Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:Velen zullen zoeken in te gaan door zich te beroepen op hun belijdenis, door hun toelating tot de tafel des Heeren. Zij zullen zeggen: ‘Heere, wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd’. Wij zaten aan Uw tafel en deden al wat in ons vermogen lag om de prediking en de christelijke bijeenkomsten bij te wonen. Uw kinderen hadden hoge gedachten van ons. We werden in Uw gemeente toegelaten, wij beleden hetzelfde geloof als Uw kinderen. ‘Heere, Heere, doe ons open.’ Zij zullen zich beroepen op hun deugden. Zij zullen tonen hoeveel werk zij in Zijn dienst gedaan hebben, hoeveel goed zij gedaan hebben in de wereld. Maar ook dit zal heb niet helpen. Ook tot hen zal gezegd worden: ’Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt!’
Wat bedoel je hiermee te zeggen Simon?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Volgens mij zijn postings zoals Volgende banwaardig.
Waarom dat Bezorgd?

Als je dit schrijft over een kerkdienst dan ben je ver van je plek: (ik ga er op RF vanuit dat het een dienst is in onze gezindte)

Wel kan ik zeggen dat bij één van de laatste diensten die ik bezocht ik diep voorovergebogen ben gaan zitten.
De angst kneep mijn keel dicht in de verwachting dat het dak als de Dagons tempel naar beneden zou komen.
De gemeente bleef vrolijk koffiedrinkend achter, ik was blij weer buiten te staan
Je weet toch niet hoe of wat? Voor hetzelfde geld is het een doopdienst ergens. Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Volgens mij zijn postings zoals Volgende banwaardig.
Waarom dat Bezorgd?

Als je dit schrijft over een kerkdienst dan ben je ver van je plek: (ik ga er op RF vanuit dat het een dienst is in onze gezindte)

Wel kan ik zeggen dat bij één van de laatste diensten die ik bezocht ik diep voorovergebogen ben gaan zitten.
De angst kneep mijn keel dicht in de verwachting dat het dak als de Dagons tempel naar beneden zou komen.
De gemeente bleef vrolijk koffiedrinkend achter, ik was blij weer buiten te staan
Je weet toch niet hoe of wat? Voor hetzelfde geld is het een doopdienst ergens. Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Ik denk dat, hoewel het nogal beeldend wordt beschreven met de tempel, deze gedachten vaak genoeg worden gehoord. Ik heb dit soort gedachten, anders omschreven, ook gehoord van mensen die bij ons in kerk kwamen. Dat waren dan vaak oudere mensen die hun hele leven onder een 'zware' prediking hadden gezeten. De dominee werd dan beschreven als een 'remonstrant'. Terwijl hij m.i. niets anders deed dan de schuld van de onbekeerlijkheid bij ons leggen. Terwijl deze mensen compleet gewend waren geraakt aan de zin 'de Heere moet het doen'. En niet begrepen dat dat dominee uiteraard niet bedoelde dat deze zin niet compleet waar was.

Het onbekende kan soms zeer bedreigend overkomen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:
Waarom dat Bezorgd?

Als je dit schrijft over een kerkdienst dan ben je ver van je plek: (ik ga er op RF vanuit dat het een dienst is in onze gezindte)

Wel kan ik zeggen dat bij één van de laatste diensten die ik bezocht ik diep voorovergebogen ben gaan zitten.
De angst kneep mijn keel dicht in de verwachting dat het dak als de Dagons tempel naar beneden zou komen.
De gemeente bleef vrolijk koffiedrinkend achter, ik was blij weer buiten te staan
Je weet toch niet hoe of wat? Voor hetzelfde geld is het een doopdienst ergens. Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Ik denk dat, hoewel het nogal beeldend wordt beschreven met de tempel, deze gedachten vaak genoeg worden gehoord.
Een dergelijke gedachte heeft op zich hele oude papieren. Zelfs uit de allereerste periode van de Christelijke kerk.

In de Historia Ecclesiastica (lib.IV cap.14) [van Clemens] kan men lezen wat ook te vinden is in een glosse over de Tweede Brief van Johannes (n.a.v. de woorden 'Als iemand naar u toekomt...'): Toen Johannes eens in Efese naar het badhuis ging, zag hij daar hoe de ketter Cerinthus ook een bad nam. Onmiddellijk sprong hij het bad weer uit en riep: "We moeten vluchten; anders stort het bad nog boven ons in, want Cerinthus is er ook, de vijand van de waarheid!"

Nu zijn er momenteel meer dwaalleraren in deze wereld als ooit, en er storten niet dagelijks daken ineen. Dat wil ik er ook niet mee zeggen, maar het is aan de andere kant niet zo dat deze gedachte niet eerder is voorgekomen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jul 2020, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

@Zeeuw:

Scherp kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad. Als het werk van de Heere maar niet vertrapt word. Het is goed dat jullie dominee de schuld bij de mens neerlegt. Als hij de verantwoordelijkheid van de bekering maar niet bij de mens legt. En ik moet eerlijk zeggen dat er in de HHK dominees zijn die dat wel doen. Dat vind ik wel flinterdun, en bovendien gevaarlijk.

John Owen zei eens: Het enige wat wij mensen mee kunnen nemen naar de Heere zijn onze zonden en onze schuld. Dat die belijdenis ons bij het kruis van Christus mag brengen. Dat is geen smal evangelie, maar wel moeilijk voor iedereen. Ook voor mij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

HersteldHervormd schreef:[ Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Dit heeft weinig met rechts of links te maken. Maar meer met de grote van de gemeente. In kleinere gemeenten komt dit vaker voor.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:
HersteldHervormd schreef:[ Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Dit heeft weinig met rechts of links te maken. Maar meer met de grote van de gemeente. In kleinere gemeenten komt dit vaker voor.
Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
HersteldHervormd schreef:[ Het feit dat er achteraf koffie word gedronken zegt ook wel iets over een gemeente. In veel rechtse gemeente komt dit niet voor.
Dit heeft weinig met rechts of links te maken. Maar meer met de grote van de gemeente. In kleinere gemeenten komt dit vaker voor.
Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.

Dat is voor jou de scheidslijn tussen links en rechts? ;)
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.
Dit zou je eerder negatief dan positief kunnen duiden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.
Dit zou je eerder negatief dan positief kunnen duiden.
Mijn ervaring van kerkelijk koffiedrinken na de dienst, is dat er vrijwel niet over de preek word nagepraat, maar het vooral over allerlei andere onbenullige zaken gaat. Persoonlijk ga ik dan liever naar huis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door HersteldHervormd »

Zo is het Philpot. Natuurlijk is een goede band met elkaar fijn. Maar dat kan je ook doordeweeks opbouwen mijns inziens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.
Dit zou je eerder negatief dan positief kunnen duiden.
Mijn ervaring van kerkelijk koffiedrinken na de dienst, is dat er vrijwel niet over de preek word nagepraat, maar het vooral over allerlei andere onbenullige zaken gaat. Persoonlijk ga ik dan liever naar huis.
In streekgemeentes is het vaak de enige gelegenheid waarbij je anderen/elkaar spreekt. Dus dan ook kan het heel waardevol zijn om op deze wijze met elkaar mee te leven.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:@Zeeuw:

Scherp kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad. Als het werk van de Heere maar niet vertrapt word. Het is goed dat jullie dominee de schuld bij de mens neerlegt. Als hij de verantwoordelijkheid van de bekering maar niet bij de mens legt. En ik moet eerlijk zeggen dat er in de HHK dominees zijn die dat wel doen. Dat vind ik wel flinterdun, en bovendien gevaarlijk.

John Owen zei eens: Het enige wat wij mensen mee kunnen nemen naar de Heere zijn onze zonden en onze schuld. Dat die belijdenis ons bij het kruis van Christus mag brengen. Dat is geen smal evangelie, maar wel moeilijk voor iedereen. Ook voor mij.
Om dat te weten zullen je preken moeten terugluisteren. Ik kom deze dominees maar erg weinig tegen in onze gemeente. Misschien ligt dat aan de preekregelaar.
Ik vind het bijzonder dat je schrijft 'de verantwoordelijkheid van de bekering niet bij de mens'. Ik denk nl dat deze 100% bij de mens ligt. Wij hebben de zware plicht ons te bekeren. Dat we dat niet meer kunnen en alleen Gods Geest dit kan, neemt onze verantwoordelijkheid niet weg.
Zeeuw
Berichten: 11619
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik moet de eerste GGiN of OGG nog tegenkomen waar de kerkgangers samen koffie drinken na de dienst.
Dit zou je eerder negatief dan positief kunnen duiden.
Mijn ervaring van kerkelijk koffiedrinken na de dienst, is dat er vrijwel niet over de preek word nagepraat, maar het vooral over allerlei andere onbenullige zaken gaat. Persoonlijk ga ik dan liever naar huis.
Ok, dat is eigenlijk niet mijn ervaring. Zeker na een doopdienst niet. Overigens ben je ook zelf erbij om een gesprek te sturen/aan te aan toch?
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Het zegt meer iets over een gebrek aan relativeringsvermogen. Maar het blijft een absurde uitspraak.
'Er zou al veel mee gewonnen zijn als iedereen zijn best deed om te geloven dat de ander meent een opbouwende bijdrage te leveren. De ene met een wat zwaarmoedig hoofd, de ander pietluttig of zonder rekening te houden met de context of -volgens jou- kennelijke strekking van het bericht.'

:D
Zie je op enig punt een strijd met mijn aanwijzing?

Of had je misschien het idee dat ik niet meende een opbouwende bijdrage te leveren? Ik ben heel benieuwd waar nu het misverstand zit.
Plaats reactie