Kerkgang aanstaande zondag?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:
huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).
Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.
Als je anderhalve meter afstand bewaart, is er niets mis mee als je buiten een gesprek voert. Ik vind dat dus een extreme regel.
Eens DDD, ik snap dat ook niet.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:En zo heeft ieder z'n eigen waarheid.
Ik denk dat het niet eens onwil is, tunnelvisie, wie heeft er geen last van?
Ik probeer oprecht andersdenkenden te begrijpen en respecteren.
Wat ik heel moeilijk vind is het 'waardeoordeel' wat als een soort label gehangen wordt aan de 'gehoorzamen aan de overheid groep' , alsof ze 2e rang christenen zijn. Dat moeten we niet doen.
Andersom overigens ook niet natuurlijk.
Laat het niet de zoveelste splijtzwam zijn binnen het christendom.
Geheel eens met dat dit niet een spijtzwam moet zijn, ik kom wel in het bijzonder met nadruk op voor hen die door enkele zogenoemde gehoorzamen aan de digitale schandpaal worden genageld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Posthoorn schreef:Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).
Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.
Als je anderhalve meter afstand bewaart, is er niets mis mee als je buiten een gesprek voert. Ik vind dat dus een extreme regel.
Eens DDD, ik snap dat ook niet.
Weet je wat ik niet snap, @samanthi en @DDD? Dat jullie een praatje na de kerkdienst, waarin soms de vogels het zaad al kunnen wegpikken, wel mogelijk achten op anderhalve meter afstand, terwijl jullie het niet verantwoord vinden als er op een efficiënte manier zo veel mogelijk mensen op anderhalve meter afstand in de eredienst aanwezig zijn, met alle geldende maatregelen en een goede ventilatie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door -DIA- »

Wat zou je doen, en zeggen, als een microfoon onder je neus worst gedrukt?
Hallo hoe gaat het? Hier is alles goed? Ik zag dat een kerkganger in Staphorst een naar de microfoon/camera sloeg... dat lijkt me in ieder geval niet goed. Moeten kerkgangers die (grote reformatorische) kerken bezoeken misschien een mediatraining hebben. We leven tenslotte nu in een mediatuur. Waar de publieke mening de wet maakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef: Ja wel. Binnen en buiten het kerkverband wat mij lief is zijn er inmiddels voorbeelden bekend van kerkgebouwen met (veel) meer dan 1000 zitplaatsen waar men maar met 30 personen samen komt. Dat is een buitenproportionele opvolging van de adviezen van de overheid. Het stuk van de heer Schalk, vandaag in de Saambinder over de verantwoordelijkheid van de kerken, vond ik dan ook uitermate teleurstellend en buitengewoon nietszeggend.

Mijns inziens moeten we er alles aan doen om per eredienst zoveel mogelijk mensen in de kerkzaal kwijt te kunnen op een zo efficiënt mogelijke manier. Op de Veluwe waren ze daar deze zomer heel goed in. Opvallend trouwens dat die efficiëntie zich over het algemeen lijkt te beperken tot de (uiterst) rechtse smaldelen binnen de reformatorische gezindte.
De praktijk als je toevallig lid bent in een grote gemeente:
Ik ben lid in een gemeente van ongeveer 3800 man. Stel dat van de 3800 mensen 3000 mensen naar de kerk kunnen. En stel dat de gemeente 3 diensten organiseert van 30 man. Dat betekent dat ik 1 keer in de 33 weken naar de kerk zou kunnen.
Terwijl het kerkgebouw in normale tijden, uit mijn hoofd gezegd, 2600 mensen kan bergen.
Vanaf afgelopen biddag ben ik welgeteld 8x zondags in de kerk geweest. En dan heb ik een aantal keer vrij genomen om extra naar een huwelijksdienst te gaan.

Zomaar een nuance over mijn persoonlijke situatie in deze. Als je 1x in de 4 diensten mag gaan begrijp ik dat je dit niet als belastend ervaar. Maar 1x in de 33 diensten terwijl de supermarkt tegenover 80 man mag bergen is voor mij onbegrijpelijk en best belastend.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door HHKtE »

ik zit in een kleine gemeente en mag elke zondag 2 keer opgaan .
bijzonder voorrecht om juist nu in kleine gemeente te bivakkeren.
mijn ouders 1 dienst per 3 weken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ja wel. Binnen en buiten het kerkverband wat mij lief is zijn er inmiddels voorbeelden bekend van kerkgebouwen met (veel) meer dan 1000 zitplaatsen waar men maar met 30 personen samen komt. Dat is een buitenproportionele opvolging van de adviezen van de overheid.(...)
Dat is maar net hoe de plaatselijke situatie is. Ik weet van een gemeente in de door jou genoemde categorie. Zij hebben afgeschaald naar 30. Reden? Het behoorlijk hoge aantal besmettingen in de eigen gemeente en de directe wijk(en) daar omheen. Dat kan je dan toch moeilijk een buigen voor de seculiere media en overheid noemen?
Mijns inziens moeten we er alles aan doen om per eredienst zoveel mogelijk mensen in de kerkzaal kwijt te kunnen op een zo efficiënt mogelijke manier. Op de Veluwe waren ze daar deze zomer heel goed in. Opvallend trouwens dat die efficiëntie zich over het algemeen lijkt te beperken tot de (uiterst) rechtse smaldelen binnen de reformatorische gezindte.
Dat laatste is simpelweg onwaar. Maar goed, dat is een statistiek.
Het eerste punt is veel kwalijker. Blijkbaar zet jij het Gode meer gehoorzaam zijn in het licht van de bezettingsgraad van een gemeente, zonder daarbij andere overwegingen mee te nemen.

Hij/zij is niet de meest gelovige die de meeste risico's aan durft.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Ad Anker »

Ik voel met Jantje mee. Ik zag het ook graag anders.

Echter, om ruime afschaling (bij ons ook 30 in een gebouw met 1000 plaatsen) af te doen als buigen voor media/overheid is laster.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Ik voel met Jantje mee. Ik zag het ook graag anders.

Echter, om ruime afschaling (bij ons ook 30 in een gebouw met 1000 plaatsen) af te doen als buigen voor media/overheid is laster.
Juist. Het gaat mij om de laatstgenoemde veroordeling. Precies dezelfde soort veroordeling was te lezen in het stuk (22-10) van Steef Post. Het is dan een verketteren van andermans keuzes die evengoed biddend en worstelend gemaakt kunnen zijn, zonder dat het direct een knieval voor overheid/media is.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door HersteldHervormd »

Landelijk heeft de HHK de 30 personen maatregel overgenomen. Gebeurd dit ook bij jullie plaatselijke gemeenten? Bij ons wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Orchidee »

Bij ons word ook de landelijke 30 man regel gehanteerd (exclusief kinderen tot en met 12 jaar)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1242
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Klavart »

HersteldHervormd schreef:Landelijk heeft de HHK de 30 personen maatregel overgenomen. Gebeurd dit ook bij jullie plaatselijke gemeenten? Bij ons wel.
Bij ons niet.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1787
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef:Landelijk heeft de HHK de 30 personen maatregel overgenomen. Gebeurd dit ook bij jullie plaatselijke gemeenten? Bij ons wel.
Bij ons ook. Wát ben ik opnieuw blij met onze kleine (<300) gemeente!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Orchidee »

Hoopvol schreef:
Jantje schreef: Ja wel. Binnen en buiten het kerkverband wat mij lief is zijn er inmiddels voorbeelden bekend van kerkgebouwen met (veel) meer dan 1000 zitplaatsen waar men maar met 30 personen samen komt. Dat is een buitenproportionele opvolging van de adviezen van de overheid. Het stuk van de heer Schalk, vandaag in de Saambinder over de verantwoordelijkheid van de kerken, vond ik dan ook uitermate teleurstellend en buitengewoon nietszeggend.

Mijns inziens moeten we er alles aan doen om per eredienst zoveel mogelijk mensen in de kerkzaal kwijt te kunnen op een zo efficiënt mogelijke manier. Op de Veluwe waren ze daar deze zomer heel goed in. Opvallend trouwens dat die efficiëntie zich over het algemeen lijkt te beperken tot de (uiterst) rechtse smaldelen binnen de reformatorische gezindte.
De praktijk als je toevallig lid bent in een grote gemeente:
Ik ben lid in een gemeente van ongeveer 3800 man. Stel dat van de 3800 mensen 3000 mensen naar de kerk kunnen. En stel dat de gemeente 3 diensten organiseert van 30 man. Dat betekent dat ik 1 keer in de 33 weken naar de kerk zou kunnen.
Terwijl het kerkgebouw in normale tijden, uit mijn hoofd gezegd, 2600 mensen kan bergen.
Vanaf afgelopen biddag ben ik welgeteld 8x zondags in de kerk geweest. En dan heb ik een aantal keer vrij genomen om extra naar een huwelijksdienst te gaan.

Zomaar een nuance over mijn persoonlijke situatie in deze. Als je 1x in de 4 diensten mag gaan begrijp ik dat je dit niet als belastend ervaar. Maar 1x in de 33 diensten terwijl de supermarkt tegenover 80 man mag bergen is voor mij onbegrijpelijk en best belastend.
Van jou persoonlijk kan ik begrijpen dat het frusterend is om maar zo weinig naar de kerk te kunnen/mogen maar (heeft niets met deze bijzondere tijd te maken hoor) ik zou me oprecht afvragen of zo'n grote gemeente wel "normaal" is on "gewone" tijden.
Heb je dat nooit?
Ik zou me echt geen raad weten in zo'n grote gemeente!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
Hoopvol schreef:
Jantje schreef: Ja wel. Binnen en buiten het kerkverband wat mij lief is zijn er inmiddels voorbeelden bekend van kerkgebouwen met (veel) meer dan 1000 zitplaatsen waar men maar met 30 personen samen komt. Dat is een buitenproportionele opvolging van de adviezen van de overheid. Het stuk van de heer Schalk, vandaag in de Saambinder over de verantwoordelijkheid van de kerken, vond ik dan ook uitermate teleurstellend en buitengewoon nietszeggend.

Mijns inziens moeten we er alles aan doen om per eredienst zoveel mogelijk mensen in de kerkzaal kwijt te kunnen op een zo efficiënt mogelijke manier. Op de Veluwe waren ze daar deze zomer heel goed in. Opvallend trouwens dat die efficiëntie zich over het algemeen lijkt te beperken tot de (uiterst) rechtse smaldelen binnen de reformatorische gezindte.
De praktijk als je toevallig lid bent in een grote gemeente:
Ik ben lid in een gemeente van ongeveer 3800 man. Stel dat van de 3800 mensen 3000 mensen naar de kerk kunnen. En stel dat de gemeente 3 diensten organiseert van 30 man. Dat betekent dat ik 1 keer in de 33 weken naar de kerk zou kunnen.
Terwijl het kerkgebouw in normale tijden, uit mijn hoofd gezegd, 2600 mensen kan bergen.
Vanaf afgelopen biddag ben ik welgeteld 8x zondags in de kerk geweest. En dan heb ik een aantal keer vrij genomen om extra naar een huwelijksdienst te gaan.

Zomaar een nuance over mijn persoonlijke situatie in deze. Als je 1x in de 4 diensten mag gaan begrijp ik dat je dit niet als belastend ervaar. Maar 1x in de 33 diensten terwijl de supermarkt tegenover 80 man mag bergen is voor mij onbegrijpelijk en best belastend.
Van jou persoonlijk kan ik begrijpen dat het frusterend is om maar zo weinig naar de kerk te kunnen/mogen maar (heeft niets met deze bijzondere tijd te maken hoor) ik zou me oprecht afvragen of zo'n grote gemeente wel "normaal" is on "gewone" tijden.
Heb je dat nooit?
Ik zou me echt geen raad weten in zo'n grote gemeente!
Ik begrijp dan het voordeel niet van voor de pc luisteren of in de kerk zitten, je kent elkaar niet eens. Je hebt geen gemeenschap, degene die je wel kent spreek je toch wel.
Ik geloof zeker niet dat dat de bedoeling is van het gemeente zijn. Maar ja... wie ben ik? De preek is het belangrijkste... de rest maakt niet zoveel uit toch? :nonnon
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie