De koster en de organist

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De koster en de organist

Bericht door Mara »

Het lijkt er op dat de predikant en de kerkenraad het allerbelangrijkste zijn voor de kerkdiensten. Zonder hen is er geen dienst.
Nee dat niet, maar ook niet zonder de koster en de organist.
Tijd om hen eens onder de aandacht te brengen.

Sommige gemeentes stellen de camera op de organist als er gezongen wordt en wat moet de organist hard werken.
Twee of drie klaviers bespelen, terwijl de voeten in een ritme over de pedalen bewegen.
Terwijl af en toe ook een schuif moet worden open of dicht getrokken.
En dat zittend op een harde bank.

En dan de koster. Hij of zij moet vroeg aanwezig zijn en is de laatste die het pand verlaat.
Zorgen dat alles in orde verloopt, op de kleinste details moet worden gelet.

Er zijn predikanten die hen in het grote gebed benoemen, "zegen het werk van de koster, zegen het werk van de organist."

Ik neem mijn :hi ervoor af.

Meestal is de koster een zeer vriendelijke man of vrouw. Hi/zijj is in feite de gastheer/vrouw.
Als je in een vreemde kerk komt en de koster groet je hartelijk, is behulpzaam, dan denk je daar nog lang aan terug.

Ik hoop dat iedereen de waarde van hen inziet en hen eens bedankt voor hun inzet. :fleur
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

Onze predikant en ouderlingen bidden en danken bijna iedere zondag voor koster, organist en andere personen die de dienst mogelijk maken. Ik geloof niet dat het hen aan liefde, aandacht en dank ontbreekt. Prima. Net als dat vele anderen in het openbaar of in het verborgene kleine en grote taken doen.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
In kerk? :tas
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
In kerk? :tas
Hahahahaha...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De koster en de organist

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
Ze dronken samen op de stoep een kommetje hete soep. :livre
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De koster en de organist

Bericht door Ad Anker »

Onze koster is gewoon in loondienst en doet zijn werk. De organist mag op zondag tegen vergoeding zich uitleven in zijn of haar hobby.

Ik respecteer beiden zeer. Maar dat hoeft niet speciaal.

Ik heb respect voor de ambtsdragers die onbezoldigd veel werk verrichten in de gemeente, vaak achter de schermen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
Ze dronken samen op de stoep een kommetje hete soep. :livre
:haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
Ze dronken samen op de stoep een kommetje hete soep. :livre
:haha
Precies om 7 over elf, begon me de dienst, begon me dienst, precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf :garde
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De koster en de organist

Bericht door John Galt »

De mensen schreeuwden overluid
we willen eruit, we willen eruit!

Hebben ze eerst vanaf 10 uur zitten te wachten tot om 7 over 11 de dienst vanzelf begon, willen ze er dan ineens met alle geweld uit.
Rare jongens, die kerkgangers.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:
samanthi schreef:
Klavart schreef:
samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
Ze dronken samen op de stoep een kommetje hete soep. :livre
:haha
Precies om 7 over elf, begon me de dienst, begon me dienst, precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf :garde
en als de dienst vanzelf niet stop dan zinge nog, dan zinge ze nog, en als de dienst vanzelf niet stopt, dan zinge ze vanavond nog
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De koster en de organist

Bericht door Maanenschijn »

Gisterenmorgen zat de organistenplanning een beetje in de war.
Gelukkig was er een bekwaam kerenraadslid die de voorzang kon begeleiden, zodat daarna de haastig toegesnelde organist het over kon nemen.

Koster en organist zijn niet meer speciaal dan alle andere vrijwilligers, maar als er in het gebed aandacht is, doet me dat toch wel goed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Piet Puk
Berichten: 5440
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: De koster en de organist

Bericht door Piet Puk »

samanthi schreef:
Piet Puk schreef:
samanthi schreef:
Klavart schreef: Ze dronken samen op de stoep een kommetje hete soep. :livre
:haha
Precies om 7 over elf, begon me de dienst, begon me dienst, precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf :garde
en als de dienst vanzelf niet stop dan zinge nog, dan zinge ze nog, en als de dienst vanzelf niet stopt, dan zinge ze vanavond nog
Dan hoop ik wel dat iemand de kerktelefoon uitzet, want anders gaat dat flink wat kosten :humhihi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Dodo »

Bij ons worden de organist en de koster ook vaak genoemd in het gebed, maar ik heb daar een dubbel gevoel bij. Zeker zijn ze belangrijk, maar er zijn veel meer mensen in touw om de diensten mogelijk te maken en die worden nooit genoemd. En ook niet betaald.
Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen zien hoeveel uur een preekregelaar maakt.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De koster en de organist

Bericht door Erskinees »

Hollander schreef:Onze predikant en ouderlingen bidden en danken bijna iedere zondag voor koster, organist en andere personen die de dienst mogelijk maken. Ik geloof niet dat het hen aan liefde, aandacht en dank ontbreekt. Prima. Net als dat vele anderen in het openbaar of in het verborgene kleine en grote taken doen.
Ik vind altijd dat het gevaar is van structuur bidden voor bepaalde zaken (bij ons vaak in middagdienst) juist het gevoel kan geven dat er niet écht wordt gebeden voor de organist en de koster maar omdat het er nou eenmaal bijhoort. Dat hoeft natuurlijk niet waar te zijn, het is immers maar een gevoel. Maar mijns inziens zit er een gevaar in het iedere zondagmiddag bidden voor de zending, evangelisatie, de kring van de gemeenten, het curatorium, het oranjehuis, de koster en de organist. Je krijgt dan het gevoel van een automatische piloot.
Plaats reactie