Lezing & preek uit de apocriefen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Van Ewijk »

Dit gebeurde afgelopen Zondag in mijn kerk.
Ik keek er wel ietwat van op.
Dit was per slot van rekening de eerste keer dat ik dit heb mogen aanschouwen.
Ik ben er niet noodzakelijk op tegen maar ik heb toch enige vraagtekens.
Ik kon deze lezing niet met de bijbel mee lezen aangezien ik alleen een bijbel heb met canonieke boeken, zoals de meesten met mij.
Aan de andere kant sluit ik niet uit dat in zo'n uitzonderingsgeval best een Godsvruchtige lering kan voortkomen.


Het boek waar in dit geval uit gelezen werd was het boek van Tobit.
Het was trouwens ook een doopdienst dus ik weet ook niet in hoeverre de inspraak van de ouders hier een rol in hebben gespeeld.
De dienst was trouwens digitaal.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Tuinman »

Van Ewijk schreef:Dit gebeurde afgelopen Zondag in mijn kerk.
Ik keek er wel ietwat van op.
Dit was per slot van rekening de eerste keer dat ik dit heb mogen aanschouwen.
Ik ben er niet noodzakelijk op tegen maar ik heb toch enige vraagtekens.
Ik kon deze lezing niet met de bijbel mee lezen aangezien ik alleen een bijbel heb met canonieke boeken, zoals de meesten met mij.
Aan de andere kant sluit ik niet uit dat in zo'n uitzonderingsgeval best een Godsvruchtige lering kan voortkomen.


Het boek waar in dit geval uit gelezen werd was het boek van Tobit.
Het was trouwens ook een doopdienst dus ik weet ook niet in hoeverre de inspraak van de ouders hier een rol in hebben gespeeld.
De dienst was trouwens digitaal.
Het is wel interessant om te horen. Ik heb verder nooit gehoord dat er uit de apocriefe boeken werd gelezen en/of gepreekt. Ging de preek ook over dit boek? En welke lessen haalde de dominee hieruit?
Zijn er misschien anderen die wel eens een preek gelezen of gehoord hebben vanuit een apocrief boek?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Delftenaar »

In onze gezindte zijn de apocriefe boeken niet in de Bijbelvertalingen opgenomen, of later eruit verdwenen (ergens dacht ik ooit gelezen te hebben dat de eerste Statenvertaling die boeken nog wel had. Zeker weten doe ik dat niet).

In ieder geval worden de apocriefe boeken, hoe waardevol ze kunnen zijn, beschouwd dat ze in tegenstelling tot de "echte" Bijbelboeken niet door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. En daarom niet in de Bijbel thuis horen. Overigens is over Esther veel discussie geweest.
Protestantse gemeenten, welk kerkgenootschap dan ook, zullen daarom niet uit de apocriefe boeken preken. Maar weinigen daar kennen die boeken.

In een protestantse gemeente met een meer oecumenische inslag kan ik me voorstellen dat zoiets kan gebeuren. Daar is meer openheid voor de katholieke kant van het geloof. Katholieken kennen wel de apocriefe boeken. Dan is het, hoewel niet voor de hand liggend, begrijpelijker om uit een apocrief boek te preken.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Van Ewijk »

Tuinman schreef:
Van Ewijk schreef:Dit gebeurde afgelopen Zondag in mijn kerk.
Ik keek er wel ietwat van op.
Dit was per slot van rekening de eerste keer dat ik dit heb mogen aanschouwen.
Ik ben er niet noodzakelijk op tegen maar ik heb toch enige vraagtekens.
Ik kon deze lezing niet met de bijbel mee lezen aangezien ik alleen een bijbel heb met canonieke boeken, zoals de meesten met mij.
Aan de andere kant sluit ik niet uit dat in zo'n uitzonderingsgeval best een Godsvruchtige lering kan voortkomen.


Het boek waar in dit geval uit gelezen werd was het boek van Tobit.
Het was trouwens ook een doopdienst dus ik weet ook niet in hoeverre de inspraak van de ouders hier een rol in hebben gespeeld.
De dienst was trouwens digitaal.
Het is wel interessant om te horen. Ik heb verder nooit gehoord dat er uit de apocriefe boeken werd gelezen en/of gepreekt. Ging de preek ook over dit boek? En welke lessen haalde de dominee hieruit?
Zijn er misschien anderen die wel eens een preek gelezen of gehoord hebben vanuit een apocrief boek?
Ja, de lezing en preek zijn in onze gemeente altijd op elkaar geënt. (Ik dacht trouwens overal) De preek ging over elkaar ten dienste staan zonder zien op beloning en de steun en de hoop die de Heere daarin voorziet.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Marco »

NGB art. 6 schreef:Wij onderscheiden deze heilige boeken van de apocriefe, namelijk het derde en vierde boek van Ezra, het boek Tobias, Judit, het boek Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, de Toevoegingen aan het boek Ester, het Gebed van de drie mannen in het vuur, de Geschiedenis van Susanna, van Bel en de draak, het Gebed van Manasse en de twee boeken van de Makkabeeën. De kerk mag deze boeken wel lezen en ervan leren, voor zover zij overeenstemmen met de canonieke boeken. Zij hebben echter niet zo’n kracht en gezag, dat men door het getuigenis van deze boeken enig punt van het geloof of van de christelijke godsdienst zou kunnen bevestigen; laat staan dat zij het gezag van de andere, de heilige boeken, zouden kunnen verminderen.

Tobias = Tobit
Lezen is prima, maar eruit preken is geen goed idee.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Panny »

Ik heb weleens een preek in een Gereformeerde Gemeente gehoord over de Makkabeeën.
Wel naar aanleiding van een tekst uit de brief aan de Hebreeën..
Maar de preek ging vooral over alle details van deze geschiedenis zoals beschreven is in de Makkabeeën.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb zelf enkele apocriefe boeken gelezen, en snapte toen heel goed dat deze boeken apocrief zijn. Ze zijn op verschillende punten in strijd met de canonieke boeken, en ze ademen soms een heel andere geest.

Ze kunnen uit geschiedkundig oogpunt wel interessant zijn om te lezen. Bijvoorbeeld de Makkabeen - over deze periode staat in de bijbel vrijwel niets geschreven.

Overigens werd Ds. J. Bunyan eens met kracht in zijn ziel gesterkt door een tekst uit het apocriefe boek Jezus Sirach.
Ds. J. Bunyan schreef:Daarom dan was ik gedurende verscheidene dagen hevig aangevallen en als verslagen, en was ik dikwijls, wanneer ik gewandeld had, gereed om neer te zinken, waar ik ging, terwijl mijn geest als mak werd. Maar eens, nadat ik zo vele weken daardoor was benauwd en neergeworpen, juist als ik nu geheel de hoop, dat ik ooit het eeuwige leven verkrijgen zou, wilde opgeven, kwam deze Schriftuurplaats met kracht op mijn ziel: "Merk op de geslachten vanouds en zie; heeft ooit iemand op de Heere vertrouwd en is beschaamd geworden?"

Hierop voelde ik mezelf grotelijks opgebeurd en bemoedigd in mijn ziel. Want aldus werd het op datzelfde ogenblik aan mij duidelijk gemaakt: Begin met het begin van Genesis en lees tot hot einde van de Openbaring, en zie of gij kunt vinden, dat er ooit iemand geweest is, die zijn vertrouwen op de Heere stelde en beschaamd geworden is. Daarom wendde ik mij dadelijk, toen ik te huis kwam, tot mijn Bijbel om te zien of ik dat Schriftwoord vinden kon, niet twijfelende of ik zou het dadelijk vinden, want het was zo vers en zo met kracht en troost in mijn ziel opgekomen, dat het mij was, alsof dat woord tot mij sprak.

Welnu, ik zocht, maar ik kon het niet vinden, slechts bleef het mij bij; daarna vroeg ik eerst deze vrome man en toen een andere of zij wisten waar het stond, maar zij kenden zulk een Schriftwoord niet. Hierover werd ik verwonderd, dat zulk een woord zo plotseling en met zulk een troost en kracht mijn hart zou kunnen aangrijpen en bijblijven en dat toch niemand dat woord vinden kon, want ik twijfelde niet, of het stond in de Heilige Schriften.

Zo ging ik voort langer dan een jaar en kon de Schriftuurplaats niet vinden, maar ten laatste wierp ik mijn oog in de Apocriefe boeken en ik vond ze op Jezus Sirach 2: 10-11. Dit ontstelde mij in het eerst wel wat, maar omdat ik in die tijd meer bevinding had opgedaan van de liefde en goedheid Gods, verontrustte mij dit te minder, vooral toen ik bedacht, dat, al stonden die woorden niet in die boeken, welke wij heilig en canoniek noemen, en daar deze woorden toch de som en de hoofdinhoud van vele der beloften inhielden, het mijn plicht was, de troost die deze woorden mij gaven, aan te nemen, en ik loof de Heere voor dat woord, want het kwam van God tot mij; dat woord is op sommige tijden nog een stralend licht voor mijn aangezicht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door John Galt »

Ds Van der Net heeft in een preek over Manasse wel eens het apocriefe "Gebed van Manasse" gelezen. Dat vond ik ook wel bijzonder.
Zelf heb ik alle apocriefe boeken gelezen, sommige zijn prachtig. Het boek Judith vond ik spannend, de Makkabeeën ook.

Als "de kerk ervan mag leren", zoals de NGB zegt, kan er natuurlijk wel over gepreekt worden. Er wordt ook over de belijdenis gepreekt, dat is ook niet Gods Woord.
Of ben ik nu een enorme ketter?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Van Ewijk »

John Galt schreef:Ds Van der Net heeft in een preek over Manasse wel eens het apocriefe "Gebed van Manasse" gelezen. Dat vond ik ook wel bijzonder.
Zelf heb ik alle apocriefe boeken gelezen, sommige zijn prachtig. Het boek Judith vond ik spannend, de Makkabeeën ook.

Als "de kerk ervan mag leren", zoals de NGB zegt, kan er natuurlijk wel over gepreekt worden. Er wordt ook over de belijdenis gepreekt, dat is ook niet Gods Woord.
Of ben ik nu een enorme ketter?
Ketterij is een term uit de tijd van de inquisitie. ;)
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Vervolgde »

Het klopt dat de apocriefe boeken voorheen in de SV werden opgenomen. Maar wel helemaal achterin en niet zonder waarschuwing. In deze waarschuwing wordt de strijdigheid tussen de Apocriefe boeken en de Canonieke boeken zichtbaar gemaakt. Het slot van die waarschuwing luidt als volgt:
Uit dit alles blijkt klaar dat de voornoemde boeken geen canonieke, maar Apocriefe schriften zijn, die derhalve niet openlijk in de gemeente behoren gelezen te worden, en waaruit, als zijnde menselijke schriften, geen bewijsredenen mogen worden genomen om enig artikel des geloofs te bevestigen, daar ons geloof gebouwd moet worden op het fundament der profeten en der apostelen (Ef. 2:20).
Doch overmits daarin ook enige goede spreuken, vermaningen en voorbeelden gevonden worden, zo is het niet geheel ondienstig dat zij persoonlijk soms ook gelezen worden; zo nochtans dat zij, gelijk alle andere menselijke schriften, altijd getoetst moeten worden aan de toetssteen der Goddelijke leringen, welke alleen zijn de canonieke schriften des Ouden en des Nieuwen Testaments.

Het was goed dat deze apocriefe boeken, gelijk zij bij de canonieke boeken zo der Israëlitische, als der eerste Christelijke Kerk, eertijds niet zijn gevoegd, later ook bij de Bijbel niet waren gevoegd. Zo zou het zo licht niet hebben kunnen
geschieden dat het merendeel ervan daarna door de Roomse Kerk voor canonieke boeken ten onrechte aangezien en aangenomen zou zijn.
Waarom in de Synode Nationaal der Gereformeerde Nederlandse Kerken, gehouden in het jaar 1618 te Dordrecht, in bedenking is genomen, of deze apocriefe boeken niet behoorden uitgelaten te worden uit deze nieuwe overzetting
van de Bijbel.
Maar daar geen Gereformeerde Kerken van andere natiën dit vóór deze gedaan hebben, en zulks aan grote opspraak en vele lasteringen zou onderworpen zijn, zo is goedgevonden dat ze, van nieuws overgezet zijnde, wel in de Bijbel zouden
gelaten worden; maar dat ze zouden gevoegd worden, niet tussen de canonieke boeken des Ouden en des Nieuwen Testaments gelijk het vervolg van de historieën wel schijnt te vereisen, maar achter aan de canonieke boeken, ook zelfs
des Nieuwen Testaments, opdat het volk daardoor vermaand mag worden dat deze boeken tot de Heilige Schrift niet behoren; gelijk de Roomse Kerk zelfs gedaan heeft met enige van deze boeken die zij ook voor apocrief houdt, namelijk
het gebed van Manasse en het derde en vierde boek Ezra.
Zie: Acta Synod Nation. Dordrecht. Sess. 9, 10 en
BibLia Latina Sixt. V. Antverp. 1603.
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Tuinman »

Van Ewijk schreef:
Tuinman schreef:
Van Ewijk schreef:Dit gebeurde afgelopen Zondag in mijn kerk.
Ik keek er wel ietwat van op.
Dit was per slot van rekening de eerste keer dat ik dit heb mogen aanschouwen.
Ik ben er niet noodzakelijk op tegen maar ik heb toch enige vraagtekens.
Ik kon deze lezing niet met de bijbel mee lezen aangezien ik alleen een bijbel heb met canonieke boeken, zoals de meesten met mij.
Aan de andere kant sluit ik niet uit dat in zo'n uitzonderingsgeval best een Godsvruchtige lering kan voortkomen.


Het boek waar in dit geval uit gelezen werd was het boek van Tobit.
Het was trouwens ook een doopdienst dus ik weet ook niet in hoeverre de inspraak van de ouders hier een rol in hebben gespeeld.
De dienst was trouwens digitaal.
Het is wel interessant om te horen. Ik heb verder nooit gehoord dat er uit de apocriefe boeken werd gelezen en/of gepreekt. Ging de preek ook over dit boek? En welke lessen haalde de dominee hieruit?
Zijn er misschien anderen die wel eens een preek gelezen of gehoord hebben vanuit een apocrief boek?
Ja, de lezing en preek zijn in onze gemeente altijd op elkaar geënt. (Ik dacht trouwens overal) De preek ging over elkaar ten dienste staan zonder zien op beloning en de steun en de hoop die de Heere daarin voorziet.
Ging het nog over een specifiek gedeelte van het boek Tobias? Wat was de link naar de doop?
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Tuinman »

J.C. Philpot schreef:Ik heb zelf enkele apocriefe boeken gelezen, en snapte toen heel goed dat deze boeken apocrief zijn. Ze zijn op verschillende punten in strijd met de canonieke boeken, en ze ademen soms een heel andere geest.

Ze kunnen uit geschiedkundig oogpunt wel interessant zijn om te lezen. Bijvoorbeeld de Makkabeen - over deze periode staat in de bijbel vrijwel niets geschreven.
Dat ben ik wel met je eens. Het (eerder in dit topic genoemde) Gebed van Manasse vind ik misschien wel de mooiste. Ze zijn soms ook wel leerzaam. Ze halen het niet bij de rijkdom en diepte van de canonieke boeken. Binnen de gereformeerde traditie is er altijd wel discussie geweest over de boeken. Wulfert Floor zag ze het liefst verdwijnen van hun plaats achterin de statenbijbel. Ze waren volgens hem 'vol leugen' (Bron: boek van ds. Doornenbal over hem). Smytegelt daarentegen raadt de apocriefe boeken in een van zijn preken in de bundel 'Een woord op zijn tijd' weer aan.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door John Galt »

Overigens wel interessant: we hebben het hier over "de apocriefe boeken", maar de Oosterse kerk erkent nog veel meer boeken dan de genoemde in de NGB.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel
Who is John Galt? :quoi
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: Lezing & preek uit de apocriefen.

Bericht door Tuinman »

John Galt schreef:Overigens wel interessant: we hebben het hier over "de apocriefe boeken", maar de Oosterse kerk erkent nog veel meer boeken dan de genoemde in de NGB.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel
Interessant om te lezen. Er staan wel wat onbekende geschriften bij.

Overigens zie ik dat psalm 151 in de Oosters-orthodoxe traditie een canoniek boek is. Wij kennen deze achter in ons psalmboek als het 'eigen geschrift Davids'. Het staat mij bij dat we deze wel eens gezongen hebben in de kerk, in Datheen nog wel. Het is zo een geschrift met oude papieren. Ik kwam een citaat van L.M.P. Scholten tegen: "Ook het 'eigen geschrift Davids' is afkomstig uit de Septuaginta, waarin het was opgenomen als 'Psalm 151'. Later is dit lied ook teruggevonden in de Dode-Zeerollen. Wij zouden dat een apocriefe psalm kunnen noemen." (WS, 15 feb. 2001).
Plaats reactie