De koster en de organist

ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De koster en de organist

Bericht door ejvl »

Ik denk zelfs dat een vrouwelijke koster "not done" is binnen de wat rechtsere kerken. Ik heb er tenminste nog nooit een gezien binnen een OGGIN bijvoorbeeld en ben er bij best wel wat geweest.
Wel een vrouwelijke organist die overigens alleen uit Worp mocht spelen.
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De koster en de organist

Bericht door DDD »

Nou de koster in de plaats van mijn jeugd in de Gereformeerde Gemeente In Nederland was toch echt een vrouw.
En de organist volgens mij ook.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Bruna »

samanthi schreef:
Bruna schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik kan het wel begrijpen. Dat ze dat graag op prijs stellen. Zelf zou ik denk niet de keuze bij de organist laten.
Dat de koster in het zwart gaat lijkt me logisch.
Erg uitnodigend voor mensen van buitenaf is het niet, die denken dat er een begrafenis is.
Inderdaad. Een beetje vrolijk mag wel.
Witte broek, oranje jasje en roodwitblauwe band zou ik voorstellen.
Heel flauw, altijd die belachelijke tegenstelling.
Het is flauw inderdaad. Maar ik vind het er elke keer van jou overal boven springen met de opmerking waarom iets in het zwart mag of moet net zo flauw.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Bruna schreef: Het is flauw inderdaad. Maar ik vind het er elke keer van jou overal boven springen met de opmerking waarom iets in het zwart mag of moet net zo flauw.
:deg
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De koster en de organist

Bericht door Orchidee »

Ben toch heel blij met onze mannelijke én vrouwelijke kosters en organisten (op dit moment geen vrouwelijke organist maar die zijn er wél geweest)
En ik zou het ook heel vreemd vinden als de koster in het zwart gekleed moet gaan.
Lekker hoor,, er geeft een kind over en de koster moet in zijn of haar zwarte pak de boel fatsoeneren
Erg vriendelijk en gastvrij komt het ook niet over!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: De koster en de organist

Bericht door windorgel »

ejvl schreef:Ik denk zelfs dat een vrouwelijke koster "not done" is binnen de wat rechtsere kerken. Ik heb er tenminste nog nooit een gezien binnen een OGGIN bijvoorbeeld en ben er bij best wel wat geweest.
Wel een vrouwelijke organist die overigens alleen uit Worp mocht spelen.
Ik ken er toch echt verschillende hoor. Nooit gehoord dat iemand daar moeite mee heeft.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De koster en de organist

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:Ben toch heel blij met onze mannelijke én vrouwelijke kosters en organisten (op dit moment geen vrouwelijke organist maar die zijn er wél geweest)
En ik zou het ook heel vreemd vinden als de koster in het zwart gekleed moet gaan.
Lekker hoor,, er geeft een kind over en de koster moet in zijn of haar zwarte pak de boel fatsoeneren Afbeelding
Erg vriendelijk en gastvrij komt het ook niet over!
Bizar alsof iemand in het zwart niet vriendelijk of gastvrij kan zijn. Bij ons alle de 4 kosters gewoon in een zwart pak, lekker verschillende dassen erbij. Vriendelijke en gastvrije mensen ook nog. Ik zou wat minder overdreven gaan doen als ik jou was.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De koster en de organist

Bericht door HersteldHervormd »

Exuses, ik dacht gelezen te hebben dat het specifiek ging om rouwdiensten. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat maakt de situatie iets anders. Volgens mij hebben de meeste kosters wel een zwart pak, maar ik weet het niet zeker. Het maakt me niet zo heel erg uit.

Aan de andere kant, dan kan je jezelf net zo goed afvragen of de dominee nog wel een zwart pak moet dragen. Toch?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De koster en de organist

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:Ben toch heel blij met onze mannelijke én vrouwelijke kosters en organisten (op dit moment geen vrouwelijke organist maar die zijn er wél geweest)
En ik zou het ook heel vreemd vinden als de koster in het zwart gekleed moet gaan.
Lekker hoor,, er geeft een kind over en de koster moet in zijn of haar zwarte pak de boel fatsoeneren Afbeelding
Erg vriendelijk en gastvrij komt het ook niet over!
Wat heeft vriendelijkheid nou met je kleding te maken? Dit vind ik wel een beetje apart hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Dodo »

Toch zie ik geen reden voor de koster om zwarte kleding te dragen. Hij is geen ambtsdrager, als het netjes en niet opvallend is moet dat voldoende zijn.
Online
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De koster en de organist

Bericht door DDD »

Er is voor ambtsdragers net zo min een reden om zwarte kleren te dragen natuurlijk. Dat is in de zwaardere kerken wel de gewoonte tijdens de kerkdienst, maar daarmee houdt het dan ook wel op. Dat is alleen een traditie (die voor zover ik weet nog niet eens zo heel oud is, ik schat nog geen 100 jaar). Ik denk dat de traditie samenhangt met de dorpsklederdrachten in de van oorsprong ledeboeriaanse en kruisgezinde dorpsgemeenschappen, maar dat weet ik niet zeker.

En wat dat betreft, is het niet raar als een koster ook een net pak aantrekt. Van mij hoeft het niet, maar onze nieuwe koster heeft volgens mij altijd een zwart pak aan tijdens de kerkdiensten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Exuses, ik dacht gelezen te hebben dat het specifiek ging om rouwdiensten. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat maakt de situatie iets anders. Volgens mij hebben de meeste kosters wel een zwart pak, maar ik weet het niet zeker. Het maakt me niet zo heel erg uit.

Aan de andere kant, dan kan je jezelf net zo goed afvragen of de dominee nog wel een zwart pak moet dragen. Toch?
Een dominee is een ambtsdrager, zit daar het verschil?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
Orchidee schreef:Ben toch heel blij met onze mannelijke én vrouwelijke kosters en organisten (op dit moment geen vrouwelijke organist maar die zijn er wél geweest)
En ik zou het ook heel vreemd vinden als de koster in het zwart gekleed moet gaan.
Lekker hoor,, er geeft een kind over en de koster moet in zijn of haar zwarte pak de boel fatsoeneren Afbeelding
Erg vriendelijk en gastvrij komt het ook niet over!
Bizar alsof iemand in het zwart niet vriendelijk of gastvrij kan zijn. Bij ons alle de 4 kosters gewoon in een zwart pak, lekker verschillende dassen erbij. Vriendelijke en gastvrije mensen ook nog. Ik zou wat minder overdreven gaan doen als ik jou was.
Zit je in een stadsgemeente?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef: Aan de andere kant, dan kan je jezelf net zo goed afvragen of de dominee nog wel een zwart pak moet dragen. Toch?
Een dominee is een ambtsdrager, zit daar het verschil?
Daarom hoeft hij toch geen zwart pak te dragen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef: Aan de andere kant, dan kan je jezelf net zo goed afvragen of de dominee nog wel een zwart pak moet dragen. Toch?
Een dominee is een ambtsdrager, zit daar het verschil?
Daarom hoeft hij toch geen zwart pak te dragen?
Oké het hoeft niet, maar in de meeste kerken is het de gewoont.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie