Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Simon0612 »

HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’
Dat is wat, wat je als laatste zin zegt. Kun je misschien vanuit je eigen leven vertellen wie de Heere voor je is geweest?
Ik zei het niet, het was John Bunyan...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn ervaring van kerkelijk koffiedrinken na de dienst, is dat er vrijwel niet over de preek word nagepraat, maar het vooral over allerlei andere onbenullige zaken gaat. Persoonlijk ga ik dan liever naar huis.
Ok, dat is eigenlijk niet mijn ervaring. Zeker na een doopdienst niet. Overigens ben je ook zelf erbij om een gesprek te sturen/aan te aan toch?
Eens met Zeeuw.
Bovendien is het in een regiogemeente vaak de enige keer dat je als gemeenteleden elkaar ontmoet.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Het zegt meer iets over een gebrek aan relativeringsvermogen. Maar het blijft een absurde uitspraak.
'Er zou al veel mee gewonnen zijn als iedereen zijn best deed om te geloven dat de ander meent een opbouwende bijdrage te leveren. De ene met een wat zwaarmoedig hoofd, de ander pietluttig of zonder rekening te houden met de context of -volgens jou- kennelijke strekking van het bericht.'

:D
Zie je op enig punt een strijd met mijn aanwijzing?

Of had je misschien het idee dat ik niet meende een opbouwende bijdrage te leveren? Ik ben heel benieuwd waar nu het misverstand zit.
'Gebrek aan relativeringsvermogen/absurd'. Waar zie jij hier opbouwendheid?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Mijn ervaring van kerkelijk koffiedrinken na de dienst, is dat er vrijwel niet over de preek word nagepraat, maar het vooral over allerlei andere onbenullige zaken gaat. Persoonlijk ga ik dan liever naar huis.
Ok, dat is eigenlijk niet mijn ervaring. Zeker na een doopdienst niet. Overigens ben je ook zelf erbij om een gesprek te sturen/aan te aan toch?
Eens met Zeeuw.
Bovendien is het in een regiogemeente vaak de enige keer dat je als gemeenteleden elkaar ontmoet.
Wij komen elkaar, als regiogemeente, wel wat vaker tegen in bv bijbelkringen etc. maar je loopt elkaar inderdaad niet zomaar tegen het lijf. Ik vind die momenten na de dienst (ik dacht eens per 2 maanden), erg waardevol. We zijn ooit zo lang gebleven, dat we bijna weer door konden naar de 2e dienst van de dag.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1101
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Anselmus »

Het is dualistisch om het geestelijke leven en het niet-geestelijke leven (*onbenulligheden) uit elkaar te trekken. Als er zorgen zijn rondom het gezin of het beroep is het prima om die te delen. Tenminste, dat is vaak wat de gespreksonderwerpen zijn die ik op zo'n koffiedrinkmoment bespreek. En anders is het inderdaad zo zoals hierboven gezegd werd: je bent er zelf bij om diepgang in een gesprek aan te brengen. Dat is wel een kritisch spiegeltje denk ik.
Ter nuancering: zo'n moment is uiteraard niet verplicht, maar zeker in streekgemeenten wat mij betreft waardevol. In een kleine dorpsgemeente is het gros familie van elkaar en de andere helft spreek je in de supermarkt. In steden is dat vaak niet aan de orde en is koffiedrinken het enige contactmoment buiten de dienst om.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Tiberius »

@Zeeuw, eens per 2 maanden is erg weinig; bij ons elke zondag.

Verder ook eens met Anselmus. Er mag ook ruimte zijn om over alledaagse dingen te praten. Vooral voor eenzame mensen is dat belangrijk. Of - in een missionaire gemeente - met mensen die in hun leven tegen dingen aanlopen, die ze niet (meer) kunnen rijmen met het christelijk geloof.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:@Zeeuw, eens per 2 maanden is erg weinig; bij ons elke zondag.

Verder ook eens met Anselmus. Er mag ook ruimte zijn om over alledaagse dingen te praten. Vooral voor eenzame mensen is dat belangrijk. Of - in een missionaire gemeente - met mensen die in hun leven tegen dingen aanlopen, die ze niet (meer) kunnen rijmen met het christelijk geloof.
Ik denk dat jullie gemeente ook wel een iets andere inslag heeft. Maar ik ben het eens me je dat het vaker zou kunnen. Al zijn er ook wel veel activiteiten door de week heen. Het begint inmiddels wel echt een gemeente te worden, ondanks/dankzij wellicht, het regionale karakter.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Hollander »

Anselmus schreef:Het is dualistisch om het geestelijke leven en het niet-geestelijke leven (*onbenulligheden) uit elkaar te trekken. Als er zorgen zijn rondom het gezin of het beroep is het prima om die te delen. Tenminste, dat is vaak wat de gespreksonderwerpen zijn die ik op zo'n koffiedrinkmoment bespreek. En anders is het inderdaad zo zoals hierboven gezegd werd: je bent er zelf bij om diepgang in een gesprek aan te brengen. Dat is wel een kritisch spiegeltje denk ik.
Ter nuancering: zo'n moment is uiteraard niet verplicht, maar zeker in streekgemeenten wat mij betreft waardevol. In een kleine dorpsgemeente is het gros familie van elkaar en de andere helft spreek je in de supermarkt. In steden is dat vaak niet aan de orde en is koffiedrinken het enige contactmoment buiten de dienst om.
Juist. Het geestelijk leven en het dagelijks leven zijn geen gescheiden werelden. Het koffiedrinken na de kerkdienst is bij ons zo'n 7/8 keer per jaar en af en toe na een doopdienst, maar dat is dan meer voor de familie/vrienden van de doopouders. Met deze frequentie, die ik bij meer gemeenten hoor/zie, kan je moeilijk zeggen dat deze momenten van koffiedrinken het geestelijke leven zal belemmeren. Dat ligt meer aan het eigen hart, dan aan het koffieautomaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

Een ouderling zei eens: met de sigaar gaat de preek in rook op (toen er nog massaal na de kerkdienst een sigaar of sigaret werd aangestoken) en de koffie spoelt het laatste stukje preek weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Een ouderling zei eens: met de sigaar gaat de preek in rook op (toen er nog massaal na de kerkdienst een sigaar of sigaret werd aangestoken) en de koffie spoelt het laatste stukje preek weg.
Dan was het zonder sigaar og koffie ook weg, dat zijn de vogels die het wegpikken, maar het zijn de vogels niet, het is de grond die hard is, het harde hart.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:Een ouderling zei eens: met de sigaar gaat de preek in rook op (toen er nog massaal na de kerkdienst een sigaar of sigaret werd aangestoken) en de koffie spoelt het laatste stukje preek weg.
Dan was het zonder sigaar og koffie ook weg, dat zijn de vogels die het wegpikken, maar het zijn de vogels niet, het is de grond die hard is, het harde hart.
Mijn vader was vroeger een fervent roker, maar toch stak hij pas thuis, na de koffie, een sigaartje op.
Hij heeft ons altijd voorgehouden om de preek te overdenken, als je naar huis loopt. (toen werd er nog gelopen)
Ik probeer dat nog steeds te doen. Als er geen afleidingen zijn. Want die zijn er helaas.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Het zegt meer iets over een gebrek aan relativeringsvermogen. Maar het blijft een absurde uitspraak.
'Er zou al veel mee gewonnen zijn als iedereen zijn best deed om te geloven dat de ander meent een opbouwende bijdrage te leveren. De ene met een wat zwaarmoedig hoofd, de ander pietluttig of zonder rekening te houden met de context of -volgens jou- kennelijke strekking van het bericht.'

:D
Zie je op enig punt een strijd met mijn aanwijzing?

Of had je misschien het idee dat ik niet meende een opbouwende bijdrage te leveren? Ik ben heel benieuwd waar nu het misverstand zit.
'Gebrek aan relativeringsvermogen/absurd'. Waar zie jij hier opbouwendheid?
Ik vind het ontdekkend en opbouwend.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Ik vind het ontdekkend en opbouwend.
Ok, dan denken we anders over de betekenis van het woord absurd.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Framboos »

Zeeuw schreef:
Om dat te weten zullen je preken moeten terugluisteren. Ik kom deze dominees maar erg weinig tegen in onze gemeente. Misschien ligt dat aan de preekregelaar.
Ik vind het bijzonder dat je schrijft 'de verantwoordelijkheid van de bekering niet bij de mens'. Ik denk nl dat deze 100% bij de mens ligt. Wij hebben de zware plicht ons te bekeren. Dat we dat niet meer kunnen en alleen Gods Geest dit kan, neemt onze verantwoordelijkheid niet weg.
Ik denk dat bedoeld wordt of er nog gepreekt wordt dat de mens actief dood is, dat wil zeggen een zelfgekozen doodstaat, waar de mens in wil blijven en zich verzet tegen God.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ora et labora »

Simon0612 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’
Dat is wat, wat je als laatste zin zegt. Kun je misschien vanuit je eigen leven vertellen wie de Heere voor je is geweest?
Ik zei het niet, het was John Bunyan...

Vrijmoedigheid van de Heere is zo nodig om aan het avondmaal te gaan.
Wetende dat we zelf zonde doen en zonde zijn maar dat Hij ons vergeven heeft en
gekocht heeft met Zijn dierbare bloed! Wat een oneindige gave.. onverdiend!!
Johannes 6
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
En hoe is het met mij? Dat moet toch wel de eerste vraag zijn.. De almachtige weet het op het volmaakste.
Ik moet denken aan mijn lieve ouders. Ze gingen altijd in de Hervormde en de HHK aan het avondmaal.
Nu ze noodgedwongen in een ander Kerkverbandje zijn van de ggn durven ze niet meer aan het avondmaal.
Maar het gaat in dit leven.. Door leiden tot heerlijkheid.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie