Micha Zondag

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Micha Zondag

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Heb je ook bezwaar tegen de catechismuspreken dan? Daarmee is al de helft van de zondag gevuld, bij ons in de kerk althans.
Nee, maar wel als het bijna móét. Dat zou ongereformeerd zijn.
Ik zie geen principieel verschil tussen het een en het ander.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Micha Zondag

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Heb je ook bezwaar tegen de catechismuspreken dan? Daarmee is al de helft van de zondag gevuld, bij ons in de kerk althans.
Nee, maar wel als het bijna móét. Dat zou ongereformeerd zijn.
Ik zie geen principieel verschil tussen het een en het ander.
Misschien omdat je niet meer zoveel hebt met je gereformeerde afkomst? Het verschil is dat de Bijbel alleen een vaste regel is voor al ons doen en laten. Dat geldt ook voor de prediking in al zijn facetten. Menselijke regels kunnen nooit bindend zijn, ook niet voor het kerkelijk leven - tenzij sprake is van de uitwerking van een Bijbels beginsel. De Bijbeltekst die hierbij veel geciteerd wordt is Matth. 15:9. Wanneer je iedere week een leerdienst volgt, zal dit toch ook weleens aan bod gekomen zijn, hoop ik? Ik lees het in elk geval dikwijls bij de oudvaders; en wat belangrijker is: het is Bijbels.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Micha Zondag

Bericht door DDD »

Wat een flauwekul. Ik ben juist heel gereformeerd.

Je gaat verder niet in op het punt wat ik noem. En het klopt niet dat menselijke regels niet bindend zouden kunnen zijn. Zo begint de dienst op een vaste tijd en het is goed als er ook een eindtijd bepaald is.

Het staat kerken vrij om een kerkelijk jaar te hanteren, en het is geen principieel punt hoe gedetailleerd dat is ingevuld, zij het dat er inderdaad wel de vrijheid moet zijn om de hele Schrift aan bod te laten komen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Micha Zondag

Bericht door Valcke »

Misschien goed om Calvijn te lezen, Institutie, het hoofdstuk over de christelijke vrijheid. Daar komen al deze dingen aan bod, zelfs je opmerking over de tijden van de kerkdiensten. Want ook deze hebben een Bijbelse grondslag.

Ik betwist ook de vrijheid absoluut niet om een bepaalde ordening aan te brengen in de preekstoffen, integendeel. Ik maakte alleen de opmerking dat dit nooit verplichtend mag zijn. Dáárvan stelde je dat je het onderscheid niet zag.

Het onderscheid tussen verplicht en een vrije keuze is toch wel heel fundamenteel.
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 okt 2020, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Micha Zondag

Bericht door Nathanaël »

De hoeveelheid bijzondere zondagen vind ik als voorganger erg vermoeiend. Ik ben nog geen gemeentepredikant, dat scheelt iets.
Eerst de afsluiting van de VakantieBijbelweek, dan opening winterwerk, Israëlzondag, nu weer Michazondag, binnenkort weer eeuwigheidszondag. Nog een avondmaalscyclus er tussendoor en je bent al bijna door je preekbeurten in de eigen gemeente heen.
En dan zijn er nog mensen die vragen waarom er zo weinig series worden gepreekt...

Wat mij betreft is het best mooi hoor, aandacht voor al die dingen. Je tekstkeuze wordt echter óf al voor je bepaald (daar reageer ik meestal erg eigenwijs op) óf ernstig beperkt.

Overigens is Michazondag niet zo heel breed bekend in de meer behoudende gemeenten. Wel zie ik steeds meer aandacht komen voor Israëlzondag en eeuwigheidszondag.
Laatst gewijzigd door Nathanaël op 17 okt 2020, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Micha Zondag

Bericht door -DIA- »

Nathanaël schreef:De hoeveelheid bijzondere zondagen vind ik als voorganger erg vermoeiend. Ik ben nog geen gemeentepredikant, dat scheelt iets.
Eerst de afsluiting van de VakantieBijbelweek, dan opening winterweer, Israëlzondag, nu weer Michazondag, binnenkort weer eeuwigheidszondag. Nog een avondmaalscyclus er tussendoor en je bent al bijna door je preekbeurten in de eigen gemeente heen.
En dan zijn er nog mensen die vragen waarom er zo weinig series worden gepreekt...

Wat mij betreft is het best mooi hoor, aandacht voor al die dingen. Je tekstkeuze wordt echter óf al voor je bepaald (daar reageer ik meestal erg eigenwijs op) óf ernstig beperkt.

Overigens is Michazondag niet zo heel breed bekend in de meer behoudende gemeenten. Wel zie ik steeds meer aandacht komen voor Israëlzondag en eeuwigheidszondag.
Eeuwigheidszondag heeft, zo lees ik net, zijn wortels in de Lutherse kerken.
Wikipedia: "De Pruisische koning Frederik Willem III bepaalde in 1816 dat de dag in zijn gebied een „algemeen christelijk feest ter herinnering aan de overledenen” moest zijn. Tegelijk was deze dag een soort dodenherdenking voor allen die in oorlogen gesneuveld waren. Het werd zo een tegenhanger van het rooms-katholieke Allerzielen."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Micha Zondag

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:De hoeveelheid bijzondere zondagen vind ik als voorganger erg vermoeiend. Ik ben nog geen gemeentepredikant, dat scheelt iets.
Eerst de afsluiting van de VakantieBijbelweek, dan opening winterweer, Israëlzondag, nu weer Michazondag, binnenkort weer eeuwigheidszondag. Nog een avondmaalscyclus er tussendoor en je bent al bijna door je preekbeurten in de eigen gemeente heen.
En dan zijn er nog mensen die vragen waarom er zo weinig series worden gepreekt...

Wat mij betreft is het best mooi hoor, aandacht voor al die dingen. Je tekstkeuze wordt echter óf al voor je bepaald (daar reageer ik meestal erg eigenwijs op) óf ernstig beperkt.

Overigens is Michazondag niet zo heel breed bekend in de meer behoudende gemeenten. Wel zie ik steeds meer aandacht komen voor Israëlzondag en eeuwigheidszondag.
Rond een kerstboom zoals in Zweden :haha
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Micha Zondag

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:De hoeveelheid bijzondere zondagen vind ik als voorganger erg vermoeiend. Ik ben nog geen gemeentepredikant, dat scheelt iets.
Eerst de afsluiting van de VakantieBijbelweek, dan opening winterweer, Israëlzondag, nu weer Michazondag, binnenkort weer eeuwigheidszondag. Nog een avondmaalscyclus er tussendoor en je bent al bijna door je preekbeurten in de eigen gemeente heen.
En dan zijn er nog mensen die vragen waarom er zo weinig series worden gepreekt...

Wat mij betreft is het best mooi hoor, aandacht voor al die dingen. Je tekstkeuze wordt echter óf al voor je bepaald (daar reageer ik meestal erg eigenwijs op) óf ernstig beperkt.

Overigens is Michazondag niet zo heel breed bekend in de meer behoudende gemeenten. Wel zie ik steeds meer aandacht komen voor Israëlzondag en eeuwigheidszondag.
Rond een kerstboom zoals in Zweden :haha
Haha, je zou het bijna denken. Dat krijg je met typen op een mobiel en niet goed genoeg controleren. Moest uiteraard ´winterwerk´ zijn!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Micha Zondag

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:
Nathanaël schreef:De hoeveelheid bijzondere zondagen vind ik als voorganger erg vermoeiend. Ik ben nog geen gemeentepredikant, dat scheelt iets.
Eerst de afsluiting van de VakantieBijbelweek, dan opening winterweer, Israëlzondag, nu weer Michazondag, binnenkort weer eeuwigheidszondag. Nog een avondmaalscyclus er tussendoor en je bent al bijna door je preekbeurten in de eigen gemeente heen.
En dan zijn er nog mensen die vragen waarom er zo weinig series worden gepreekt...

Wat mij betreft is het best mooi hoor, aandacht voor al die dingen. Je tekstkeuze wordt echter óf al voor je bepaald (daar reageer ik meestal erg eigenwijs op) óf ernstig beperkt.

Overigens is Michazondag niet zo heel breed bekend in de meer behoudende gemeenten. Wel zie ik steeds meer aandacht komen voor Israëlzondag en eeuwigheidszondag.
Rond een kerstboom zoals in Zweden :haha
Haha, je zou het bijna denken. Dat krijg je met typen op een mobiel en niet goed genoeg controleren. Moest uiteraard ´winterwerk´ zijn!
Ach winterweer kan ook leuk zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie