De koster en de organist

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De koster en de organist

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
Dat zie ik toch ook niet?
Mara schreef: Een koster is toch een visitekaartje.
Maar een nette jurk is natuurlijk ook prima.
Op een koudere dag zal daar een vestje of jasje overheen moeten, toch?
En er zijn trouwens ook mantelpakjes die er niet uitzien als een uniform.
Zoiets bijvoorbeeld
Afbeelding

En zoiets zullen ze in een naaifabriek dichterbij ook heus wel fabriceren. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: De koster en de organist

Bericht door Hollander »

Wat is er op tegen als de koster(es) zelf de kleding uitzoekt buiten RF-adviezen en -overwegingen om? :)
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: De koster en de organist

Bericht door Chrisje72 »

Dodo denkt er op het forum over na, dus de forumleden denken mee, dat is logisch.
Dodo, een jurk met daarover een blazer(met zakken) is ook een optie misschien.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De koster en de organist

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Erskinees schreef:Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
Nee en een mannelijke ook niet als een begrafenisdienaar
Ik vind het ook onnodig dat zo'n dienaar in een zwart pak loopt. Waar is: dat toch voor nodig.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Erskinees schreef:Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
Nee en een mannelijke ook niet als een begrafenisdienaar
Ik vind het ook onnodig dat zo'n dienaar in een zwart pak loopt. Waar is: dat toch voor nodig.
Ik ben als tiener wel eens ingevallen voor een organist bij een rouwcentrum en daar werd ook gevraagd om zwart aan te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Bruna »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Erskinees schreef:Maar een vrouwelijke koster moet er toch niet uit gaan zien als een stewardess?
Nee en een mannelijke ook niet als een begrafenisdienaar
Ik vind het ook onnodig dat zo'n dienaar in een zwart pak loopt. Waar is: dat toch voor nodig.
Ik ben als tiener wel eens ingevallen voor een organist bij een rouwcentrum en daar werd ook gevraagd om zwart aan te doen.
Das toch onzin, waarom zou je als organist bij een begrafenis in het zwart gaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Geytenbeekje »

Iets met representatief... ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De koster en de organist

Bericht door Ad Anker »

Bruna schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef: Ik vind het ook onnodig dat zo'n dienaar in een zwart pak loopt. Waar is: dat toch voor nodig.
Ik ben als tiener wel eens ingevallen voor een organist bij een rouwcentrum en daar werd ook gevraagd om zwart aan te doen.
Das toch onzin, waarom zou je als organist bij een begrafenis in het zwart gaan.
Absurd ja. Straks vragen ze iedereen daar om in het zwart te komen.
HersteldHervormd
Berichten: 6081
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De koster en de organist

Bericht door HersteldHervormd »

Ik kan het wel begrijpen. Dat ze dat graag op prijs stellen. Zelf zou ik denk niet de keuze bij de organist laten.
Dat de koster in het zwart gaat lijkt me logisch.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Ik kan het wel begrijpen. Dat ze dat graag op prijs stellen. Zelf zou ik denk niet de keuze bij de organist laten.
Dat de koster in het zwart gaat lijkt me logisch.
Erg uitnodigend voor mensen van buitenaf is het niet, die denken dat er een begrafenis is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De koster en de organist

Bericht door Bruna »

samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik kan het wel begrijpen. Dat ze dat graag op prijs stellen. Zelf zou ik denk niet de keuze bij de organist laten.
Dat de koster in het zwart gaat lijkt me logisch.
Erg uitnodigend voor mensen van buitenaf is het niet, die denken dat er een begrafenis is.
Inderdaad. Een beetje vrolijk mag wel.
Witte broek, oranje jasje en roodwitblauwe band zou ik voorstellen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

Bruna schreef:
samanthi schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik kan het wel begrijpen. Dat ze dat graag op prijs stellen. Zelf zou ik denk niet de keuze bij de organist laten.
Dat de koster in het zwart gaat lijkt me logisch.
Erg uitnodigend voor mensen van buitenaf is het niet, die denken dat er een begrafenis is.
Inderdaad. Een beetje vrolijk mag wel.
Witte broek, oranje jasje en roodwitblauwe band zou ik voorstellen.
Heel flauw, altijd die belachelijke tegenstelling.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De koster en de organist

Bericht door Bezorgd »

Als ik het topic titel lees moet ik denken aan :

... hadden de trein, hadden de trein gemist.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De koster en de organist

Bericht door samanthi »

@bezorgd
samanthi schreef:Toen Samanthus en ik koster en organiste waren zongen mijn kids weleens, de koster en de organist die hadden de kerk gemist.
Piet puk schreef:
De koster en de organist die hadden de kerk, die hadden de kerk, de koster en de organist, die hadden de kerk gemist!

Ze aten samen op de stoep, een rolletje snoep, een rolletje snoep. Ze aten samen op de stoep, een rolletje zoete snoep!

Precies om 7 over 11 begon me de dienst, begon me de dienst. Precies om 7 over 11 begon me de dienst vanzelf!

En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen* ze nog, dan zingen ze nog. En als de dienst niet stoppen kan, dan zingen ze morgen nog!

Op de wijze van : de Stoker en de Machinist. Met dank aan de creatieve ingeving van samanthi

* Uiteraard a Capella, want de organist is er niet :garde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9196
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De koster en de organist

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Met alle RIVM-maatregelen is die controle er tegenwoordig wel in veel kerken. Onze koster(es) staat meestal gewapend met een kop koffie of een kan water om iedereen welkom te heten. En als dat wapen niet concreet in handen is, dan is dit vrijwel altijd binnen handbereik. Voor gemeenteleden én gasten.
Dat is een uitzonderingssituatie.
En verder, de woorden dorpelwachter en speelman zijn niet mijn woorden. Ik geef er zeker geen voorkeur aan, omdat ik vind dat ambtsdragers zich zoveel mogelijk in gangbaar Nederlands moeten uitdrukken. Maar jouw typeringen 'volkomen onjuist' en 'niet Bijbels' zijn voor mij voorbeelden van doordraverij.
Een dorpelwachter is een gewapende wacht om de toegang te bewaken. Een koster is dat per definitie niet. Dus wordt een verkeerde term gebruikt.
Plaats reactie