Populaire termen

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Populaire termen

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Sommige Bijbelse uitdrukkingen zijn niet in andere woorden te duiden, goedertierenheid bijvoorbeeld, dit woord wordt in spreektaal niet meer gebruikt, maar ik zou er geen eigentijds woord voor kunnen vinden.
Zo zijn er nog meer woorden.
Gewoon "goedheid" als je met de meest afgevlakte definitie tenminste genoegen neemt...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Populaire termen

Bericht door Van Ewijk »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:De heiligheid van God en Zijn heilig Woord bieden geen plaats voor goedkope termen die associaties oproepen met een zonvakantie.
Volgens mij heb je geen idee wat een influencer is.
Ik ken deze mensen meestal van bij de ijscoboer.
Dan vragen ze om gratis ijs in ruil voor gratis reclame, waarmee bedoeld wordt dat ze de desbetreffende gelegenheid noemen op hun internetkanaal.

Omdat die spoeling nogal dik schijnt te zijn wordt er meestal dan gewoon geweigerd en liever geld gevraagd...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Populaire termen

Bericht door Arja »

Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Ik heb bij een opvoedcursus weleens in een gebed gehoord, U die ook de fouten van Uw vader en moeder gezien heeft.
Dat vind ik net zoiets.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Populaire termen

Bericht door Terri »

Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Dat snap ik, ik vind dit ook lastig.
Wat wordt er met 'de verleiding' bedoeld? Hij was zonder zonde.
Hij kon Zich rein bewaren in een wereld vol onreinheid.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Populaire termen

Bericht door Bonny »

Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Terri schreef:
Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Dat snap ik, ik vind dit ook lastig.
Wat wordt er met 'de verleiding' bedoeld? Hij was zonder zonde.
Hij kon Zich rein bewaren in een wereld vol onreinheid.
H
De duivel probeerde Hem op allerlei manieren te laten struikelen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Populaire termen

Bericht door Van Ewijk »

Het is duidelijk dat we het grofweg kunnen verdelen in twee delen.
Populair als in platvloers en respectloos,
En populair maar inhoudelijk en zonder aanstoot te geven.
Dat zijn twee hele verschillende dingen.

Het heil ligt niet in versteende menselijke begrippen en handhavingen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Populaire termen

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
Terri schreef:
Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Dat snap ik, ik vind dit ook lastig.
Wat wordt er met 'de verleiding' bedoeld? Hij was zonder zonde.
Hij kon Zich rein bewaren in een wereld vol onreinheid.
H
De duivel probeerde Hem op allerlei manieren te laten struikelen.
Ja maar op geen enkele manier was er sprake van dat Christus zou struikelen.
Is verleiding alleen verleiding als het je aanzet tot zondigen, omdat bij ons mensen die kiemen aanwezig zijn?
Ik vond wat kenmerken van verleidingen:

Achter elke verleiding schuilt een leugen: je wordt gelukkig als je het doet en je bent dom als je het niet doet.
Verleidingen zijn ronduit aantrekkelijk en het lijkt prettig om eraan toe te geven.
Verleidingen spelen in op je behoeften, bijvoorbeeld de behoefte om bij de groep te horen.
Verleidingen kunnen soms openlijk en goed herkenbaar op je weg komen. Soms kunnen ze ook heel subtiel zijn, zodat je niet of nauwelijks door hebt dat je verleid wordt.
Soms zijn verleidingen zo sterk dat je er direct voor dreigt te bezwijken.
Verleidingen richten zich eenzijdig op je gevoel en proberen je verstand uit te schakelen.
Verleidingen maken het moeilijk voor je om de waarschuwende stem van je geweten te horen. Je wil die stem eigenlijk helemaal niet horen.
Het kost geen enkele moeite om aan verleidingen toe te geven. Het is de weg van de minste weerstand, de weg van zwakte.
Verleidingen proberen je over te halen om te zondigen. Ze fluisteren je in dat een klein beetje zondigen geen kwaad kan.


Ik denk dat je dit niet kan toepassen op hoe de Heere Jezus op deze aarde als mens was.
Bij Hem waren er geen onreine gedachten of gevoelens.
Met de vetgedrukte zin in de posting van Arja ben ik het, net als Arja, daarom ook niet eens.

Wat denk jij?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Mara schreef:Het topic gaat nu weer de vertalingskant op en daar hebben we er al een aantal van.
Dus graag bij het onderwerp blijven. :)

Wat kan wel en wat kan niet?
Kan de dominee het over influencers, vloggers, TikTok, Insta(gram) hebben?
FB is inmiddels achterhaald en uit bij de jeugd en vervangen door o.m. TikTok en snapchat.
Moet hij op de hoogte zijn van de allernieuwste ontwikkelingen?

Zoals waar merel het laatst over had, één van haar kinderen had het over Kalvijn en dan ben je als moeder even in verwarring.
Het bleek een bekende vlogger op YT te zijn.

Het maakt wellicht uit of de predikant zelf opgroeiende kinderen heeft, denk ik?
En het kan ook heel verwarrend zijn als het gaat over Jebroer.
Dat klinkt onschuldig, maar de teksten van deze meneer zijn dat niet.

Of is de kansel hier niet geschikt voor en moet het tot catechisatie beperkt blijven?
Hoe is het mogelijk dat dit sowieso een vraag is? Ik vind de vraag eigenlijk absurd.

Natuurlijk moet een dominee weten wat Snapchat is en liefst ook het verschil met Facebook kunnen uitleggen.

Het hele idee dat het ook een optie is om predikant te zijn én onnozel in alle moderne ontwikkelingen, vind ik verkeerd. Een dominee moet leiding geven, en dat kan alleen als hij ook weet waar zijn kudde verblijft.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Bonny schreef:
Arja schreef:Ik vind het soms best moeilijk. Wat is een populaire term. Van mij mag je best eenvoudige, begrijpelijk woorden gebruiken maar als het oneerbiedig wordt ...

Zo was er ooit een dominee die zei dat Jezus ook hormonen had als jongen en daarom de pubers zo goed kon begrijpen. Dat Hij ook de verleiding kende en er mee te strijden had.

Misschien vinden jullie dit niet te ver gaan maar ik vond het moeilijk. Ik vond het wel te ver gaan.
Hoe zien jullie dit?
Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Populaire termen

Bericht door Bonny »

DDD schreef:
Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.
Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. I’ bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Populaire termen

Bericht door samanthi »

Bonny schreef:
DDD schreef:
Bonny schreef: Inderdaad. Zoiets gaat te ver. Doet me denken aan The last temptation of Christ. Daar is destijds veel ophef om geweest.
Als je dit te ver vindt gaan, dan ben je eigenlijk een doceet. Ik begrijp niet wat hier populair aan is. Hormonen is een heel normaal woord. Het is toch geen schuttingtaal? Dat zou mij in een preek niet passend lijken.
Nee, ik bedoel niet het woord “hormonen”. I’ bedoel de suggestie dat Jezus last zou hebben gehad van hormonen en seksuele verleidingen. Dat lijkt mij in tegenstelling met de natuur van Jezus.
De duivel wilde Hem op allerlei manieren laten struikel, Hij was, naast 100% God ook 100% Mens, maar zonder zonden, maar wel met de mogelijkheid om te zondigen, maar Hij deed het niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Populaire termen

Bericht door DDD »

Precies. Het is docetisch. Jezus was een gewoon mens, en had dus hormonen en vond anderen aantrekkelijk, zoals ieder normaal mens, a-seksuelen uitgezonderd, maar dat is een vrij zeldzame variant. Dat ontkennen, neigt gevaarlijk veel naar het idee dat Jezus een schijnlichaam had.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Populaire termen

Bericht door Maanenschijn »

Ik nijg er naar met DDD mee te gaan. Ik meen dat Jezus in alles verzocht is geweest. Maar dat hij als Godheid niet gezondigd heeft.

Overigens is de wetenschap dat Hij onze verzoekingen kent tot grote troost.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie