Catechese uit Ledeboer

CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door CvdW »

Vervolgde schreef:Per groepje van 5 vragen is toch makkelijk een half uur vol te praten.

En sommige vragen spreken misschien voor zichzelf.
Maar alle antwoorden doen dat niet.

Ik denk dan aan vraag 22
Vraag: Wie komen daar (in de hel)?
Antw.: Onbekeerde mensen en kinderen. Lukas 19:27
Wat bedoel je met vraag en antwoord 22? Dit is toch heel helder. Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Floppy »

CvdW schreef:
Vervolgde schreef:Per groepje van 5 vragen is toch makkelijk een half uur vol te praten.

En sommige vragen spreken misschien voor zichzelf.
Maar alle antwoorden doen dat niet.

Ik denk dan aan vraag 22
Vraag: Wie komen daar (in de hel)?
Antw.: Onbekeerde mensen en kinderen. Lukas 19:27
Wat bedoel je met vraag en antwoord 22? Dit is toch heel helder. Of zie ik iets over het hoofd?
Het lijkt me een "haakjesprobleem", is het:
  • (Onbekeerde mensen) en kinderen
  • Onbekeerde (mensen en kinderen)
Waarbij het voor de hand ligt dat het de laatste optie is.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Nasrani »

Deze specifieke vraag lukt niet eens in een half uur.
Verder bereidt het voor vanuit de Bijbel (en belijdenisgeschriften) en geef voorbeelden uit de praktijk bij de vragen.
Doe eventueel een korte bijbelstudie er bij. Is nog veel belangrijker dan vragen stampen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Tiberius »

Corvee, dat is nogal een stevig en negatief klinkend woord.
Maar catechese is voor beginnende catechiseermeesters best een uitdaging, zeker als je geen onderwijservaring hebt.

@Marinus20, bepaal eerst eens wat je visie op catechisatie is, of liever gezegd: de visie van de gemeente op kinderen van de gemeente.
Wat wil je bereiken met catechisatie? Als je wilt communiceren dat onbekeerde mensen en kinderen in de hel komen, heb je een geheel ander vertrekpunt dan als je de kinderen ziet als geheiligd in Christus die onderwezen moeten worden in de Bijbelse waarheden.

Verder is ook de leeftijdsgroep belangrijk.
Het vragenboekje van Ledeboer is volgens mij voor erg jonge kinderen. Dan kan je het beste Bijbelse geschiedenissen vertellen en lijnen trekken naar hun eigen leven. Een bijbelstudie is aan die leeftijdscategorie niet zo besteed, dan wordt het al gauw een preek die over hun hoofden heen gaat.
Ik houd zelf altijd als globale focus aan: voor kinderen tot ca. 12 jaar voornamelijk Bijbelse geschiedenissen vertellen (zeker als ze niet naar een refoschool gaan), van 12-16 jaar de geloofsleer leren (bijvoorbeeld aan de hand van Voorbeeld van de Goddelijke waarheden, van Hellenbroek); en 16 jaar en ouder de geloofsleer zich persoonlijk eigen maken.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Vervolgde »

CvdW schreef:
Vervolgde schreef:Per groepje van 5 vragen is toch makkelijk een half uur vol te praten.

En sommige vragen spreken misschien voor zichzelf.
Maar alle antwoorden doen dat niet.

Ik denk dan aan vraag 22
Vraag: Wie komen daar (in de hel)?
Antw.: Onbekeerde mensen en kinderen. Lukas 19:27
Wat bedoel je met vraag en antwoord 22? Dit is toch heel helder. Of zie ik iets over het hoofd?
Het voorbeeld van vraag en antwoord 22 onderstreept de eerdere reactie van Tiberius dat de meeste vragen en antwoorden voor zichzelf spreken. Dat mag niet leiden tot een gebrek aan voorbereiding en onderzoek, zoals deze vraag en antwoord aantoont. Bij kind denk je snel aan een mens met een jonge leeftijd. Maar dat is de bedoeling hier niet. Er wordt iets heel anders beoogd. En daar kom je pas achter als je de tekstverwijzing serieus neemt en onderzoekt.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door DDD »

Wil je dat toelichten? Ik zie dat niet in de verwijstekst.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Valcke »

M.i. bedoelt ds. Ledeboer eenvoudig: onbekeerde mensen, waaronder óók de onbekeerde kinderen.
Het is een vragenboekje voor kinderen. Ds. Ledeboer spreekt heel eenvoudig voor de kinderen en gebruikt juist het woord 'kinderen' om hen aan te spreken: het gaat niet over ouderen, over 'mensen' (algemeen), maar evenzeer over kinderen! Ook zij komen daar (de hel)!

Dus: de kinderen rechtstreeks aanspreken! Meer zoek ik hier niet achter, ook niet op basis van de tekstverwijzing.
Wel geeft de tekstverwijzing de oorzaak aan van het verloren gaan: namelijk het niet erkennen en aannemen van Christus!
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Vervolgde »

Uit de reactie van Valcke, die op zich heel goed toepasbaar is, blijkt al dat het antwoord niet voor zichzelf spreekt. Ook Valcke begint met “M.i. bedoelt...”.
Ook ik kan niet anders dan zoeken naar de bedoeling.
Het vragenboekje is voor kinderen, maar leest als een beknopte dogmatiek. Achter de vaak eenvoudige woorden gaat een heel theologisch gebeuren schuil.

Het is m.i. niet de bedoeling van Ledeboer om te stellen dat kinderen verloren gaan, omdat zij kinderen zijn. Dat zou ook niet Bijbels zijn. Dus moet de bedoeling een andere zijn.

Wij gaan verloren en worden gestraft, omdat wij gezondigd hebben. Die staat is een onbekeerde staat en brengt de straf met zich mee. Maar waarom dan toch die kinderen apart genoemd? Alleen uit pedagogische overwegingen om ze aan te spreken? Dat is de lijn van Valcke en die is op zich goed te verdedigen. Toch vind ik dat wat mager, omdat daarin de tekstverwijzing niet tot uitdrukking komt.
Vanuit die tekstverwijzing zou ik in het aanspreken van kinderen nog een stapje verder willen gaan. In het onderwijs ontvangen de kinderen gaven. Het is hun verantwoording met die gaven tot God uit te gaan. Het onderwijs moet rendement opleveren. Ze mogen niet in een soort kinderlijke onschuld blijven staan en er niets meedoen. Kinderlijke onschuld is geen vrijwaring voor de hel. Het evangelie niet gehoorzamen betekent dat die kennis tegen hen werken zal en ze niet als kinderen, maar als vijanden van God geoordeeld zullen worden.
De pedagogische overweging wil ik dus niet algemeen houden, maar vanuit de tekstverwijzing toespitsen op verantwoordelijkheid. Wel geweten en zich niet bekeren betekent dubbele slagen.

Dat is de les die ik uit dit antwoord haal.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Mannetje »

Marinus20 schreef:Weet iemand of er naslagwerken, verwijsteksttips, lesschetsen, of persoonlijk materiaal van catechiseermeesters ergens te vinden is n.a.v. het vragenboekje van ds. Ledeboer?
Voor welke leeftijd ongeveer?
-
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door DDD »

@Vervolgde:

Dank.

Aha. Dat sluit elkaar niet uit. Ik denk inderdaad dat dat een goede toepassing is uit het bijbelgedeelte.

Dat is prima, zolang maar duidelijk wordt dat God daar in het geheel niet op uit is, omdat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat, maar dat allen tot bekering komen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Valcke »

Hoe dan ook gaat het woord 'kinderen' dus om gewoon 'kinderen' (leeftijd). In het antwoord wordt dus over onbekeerde kinderen gesproken. Dat het een pedagogisch doel heeft om specifiek over 'kinderen' te spreken, is m.i. evident. Datzelfde element zie je bv. ook terug in Ledeboers vele gedichten waarin hij kinderen aanspreekt. Verder: de tekst geeft inderdaad veel stof voor verdieping!

P.S. ik gebruik 'm.i.' niet om twijfel uit te drukken, maar wel omdat ik niet wil pretenderen alle gedachten van ds. Ledeboer te kunnen peilen.
Marinus20
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2020, 19:02

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Marinus20 »

refo schreef:
Marinus20 schreef:Jawel, maar er moet wel een half uur over gesproken worden op catechisatie. Waar haal je de gespreksstof vandaan als de vragen voor zich spreken?
Ik krijg wel vaker het idee dat catechisatie geven nogal een corvee is voor catechiseermeesters.
Er zijn veel catechiseermeesters die zich vanuit hun ambtelijke roeping verplicht voelen zich nauwgezet in te zetten maar tegen de onmogelijkheden van eigen vaardigheden en kennis aanlopen.
Dooddoeners als: 'We zijn nu eenmaal onbekwaam' helpen dan echt niet!
En een betaald beroep is het niet zodat er weinig tijd en mogelijkheden beschikbaar zijn er echt in te groeien of er voor opgeleid te worden. Gelukkig zijn er binnen vrijwel elk kerkverband 'avonden' maar echte leerkrachten word je er niet van.
Marinus20
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2020, 19:02

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Marinus20 »

Mannetje schreef:
Marinus20 schreef:Weet iemand of er naslagwerken, verwijsteksttips, lesschetsen, of persoonlijk materiaal van catechiseermeesters ergens te vinden is n.a.v. het vragenboekje van ds. Ledeboer?
Voor welke leeftijd ongeveer?
Basisschool-leeftijd.
Marinus20
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2020, 19:02

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door Marinus20 »

Tiberius schreef:Corvee, dat is nogal een stevig en negatief klinkend woord.
Maar catechese is voor beginnende catechiseermeesters best een uitdaging, zeker als je geen onderwijservaring hebt.

@Marinus20, bepaal eerst eens wat je visie op catechisatie is, of liever gezegd: de visie van de gemeente op kinderen van de gemeente.
Wat wil je bereiken met catechisatie? Als je wilt communiceren dat onbekeerde mensen en kinderen in de hel komen, heb je een geheel ander vertrekpunt dan als je de kinderen ziet als geheiligd in Christus die onderwezen moeten worden in de Bijbelse waarheden.

Verder is ook de leeftijdsgroep belangrijk.
Het vragenboekje van Ledeboer is volgens mij voor erg jonge kinderen. Dan kan je het beste Bijbelse geschiedenissen vertellen en lijnen trekken naar hun eigen leven. Een bijbelstudie is aan die leeftijdscategorie niet zo besteed, dan wordt het al gauw een preek die over hun hoofden heen gaat.
Ik houd zelf altijd als globale focus aan: voor kinderen tot ca. 12 jaar voornamelijk Bijbelse geschiedenissen vertellen (zeker als ze niet naar een refoschool gaan), van 12-16 jaar de geloofsleer leren (bijvoorbeeld aan de hand van Voorbeeld van de Goddelijke waarheden, van Hellenbroek); en 16 jaar en ouder de geloofsleer zich persoonlijk eigen maken.

Dankjewel voor je inhoudelijk meedenken!
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechese uit Ledeboer

Bericht door DDD »

Marinus20 schreef:
refo schreef:
Marinus20 schreef:Jawel, maar er moet wel een half uur over gesproken worden op catechisatie. Waar haal je de gespreksstof vandaan als de vragen voor zich spreken?
Ik krijg wel vaker het idee dat catechisatie geven nogal een corvee is voor catechiseermeesters.
Er zijn veel catechiseermeesters die zich vanuit hun ambtelijke roeping verplicht voelen zich nauwgezet in te zetten maar tegen de onmogelijkheden van eigen vaardigheden en kennis aanlopen.
Dooddoeners als: 'We zijn nu eenmaal onbekwaam' helpen dan echt niet!
En een betaald beroep is het niet zodat er weinig tijd en mogelijkheden beschikbaar zijn er echt in te groeien of er voor opgeleid te worden. Gelukkig zijn er binnen vrijwel elk kerkverband 'avonden' maar echte leerkrachten word je er niet van.
De kerkenraad moet van broeders geen onmogelijke dingen vragen. Catechisatie kan worden gegeven door mensen die daar talent voor hebben, anders doet het ook meer kwaad dan goed. Iedereen heeft talenten, maar niet iedereen is geschikt om les te geven. Er zijn genoeg meesters en juffrouwen, al dan niet gepensioneerd, die uitstekend catechisatie kunnen geven.
Plaats reactie