Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Leespreken (Uit: waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Mistig »

Jantje schreef:En de preek zelf?
Daarvan gaf DDD hierboven aan dat die het naluisteren (is dat een woord?) waard is...
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Wat raar. Nou, dan is dat helaas feitelijk onmogelijk.

De uitzending was echt heel netjes. Ik had bijna het idee dat ik in de kerk zat. Daar zal Ad Anker niet tevreden mee zijn, maar degene die dat doet, heeft er in ieder geval verstand van. Steeds precies op het juiste moment een beeldwisseling en je ziet zelfs de wandelingen van en naar de lezenaar. Wat heel levensecht is, want dat heb je als je in de kerk zit ook.
Ik was in de kerk zondagmorgen, met zo'n 30 anderen. Dat overtreft alles.

En over de bewuste preek: ik heb weinig prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs. Één van de weinige uitzonderingen is de bundel preken van ds. Tanis over Petrus. De preek wordt door jou aanbevolen en daarin val ik je zeer bij!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door John Galt »

Ad Anker schreef: ....prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs.
Dat vind ik nogal een uitspraak.
't Kan natuurlijk ook zijn dat ze onderwijs bevatten waar jij niet aan toe bent. Of dat jij al verder gegroeid bent. Maar dat is iets anders dan "weinig onderwijs".
Het kan ook zijn dat het jouw smaak niet is.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erskinees »

Ik snap Ad wel. Soms lijkt het dat alleen de meest neutrale, voorspelbare, gebalanceerde en standaardpreken worden uitgegeven in boekvorm. Sommige kerkleden zijn ook nog al kritisch en pluizen alles uit, dus bij een interessante nieuwe exegese kan je gelijk allerlei kritiekmails in je inbox krijgen als predikant. Of stukken worden besproken op Refoforum of je wordt als predikant gelijk in een hoekje gestopt. Wellicht is dat de reden.
In best wat gemeenten worden alleen preken uit boeken gelezen (vraag me niet waarom, het is 2020), maar je komt dan vaak helemaal niet tot nieuwe inzichten als kerklid. Overigens wil ik niet zeggen dat deze preken onjuist zijn, of niet gezegend kunnen worden. Maar verstandelijk gezien zijn de meeste preken uit prekenboeken van nog levende predikanten niet zo bijzonder of aansprekend.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Erasmiaan »

Ad Anker schreef: ....prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs.
Ik wilde wat vilein reageren. Maar laat ik mijn leven eens beteren. Ad, weet je wel zeker dat je dit zo op moet schrijven?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:Ik snap Ad wel. Soms lijkt het dat alleen de meest neutrale, voorspelbare, gebalanceerde en standaardpreken worden uitgegeven in boekvorm. Sommige kerkleden zijn ook nog al kritisch en pluizen alles uit, dus bij een interessante nieuwe exegese kan je gelijk allerlei kritiekmails in je inbox krijgen als predikant. Of stukken worden besproken op Refoforum of je wordt als predikant gelijk in een hoekje gestopt. Wellicht is dat de reden.
In best wat gemeenten worden alleen preken uit boeken gelezen (vraag me niet waarom, het is 2020), maar je komt dan vaak helemaal niet tot nieuwe inzichten als kerklid. Overigens wil ik niet zeggen dat deze preken onjuist zijn, of niet gezegend kunnen worden. Maar verstandelijk gezien zijn de meeste preken uit prekenboeken van nog levende predikanten niet zo bijzonder of aansprekend.
Dat laatste geldt dus, als je de lijn doortrekt, in de meeste gevallen ook voor leespreken op Prekenweb...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef: ....prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs.
Ik wilde wat vilein reageren. Maar laat ik mijn leven eens beteren. Ad, weet je wel zeker dat je dit zo op moet schrijven?
Weinig onderwijs betekent niet dat het gelijk niet goed is... Ik heb een aantal catechismusverklaringen die ook heel goed zijn om te lezen. Maar dan vooral om het leerstellige.

Ik durf de stelling wel aan dat de levende verkondiging het geordineerde middel is om het Woord te verbreiden. Mocht dat in bepaalde situaties niet lukken, neem dan een oudvader.

Hedendaagse prekenbundels vind ik over het algemeen veel van hetzelfde.

Troost je, het is gewoon mijn mening.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door DDD »

Ik vind de leespreken anders gemiddeld genomen beter dan de direct gehouden preken. Dus smaken verschillen. Maar in zijn algemeenheid is er weinig nieuws in de preken in de GG.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
Ad Anker schreef: ....prekenboeken van GG predikanten. Vaak bevatten ze weinig onderwijs.
Ik wilde wat vilein reageren. Maar laat ik mijn leven eens beteren. Ad, weet je wel zeker dat je dit zo op moet schrijven?
Weinig onderwijs betekent niet dat het gelijk niet goed is... Ik heb een aantal catechismusverklaringen die ook heel goed zijn om te lezen. Maar dan vooral om het leerstellige.

Ik durf de stelling wel aan dat de levende verkondiging het geordineerde middel is om het Woord te verbreiden. Mocht dat in bepaalde situaties niet lukken, neem dan een oudvader.

Hedendaagse prekenbundels vind ik over het algemeen veel van hetzelfde.

Troost je, het is gewoon mijn mening.
De vraag is dan wel hoe je met zo'n boude stelling een vacante periode in een (gereformeerde) gemeente gaat 'overleven'.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Oudvaders lezen, blijkbaar. Ik weer niet precies welke oudvaders hij dan bedoelt? Want dat is wel van belang om te weten.

Ik zou zelf meer voor een puritein gaan, vermoed ik. Vind @Ad Anker dat ook goed? Of leren we daar ook te weinig van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bezorgd »

Ik snap Ad maar deels. Ik ga geen namen noemen, maar er zijn wel degelijk hele mooie preken uitgeschreven.
Vooral door huidige emeriti.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door refo »

Waarom lees je een prekenboek? Of een ander theologisch werk? Niet voor onderwijs meestal, maar ter bevestiging wat je toch al vindt. Dus Ad heeft wel gelijk dat er veelal weinig onderwijs in te vinden is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik snap Ad maar deels. Ik ga geen namen noemen, maar er zijn wel degelijk hele mooie preken uitgeschreven.
Vooral door huidige emeriti.
Inderdaad. Ds. Moerkerken heeft prachtige prekenboeken geschreven, zelfs series. In Aagtekerke zijn ze in de middagdiensten ook weer met een prekenserie van hem begonnen.
En er is een prachtige serie van ds. J. Schipper over Elia. Ook zeer aan te bevelen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 jun 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik snap Ad maar deels. Ik ga geen namen noemen, maar er zijn wel degelijk hele mooie preken uitgeschreven.
Vooral door huidige emeriti.
Inderdaad. Ds. Moerkerken heeft prachtige prekenboeken, zelfs series. In Aagtekerke zijn ze in de middagdiensten ook weer met een prekenserie begonnen.
En er is een prachtige serie van ds. J. Schipper over Elia. Ook zeer aan te bevelen.

Daag me niet uit.
Ik wilde juist geen namen noemen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Jantje »

Ik daag helemaal niet uit.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie