Populaire termen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Populaire termen

Bericht door Mara »

Naar aanleiding van het topic: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? deze vraag:
Populaire termen tijdens de preek
Nasrani schreef: Thema: All-inclusive
Jantje: Waarom moet er zo'n populaire term aan verbonden worden?

Gisteren gebruikte de uiterst ernstige predikant in de HHK het woord Influencers en The Wall of fame.
Mijn kinderen waren enigszins verbaasd dat hij deze begrippen kende.

Maar Jantje zet een vraagteken bij de term: All inclusive, begrijp ik?

Dan is de vraag, wat kan wel en wat kan niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Populaire termen

Bericht door Herman »

De prediking staat op het snijdvlak van begrijpelijkheid en heiligheid.

Daarom kan in een bepaald deel van de preek een concrete verwijzing naar de werkelijkheid om ons heen niet ontbreken.

Aan de andere kan zou ik niet zo snel Paulus betitelen een belangrijke christelijke 'influencer'. Dat lijkt me onnodig populair taalgebruik.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Populaire termen

Bericht door Mara »

Herman schreef: Aan de andere kan zou ik niet zo snel Paulus betitelen een belangrijke christelijke 'influencer'. Dat lijkt me onnodig populair taalgebruik.
Zo werd het niet gebruikt hoor. De predikant gebruikte dit als inleiding, als een heel bekend iemand ernstig ziek wordt of sterft.
Zoals een influencer, die door honderdduizenden of miljoenen gevolgd wordt.
Je pakt er wel even de jeugd mee, tussen die ernstige zware woorden.

Soms gaat dat helaas een beetje mis, als de dominee het over smsen heeft, tegen de jeugd, of de mode uit Parijs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Populaire termen

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:De prediking staat op het snijdvlak van begrijpelijkheid en heiligheid.

Daarom kan in een bepaald deel van de preek een concrete verwijzing naar de werkelijkheid om ons heen niet ontbreken.

Aan de andere kan zou ik niet zo snel Paulus betitelen een belangrijke christelijke 'influencer'. Dat lijkt me onnodig populair taalgebruik.
Mee eens.
Ik denk wel dat een dominee gerust het begrip 'influencers' mag gebruiken om iets van hedentendage te duiden. Het is namelijk zeer actueel. Ik denk dat er qua begrippen vaak vooral traditie in de weg staat, wat ervoor zorgt dat mensen het lastig vinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Populaire termen

Bericht door Jantje »

De heiligheid van God en Zijn heilig Woord bieden geen plaats voor goedkope termen die associaties oproepen met een zonvakantie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Populaire termen

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:De heiligheid van God en Zijn heilig Woord bieden geen plaats voor goedkope termen die associaties oproepen met een zonvakantie.
Volgens mij heb je geen idee wat een influencer is.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Populaire termen

Bericht door HersteldHervormd »

Opzich wel een een leuk topic. Gevoelig voor de een, en voor de andere meer als normaal.

Het kan in een preek nooit perfect zijn, er zijn nou eenmaal verschillende doelgroepen in een gemeente. Maar om even in te gaan op de vraag van Mara: Ik denk dat de dominee best hedendaagse/moderne woorden kan gebruiken. Het positieve daaraan is dat de jeugd (en stiekem een paar 30+ers) daardoor geprikkeld worden. Het gevaar is dat kerk en wereld dichter bij elkaar komen. Populair taalgebruik was bij delen van NHK, GKN, GKV en CGK 50 jaar geleden al het begin van het afglijden, en kijk nu hoe het er in zo'n doorsnee gemeente aan toe gaat. Daar is de jeugd echt niet actiever als in traditionele kerken.

Mijn conclusie: We hoeven niet allemaal in tale Kanaäns te spreken, laten we het vooral niet extra moeilijk maken voor iedereen, maar ik denk wel dat een bepaalde terughoudendheid qua modern taalgebruik wel op z'n plaats is. Eerlijk gezegd zou ik persoonlijk onze dominee iets minder serieus nemen als zulke termen van de kansel komen, maar dat is persoonlijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Ik snap echt niet waar dit nu weer over gaat. Mag je alleen oude termen gebruiken? Dan kun je moderne termen over tien jaar gebruiken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Populaire termen

Bericht door John Galt »

Als je Jezus' woorden leest en Paulus' brieven, dan sluiten zij aan bij de belevingswereld van toen. De landbouw, de literatuur, de samenleving. Paulus haalt zelfs heidense schrijvers aan in zijn brieven en preken.
Voor ons kan Bijbeltaal echter een eigen leven gaan leiden. Als we zijn blivjen hangen in het zeventiende eeuwse taalveld, kan dat los raken van het normale leven van nu. "Een zaaier ging uit om te zaaien" klinkt plechtiger dan: "De boer ging het land op met z'n trekker." Maar het beeld is exact hetzelfde. Het eerste is niet heiliger dan het tweede. Zo hoeft het beeld van een schaap dat rustig aan eht water geleid wordt, en een tafel vol heerlijkheden met bekers die ovestromen niet heiliger te zijn dan het beeld van iemand die rust vindt op een tropisch eiland met volop eten en drinken. Sterker nog: als je iets duidleijk wilt maken met een beeld, is dat effectiever met een beeld van nu dan met een beeld van 100 jaar geleden.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Populaire termen

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:De heiligheid van God en Zijn heilig Woord bieden geen plaats voor goedkope termen die associaties oproepen met een zonvakantie.
Volgens mij heb je geen idee wat een influencer is.
Ik denk dat Jantje reageert op de term all-inclusive en niet op influencers.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Er is ook niet een heel goed behoorlijk alternatief voor de term influencer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Populaire termen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:De heiligheid van God en Zijn heilig Woord bieden geen plaats voor goedkope termen die associaties oproepen met een zonvakantie.
Volgens mij heb je geen idee wat een influencer is.
Ik had het over de term 'all-inclusive'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Populaire termen

Bericht door Mara »

samanthi schreef:Ik snap echt niet waar dit nu weer over gaat. Mag je alleen oude termen gebruiken? Dan kun je moderne termen over tien jaar gebruiken.
Wij vonden het heel verrassend, in dit geval, bij deze predikant. ;)
Bij bepaalde predikanten kun je het verwachten, die heel erg betrokken zijn met de jongeren in de gemeente en ook openstaan voor eerlijke gesprekken.
Ds. Kempeneers schrijft in BhP ook een bladzijde voor de jeugd en daar is duidelijk in te zien dat hij op de hoogte is van de laatste moderniteiten w.b. social media e.d.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Populaire termen

Bericht door Mistig »

Wat voor de 1 ‘heilig’ taalgebruik is, is voor de ander onbegrijpelijk. Dat geldt ook voor zogenaamde populaire taal.

Zo hadden mijn oude vader en ik afgelopen maandag na de ledenvergadering nog een discussie over iets wat onze predikant bezigde. Ik vond het normaal, mijn vader vond het niet kunnen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Populaire termen

Bericht door parsifal »

Het is denk ik wel eens goed om af en toe af te wijken van de normale kerkelijke termen. Het kan zomaar een kwartje laten vallen als in plaats van "heelmeester", "arts" of "dokter" wordt gebruikt. Verder zoals eerder genoemd, als het beeld van een zaaier of een huis met veel kamers goed genoeg is voor de Heere zelf om te gebruiken, dan is er vrij veel vrijheid om voorbeelden te gebruiken die je normaal eerder op een vakantie zal betrekken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie