Kerkgang aanstaande zondag?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

Valcke schreef:Ik stoor mij vooral aan de opmerking over de minister. Te meer omdat de minister in de Tweede Kamer aangegeven heeft niet juist te hebben gehandeld (na Staphorst). Dan geef je hem nu geen trap. Eer uw overheid: dat is geen blinde gehoorzaamheid, maar wel respect!
Precies
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door HersteldHervormd »

Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?

Helaas zitten wij hier thuis achter slot en grendel. Vrouwlief is positief getest, waarschijnlijk via het werk (verpleegtehuis). Gelukkig geen ernstige klachten. Maar de kerkgang zit er voor ons dus even niet in. Wat een gebrokenheid komt er toch naar boven op dit moment. Wat een vrede om te midden van deze onrust het geloof te hebben, waarin wij allemaal rust mogen krijgen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Amstelodamense »

Als je als kerk nu nog besluit om met meer dan 30 personen samen te komen (as. zondag), dan ben je zo ongelooflijk verkeerd bezig. Heel onverstandig om dit beeld van de kerk af te geven. De hele samenleving wordt bijna lamgelegd, al is er dan grondwettelijk geen basis om bij kerken in te grijpen, moeten we zelf ons verstand gebruiken. Het legt een bommetje onder de gehele set aan maatregelen als wij als christenen anders blijven acteren.

Zoals Rutte zei: alles wat grondwettelijk toegestaan is, is nog niet perse verstandig om ook te doen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?

Helaas zitten wij hier thuis achter slot en grendel. Vrouwlief is positief getest, waarschijnlijk via het werk (verpleegtehuis). Gelukkig geen ernstige klachten. Maar de kerkgang zit er voor ons dus even niet in. Wat een gebrokenheid komt er toch naar boven op dit moment. Wat een vrede om te midden van deze onrust het geloof te hebben, waarin wij allemaal rust mogen krijgen.
Er wijzigt wel degelijk wat. Er is een gedeeltelijke lockdown, laten wij dan als christenen (mede) het goede voorbeeld geven. Daar hoort bij: maximaal 30 personen in een ruimte binnen.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?

Helaas zitten wij hier thuis achter slot en grendel. Vrouwlief is positief getest, waarschijnlijk via het werk (verpleegtehuis). Gelukkig geen ernstige klachten. Maar de kerkgang zit er voor ons dus even niet in. Wat een gebrokenheid komt er toch naar boven op dit moment. Wat een vrede om te midden van deze onrust het geloof te hebben, waarin wij allemaal rust mogen krijgen.
En sterkte gewenst met je vrouw! Eens dat er grote gebrokenheid is. Gelukkig mogen wij ons veilig weten onder de vleugels van onze Hemelse Vader (Psalm 91)!
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door HersteldHervormd »

Amstelodamense schreef:Als je als kerk nu nog besluit om met meer dan 30 personen samen te komen (as. zondag), dan ben je zo ongelooflijk verkeerd bezig. Heel onverstandig om dit beeld van de kerk af te geven. De hele samenleving wordt bijna lamgelegd, al is er dan grondwettelijk geen basis om bij kerken in te grijpen, moeten we zelf ons verstand gebruiken. Het legt een bommetje onder de gehele set aan maatregelen als wij als christenen anders blijven acteren.

Zoals Rutte zei: alles wat grondwettelijk toegestaan is, is nog niet perse verstandig om ook te doen.
Maar de Heer zal uitkomst geven!?

Maar we moeten wel het goede voorbeeld geven, mee eens. Maar de kerkdiensten zijn zo belangrijk, lijdt het jouw ziel dan geen schade om niet meer naar de kerk te gaan?

Het begint te lijken op de strikvraag van de wetgeleerden. Wie moet je meer dienen? God of de overheid? En dan zegt Jezus: Geef wat van God is aan God, en geef wat van de overheid is aan de overheid. Maar dat is hoe ik het zie, maar het kan zijn dat ik het niet helemaal goed zie.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door HersteldHervormd »

Amstelodamense schreef:
HersteldHervormd schreef:Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?

Helaas zitten wij hier thuis achter slot en grendel. Vrouwlief is positief getest, waarschijnlijk via het werk (verpleegtehuis). Gelukkig geen ernstige klachten. Maar de kerkgang zit er voor ons dus even niet in. Wat een gebrokenheid komt er toch naar boven op dit moment. Wat een vrede om te midden van deze onrust het geloof te hebben, waarin wij allemaal rust mogen krijgen.
En sterkte gewenst met je vrouw! Eens dat er grote gebrokenheid is. Gelukkig mogen wij ons veilig weten onder de vleugels van onze Hemelse Vader (Psalm 91)!
Bedankt, ze krabbelt langzaam op. Nu nog erg moe. Geen koorts meer, gelukkig.

Dat dat toch ervaren mag worden voor een ieder in deze donkere dagen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:
Amstelodamense schreef:Als je als kerk nu nog besluit om met meer dan 30 personen samen te komen (as. zondag), dan ben je zo ongelooflijk verkeerd bezig. Heel onverstandig om dit beeld van de kerk af te geven. De hele samenleving wordt bijna lamgelegd, al is er dan grondwettelijk geen basis om bij kerken in te grijpen, moeten we zelf ons verstand gebruiken. Het legt een bommetje onder de gehele set aan maatregelen als wij als christenen anders blijven acteren.

Zoals Rutte zei: alles wat grondwettelijk toegestaan is, is nog niet perse verstandig om ook te doen.
Maar de Heer zal uitkomst geven!?

Maar we moeten wel het goede voorbeeld geven, mee eens. Maar de kerkdiensten zijn zo belangrijk, lijdt het jouw ziel dan geen schade om niet meer naar de kerk te gaan?

Het begint te lijken op de strikvraag van de wetgeleerden. Wie moet je meer dienen? God of de overheid? En dan zegt Jezus: Geef wat van God is aan God, en geef wat van de overheid is aan de overheid. Maar dat is hoe ik het zie, maar het kan zijn dat ik het niet helemaal goed zie.
Ik denk dat je het prima ziet @HersteldHervormd. Juist op een veilige en verantwoorde manier een groep mensen naar de kerk laten gaan (grootte van groep is geheel afhankelijk wat er kan) is het beste voorbeeld wat gegeven kan worden. Beterschap met je vrouw!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Panny »

HersteldHervormd schreef:Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?
Het beste voor het bestrijden van het virus zou natuurlijk zijn dat nergens meer groepen binnen met meer dan 30 personen samenkomen.
Maar dit kan de regering grondwettelijk niet dwingen van de kerken. Het is wel een streng advies.

En de regering komt niet met deze regels en adviezen om ons dwars te zitten maar omdat het echt heel hard nodig is!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Panny »

pierre27 schreef: Ik denk dat je het prima ziet @HersteldHervormd. Juist op een veilige en verantwoorde manier een groep mensen naar de kerk laten gaan (grootte van groep is geheel afhankelijk wat er kan) is het beste voorbeeld wat gegeven kan worden. Beterschap met je vrouw!
Ik vraag me wel sterk af hoeveel "buitenstaanders" dat echt zien als veilig en verantwoord voorbeeld gedrag als de experts voor alle binnenruimtes een maximale groepsgrootte van 30 personen adviseren en zo mogelijk zelfs afdwingen.
Ik denk dat het juist bij de meeste mensen negatieve reacties zal oproepen als de kerken "misbruik" maken van hun uitzonderingspositie.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door pierre27 »

Panny schreef:
pierre27 schreef: Ik denk dat je het prima ziet @HersteldHervormd. Juist op een veilige en verantwoorde manier een groep mensen naar de kerk laten gaan (grootte van groep is geheel afhankelijk wat er kan) is het beste voorbeeld wat gegeven kan worden. Beterschap met je vrouw!
Ik vraag me wel sterk af hoeveel "buitenstaanders" dat echt zien als veilig en verantwoord voorbeeld gedrag als de experts voor alle binnenruimtes een maximale groepsgrootte van 30 personen adviseren en zo mogelijk zelfs afdwingen.
Ik denk dat het juist bij de meeste mensen negatieve reacties zal oproepen als de kerken "misbruik" maken van hun uitzonderingspositie.
Ik denk dat welke kerkgang dan ook bij een grote groep Nederlanders per definitie voor negatieve reacties zorgt. Alleen nu is er door een en ander de focus op de kerkgang gekomen. Wij hebben in onze kerk rond de 1700 zitplaatsen, optimale luchtzuivering. Een groot aantal uitgangen en looproutes, elke vorm van kruiscontact is zo goed als uitgesloten. Ik begeef me vandaag op school tussen 1100 leerlingen en dan ook nog de volwassenen, we doen zoveel als mogelijk ons best om zo veilig mogelijk te werken en dan lukt dat gewoon niet altijd. Wanneer er vandaag besloten werd dat scholen ook voor 4 weken dicht zouden gaan, de plek waar veel contact is dan zou voor mij een tijdelijke beperking tot 30 personen in kerken bespreekbaar zijn. De beste plek om op een veilige manier er te zijn is de kerk. Dat is mijn credo!!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef:
Amstelodamense schreef:
HersteldHervormd schreef:Wij hebben net de persconferentie bekeken en het leek me eigenlijk dat er voor de kerkdiensten eigenlijk niets wijzigd?

Helaas zitten wij hier thuis achter slot en grendel. Vrouwlief is positief getest, waarschijnlijk via het werk (verpleegtehuis). Gelukkig geen ernstige klachten. Maar de kerkgang zit er voor ons dus even niet in. Wat een gebrokenheid komt er toch naar boven op dit moment. Wat een vrede om te midden van deze onrust het geloof te hebben, waarin wij allemaal rust mogen krijgen.
En sterkte gewenst met je vrouw! Eens dat er grote gebrokenheid is. Gelukkig mogen wij ons veilig weten onder de vleugels van onze Hemelse Vader (Psalm 91)!
Bedankt, ze krabbelt langzaam op. Nu nog erg moe. Geen koorts meer, gelukkig.

Dat dat toch ervaren mag worden voor een ieder in deze donkere dagen.
Sterkte
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Forummer »

Dat blijft een dilemma.

Wij zijn hier op aarde om God de eer te geven die Hem toekomt.
Komt God meer aan Zijn eer als we met meer dan 30 naar de kerk gaan, omdat we laten zien dat de kerkgang ons dierbaar is?

Of komt God meer aan Zijn eer als we met maximaal 30 mensen naar de kerk gaan, omdat we laten zien dat we de overheid gehoorzamen en onze naasten liefhebben en hun niet in gevaar begeven?

Waarmee verspreiden wij meer "een liefelijke reuk"?

Moeilijk. Ik neig naar het laatste maar kan wel begrip opbrengen voor degenen die naar het eerste neigen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:Dat blijft een dilemma.

Wij zijn hier op aarde om God de eer te geven die Hem toekomt.
Komt God meer aan Zijn eer als we met meer dan 30 naar de kerk gaan, omdat we laten zien dat de kerkgang ons dierbaar is?

Of komt God meer aan Zijn eer als we met maximaal 30 mensen naar de kerk gaan, omdat we laten zien dat we de overheid gehoorzamen en onze naasten liefhebben en hun niet in gevaar begeven?

Waarmee verspreiden wij meer "een liefelijke reuk"?

Moeilijk. Ik neig naar het laatste maar kan wel begrip opbrengen voor degenen die naar het eerste neigen.
We moeten laten zien dat Jezus ons dierbaar is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Bert Mulder »

Bij ons in Alberta Canada krijgen we weer meer vrijheid:

mogen nu ook weer koffie, enz serveren, zolang we ons aan de gezondheid regels houden
mogen nu ook weer kinderopvang tijdens de dienst

https://open.alberta.ca/dataset/2be831d ... 0-1009.pdf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie