Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door johannes »

PFFFFFF :D
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door johannes »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Tiberius »

Prima zo; niets meer aan doen.
Alleen is de verbinding niet secure (daar staat die s in https voor), daarom laat de forumsoftware het plaatje niet zien; heb ik inmiddels uitgezocht.
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door ArieTheEagle »

Henk J schreef:
ArieTheEagle schreef:
Henk J schreef:
ArieTheEagle schreef: Ik dacht, breng wat minder bekende mooie kerken dan de grootste stedelijke kerken. Maar tussen de grootste en oudste kerken staan zeker een van de mooiste!
Aha, als het gaat om de minder bekende kerken dan vind ik mijn kerk toch ook een mooie kerk. En bijvoorbeeld de Mariakerk in uithuizermeeden.

Hoe ziet jou kerk eruit?

Mijn kerk wint niet de schoonheidsprijs, maar het gaat om de inhoud van de kerk, haha.
Even zoeken op HHG Harskamp.
Mooi, geloven gaat natuurlijk niet om hoe het gebouw eruit ziet. Vindt het soms wel jammer dat het kenmerkende uiterlijk van een kerkgebouw tegenwoordig soms verwordt tot een omgebouwde loods.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door ArieTheEagle »

johannes schreef:[img]http://www.hhgdenhelder.nl/site/wp-cont ... 00x225.jpg[/img]

nog een laatste poging....
Mooi klein knus kerkje inderdaad, en gemeenschap! Wilden ze niet misschien verbouwen of CGK gebouw kopen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door johannes »

Bedankt Dit ben ik ,voor je mail.
Arie the eagle: geen idee , ik was gast. Zou zonde zijn als dit kerkje leeg kwam.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef: Ook een gebruikt kerkorgel kost jaarlijks geld en heeft ruimte nodig. De huidige oplossing is veel goedkoper en functioneel. In deze kerk [img]https://kerkrade045.nl/wp-content/uploa ... scaled.jpg[/img] staat zelfs geen orgel, (er is ook geen organist) maar gebruikt men muziek- en videobestanden. Ook dat werkt prima. Wij zijn verwend. We prediken soberheid maar kijken vervolgens neer op plekken waar het sober is.
Generaliseer je niet een beetje? Als organist kan ik enorm genieten van een mooi pijporgel (al is het maar om de natuurlijke draagkracht voor de begeleiding) maar dat is wat anders dan neerzien op eenvoudige gebouwen of elektronische orgels.

Wat denk je van dit eenvoudige gebouwtje waar wij kerkhouden?

Ik las wel dat jullie 2e Pinksterdag hebben gekerkt in een 'echte' kerk met een echt orgel :D
Mocht je ook orgelspelen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:
Ik las wel dat jullie 2e Pinksterdag hebben gekerkt in een 'echte' kerk met een echt orgel :D
Mocht je ook orgelspelen?
Altijd genieten, ik ben blij met de goede band die we met ‘de buren’ hebben. Bij diensten met veel bezoekers kunnen we gebruik maken van deze kerk. Een heerlijk orgel. Bouwer is Van Puffelen (een schoonzoon van Naber), met nog ouder Heyneman pijpwerk. Prachtige tongwerken (als ze op stemming zijn ;) ).

Deze dienst heb ik niet gespeeld, we spelen volgens rooster en een ander was aan de beurt. Was overigens de eerste keer dat ik niet gespeeld heb, daar. Moet zeggen dat ik nu op een heel andere manier genoten heb van het orgel. Het was een bijzondere dienst, niet in het minst omdat er van onze kinderen belijdenis deden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/985275-nieuw- ... ving-staan

Een mooi artikel. Met veel waardering voor het prachtige kerkgebouw in Zeist. En ook de Sionskerk in Vlaardingen wordt genoemd. Daar bewaar ik goede herinneringen aan uit mijn jeugd.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Bourdon16 »

Ik zat wat orgelmuziek vanuit de Bovenkerk te Kampen te luisteren. Wat een schitterende kerk en orgels.
Ik vind het zo jammer dat er geen kerkdiensten meer worden gehouden. Een prachtige kerk maar op zondag leeg..
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:Ik zat wat orgelmuziek vanuit de Bovenkerk te Kampen te luisteren. Wat een schitterende kerk en orgels.
Ik vind het zo jammer dat er geen kerkdiensten meer worden gehouden. Een prachtige kerk maar op zondag leeg..
De hervormde wijkgemeente deed dat eerder wel toch?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Ik zat wat orgelmuziek vanuit de Bovenkerk te Kampen te luisteren. Wat een schitterende kerk en orgels.
Ik vind het zo jammer dat er geen kerkdiensten meer worden gehouden. Een prachtige kerk maar op zondag leeg..
Het orgel van de Buitenkerk (Hinsz) is ook prachtig. Ik luister graag naar deze serie:

https://youtu.be/rai29Ny3f44
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:Ik zat wat orgelmuziek vanuit de Bovenkerk te Kampen te luisteren. Wat een schitterende kerk en orgels.
Ik vind het zo jammer dat er geen kerkdiensten meer worden gehouden. Een prachtige kerk maar op zondag leeg..
Het orgel van de Buitenkerk (Hinsz) is ook prachtig. Ik luister graag naar deze serie:

https://youtu.be/rai29Ny3f44
Ja ik ken deze ook. Heel mooi. Youtube vond dat denk ik ook, vandaar dat deze in mijn afspeellijst verscheen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Delftenaar »

Vandaag kwam ik om te rijden weer eens op het rondje Krimpen uit.

De Sionskerk vind ik van de buitenkant niet mooi. De innerlijke kant is een ander verhaal; alleen gaat deze vraag daar niet over.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Wat vind jij het mooiste en lelijkste kerkgebouw van Nederland?

Bericht door Apologeet »

Dit is een reformatorisch forum.
Krijg ik bakken met kritiek over me heen als ik zeg dat ik de Sint Jan in Den Bosch de mooiste vind?
Plaats reactie