Populaire termen

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Heelmeester is wel weer het andere uiterste. Dat is geen normaal Nederlands en hoort op de preekstoel niet thuis.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Populaire termen

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Heelmeester is wel weer het andere uiterste. Dat is geen normaal Nederlands en hoort op de preekstoel niet thuis.
Dus geen preek over Exodus 15:26?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Populaire termen

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Heelmeester is wel weer het andere uiterste. Dat is geen normaal Nederlands en hoort op de preekstoel niet thuis.
Dat vind ik te kort door de bocht. Sommige oud Nederlandse woorden kunnen juist iets uit de Bijbel goed weergeven.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Nou, als je als dominee het moet doen met een vertaling waarin dat woord staat, dan is er niets mis mee om dat voor te lezen en dan gelijk te zeggen wat dat betekent. Maar verder zou ik het in de preek niet gebruiken.

Maar goed, ik snap dat je daarover kunt twisten. Er zijn ook predikanten die vinden dat je de taal van de SV moet gebruiken, anders begrijpt niemand die meer. Daarmee sluit je dus de helft van de gemeente uit, maar het slimmere deel zal in de loop van de jaren op hoofdlijnen gaan begrijpen wat je te vertellen hebt.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Populaire termen

Bericht door GGotK »

Ouderwetse termen kunnen ook populair zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Sommige Bijbelse uitdrukkingen zijn niet in andere woorden te duiden, goedertierenheid bijvoorbeeld, dit woord wordt in spreektaal niet meer gebruikt, maar ik zou er geen eigentijds woord voor kunnen vinden.
Zo zijn er nog meer woorden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Populaire termen

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:Sommige Bijbelse uitdrukkingen zijn niet in andere woorden te duiden, goedertierenheid bijvoorbeeld, dit woord wordt in spreektaal niet meer gebruikt, maar ik zou er geen eigentijds woord voor kunnen vinden.
Zo zijn er nog meer woorden.
Staat anders gewoon in de Van Dale, goedertieren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Je wilt toch niet zeggen dat alle woorden in Van Dale tot het normaal spraakgebruik behoren?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Populaire termen

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Je wilt toch niet zeggen dat alle woorden in Van Dale tot het normaal spraakgebruik behoren?
Nee, maar @samanthi beweerde dat er geen synoniem is voor goedertierenheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:Sommige Bijbelse uitdrukkingen zijn niet in andere woorden te duiden, goedertierenheid bijvoorbeeld, dit woord wordt in spreektaal niet meer gebruikt, maar ik zou er geen eigentijds woord voor kunnen vinden.
Zo zijn er nog meer woorden.
Staat anders gewoon in de Van Dale, goedertieren.
Ik zeg dat dit geen spreektaal is en dit zegt dan de van Dalen
goe·der·tie·ren (bijvoeglijk naamwoord)
1
(m.n. van God gezegd) lankmoedig, zachtaardig

Dit zijn geen goede synoniemen mi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Populaire termen

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Ik zeg dat dit geen spreektaal is en dit zegt dan de van Dalen
goe·der·tie·ren (bijvoeglijk naamwoord)
1(m.n. van God gezegd) lankmoedig, zachtaardig
Dit zijn geen goede synoniemen mi
Dat ligt dan meer aan jouw gevoel. In het WNT vind je bij goedertierenheid:

Zachtheid, zachtaardigheid; in 't Mnl. zeer gewoon, doch thans geheel verouderd. Verg. GOEDERTIEREN, 1, 1, a). De behaaghlijkheden van een' onvriendelyke gedaante, ende groote goedertierenheidt van zeden, daar zy (Gabrielle d' Estrée) magtigh mede versiert was, HOOFT, Henr. de Gr. 101 [1626]. Myn goedertierenheit en oprechtigheid in 't vermanen haelden my dit op den hals, VONDEL 4, 230 [1642].

Bij goedertieren tref je aan: zachtmoedig; zachtmoedige; zachtaardig: barmhartig; goedgunstig, genadig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef: Ik zeg dat dit geen spreektaal is en dit zegt dan de van Dalen
goe·der·tie·ren (bijvoeglijk naamwoord)
1(m.n. van God gezegd) lankmoedig, zachtaardig
Dit zijn geen goede synoniemen mi
Dat ligt dan meer aan jouw gevoel. In het WNT vind je bij goedertierenheid:

Zachtheid, zachtaardigheid; in 't Mnl. zeer gewoon, doch thans geheel verouderd. Verg. GOEDERTIEREN, 1, 1, a). De behaaghlijkheden van een' onvriendelyke gedaante, ende groote goedertierenheidt van zeden, daar zy (Gabrielle d' Estrée) magtigh mede versiert was, HOOFT, Henr. de Gr. 101 [1626]. Myn goedertierenheit en oprechtigheid in 't vermanen haelden my dit op den hals, VONDEL 4, 230 [1642].

Bij goedertieren tref je aan: zachtmoedig; zachtmoedige; zachtaardig: barmhartig; goedgunstig, genadig.
Het is niet in een woord te vangen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Populaire termen

Bericht door Mara »

Het topic gaat nu weer de vertalingskant op en daar hebben we er al een aantal van.
Dus graag bij het onderwerp blijven. :)

Wat kan wel en wat kan niet?
Kan de dominee het over influencers, vloggers, TikTok, Insta(gram) hebben?
FB is inmiddels achterhaald en uit bij de jeugd en vervangen door o.m. TikTok en snapchat.
Moet hij op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen?

Zoals waar merel het laatst over had, één van haar kinderen had het over Kalvijn en dan ben je als moeder even in verwarring.
Het bleek een bekende vlogger op YT te zijn.

Het maakt wellicht uit of de predikant zelf opgroeiende kinderen heeft, denk ik?
En het kan ook heel verwarrend zijn als het gaat over Jebroer.
Dat klinkt onschuldig, maar de teksten van deze meneer zijn dat niet.

Of is de kansel hier niet geschikt voor en moet het tot catechisatie beperkt blijven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Populaire termen

Bericht door Zita »

Mara schreef:Het topic gaat nu weer de vertalingskant op en daar hebben we er al een aantal van.
Dus graag bij het onderwerp blijven. :)

Wat kan wel en wat kan niet?
Kan de dominee het over influencers, vloggers, TikTok, Insta(gram) hebben?
FB is inmiddels achterhaald en uit bij de jeugd en vervangen door o.m. TikTok en snapchat.
Moet hij op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen?

Zoals waar merel het laatst over had, één van haar kinderen had het over Kalvijn en dan ben je als moeder even in verwarring.
Het bleek een bekende vlogger op YT te zijn.

Het maakt wellicht uit of de predikant zelf opgroeiende kinderen heeft, denk ik?
En het kan ook heel verwarrend zijn als het gaat over Jebroer.
Dat klinkt onschuldig, maar de teksten van deze meneer zijn dat niet.

Of is de kansel hier niet geschikt voor en moet het tot catechisatie beperkt blijven?
Ik denk dat een predikant in zijn voorbeelden de hele gemeente moet aanspreken. Hij kan het dus soms waarschuwen voor zwartwerken of belastingfraude, het andere moment voor bepaalde vloggers. Het moet bij de predikant en de gemeente passen. Als het een voorstelling wordt rond het thema 'kijk mij eens hip doen', zal het niemand aanspreken. Maar als alle vermaningen heel erg vaag blijven, is dat evenmin goed.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Zita schreef:
Mara schreef:Het topic gaat nu weer de vertalingskant op en daar hebben we er al een aantal van.
Dus graag bij het onderwerp blijven. :)

Wat kan wel en wat kan niet?
Kan de dominee het over influencers, vloggers, TikTok, Insta(gram) hebben?
FB is inmiddels achterhaald en uit bij de jeugd en vervangen door o.m. TikTok en snapchat.
Moet hij op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen?

Zoals waar merel het laatst over had, één van haar kinderen had het over Kalvijn en dan ben je als moeder even in verwarring.
Het bleek een bekende vlogger op YT te zijn.

Het maakt wellicht uit of de predikant zelf opgroeiende kinderen heeft, denk ik?
En het kan ook heel verwarrend zijn als het gaat over Jebroer.
Dat klinkt onschuldig, maar de teksten van deze meneer zijn dat niet.

Of is de kansel hier niet geschikt voor en moet het tot catechisatie beperkt blijven?
Ik denk dat een predikant in zijn voorbeelden de hele gemeente moet aanspreken. Hij kan het dus soms waarschuwen voor zwartwerken of belastingfraude, het andere moment voor bepaalde vloggers. Het moet bij de predikant en de gemeente passen. Als het een voorstelling wordt rond het thema 'kijk mij eens hip doen', zal het niemand aanspreken. Maar als alle vermaningen heel erg vaag blijven, is dat evenmin goed.
Ik denk dat je hier een punt hebt, wel vermaningen en bemoediging maar niet zo dat het onnatuurlijk overkomt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie