijk) niet altijd te herkennen is? En jij zegt toch dat een christen altijd te herkennen is?
Ik zeg niet dat ze altijd te herkennen zijn. Een vleselijk christen kan veel op een wereldling lijken, dat is droevig genoeg.
Maar ik ben er van overtuigt dat de vrucht van de Geest echt te herkennen is. Er zijn gelukkig door alle eeuwen heen gelovigen waarvan je kunt zeggen: aan de vrucht herken je de boom.

Daarnaast zegt deze gelijkenis niet dat een kind van het Koninkrijk niet te herkennen is, maar dat het onkruid nog mag blijven staan.
Zij leven dus samen op de akker van de wereld, totdat de oogst komt.
De Heere Jezus is niet gekomen om deze wereld te oordelen. Het oordeel komt bij de oogst, zoals dat staat in vers 39-43.
Ik denk eerder dat iemand net kan doen of hij of zij kind van God is, hypocrieten, daar lees je over in de Bijbel, het is niet aan ons ons het te beoordelen wie wel of niet, je herkent kinderen van God zeker we, maar je kan je vergissing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Er is verschil tussen Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil. Maar de prediking moet uitgaan van God geopenbaarde wil, en die bevat duidelijk dat mensen die niet de vruchten van de Geest hebben, geen kinderen van God zijn. Wij behoeven ons niet te beproeven aan Gods verborgen wil. Andere mensen behoeven wij al helemaal niet te beproeven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Er is verschil tussen Gods geopenbaarde wil en Gods verborgen wil. Maar de prediking moet uitgaan van God geopenbaarde wil, en die bevat duidelijk dat mensen die niet de vruchten van de Geest hebben, geen kinderen van God zijn. Wij behoeven ons niet te beproeven aan Gods verborgen wil. Andere mensen behoeven wij al helemaal niet te beproeven.
Helder
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie