Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Geytenbeekje »

-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Het feit dat ze met zwarte panty's en een pak met een hoed op naar een kerk lopen? Ik ken verder niemand die er zo bijloopt.
Ook dat niet. Ik heb regelmatig een zwarte panty aan, het is zelfs modieus.
Het is toch een bepaalde kledingstijl denk ik, "collegestyle-achtig'?
Ik heb zo vaak mensen ontmoet die ik herkende als refo's en zij mij niet.
Stond ik in wereldse kleding? Nee, absoluut niet.
Maar ik kocht en koop mijn kleding niet bij winkels die in de refobladen adverteren, misschien is dat het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Mara schreef: Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Het feit dat ze met zwarte panty's en een pak met een hoed op naar een kerk lopen? Ik ken verder niemand die er zo bijloopt.
Wij lopen er op zondag ook zo bij. Met de kanttekening dat we maar 3 kinderen hebben en onze dochter van 13 wel wat frivoler gekleed is. Maar mijn vrouw en ik, dat lijkt er wel op. O ja, de grote zwarte hoed van mijn vrouw ging altijd mee in een plastic tas. Dus er zijn wel wat verschillen toch.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Ik heb dat wel gezien hoor, bij sommige gezinnen uit de plaatselijke OGGiN.

Maar bij mij in de kerk weet ik twee mensen die in zwart komen, los van de ambtsdragers en ook de koster. Van de laatste vraag ik me af of dat eerder ook zo was, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik denk dat de gemeente van Ad Anker hier wel bijzonder in is. In Zwolle heb ik ook wel iets soortgelijks gezien.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Het feit dat ze met zwarte panty's en een pak met een hoed op naar een kerk lopen? Ik ken verder niemand die er zo bijloopt.
Wij lopen er op zondag ook zo bij. Met de kanttekening dat we maar 3 kinderen hebben en onze dochter van 13 wel wat frivoler gekleed is. Maar mijn vrouw en ik, dat lijkt er wel op. O ja, de grote zwarte hoed van mijn vrouw ging altijd mee in een plastic tas. Dus er zijn wel wat verschillen toch.
Wij veel fleuriger, maar wel lange rokken
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Geytenbeekje »

Wij een tikkeltje minder donker maar ook niet heel kleurig
Tenminste in deze tijd, in de zomer wel wat anders
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Zita »

Haha, dit wordt weer een hilarisch topic. Ik voorspel een beurtzang met 'ik ben refo en zie er refo uit' / 'ik ben refo en zie er niet refo uit' en 'refo-zijn zit niet in de buitenkant'.
Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.

En nu ga ik me afvragen in hoeverre ik eruit zie als een refo.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Maar ik kocht en koop mijn kleding niet bij winkels die in de refobladen adverteren, misschien is dat het.
Doet me denken aan jaren geleden, toen Roetgerink Enter nog wel eens in het RD adverteerde. Onze buren hadden kennissen uit het westen op bezoek, echt RD-publiek. Bij het afscheid hoorden we hen zeggen "Nu gaan we nog even naar Roetgerink, want die zijn ook van de kerk". Jaja, ze adverteerden wel in het RD, maar de familie Roetgering* is door en door rooms ;)

*Voor de oplettende lezertjes: de winkel heet -nk, maar de eigenaars heten -ng
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door -DIA- »

Het artikel is geschreven door een buitenstaander.
Hij merkt wel iets maar ik denk dat hij het net niet ziet.
De reformatorische zuil (om zo te spreken) kwam er immers uit de nood. Doordat heel veel kerken afvielen, en verder afvielen, zochten degenen die bij de oude leer wilden blijven elkaar in verschillende verbanden op. Zo ontstonden scholen, kerkverbanden, partij en krant. Niet met het doel om zonder meer apart te willen zijn, maar omdat de wereld snel veranderde. Dan valt zo'n gemeenschap tenslotte steeds meer op.

Maar nu zien we een aanpassing van binnenuit, en dat baart grote zorgen.
Want waar zal dit, ook de huidige toestand in kerk wereld beziend, eindigen?
Misschien is de grootste zorg wel dat men het over het algemeen geheel niet opmerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Bertiel »

Zita schreef:Haha, dit wordt weer een hilarisch topic. Ik voorspel een beurtzang met 'ik ben refo en zie er refo uit' / 'ik ben refo en zie er niet refo uit' en 'refo-zijn zit niet in de buitenkant'.
Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.

En nu ga ik me afvragen in hoeverre ik eruit zie als een refo.
Een weinigje
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.
Zo'n zwart-wit gestreepte Al-Capone broek als zwembroek?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef: Als je deze foto bekijkt, zie je meteen dat het een refogezin is. Wat maakt toch dat je hen meteen eruit pikt?
Als ik in mijn lange donkerblauwe winterjas naar de kerk loop, met een hoed op, is er niemand die hier zegt: o kijk, daar gaat een refo.
Het feit dat ze met zwarte panty's en een pak met een hoed op naar een kerk lopen? Ik ken verder niemand die er zo bijloopt.
Wij lopen er op zondag ook zo bij. Met de kanttekening dat we maar 3 kinderen hebben en onze dochter van 13 wel wat frivoler gekleed is. Maar mijn vrouw en ik, dat lijkt er wel op. O ja, de grote zwarte hoed van mijn vrouw ging altijd mee in een plastic tas. Dus er zijn wel wat verschillen toch.
Dan zijn wij toch wel wat frivoler gekleed denk ik. Ik heb niet eens een volledig zwart pak. Maar het dragen van de Bijbels in de hand zal wel wat herkenning oproepen hier en daar.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Lilian1975 »

Zita schreef:Haha, dit wordt weer een hilarisch topic. Ik voorspel een beurtzang met 'ik ben refo en zie er refo uit' / 'ik ben refo en zie er niet refo uit' en 'refo-zijn zit niet in de buitenkant'.
Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.

En nu ga ik me afvragen in hoeverre ik eruit zie als een refo.
Wat een geweldige uitdrukking. En dat op de vroege ochtend :haha
Ja , ik heb er wel een voorstelling bij. Inderdaad zwarte zwembroek. Niet gebr ui nd bovenlijf erboven in combinatie met haardracht
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door Ad Anker »

Zita schreef:Haha, dit wordt weer een hilarisch topic. Ik voorspel een beurtzang met 'ik ben refo en zie er refo uit' / 'ik ben refo en zie er niet refo uit' en 'refo-zijn zit niet in de buitenkant'.
Bij mij thuis hebben we de uitdrukking 'zwembroekenhoofd'. Daarmee bedoelen we iemand die er gewoon zó door en door refo uitziet dat je 'm zelfs in zwembroek nog herkent als zijnde een refo.

En nu ga ik me afvragen in hoeverre ik eruit zie als een refo.
Met jouw opmerkingen maak je er iets hilarisch van. Dat hoeft natuurlijk niet.

Refo's zijn inderdaad herkenbaar. Ook in zwembroek wellicht.

Ik zie een paar keer de opmerking voorbij komen dat refo's er zijn gekomen doordat de wereld om hen heen veranderde. Ik denk dat we daar met elkaar best over na kunnen denken. Is dat werkelijk zo? Ik geloof er namelijk niets van. We hebben ons best 'verbijzonderd'. Natuurlijk kon ds. Zandt in de Tweede Kamer nog verzuchten achter de microfoon: land, land, land, hoor des HEEREN Woord. Daar kom je nu niet mee aan. Het punt is echter: de wereld om ons heen is veranderd, maar zijn we zelf ook niet het product van die verandering. Het is echt te goedkoop dat wij hetzelfde zijn gebleven. Want wij beroepen ons ook op het recht van vrijheid van onderwijs en het recht op vrijheid van meningsuiting. Wij scharen ons, zij het wat morrelend, achter het kuddegedrag van Neerlands samenleving als het om coronamaatregelen gaan en hebben geen goed antwoord op onze taak als kerk, juist in deze tijd. Wij zijn net zo hard individualistisch geworden en hebben zelfontplooiing hoog in het vaandel staan, natuurlijk wel op de terdege en gezinsgidsmanier. Ook refo's zijn kuddedieren, ook nog eens verstard in een hang naar 'alles bij het oude laten'. Dat is geen Godsvrucht, dat is angst voor het verliezen van grip.

Daarom zet dat artikel mij echt wel aan het denken. Ik ben benieuwd naar de reacties van Herman. Ik heb hem hoog staan in het analyseren van dit soort teksten.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Reformatorische gemeenschap, typisch product van moderniteit

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Maar ik kocht en koop mijn kleding niet bij winkels die in de refobladen adverteren, misschien is dat het.
Doet me denken aan jaren geleden, toen Roetgerink Enter nog wel eens in het RD adverteerde. Onze buren hadden kennissen uit het westen op bezoek, echt RD-publiek. Bij het afscheid hoorden we hen zeggen "Nu gaan we nog even naar Roetgerink, want die zijn ook van de kerk". Jaja, ze adverteerden wel in het RD, maar de familie Roetgering* is door en door rooms ;)

*Voor de oplettende lezertjes: de winkel heet -nk, maar de eigenaars heten -ng
In dat geval is er niets teveel gezegd.
Plaats reactie